Gå til innhold

Hjelp meg med konfirmasjonstale.norn som er flinke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri talet før. Ønsker å si noen ord om valg i 14 års alderen . Hvordan gi råd uten å virke belærende? Hva annet et aktuelt å ta opp til en 14 åring? Vet ikke om dere husker meg, men det er jeg som er gudmor og ikke hatt særlig kontakt med dette barnet pga forskjellige ting. Må ha en "generell" tale uten at det blir for kleint. Evt må jeg skrive sang? Off er gravid og ikke i form, kjenner dette tar mye krefter.

Anonymous poster hash: 89734...110

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen mer erfarne talere med tips?

Skrevet

Tenker at du ikke skal holde tale

Jeg. Dere har ikke hatt mye kontakt . Og blir nok av taler ellers. Har man ikke hatt mye kontakt med konfirmanten blir det upersonlig og trått

Anonymous poster hash: 4f923...dd6

Skrevet

Tenker at du ikke skal holde tale

Jeg. Dere har ikke hatt mye kontakt . Og blir nok av taler ellers. Har man ikke hatt mye kontakt med konfirmanten blir det upersonlig og trått

I know, men det forventes av enkelte? Vil ikke skuffe ... Men ja, jeg ser helt klart poenget ditt. Blir sang også teit?

Skrevet

I know, men det forventes av enkelte? Vil ikke skuffe ... Men ja, jeg ser helt klart poenget ditt. Blir sang også teit?

Forventes vel ikke av en gudmor som ikke har hatt kontakt at man skal holde tale ?! Synes sang blir like rart ( min mening )

I min konfirmasjon holdt mamma og onkelen min tale . Samt at en annen tante takket for maten . Sang fra mamma og fra pappa ( de er skilt ) samt sang fra mine to bestevenninner

Skrevet

Forventes vel ikke av en gudmor som ikke har hatt kontakt at man skal holde tale ?! Synes sang blir like rart ( min mening )

I min konfirmasjon holdt mamma og onkelen min tale . Samt at en annen tante takket for maten . Sang fra mamma og fra pappa ( de er skilt ) samt sang fra mine to bestevenninner

Så da blir hele kvelden klein for meg uansett. I vår familie holder faddere tale... Jeg vet flere kommer til å lure på hvorfor jeg ikke holder tale. Tingen er at jeg ble gudmor så ung. Har hatt mitt liv med studier et annet sted og våre to familier samles sjelden. På den måten har vi hatt lite kontakt. Nei, dette blir kleint. Min mor er pådriver for at jeg skal tale. Men, hva skal jeg da si? Det vil lyse igjennom at jeg ikke kjenner henne godt personlig. Jeg kan gi en tale om valg og bla bla... Jeg føler meg dratt i to retninger. Hva med å skrive en sang sammen med min mamma og pappa som er tante og onkel?

Annonse

Skrevet

Så da blir hele kvelden klein for meg uansett. I vår familie holder faddere tale... Jeg vet flere kommer til å lure på hvorfor jeg ikke holder tale. Tingen er at jeg ble gudmor så ung. Har hatt mitt liv med studier et annet sted og våre to familier samles sjelden. På den måten har vi hatt lite kontakt. Nei, dette blir kleint. Min mor er pådriver for at jeg skal tale. Men, hva skal jeg da si? Det vil lyse igjennom at jeg ikke kjenner henne godt personlig. Jeg kan gi en tale om valg og bla bla... Jeg føler meg dratt i to retninger. Hva med å skrive en sang sammen med min mamma og pappa som er tante og onkel?

Om det er vanlig i din familie så burde du jo kanskje ja :) snakk med foreldrene hennes :) kanskje si noe om

At du ønsker å ha mer tid fremover med hun ?

Skrevet

Hva med en kort og ærlig tale? Det må vel ikke være så alvorlig og høytsvevende?

Kjære Elise

Jeg er fadderen din, og det forventes at jeg holder en tale for deg. Pga mine studier utenbys kjenner jeg deg desverre ikke så godt, men det håper jeg vi kan få gjort noe med.

Jeg ser du har blitt en flott jente og i dag på konfirmasjonsdagen din vil jeg gratulere deg så mye og fortelle deg at jeg er her. Skulle du trenge noen gode råd eller bare noen å snakke med som er litt yngre enn foreldrene dine (blunk, blunk) så er jeg her.

Gratulerer med dagen Elise, og lykke til videre på ferden, jeg ønsker deg alt godt for fremtiden

Anonymous poster hash: fdd10...034

Skrevet

Baz Luhrman : Everybody's free (to wear sun screen) er fantastisk!

Anonymous poster hash: 104a1...dcb

Gjest Antarctica
Skrevet

Du kjenner jo knapt konfirmanten, hva skal du da si i en tale? At du gleder deg til å bli bedre kjent?

Skrevet

Du kjenner jo knapt konfirmanten, hva skal du da si i en tale? At du gleder deg til å bli bedre kjent?

jeg vet... Hva skal jeg gjøre. Tenkte i utgangspunktet å snakke om vanskelige ting som kan skje rundt den alderen. At valg en tar kan følge en hele livet Osv... At hun virker som en flott jente og må stole på seg selv. Har også funnet et dikt. Men har INGENTING personlig om henne å si... Hva hadde du gjort. ?

Skrevet

jeg vet... Hva skal jeg gjøre. Tenkte i utgangspunktet å snakke om vanskelige ting som kan skje rundt den alderen. At valg en tar kan følge en hele livet Osv... At hun virker som en flott jente og må stole på seg selv. Har også funnet et dikt. Men har INGENTING personlig om henne å si... Hva hadde du gjort. ?

HI du virker som en person som er veldig usikker ?

Skrevet

HI du virker som en person som er veldig usikker ?

Når det gjelder dette JA!! Hi

Annonse

Skrevet

Når det gjelder dette JA!! Hi

Redd du rote til talen om du skal holde , siden du så usikker mene jeg :-/

Skrevet

Redd du rote til talen om du skal holde , siden du så usikker mene jeg :-/

Det tror jeg ikke . Er flink på å fremføre ting og kommer til å øve meg. Det som gjør meg usikker er hele situasjonen med at jeg ikke kjenner henne godt nok og ikke aner hva jeg skal skrive i en tale. Hadde lett kunnet ha en tale om jeg var trygg på innholdet.

Skrevet

Det tror jeg ikke . Er flink på å fremføre ting og kommer til å øve meg. Det som gjør meg usikker er hele situasjonen med at jeg ikke kjenner henne godt nok og ikke aner hva jeg skal skrive i en tale. Hadde lett kunnet ha en tale om jeg var trygg på innholdet.

Ok ...

Gjest Antarctica
Skrevet

Sørg for å intervjue noen som kjenner henne godt før du skriver talen...?

Skrevet

Jeg synes det er helt merkelig å holde en tale av plikt (og enda særere når det er til en person du egentlig ikke kjenner). Dine ord vil jo ikke ha noen betydning for mottakeren (i den grad noen lar seg røre av taler, og det er åpenlyst mange av dem, men da er som regel ordene fra noen som betyr noe).

Skrevet

Jeg får prøve å begynne på en sang eller tale og se hva jeg gjør. Jeg er enig i det blir helt rart og feil, men det er tydelig at familien forventer en tale fra meg. Jeg som er i drittform gravid og alt, kjenner jeg blir dårlig av dette. Uansett, takk for svar og meninger.

Skrevet

Lag heller en litt morsom sang! Snakk med foreldrene dine om de kjenner henne bedre, hør om hun driver noen form for sport eller aktivitet av noe slag, om det er noe hun brenner for osv. Er du i for dårlig form - betal noen for å lage sangen for deg 😃 En sang er mindre kleint, men like fullt ett godt bidrag - samt mye enklere når du ikke kjenner vedkommende så godt.

Lykke til!

Skrevet

Er det bare din mor som forventer tale, eller forventer konfirmanten og foreldrene hennes det også? Jeg ville blitt irritert om alle fadrene skulle holde tale i mine barns konfirmasjon, det ville jo tatt evigheter.

(Ville ikke vist at jeg var irritert da...)

Anonymous poster hash: e2b7e...090

Skrevet

Jeg synes dette diktet av Hans Olav Mørk passer i konfirmasjon: 

Våg å være ærlig 

våg å være fri 
våg å føle det du gjør 
si det du vil si. 
Kanskje de som holder munn 
er reddere enn deg? 
Der hvor alt er gått i lås 
må noen åpne vei.

Våg å være sårbar 
ingen er av stein. 
Våg å vise hvor du står, 
stå på egne bein. 
Sterk er den som ser seg om 
og velger veien selv. 
Kanskje de som gjør deg vondt 
er svakest likevel?

Våg å være nykter 
Våg å leve nå. 
Syng, om det er det du vil – 
gråt litt om du må. 
Tiden er for kort til flukt, 
bruk den mens du kan. 
Noen trenger alt du er 
og at du er sann!

Eller "Tenke sjæl" av Trond Viggo, teksten kan leses som et dikt. 

Skrevet

Jeg ville ha tatt diktet Iiiiik foreslår. Å holde en moraliserende tale om valg og konsekvenser til ei jente du knapt kjenner blir bare kleint.  Eller så kan du lage en liten bildeserie av henne med fin musikk til, f. eks denne: 

Skrevet

Jeg synes dette diktet av Hans Olav Mørk passer i konfirmasjon:

Våg å være ærlig

våg å være fri

våg å føle det du gjør

si det du vil si.

Kanskje de som holder munn

er reddere enn deg?

Der hvor alt er gått i lås

må noen åpne vei.

Våg å være sårbar

ingen er av stein.

Våg å vise hvor du står,

stå på egne bein.

Sterk er den som ser seg om

og velger veien selv.

Kanskje de som gjør deg vondt

er svakest likevel?

Våg å være nykter

Våg å leve nå.

Syng, om det er det du vil –

gråt litt om du må.

Tiden er for kort til flukt,

bruk den mens du kan.

Noen trenger alt du er

og at du er sann!

Eller "Tenke sjæl" av Trond Viggo, teksten kan leses som et dikt.

Fint dikt. Kan jeg evt bare takke for at vi fikk komme å dele denne dagen med henne og lese diktet? Blir det for kort? Beklager mange spørsmål, ikke gjort dette før... Tenker også på det rådet om å skrive sang...

Skrevet

Det holder med diktet. Si at du var glad for å få være fadder, og at dere ikke har hatt noe særlig kontakt, og at derfor vil lese et dikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...