Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 For noen dager siden kjørte jeg min 7 åring på påskeferie til besteforeldre. Ved siden av bor en jente på snart 8 år. Begge jentene er rundt 130 cm, nabojenta litt større. De skulle egentlig være med til butikken i bil og jeg ba nabojenta spørre foreldrene om lov først og spørre om de har bilsete til henne. Hun kom løpende tilbake og da mamma hadde sagt hun er høy nok til å sitte uten pute i bilen! Dette er på bygda, og det er ikke kjempe lange avstander mellom hus og slikt. Kjente jeg ble provosert! Er dette vanlig på små plasser? Min datter ville aldri fått lov til det! Enden på visa ble at ingen av barna fikk være med.. Anonymous poster hash: 8aa75...72a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 For noen dager siden kjørte jeg min 7 åring på påskeferie til besteforeldre. Ved siden av bor en jente på snart 8 år. Begge jentene er rundt 130 cm, nabojenta litt større. De skulle egentlig være med til butikken i bil og jeg ba nabojenta spørre foreldrene om lov først og spørre om de har bilsete til henne. Hun kom løpende tilbake og da mamma hadde sagt hun er høy nok til å sitte uten pute i bilen! Dette er på bygda, og det er ikke kjempe lange avstander mellom hus og slikt. Kjente jeg ble provosert! Er dette vanlig på små plasser? Min datter ville aldri fått lov til det! Enden på visa ble at ingen av barna fikk være med.. Anonymous poster hash: 8aa75...72a Litt større? 135 cm ? Målte du henne? Kanskje hun er høy nok? Anonymous poster hash: 849b4...20d
klg,2 boys now:) Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Hun er høy nok til og sitte uten sete
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 140 cm. må de være for å sitte uten pute såvidt jeg har lest. Anonymous poster hash: 6f3af...a4d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 140 cm. må de være for å sitte uten pute såvidt jeg har lest.Anonymous poster hash: 6f3af...a4d da har du ikke lest rett.135 cm er det. 140 cm om de skal sitte foran med aktiv airbag Anonymous poster hash: 849b4...20d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 5 cm er en merkbar høydeforskjell. Tror ikke denne jenta er så høy. Jeg synes en jente som ikke engang er fylt 8 år ihvertfall skal sitte på pute. Dessuten går det vel litt på vekt også? 36 kilo??! Og hva gjør politiet om de stopper meg og ene ungen sitter uten stol, måler henne med målebånd? Anonymous poster hash: 8aa75...72a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 Nabojenta var sannsynligvis høy nok (grensen er 135 cm), og du hadde ingen grunn til å bli provosert. Du bør vel heller være flau, som insinuerte at moren ikke sikret barnet etter kravene. Anonymous poster hash: b6620...5fe
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 5 cm er en merkbar høydeforskjell. Tror ikke denne jenta er så høy. Jeg synes en jente som ikke engang er fylt 8 år ihvertfall skal sitte på pute. Dessuten går det vel litt på vekt også? 36 kilo??! Og hva gjør politiet om de stopper meg og ene ungen sitter uten stol, måler henne med målebånd? Anonymous poster hash: 8aa75...72a 135 cm ELLER 36 kg.Ikke en gang 11 åringen vår er så tung. Hun er langt unna. Anonymous poster hash: 849b4...20d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 5 cm er en merkbar høydeforskjell. Tror ikke denne jenta er så høy. Jeg synes en jente som ikke engang er fylt 8 år ihvertfall skal sitte på pute. Dessuten går det vel litt på vekt også? 36 kilo??! Og hva gjør politiet om de stopper meg og ene ungen sitter uten stol, måler henne med målebånd? Anonymous poster hash: 8aa75...72a Barn skal ikke sitte i pute til de er 36 kg hvis høydekravet er nådd før. Etter de er 36 kg SKAL de bruke bilens egne seler, uavhengig av høyde. Det er altså det som først inntreffer som er avgjørende. Det spiller i grunnen ingen rolle hvor lenge du personlig mener at barn bør sitte i sete. Du velger selvfølgelig helt selv om du vil ha barnet med, men hvis barnet er stort nok til å sitte uten, blir det sært å kreve sete. Du får måle barnet neste gang. Anonymous poster hash: b6620...5fe
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 Jeg tok ikke sjansen da det er ekstra beltekontroller i påsken. Jeg trur ikke hun er nådd 135 cm. Tipper hun er 2-3 cm større. Flisespikkeri kanskje. Anonymous poster hash: 8aa75...72a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 Skjønner deg godt jeg, HI! Om du hadde blitt stoppet i kontroll er én ting, en annen er om du hadde kræsjet, bråbremset e.l og jenta hadde blitt skadet... Personlig syns jeg det er horribelt om små, tynne barn - uavhengig om de er 135 cm eller ei, sitter sikret med kun bilens sele. Hva med under en sidekollosjon? Barnet sitter da langt tryggere i en bilstol! Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 Hva mener du de skal sitte i etter de er nådd høyden da? Da er de jo vokst ut av en beltestol. Anonymous poster hash: bcce9...99c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 Hva mener du de skal sitte i etter de er nådd høyden da? Da er de jo vokst ut av en beltestol. Anonymous poster hash: bcce9...99c Vel...Det finnes vel ulike typer beltestoler med forskjellig lengde på ryggen, gjør det ikke? Har en nevø som satt i beltestol til han bikket 10 år og han er ingen pygmé akkurat. Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #14 Skrevet 26. mars 2016 Her i området, i Asker, er det ingen, apselutt ingen, som har barna i sete eller på pute etter 2. Klasse. Anonymous poster hash: 2d1c4...bc0
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #15 Skrevet 26. mars 2016 Skjønner deg godt jeg, HI! Om du hadde blitt stoppet i kontroll er én ting, en annen er om du hadde kræsjet, bråbremset e.l og jenta hadde blitt skadet... Personlig syns jeg det er horribelt om små, tynne barn - uavhengig om de er 135 cm eller ei, sitter sikret med kun bilens sele. Hva med under en sidekollosjon? Barnet sitter da langt tryggere i en bilstol! Anonymous poster hash: 94c4b...151 Men det var jo ikke snakk om stol. Det var snakk om pute. Den er jo kun til for å løfte barnet til en viss høyde i setet slik at setebeltet ligger riktig. HI, du bestemmer selv hvordan du vil sikre alle gjester i din bil. Men å overprøve både foreldre og biltilsynet er vel litt hønemortendens?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #16 Skrevet 26. mars 2016 Min erfaring er at det dessverre er alt for mange foreldre som er skikkelig slappe når det kommer til å sikre de større barna. Jeg har selv fire barn i alderen 7-14 år, og har sett det først med de to eldste og nå med nest-minste og tildels minste. 9-åringen min er i prisippet stor nok til å sitte uten pute/beltestol nå med sine 137 cm, men så lenge han får plass og er så langt unna vektgrensen (han er 28 kg), så er det uaktuelt å la ham sitte uten. Derimot har han flere kamerater som er et halvt hode lavere enn ham og har sittet rett i bilens seler i 1-2 år nå. Jeg vet også om en del so ikke sikrer sine barn som er jevngamle med min 7-åring (altså, de har bilbelte på, men ikke pute/beltestol). Hva andre foreldre velger er i og for seg en ting, problemet er når det går utover de rundt. Med de to eldste oppdaget jeg plutselig at samkjøringen til treniger og bursdager ol. foregikk ved at de satt rett i bilens seler uten at de var store nok. Det falt meg faktisk ikke inn en gang at når noen hadde sagt "Vi kan kjøre til", så hadde de ikke riktig sikring til dette. Jeg tok det som en selvfølge at de hadde en ekstra pute i det minste, men der var jeg åpenbart naiv. Etter det har jeg alltid spurt og unngår samkjøring med de slappe foreldrene som driter i skikkelig bilsikring. Og så er det jo omvendt, altså når deres barn vil sitte på og jeg for eksempel ikke har flere beltestoler/puter, og foreldrene sier at det går helt fint for dem. Vel, det går ikke helt fint for meg å bryte loven, så nei, ikke aktuelt. Og så blir det sur da fordi jeg insiterer på pute/beltestol ... *oppgitt* Og dette er i by, ikke ute på en bygd. Anonymous poster hash: abe25...d19
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #17 Skrevet 26. mars 2016 Men det var jo ikke snakk om stol. Det var snakk om pute. Den er jo kun til for å løfte barnet til en viss høyde i setet slik at setebeltet ligger riktig. HI, du bestemmer selv hvordan du vil sikre alle gjester i din bil. Men å overprøve både foreldre og biltilsynet er vel litt hønemortendens? Står jo i HI at hun ba jenta spørre foreldrene om lov til å bli med til butikken og spørre om de hadde bilsete til henne... Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #18 Skrevet 26. mars 2016 Min erfaring er at det dessverre er alt for mange foreldre som er skikkelig slappe når det kommer til å sikre de større barna. Jeg har selv fire barn i alderen 7-14 år, og har sett det først med de to eldste og nå med nest-minste og tildels minste. 9-åringen min er i prisippet stor nok til å sitte uten pute/beltestol nå med sine 137 cm, men så lenge han får plass og er så langt unna vektgrensen (han er 28 kg), så er det uaktuelt å la ham sitte uten. Derimot har han flere kamerater som er et halvt hode lavere enn ham og har sittet rett i bilens seler i 1-2 år nå. Jeg vet også om en del so ikke sikrer sine barn som er jevngamle med min 7-åring (altså, de har bilbelte på, men ikke pute/beltestol). Hva andre foreldre velger er i og for seg en ting, problemet er når det går utover de rundt. Med de to eldste oppdaget jeg plutselig at samkjøringen til treniger og bursdager ol. foregikk ved at de satt rett i bilens seler uten at de var store nok. Det falt meg faktisk ikke inn en gang at når noen hadde sagt "Vi kan kjøre til", så hadde de ikke riktig sikring til dette. Jeg tok det som en selvfølge at de hadde en ekstra pute i det minste, men der var jeg åpenbart naiv. Etter det har jeg alltid spurt og unngår samkjøring med de slappe foreldrene som driter i skikkelig bilsikring. Og så er det jo omvendt, altså når deres barn vil sitte på og jeg for eksempel ikke har flere beltestoler/puter, og foreldrene sier at det går helt fint for dem. Vel, det går ikke helt fint for meg å bryte loven, så nei, ikke aktuelt. Og så blir det sur da fordi jeg insiterer på pute/beltestol ... *oppgitt* Og dette er i by, ikke ute på en bygd. Anonymous poster hash: abe25...d19 Ser det her også, kompiser til ungen reagerer på at han fremdeles sitter i bilstol for selv sitter de bare på pute og skal snart slutte med det også. Og de er 7 år og overhodet ikke for lang for bilstolen. Skjønner ikke at folk er villige til å ta sjansen! Anonymous poster hash: 94c4b...151
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #19 Skrevet 26. mars 2016 Står jo i HI at hun ba jenta spørre foreldrene om lov til å bli med til butikken og spørre om de hadde bilsete til henne... Anonymous poster hash: 94c4b...151 Og siden mora sa at jenta var stor nok til å ikke bruke pute, valgte HI å overprøve det.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #20 Skrevet 26. mars 2016 Og siden mora sa at jenta var stor nok til å ikke bruke pute, valgte HI å overprøve det. Det er HI's fulle rett dersom hun er usikker på barnets høyde. Om hun vet at sin egen datter er 130 cm og venninnen ser ut for å bare være 2-3 cm høyere er det helt ok å bli usikker. Som bilfører er det HI sin plikt å sørge for at alle passasjerer under 15 år er sikret i henhold til reglementet, det er hun som vil få boten og straffen i en ev. kontroll/ulykke. Jeg hadde gjort akkurat det samme. Det er mer enn nok idioter der ute som sier at det er helt ok å la barna sitte uten pute/bilstol og at de er store nok til set selv om barna åpenbart ikke er store nok. Jeg har selv opplevd det med barn helt ned i 6-årsalderen (og som maks kan ha vært 125 cm lange). Anonymous poster hash: abe25...d19
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #21 Skrevet 26. mars 2016 Det er HI's fulle rett dersom hun er usikker på barnets høyde. Om hun vet at sin egen datter er 130 cm og venninnen ser ut for å bare være 2-3 cm høyere er det helt ok å bli usikker. Som bilfører er det HI sin plikt å sørge for at alle passasjerer under 15 år er sikret i henhold til reglementet, det er hun som vil få boten og straffen i en ev. kontroll/ulykke. Jeg hadde gjort akkurat det samme. Det er mer enn nok idioter der ute som sier at det er helt ok å la barna sitte uten pute/bilstol og at de er store nok til set selv om barna åpenbart ikke er store nok. Jeg har selv opplevd det med barn helt ned i 6-årsalderen (og som maks kan ha vært 125 cm lange). Anonymous poster hash: abe25...d19 Helt klart, hun bestemmer selv. Men å overprøve mora bare på øyemålet - vel. Jeg ville faktisk ha stolt på det om mora sa at barnet var stor nok.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #22 Skrevet 26. mars 2016 Og siden mora sa at jenta var stor nok til å ikke bruke pute, valgte HI å overprøve det. Men det var da HI som evt skulle ha med ungen i bilen! Jeg forbeholder meg faktisk retten til å sikre barn etter gjeldende lover og regler når det er JEG som skal ha ansvaret for å frakte dem! Om naboen kjører med 2-åringen sin i beltestol så han om det, det betyr ikke at jeg er nødt til å gjøre det samme med mine barn eller om jeg skal frakte hans unge. Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #23 Skrevet 26. mars 2016 Helt klart, hun bestemmer selv. Men å overprøve mora bare på øyemålet - vel. Jeg ville faktisk ha stolt på det om mora sa at barnet var stor nok. Beklager, men da vil jeg kalle deg litt naiv rundt akkurat dette. Det er veldig mange foreldre, sånn ca 35% faktisk ( https://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/sikkerhetsutstyr-i-bil/trygg-trafikk-om-bilbelte-og-barnesikringsutstyr/ ) som ikke sikrer barna sine mellom 7 og 10 år rett i bil. Om det er uvitenhet eller latskap, ev. en følelse av at man selv vet bedre enn loven, som ligger til grunn vet jeg ikke, men faktum er at med så mange foreldre som tydeligvis mener at barna sine er store nok til å slippe pute/beltestol, så er det helt innafor å overprøve dette. Ikke minst når det er en selv, som sjåfør, som faktisk sitter med ansvaret. Det hadde vært noe helt annet om det var snakk om å for eksempel se en film eller noe der barnet egentlig var litt for liten, for da kjenner foreldrene barnet og kan vurdere hva det tåler og ikke og en ev. feilvurdering vil ikke ha noen verre bieffekter enn for eksempel mareritt en periode. Bilsikring er viktig, og da skal man være helt sikker, ikke bare tro. Anonymous poster hash: abe25...d19
Gjest Antarctica Skrevet 26. mars 2016 #24 Skrevet 26. mars 2016 Beklager, men da vil jeg kalle deg litt naiv rundt akkurat dette. Det er veldig mange foreldre, sånn ca 35% faktisk ( https://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/sikkerhetsutstyr-i-bil/trygg-trafikk-om-bilbelte-og-barnesikringsutstyr/ ) som ikke sikrer barna sine mellom 7 og 10 år rett i bil. Om det er uvitenhet eller latskap, ev. en følelse av at man selv vet bedre enn loven, som ligger til grunn vet jeg ikke, men faktum er at med så mange foreldre som tydeligvis mener at barna sine er store nok til å slippe pute/beltestol, så er det helt innafor å overprøve dette. Ikke minst når det er en selv, som sjåfør, som faktisk sitter med ansvaret. Det hadde vært noe helt annet om det var snakk om å for eksempel se en film eller noe der barnet egentlig var litt for liten, for da kjenner foreldrene barnet og kan vurdere hva det tåler og ikke og en ev. feilvurdering vil ikke ha noen verre bieffekter enn for eksempel mareritt en periode. Bilsikring er viktig, og da skal man være helt sikker, ikke bare tro. Anonymous poster hash: abe25...d19 For å bli helt sikre måtte de jo gå inn og måle/veie. Og, ja, kall det naivt eller hva du vil. Nå kjører jeg sjelden med andre folks barn i bilen, men hvis de sier at barnet er 135 cm, så forholder jeg meg til det. De kan så klart lyve. Men de vet jo også selv hvem det går mest utover om de lyver.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2016 #25 Skrevet 26. mars 2016 Beklager, men da vil jeg kalle deg litt naiv rundt akkurat dette. Det er veldig mange foreldre, sånn ca 35% faktisk ( https://www.tryggtrafikk.no/tema/bil-og-forerkort/sikkerhetsutstyr-i-bil/trygg-trafikk-om-bilbelte-og-barnesikringsutstyr/ ) som ikke sikrer barna sine mellom 7 og 10 år rett i bil. Om det er uvitenhet eller latskap, ev. en følelse av at man selv vet bedre enn loven, som ligger til grunn vet jeg ikke, men faktum er at med så mange foreldre som tydeligvis mener at barna sine er store nok til å slippe pute/beltestol, så er det helt innafor å overprøve dette. Ikke minst når det er en selv, som sjåfør, som faktisk sitter med ansvaret. Det hadde vært noe helt annet om det var snakk om å for eksempel se en film eller noe der barnet egentlig var litt for liten, for da kjenner foreldrene barnet og kan vurdere hva det tåler og ikke og en ev. feilvurdering vil ikke ha noen verre bieffekter enn for eksempel mareritt en periode. Bilsikring er viktig, og da skal man være helt sikker, ikke bare tro. Anonymous poster hash: abe25...d19 👏👏👏👏👏👏👏👍 Anonymous poster hash: 94c4b...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå