Gå til innhold

Økt lønn i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ut i permisjon for ca 2 år siden. Ingen ulønnet permisjon. Nå er jeg tilbake og har fått rede på at de andre ansatte har fått lønnsøkning. Jeg har ikke. Spurte arbeidsgiver om det for en tid tilbake, om de ville sjekke hva lønnen min skulle være nå, men hørte aldri noe tilbake, til tross for purring. Ser at minstelønn for min stilling har økt en del på denne tiden. Jeg står på stedet hvil fra ansettelsestidspunkt i 2013.

I følge arbeidskontrakten står det at lønnen korrigeres fra mnd etter jeg sier fra. Ingenting er endret fra jeg spurte om det, og det står ingenting spesifikt i arbeidsmiljøloven om etterbetalt fra arbeidsgiver. Har fått høre at jeg har krav på etterbetalt i inntil 3 år. Etter det vil saken være foreldet. Noen som har kjennskap til denne problemstillingen? 

Burde selvsagt ha sjekket det nøyere opp, men regnskapsførers telefonnummer er ute av drift, og jeg får ikke rede på noe før etter påske. 

Har jeg i det hele tatt noe å komme med? Totalt snakker vi om ca 20 000 kroner. Privat barnehage om det har noe å si. 

Anonymous poster hash: b202c...f5c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke krav på økt lønn i permisjonstiden - først når du er tilbake på jobb igjen. Du har krav på almindelig lønnsøkning i forhold til årlig lønnsoppgjør fra første dag tilbake i jobb.

Anonymous poster hash: 58346...c1e
Skrevet

Som allerede sagt her har du ikke krav på lønnsøkning mens du er i permisjon, foreldrepengene beregnes utfra hva du tjente før du fikk barn.

Men ansienniteten skal gå som vanlig mens du er i permisjon, så når permisjonen er over skal du ha de lønnsøkningene som har skjedd i løpet av permisjon fra første dag på jobb. Lønnen du har i dag skal altså være justert opp til dagens nivå, men du har ikke krav på noe etterbetaling så lenge du har vært i permisjon.

Anonymous poster hash: 048f5...7e2
Skrevet

Du har ikke krav på økt lønn i permisjonstiden - først når du er tilbake på jobb igjen. Du har krav på almindelig lønnsøkning i forhold til årlig lønnsoppgjør fra første dag tilbake i jobb.

Det vil si at jeg har krav på dagens tariff fra jeg kommer tilbake nå? 

Kunne kanskje ha nevnt det i hovedinnlegget, men jeg hadde først en permisjon, 9 uker mellom før neste permisjon. Disse ukene gikk jeg sykemeldt. Burde jeg ikke da hatt lønnsøkning fra første permisjon var ferdig også da? Altså, flat lønn til endt førstepermisjon, deretter lønnsøkning. Videre flat lønn av lønnsøkning ut denne permisjonen, for så å stige igjen nå? Gud,. jeg er dårlig på å forklare! :P

Skrevet

Eg kan ikkje reglane på dette. Men eg fekk beskjed om at ein hadde krav på å få lønnsauken ved lønnsoppgjør mens ein var i permisjon og fekk foreldrepenger. Og eg fekk det og.. Det samme sa ho denne gangen.

Skrevet

Eg kan ikkje reglane på dette. Men eg fekk beskjed om at ein hadde krav på å få lønnsauken ved lønnsoppgjør mens ein var i permisjon og fekk foreldrepenger. Og eg fekk det og.. Det samme sa ho denne gangen.

Du har ikke krav på det, men om du har en arbeidsgiver som forskuddterer lønn kan du være så heldig å få det.

Skrevet

Det vil si at jeg har krav på dagens tariff fra jeg kommer tilbake nå? 

Kunne kanskje ha nevnt det i hovedinnlegget, men jeg hadde først en permisjon, 9 uker mellom før neste permisjon. Disse ukene gikk jeg sykemeldt. Burde jeg ikke da hatt lønnsøkning fra første permisjon var ferdig også da? Altså, flat lønn til endt førstepermisjon, deretter lønnsøkning. Videre flat lønn av lønnsøkning ut denne permisjonen, for så å stige igjen nå? Gud,. jeg er dårlig på å forklare! :P

Grunnlaget for sykepenger dannes også utfra hva du tjente før du ble syk, så om du ikke jobbet mellom permisjonene har du ikke krav på økt lønn i sykepenger heller. Du må stille på jobb og faktisk jobbe for den økte lønnen før du har krav på å få den i sykepenger eller foreldrepenger.

Skrevet

Hvem betalte ut foreldrepenger og sykepenger? Arbeidsgiver eller NAV?

Anonymous poster hash: f76f8...fe9

Skrevet

Jeg fikk lønnsøkning mens jeg var i permisjon, men jeg fikk utbetalingen fra arbeidsgiver (staten).

Anonymous poster hash: 1b84b...cfd

Skrevet

Du har ikke krav på det, men om du har en arbeidsgiver som forskuddterer lønn kan du være så heldig å få det. Anonymous poster hash: 048f5...7e2

Arbeidsgiver som betaler ut ja. Arbeider i staten og fekk beskjed om at vi hadde krav på det der.

Skrevet

En del arbeidsgivere som forskuttere lønn under sykdom eller foreldrepermisjon utbetaler lønnsøkningen, men dette er ikke er krav arbeidstaker kan fremsette.

Om man ikke jobber mellom to foreldrepermisjonener er det grunnlaget for den første permisjon som gjelder både for sykepenger og neste foreldrepermisjon. Du har derfor ikke krav på lønnsøkningen mellom foreldrepermisjonene. 

Skrevet

Hvem betalte ut foreldrepenger og sykepenger? Arbeidsgiver eller NAV?

NAV stod for utbetalingen. 

Skrevet

NAV stod for utbetalingen.

Da har du nok ikke rett på lønnsøkningen i permisjonen eller sykemeldingsperioden. Sykepengene regnes ut fra lønnen FØR sykemeldingsperioden begynner, som jo er foreldrepengene.

Skrevet

Utdrag fra kontrakten: 
Det foreligger en gjensidig plikt til å rette opp feil som måtte oppstå i forbindelse med lønnsutbetalinger. Er det ved en lønningsdag foretatt feil utlønning, kan bedriften starte nødvendige justeringer fra neste lønningsdag. 
...

Det er inngått avtale mellom PBLa og Udf, Fagforbundet og Delta som vil regulere arbeidsforholdet. 

Utdrag fra tariffavtalen:

8.1 Utbetaling av lønn Arbeidsgiver utbetaler sykelønn og foreldrepenger til arbeidstakere som omfattes av tariffavtalen, punkt 1.1 hele den tid arbeidstakeren har rett til slik stønad etter folketrygdloven. refusjonsbeløpet fra folketrygden tilfaller virksomheten. retten til lønn etter dette punkt opphører når tilsettingsforholdet opphører

8.3.1 Opptjeningstid Arbeidstaker som har vært i inntektsgivende arbeid i 6 av de siste 10 mnd før permisjonen tar til, har rett til full lønn under permisjon ved svangerskap, fødsel og adopsjon, jf. folketrygdlovens kap.14, når vedkommende har tiltrådt stillingen. Arbeidsgiver skal som følge av punkt 8.1, også utbetale eventuelle lønnsøkninger som får virkning for arbeidstaker mens denne er i foreldrepermisjon.

...

Er det ikke slik at en kontrakt uansett skal matche på arbeidsmiljøloven og tariffavtalen, og at den kun kan "gi goder" til arbeidstaker? 

Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din, så skal de hjelpe deg.

Skrevet

Arbeidsgiver skal som følge av punkt 8.1, også utbetale eventuelle lønnsøkninger som får virkning for arbeidstaker mens denne er i foreldrepermisjon.

...

Er det ikke slik at en kontrakt uansett skal matche på arbeidsmiljøloven og tariffavtalen, og at den kun kan "gi goder" til arbeidstaker? 

Om det er dette som står i din arbeidskontrakt så har arbeidsgiver jo forpliktet seg å utbetale lønnsøkning i foreldrepermisjonen. En tariffavtale er en avtale som fagforeningen og arbeidsgivere fremhandler og kan derfor godt være bedre enn arbeidsmiljøloven, men aldrig dårligere. 

Her må du sjekke arbeidskontrakten og tariffavtalen.

Om ikke det står spesifikt i disse at du skal ha lønnsøkning under sykdom/foreldrepenger har du ikke krav på dette.

Skrevet

Om det er dette som står i din arbeidskontrakt så har arbeidsgiver jo forpliktet seg å utbetale lønnsøkning i foreldrepermisjonen. En tariffavtale er en avtale som fagforeningen og arbeidsgivere fremhandler og kan derfor godt være bedre enn arbeidsmiljøloven, men aldrig dårligere. 

Her må du sjekke arbeidskontrakten og tariffavtalen.

Om ikke det står spesifikt i disse at du skal ha lønnsøkning under sykdom/foreldrepenger har du ikke krav på dette.

Glemte å si at arbeidsmiljøloven ikke har noe med lønnsøkning å gjøre. Det finnes ingen lovregler som gjør at du kan kreve lønnsøkning hvert år. Faktisk nevner arbeidsmiljøloven kun en ting om lønn og det er at den må opgis i den skriftlige arbeidskontrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...