Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #26 Skrevet 26. mars 2016 For å bli helt sikre måtte de jo gå inn og måle/veie. Og, ja, kall det naivt eller hva du vil. Nå kjører jeg sjelden med andre folks barn i bilen, men hvis de sier at barnet er 135 cm, så forholder jeg meg til det. De kan så klart lyve. Men de vet jo også selv hvem det går mest utover om de lyver. Men vet du det? Det er faktisk DEG det går utover. Det er sjåføren som får prikker i førerkortet og bot, ikke foreldrene ... Anonymous poster hash: abe25...d19
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #27 Skrevet 26. mars 2016 Men vet du det? Det er faktisk DEG det går utover. Det er sjåføren som får prikker i førerkortet og bot, ikke foreldrene ... Anonymous poster hash: abe25...d19 Nemlig! Er så enig, så enig! Dette tror jeg faktisk ikke folk er klar over eller tenker over! Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #28 Skrevet 26. mars 2016 Nemlig! Er så enig, så enig! Dette tror jeg faktisk ikke folk er klar over eller tenker over! Anonymous poster hash: 94c4b...151 Nei, det begynner å demre for meg også nå ... Helt ærlig er jeg ganske overrasket over at flere av de jeg har ansett som fornuftige her inne faktisk ikke ser ut for å være klar over dette. Anonymous poster hash: abe25...d19
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #29 Skrevet 26. mars 2016 Men vet du det? Det er faktisk DEG det går utover. Det er sjåføren som får prikker i førerkortet og bot, ikke foreldrene ... Anonymous poster hash: abe25...d19 Tar politiet ungene ut og måler dem? Selvsagt vet jeg at bilfører er ansvarlig for at passasjerer er lovmessig sikra. Men det faller meg likevel ikke inn å måle barn når foreldrene sverger på at de er store nok.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #30 Skrevet 26. mars 2016 Tar politiet ungene ut og måler dem? Selvsagt vet jeg at bilfører er ansvarlig for at passasjerer er lovmessig sikra. Men det faller meg likevel ikke inn å måle barn når foreldrene sverger på at de er store nok. Nå begynner jeg å få en liten følelse av at du bare ikke vil innrømme at du kanskje bommet litt på svaret på denne tråden og derfor fortsetter å kverulere. Moren sverget vel aldri på at barnet var høyt nok, barnet selv kom løpende tilbake med en beskjed om at moren hadde sagt at hun fikk være med og var stor nok til å sitte uten pute. Så vidt jeg vet går ikke det under en ed avlagt fra en voksen til en annen. Og med tanke på både min egen erfaring rundt hvordan mange foreldre (ikke) sikrer barna sine, samt statistikken jeg linket til over, og ikke minst vissheten om mitt ansvar som sjåfør, hadde jeg ikke tatt et slikt svar for god fisk. Spesielt ikke dersom jeg selv mente at barnet var under 135 cm. Når det gjelder kontroller så spør politiet hvor høye og tunge barna er, så det er godt mulig man kunne unnsluppet en bot, men det er ikke noe jeg ville spekulert i bare for å være "grei". I en ev. bilulykke hadde man derimot kunnet fått et stort problem dersom barnet viste seg å være for liten. I verste fall kunne man blitt tiltalt for uaktsomhet fordi man ikke hadde sikret barnet skikkelig. Men for all del, du må gjerne fortsette med din naive tiltro til at alle foreldre er sannferdig og vet hvordan de sikrer barna sine skikkelig bil (jeg nevner bare tall som viser at dette da altså ikke er tilfelle), jeg på min side mener at man som sjåfør alltid vil ha retten til å overprøve en hver forelder dersom man er usikker all den tid det er en selv som sitter med hele ansvaret for barnet man frakter med seg i bilen. Anonymous poster hash: abe25...d19
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #31 Skrevet 26. mars 2016 Jeg prøver ikke å være vrang, jeg kjører omtrent aldri med andre barn enn mine egne (har ikke plass i bilen), så dette er rent hypotetisk. Jeg ser bare for meg at politkontrollen ikke primært griper fatt i barn på 133 cm som burde være 135, men at de sjekker litt mer grunnleggende ting mht feilsikring av barn. All den stund dødsfall hos barn i bil er nede på omtrent 0 i Norge vil jeg tro alt den nødvendige infoen har begynt å synke inn hos norske foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå