Gå til innhold

hjemmehjelp vs hjemmesykepleie

Anbefalte innlegg

Dette høres ikke lovlig ut, og jeg lurer på hvilken ledelse som lar ufaglærte bytte smerteplaster, stelle sår og kateterisere. Dette er sykepleieoppgaver.

Velger egentlig å tro at det ikke er sant. I så fall bør det rapporteres.

Anonymous poster hash: 2a590...e08

Det er kun lov å gi medisin om man har medisinkurs. Og husk at mange assistenter har og helsefagrbeiderkurs hvor de kun har praksis igjen til fagbrevet.

Anonymous poster hash: f35d4...561

Fortsetter under...

Hos oss (sykehjem) er det kun sykepleiere som får kateterisere, sette insulin, foreta sårstell, dele ut a og b preparat osv, men hjelpepleiere får lov å sette på smerteplaster.

Forskjellen på sykehjem og hjemmesykepleien er at det stort sett er sykepleiere til stede på sykehjemmet. I hjemmetjenester reiser man stort sett en og en, dette ville krevd at kun sykepleiere kunne jobbet i hjemmetjenesten. Noe som er lite gjennomførbart.

Anonymous poster hash: ef3ae...748

Medisinkurs. Man får ikke gi medisiner, behandle sår, dryppe øyne/ører uten medisinkurs. Dette er et les gjennom Apotek 1 og man får kursbevis etter å ha bestått.

Anonymous poster hash: 1498a...4da

Får man ta medisinkurs når man er ufaglært?

Anonymous poster hash: 9743c...888

Jeg jobbet som hjelpepleier for 15 år siden, hadde medisinkurs og fikk dele ut medisiner, ufaglærte fikk ikke ta medisinkurs da. Jeg blir nesten litt skremt av å lese alt det ufaglærte får ansvar for å gjøre, ting jeg ikke fikk lov til som hjelpepleier. Høres nesten ut som om en går tilbake i tid, det er jo en grunn til at en tar utdannelse.

Anonymous poster hash: 9743c...888

Annonse

I hjemmetjenesten hos oss får assistenter gi medesiner, kateterisere, bytte smerteplaster, ta sårstell m.m

De får gjøredet samme som heldefagarbeidere, så føler at hele min utdannelse er bortkastet.

Hva hvis vi prøvde å ta alle sykepleieroppgavene? Da hadde det blitt ramaskrik.

Anonymous poster hash: fe428...c78

Gi medisin får alle med kurs. Sårstell osv, er IKKE noe en ufaglært skal! Ikke sette kateter heller. Jeg er både vernepleiestudent og ansatt i hj.tjenesten og gjør ingen av delene. Medisinkurs har jeg da.. 

Anonymous poster hash: 44725...1ea

Forskjellen på sykehjem og hjemmesykepleien er at det stort sett er sykepleiere til stede på sykehjemmet. I hjemmetjenester reiser man stort sett en og en, dette ville krevd at kun sykepleiere kunne jobbet i hjemmetjenesten. Noe som er lite gjennomførbart.

Dette stemmer ikke. Jeg har også jobbet i hjemmesykepleien noen år som sykepleier og det var KUN sykepleierne som tok seg av kateterisering, sårstell og andre sykepleieroppgaver. Hjelpepleiere og ufaglærte delte ut medisin om de hadde medisinkurs samt stelte, tok av støttestrømper, smurte mat osv..

Anonymous poster hash: b1df3...e17

Det er kun lov å gi medisin om man har medisinkurs. Og husk at mange assistenter har og helsefagrbeiderkurs hvor de kun har praksis igjen til fagbrevet.

Anonymous poster hash: f35d4...561

De har fortsatt ikke lov til å kateterisere eller sette klexane om de er hjelpepleiere.

Der jeg jobbet var det bare sykepleiere som katetiserte, ga fragmin, stelte sår osv. Hjelpepleiere kunne sette insulin, men måtte da få opplæring hos hver enkelt bruker. De kunne også skifte smerteplagene mener jeg. Det var noen få fagarbeidere som også RIKet, men det var svært sjeldent de ble satt opp på de oppdragene. Unntaket var de som jobbet på natt. Det var ikke alltid sykepleiere i utetjenesten på natt så da RIKet fagarbeidere. Men det var ingen assistenter som jobbet natt.

Assistenter kunne gi medisin fra dosett, men da måtte de ha medisinkurs. Det hjalp ikke om de hadde tatt medisinkurs i nabokommunen. Det måtte da tas på nytt. Det var bare sykepleiere som kunne legge i dosett.

Anonymous poster hash: e9498...438

Annonse

Dette stemmer ikke. Jeg har også jobbet i hjemmesykepleien noen år som sykepleier og det var KUN sykepleierne som tok seg av kateterisering, sårstell og andre sykepleieroppgaver. Hjelpepleiere og ufaglærte delte ut medisin om de hadde medisinkurs samt stelte, tok av støttestrømper, smurte mat osv..

På større plasser er det kanskje gjennomførbart å lage egne "sykepleierruter", men ikke i de mange små kommunene. Her baseres rutene på geografi, ikke etter type oppdrag. Vi har meget få besøk som gjelder rene stell, veldig mange RIKes flere ganger om dagen, da man går mer og mer bort fra permanent kateter.

Praksisen vi har er ikke ulovlig, kanskje ikke det man tilsteber, men det er sånn det blir når brukerne bor med flere mil mellom hverandre. Da kan ikke en sykepleier først kjøre 2 mil i en retning, så 5 i motsatt retning, mens en fagarbeider kjører "etter" for å ta frokost og støttestrømper.

Sykepleiere må selvsagt ta oppdrag som innebærer i.v. behandling, i.m. injeksjoner., omfattende sykdomsbilder o.l.  Vi har egne fagarbeidere som er vår ressursperson innenforf.eks. sår/demens  - de er flinkere til dette en de fleste sykepleierne i staben.

Det virker som mange undervurderer kunnskapen gode helsefagarbeidere sitter med. De har opplæringen som kreves og er lovpålagt, delegert medisinansvar med 12 timers medisinkurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...