Gå til innhold

Ville dere ha sendt inn naboklage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man har et greit forhold til naboen, men ser at det han skal bygge er en ulempe for oss, hadde dere klaget?

Naboen har vært smiskete siste tiden og i går kom tegningene. Vet han er en hissig type som kan komme til å lage dårlig stemning, noe han allerede har gjort mot en annen nabo som har klaget på noe annet. I tillegg har vi barn som leker sammen.

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: b9881...a9b
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Er det til ulempe så klager man.

Enig, er det til ulempe, så klager man. Men er det bare noe "småtterier", så hadde jeg ikke brydd meg. Mister du sol? Utsikt? Får innsyn?

Skrevet

Det beste er å snakke ed naboen først. Noen ganger kan planer endres litt slik at det ikke blir så stor ulempe.

Husk også at naboer som klager relativt sjelden får medhold. Er det verdt det?

Anonymous poster hash: dd278...c80

Skrevet

Enig, er det til ulempe, så klager man. Men er det bare noe "småtterier", så hadde jeg ikke brydd meg. Mister du sol? Utsikt? Får innsyn?

Vi mister utsikt og bygget blir som en vegg mot vår hage.

Skrevet

Det beste er å snakke ed naboen først. Noen ganger kan planer endres litt slik at det ikke blir så stor ulempe.

Husk også at naboer som klager relativt sjelden får medhold. Er det verdt det?

Anonymous poster hash: dd278...c80

Tenkte å prate med han først for å komme med våre innspill, men vet at han allerede der kan komme til å bli hissig.

Skrevet

Må naboen ha dispans eller holder han seg innenfor reguleringsplanen? Er han innenfor reguleringsplanen er det dessverre sjelden at klagene blir tatt tilfølge.

Anonymous poster hash: 0a932...1bc

Skrevet

Må naboen ha dispans eller holder han seg innenfor reguleringsplanen? Er han innenfor reguleringsplanen er det dessverre sjelden at klagene blir tatt tilfølge.

Han har søkt om dispensasjoner ja....

Skrevet

Her skal naboen bygge ut altanen sin, det berører ikke oss i noen stor grad, men han måtte ha godkjenning fra alle han grenser til! Vet ikke hva som hadde skjedd hadde noen nektet. Men han må vel ha godkjenning av dere hvis det ødelegger for dere?

Anonymous poster hash: 9d204...8b2

Skrevet

Da har dere en sterkere sak. Hadde naboen vår søkt om dispansjon som har negative effekter på vår eiendom ville jeg absolutt klaget. Hvorfor skal dere være snill og godta ting som kun har negative konsekvenser for dere?

Skrevet

Vi mister utsikt og bygget blir som en vegg mot vår hage. Anonymous poster hash: b9881...a9b

Da hadde jeg klaget.

Godtar dere dette for å bevare "husfreden" blir nok forholdet uansett lett forandret siden dere må gå å irritere dere over utbyggingen.

Dessuten hvis dere godtar dette vet dere aldri hva han vil finoe på neste gang...

Skrevet

Ikke bare mister dere utsikt, verdien på eiendommen deres vil bli mindre også. Stå på deres og klag, så lenge dette gjelder sak og ikke person så er det helt innafor.

Skrevet

Tviler på at dere får medhold. Man eier ikke utsikten , og hvor langt fra grensen bygger han? Og hvor langt fra husveggen ?

Anonymous poster hash: abc95...096

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Naboen vår gikk og samlet underskrifter for å få bygge på en halv etasje på garasjen sin. Ingen nekta, for det hadde ikke vært til sjenanse for noen. Allikevel fikk han ikke lov av kommunen fordi de mente det var til hinder for andres utsikt. Så du bør definitivt klage om det ødelegger for dere!

Skrevet

Nå har det desverre kommet nye regler som sier at så lenge bygget er under 50m2, står minimum 1m fra grensen og har en mønehøyde under 4m og gesimshøyde på under 3m så trenger man ikke verken søke kommunen eller få godkjennelse fra naboen.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-03-08-206

Anonymous poster hash: 8f061...4f2

Skrevet

Skal mye til at naboen får godkjent en dispensasjon om det foreligger naboprotester😃

Jeg hadde klaget om det var negativt for oss.

Se på nabovarslet hvem som er ansvarlig søker. Den du må levere protest til og send gjerne kopi til kommunen. Husk at 14 dagers fristen gjelder selv om det er røde dager!

Anonymous poster hash: 94da6...068

Skrevet

Her skal naboen bygge ut altanen sin, det berører ikke oss i noen stor grad, men han måtte ha godkjenning fra alle han grenser til! Vet ikke hva som hadde skjedd hadde noen nektet. Men han må vel ha godkjenning av dere hvis det ødelegger for dere?

Anonymous poster hash: 9d204...8b2

Han må ikke ha "godkjenning" fra naboene, men han er pliktig til å dokumentere at naboene er varslet. Dere kan komme med innsigelser som kommunen evt kan ta hensyn til når de gir sin godkjenning.

Skrevet

Hei! Jeg jobber med byggesaker i kommunen, og om det medfører riktighet at han har søkt om dispensasjon ville jeg klaget og poengtert hvilke ulemper byggingen vil føre til for dere.

For å  få innvilget dispensasjon etter plan. og bygninglovens § 19-2 er det strenge kriterier og det må være tilnærmet fravær av ulemper for at man skal innvilge dispensasjon. Jeg har avslått mange dispensasjonssøknader fordi det ikke foreligger fravær av ulemper. Om han likevel får medhold ville jeg klaget til fylkesmannen. De er som regel mer drevet i dispensasjonssaker. 

Om det vil føre til store ulemper og verdiforringelse ville jeg klaget selv om det kan bli kjip stemning. 

Anonymous poster hash: fa06a...94c
Skrevet

Nå har det desverre kommet nye regler som sier at så lenge bygget er under 50m2, står minimum 1m fra grensen og har en mønehøyde under 4m og gesimshøyde på under 3m så trenger man ikke verken søke kommunen eller få godkjennelse fra naboen.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-03-08-206

Det stemmer, men man må likevel forholde seg til hva reguleringsplanen sier om det finnes en slik. Det er dermed ikke så "fritt fram" som det kan virke...

Anonymous poster hash: 363ac...682

Skrevet

Det stemmer, men man må likevel forholde seg til hva reguleringsplanen sier om det finnes en slik. Det er dermed ikke så "fritt fram" som det kan virke...

ja disse reglene stemme ri en viss grad, desverre er det mange osm ikek er helt oppdatert på dette og tror man kan gjøre hvas om helst. men det er noe med liten skrift der desverre,

Anonymous poster hash: 74488...58f

Skrevet

Nå er ikke jeg sikker på hva du mener ift reguleringsplanen. Er tomten og området regulert til boligformål, så er det vel regulert til boligformål.

Det som jeg derimot mener vil kunne påvirke noe av dette går vel mer på utnyttelsesgraden av tomten. De fleste kommuner oppererer med en utnyttelsesgrad på 20-25%. Dette vil si at har du en tomt på 1mål kan du bruke 200-250m2 til bygningsmasser. Og så lenge du er under den gitte utnyttelsesgraden i kommunen så er loven jeg referert til over her ganske klar vil jeg tro.

Men, mulig jeg har misforstått. Så da setter jeg pris på at noen opplyser meg om hva som er riktig...

Skrevet

ja disse reglene stemme ri en viss grad, desverre er det mange osm ikek er helt oppdatert på dette og tror man kan gjøre hvas om helst. men det er noe med liten skrift der desverre,

Hvordan kan regler/loven stemme til en viss grad?

Skrevet

Nå er ikke jeg sikker på hva du mener ift reguleringsplanen. Er tomten og området regulert til boligformål, så er det vel regulert til boligformål.

Det som jeg derimot mener vil kunne påvirke noe av dette går vel mer på utnyttelsesgraden av tomten. De fleste kommuner oppererer med en utnyttelsesgrad på 20-25%. Dette vil si at har du en tomt på 1mål kan du bruke 200-250m2 til bygningsmasser. Og så lenge du er under den gitte utnyttelsesgraden i kommunen så er loven jeg referert til over her ganske klar vil jeg tro.

Men, mulig jeg har misforstått. Så da setter jeg pris på at noen opplyser meg om hva som er riktig...

Det er både reguleringsplan og kommuneplan som kommer inn og eventuelt setter grenser for hva man kan bygge. Utnyttelsesgraden er en ting, den varierer mye. Det kan være trukket opp byggegrenser på eiendommene. det er det svært ofte. Da kan man ikke bygge utenfor byggegrensene. De kan i flere tilfeller være svært urimelige, men da må man søke om dispensasjon. Alle reguleringsplaner har bestemmelser som kan begrense handlefriheten. F. eks at man ikke kan sette opp hus med mer enn en etasje over sokkel, eller at garasjer ikke kan være frittstående, eller at garasjer må være x antall meter fra veien. Det er individuelt for hver reguleringsplan. Kommuneplanens arealdel skal rulleres hvert 4. år og her kan det også legges inn begrensninger. 

Anonymous poster hash: fa06a...94c

Skrevet

HI her: Bygget er en garasje som er over 5 meter i gesimshøude og søker dispensasjon grunnet at den skal utenfor byggegrensene. For oss er det høyden som er problemet, vi mister utsikt som er viktig for oss.

Skrevet

Hvordan kan regler/loven stemme til en viss grad?

hehe, jo lovene gjelder så klart, men er ikek så A4 å tro at man "bare" kan alikevell. er andre lover og regler som følger på, så om man tror at man kan bygge hva som helst på 50kvm innenfor 1m fra tomtegrensen. så må man lese andre regler også, for er desverre ikke så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...