Gå til innhold

hjemmehjelp vs hjemmesykepleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg forskjellen på arbeidsoppgavene til disse?

Anonymous poster hash: 2dd76...062

Fortsetter under...

Skrevet

Hjemmehjelp er en som vasker og gjør huslige sysler hos brukere.

Hjemmesykepleie er å stelle brukere. Feks til vask, påkledning og dusj, samt sårstell og gi medisiner. Altså er man som regel faglært som hjemmesykepleier men som hjemmehjelp kan man være ufaglært.

Anonymous poster hash: b9c97...5d8

Skrevet

Hos oss tar hh vask av hus, ev handling. Og vi, altså hsy tar "nødvendig helsehjelp", altså stell, medisiner, behandling, mat, følger opp lege, nav, familie osv.

Anonymous poster hash: a717d...65f

Skrevet

Hjemmehjelp er en som vasker og gjør huslige sysler hos brukere.

Hjemmesykepleie er å stelle brukere. Feks til vask, påkledning og dusj, samt sårstell og gi medisiner. Altså er man som regel faglært som hjemmesykepleier men som hjemmehjelp kan man være ufaglært.

Anonymous poster hash: b9c97...5d8

Her er de fleste hjemmehjelpere utdannede rengjørere mens hjemmesykepleien er full av assistenter, dvs ufaglærte.

Anonymous poster hash: e4b6a...d9a

Skrevet

Her er de fleste hjemmehjelpere utdannede rengjørere mens hjemmesykepleien er full av assistenter, dvs ufaglærte.

Hos har vi nå svært få ufaglærte, og de får kun ekstravakter og helg, målet er å kun ha faglærte. I hh vet jeg ikke, men flere og flere der er også faglærte.

Skrevet

Hos oss består hjemmesykepleien 30% av sykepleiere, 60% omsorgsarbeidere/helsefagarbeidere osv., 10% assistenter. Det er alltid 1 eller 2 assistenter på jobb. Disse gjør en fantastisk jobb og jeg vil se den eneste forskjellen er at de får mindre lønn enn en helsefagarbeider.

Hjemmehjelpen hos oss vasker, rydder, innimellom handler, tar med dosetter, gjør evtuelle stell/hjelp for brukere.

Anonymous poster hash: 1498a...4da

Annonse

Skrevet

Hva er egentlig lønnsforskjellen mellom de to?

Anonymous poster hash: c586f...48b
Skrevet

Hva er egentlig lønnsforskjellen mellom de to?

Anonymous poster hash: c586f...48b

Det går ikke ann å svare på, for de har også ulik utdanning. En sykepleier i hjemmesykepleien og en assistent i hjemmehjelpen feks, eller en renholdesutdannet opp mot en hjelpepleier.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvordan kan de være ufaglærte hvis de skal dele ut medisiner og stelle sår...?

Skrevet

Medisinkurs. Man får ikke gi medisiner, behandle sår, dryppe øyne/ører uten medisinkurs. Dette er et les gjennom Apotek 1 og man får kursbevis etter å ha bestått.

Skrevet

Et kurs gjennom*

Gjest Antarctica
Skrevet

Medisinkurs. Man får ikke gi medisiner, behandle sår, dryppe øyne/ører uten medisinkurs. Dette er et les gjennom Apotek 1 og man får kursbevis etter å ha bestått.

Høres nå uansett mangelfullt ut.

Skrevet

Det er kun sykepleiere som kan legge opp doserer osv. Men helsefagarbeidere og assistenter kan gi medisiner fra opplagte dosetter. Skal det bli gitt andre medisiner utenom skal det være avtalt evt. kontakte sykepleier først.

Annonse

Skrevet

Høres nå uansett mangelfullt ut.

Ja, det høres kanskje sånn ut. Men man skal alltid sjekke medsinskriv/oversikt når man gir medisiner. Er det noe som mangler eller er en tablett for mye skal man kontakte sykepleier. Ellers har alle passientee/brukere en journal hvor alle punkter og behov står. Ved f.eks et smøreregime vil denne bli satt i journalen så lenge pasienten går på denne salven. Her vil det da stå grundig hvor lenge og hvor mye som skal brukes. Det vil også være et skjema hvor den ansatte må kvitere etter ham/hun er ferdig med å stelle, gi medisiner eller lignende.

Skrevet

Det gjør de heller ikke. Jeg skrev ikke at det kun var ufaglærte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det gjør de heller ikke. Jeg skrev ikke at det kun var ufaglærte.

Du skrev at hjemmesykepleien var full av ufaglærte, så jeg tolket deg dithen. Da mener du altså at den er nesten full, da. Med unntak av noen faglærte. Da må du heller si det 😉

Skrevet

I hjemmetjenesten hos oss får assistenter gi medesiner, kateterisere, bytte smerteplaster, ta sårstell m.m

De får gjøredet samme som heldefagarbeidere, så føler at hele min utdannelse er bortkastet.

Hva hvis vi prøvde å ta alle sykepleieroppgavene? Da hadde det blitt ramaskrik.

Anonymous poster hash: fe428...c78

Skrevet

I hjemmetjenesten hos oss får assistenter gi medesiner, kateterisere, bytte smerteplaster, ta sårstell m.m

De får gjøredet samme som heldefagarbeidere, så føler at hele min utdannelse er bortkastet.

Høres veldig feil ut at assistenter får gjøre alt det du skriver. Hvis noe skjer står de ansvarlige for det de har gjort, og da har de ingen faglig bakgrunn å vise til. Det kan jo skade assistenten for livet. Fagarbeidere som gjør fatale feil kan miste autorisasjonen sin. Hva som skjer med en assistent vet jeg jammen ikke?

Jeg har forøvrig opplevd at enkelte assistenter gjør alt det du skriver hos oss også. Spesielt de som er såpass frempå og skråsikre at noen av kollegene faktisk tror de er fagarbeidere. Jeg selv har skiftet på sår, men da bare etter godkjenning fra sykepleier og sår jeg kjente til, samt at prosedyre lå der.

Anonymous poster hash: 824ef...c4b

Skrevet

Da jeg jobbet i hjemmehjelpstjenesten vasket jeg hus, handlet, tok morgenstell og dusjing, rullet hår, smurte mat, barberte skjegg og kjørte ut middager. Vi hadde både eldre og funksjonshemmede brukere.

Anonymous poster hash: 40d93...cd2

Skrevet

Jeg jobber som hjemmehjelp og da gjør vi alt fra husvask, handling, matlaging, morgenstell, dusjing, barbering og ellers det som trengs. Jobber da med eldre og demente. 

Anonymous poster hash: 87c01...5d0
Skrevet

Tuller du?? Hos oss er de oppgavene du nevner over her, sykepleieroppdrag.. Hos oss får ufaglærte gi med fra ferdigdosert dosett, hjelpe med vanlig stell og mat, og det er vel det. Ikke en gang hjelpepleiere får bytte smerteplaster, stelle sår eller rike (menn)..De får til nød bytte exelon og de får sette insulin.

Skrevet

De går gi insulin (livsfarlig på kort tid), men ikke bytte smerteplaster (ikke livsfarlig)...?

Anonymous poster hash: a559e...6cd

Skrevet

Dette høres ikke lovlig ut, og jeg lurer på hvilken ledelse som lar ufaglærte bytte smerteplaster, stelle sår og kateterisere. Dette er sykepleieoppgaver.

Velger egentlig å tro at det ikke er sant. I så fall bør det rapporteres.

Anonymous poster hash: 2a590...e08

Skrevet

De går gi insulin (livsfarlig på kort tid), men ikke bytte smerteplaster (ikke livsfarlig)...?

Anonymous poster hash: a559e...6cd

Ja, de må ha opplæring på hver enkelt pasient, det er også en del av utannelsen deres. Må de gi hurtigvirkende skal sykepleier kontaktes. Ang smerteplaster er det morfinpreperat og skal kun administreres av sykepleier. Hos oss hvert fall.

Skrevet

Dette høres ikke lovlig ut, og jeg lurer på hvilken ledelse som lar ufaglærte bytte smerteplaster, stelle sår og kateterisere. Dette er sykepleieoppgaver.

Velger egentlig å tro at det ikke er sant. I så fall bør det rapporteres.Anonymous poster hash: 2a590...e08

Jeg klaget til fylkeslegen som ikke ville blande seg inn siden leder mente det var forsvarlig. Så er dessverre tydeligvis lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...