Gå til innhold

Videreutdanning psykisk helse, dekt utdanning?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et sykehjem der jeg primært tilhører lukket avdeling for demente. I løpet av noen år ønsker jeg å ta videreutdanning i psykisk helse. Jeg er utdannet sykepleier. Er det vanskelig å få dekket denne utdanningen når man jobber på sykehjem? Noen med erfaringer?:)

Anonymous poster hash: de8dd...a67

Fortsetter under...

Det er en videreutdanning som gir 60 studiepoeng på høyskole med tre samlinger per semester i to år. Det koster jo arbeidsplassen å leie inn vikarer de 12 dagene per semester. Jeg mener at det absolutt er relevant for plassen, men kommunen bedriver innsparinger og kutt i diverse poster hele tiden så jeg blir ikke forundret over om de ber meg ta dette på fritiden. Ville dere fortsatt gjort det om dere ikke fikk det dekt? Jeg taper jo en del inntekt på det, og vet jeg får dekt om jeg skifter jobb til statlig sektor avd. Psykisk helse.

Men har ikke så lyst å skifte jobb nå da vi ønsker å bli gravide om et halvt års tid.

Hos oss er det slik at man må ha vært ansatt fast i to år før man blir vurdert mtp videreutdanning. Dette er i et helseforetak da, ikke kommunen. Tenker kanskje sykehusene har litt bedre råd til vikarer osv. Jobber i rusbehandling, det er en del sykepleiere og sosionomer som tar videreutdanning i psykisk helse. Ulempen er at mange ofte søker mer spennende jobber etter fullført videreutdanning, så det er ikke noen god investering for avdelingen egentlig. 

Anonymous poster hash: 925c7...0f6

Det er en videreutdanning som gir 60 studiepoeng på høyskole med tre samlinger per semester i to år. Det koster jo arbeidsplassen å leie inn vikarer de 12 dagene per semester. Jeg mener at det absolutt er relevant for plassen, men kommunen bedriver innsparinger og kutt i diverse poster hele tiden så jeg blir ikke forundret over om de ber meg ta dette på fritiden. Ville dere fortsatt gjort det om dere ikke fikk det dekt? Jeg taper jo en del inntekt på det, og vet jeg får dekt om jeg skifter jobb til statlig sektor avd. Psykisk helse.

Men har ikke så lyst å skifte jobb nå da vi ønsker å bli gravide om et halvt års tid.

Du skal få igjennom dette hos arbeidsgiveren samtidig som du planlegger og bli gravid å være bort fra arbeidsplassen i lang tid. Dårlig timing. Får du tilrettelagt dette gjennom arbeidsplassen, får du jammen jobbe de årene studiene varer. Det er min mening.

Anonymous poster hash: c8a4d...5ae

Annonse

Man blir jo bundet til arbeidsplassen i så og så mange år etter endt utdanning så om jeg blir gravid nå eller om to år spiller vel ikke noe rolle for arbeidsplassen? Tenkte også å gå skole i permisjon så da sparer arbeidsplassen seg faktisk mange dager (innleiing av vikar).

Hos oss er det slik at man må ha vært ansatt fast i to år før man blir vurdert mtp videreutdanning. Dette er i et helseforetak da, ikke kommunen. Tenker kanskje sykehusene har litt bedre råd til vikarer osv. Jobber i rusbehandling, det er en del sykepleiere og sosionomer som tar videreutdanning i psykisk helse. Ulempen er at mange ofte søker mer spennende jobber etter fullført videreutdanning, så det er ikke noen god investering for avdelingen egentlig.  Anonymous poster hash: 925c7...0f6

Takk for svar. Spennende å lese om hvordan det fungerer i et helseforetak. Trives du med jobben i rusbehandling? :(

Fagskoleutdanninger/videreutdanninger i helsefag er som regel gratis for deltakeren da det offentlige dekker skolepengene. Utdanningene går ofte på deltid/er samlingsbaserte og kan kombineres med jobb.

Anonymous poster hash: f77ff...e10

kommer ann på om du skal master i psykisk helse eller videreutdanning? master er over to år, mens videre utdanning er 1 år, begge er høyskole. 

for å få det dekket må det ha relevans til jobben din, og man binder seg ofte til  arbeidsplassen i 2år. Arbeidsplassen er i gjengjeld flinke til å tilrettelegge arbidstid, slika t du får permisjon når et skole og obligatoriske ting. Man må søke arbeidsgiver, men pr dagsdato tror jeg dette er vanskelig med tanke på lite midler innenfor helse og omsorg, da er dette ett av områdene som blir nedprioritert desverre.

Anonymous poster hash: a02f4...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...