Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 HPV vaksinen har jo flere alvorlige bivirkninger en svineinfluensavaksinen. Jeg har hele tiden vært skeptisk til denne vaksinen, men har ikke latt det gå så inn på meg da jeg hele tiden har tenkt at det er lenge til det er aktuelt for mine barn, men etter hvert vokser de jo til, og nå er det bare 2 år til hun første får tilbud om denne. Håper inderlig de vet litt mer innen den tid. Det kommer jo bare flere og flere bivirkningsrapporter på denne vaksinen. Om ikke noe endrer seg her, kan vi for bli en del av de som ikke følger vaksinasjonsprogrammet. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/24/19-alvorlige-bivirkninger-etter-hpv-vaksine/ Anonymous poster hash: 88e17...853
sug lut Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Selvsagt vil noen tilfeller av bivirkninger forekomme. Det er ikke nok grunn til å la være å vaksinere. På den annen side er det meg revnende likegyldig hva du gjør for ditt barn med denne her, siden ditt uvaksinerte barn uansett ikke får smittet mitt.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Skrevet 24. mars 2016 Verken jeg eller moren min har tatt vaksinen. Moren min fikk den kjipeste bivirkningen, kreft. Selv har jeg bare fått påvist celledeling 2 ganger. Anonymous poster hash: e53c8...715
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Skrevet 24. mars 2016 HPV vaksinen har jo flere alvorlige bivirkninger en svineinfluensavaksinen. Jeg har hele tiden vært skeptisk til denne vaksinen, men har ikke latt det gå så inn på meg da jeg hele tiden har tenkt at det er lenge til det er aktuelt for mine barn, men etter hvert vokser de jo til, og nå er det bare 2 år til hun første får tilbud om denne. Håper inderlig de vet litt mer innen den tid. Det kommer jo bare flere og flere bivirkningsrapporter på denne vaksinen. Om ikke noe endrer seg her, kan vi for bli en del av de som ikke følger vaksinasjonsprogrammet. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/24/19-alvorlige-bivirkninger-etter-hpv-vaksine/ Anonymous poster hash: 88e17...853 Hpv vaksinen er mer for din egen del. Da den skal hindre at du får kreft forårsaket av Hpv viruset enten i livmorhals eller halsen. Man må vurdere om risikoen for bivirkninger veier opp for kreftfaren. Anonymous poster hash: bc5f0...cb3
Gjest Skrekkøgla Skrevet 24. mars 2016 #5 Skrevet 24. mars 2016 Det er forvinnende få rapporterte bivirkninger kontra hvor mange som får den. Som innehaver av en konisert livmorshalstapp så er jeg ihvertfall sikker på at min jente skal vaksineres. Den angsten som kom mellom innkallelse og prosedyre var jævlig. Min gynekolog kaller livmorhalskreft ungkvinneskreft. Så hvis det er mulig å beskytte min jente mot det, ja så gjør jeg det. Så får vi stå i fare for å få den minimale risikoen for bivirkninger. Som Luten sier- gjør hva du vil, siden din unge ikke kommer til å smitte min.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #6 Skrevet 24. mars 2016 Så heldig jeg er, jeg har fått innvilget å gjøre hva jeg vil av DIB-damene... Selvsagt kan HPV smitte, det er derfor vi vaksinerer, og ingen vaksine beskytter 100%, så hvorfor dere føler dere så trygge forstår jeg ikke helt. På den andre siden, så kan en faktisk beskytte seg mot HPV på andre måter en vaksine. Utrolig at noen tar så lett på alvorlige bivirkninger på en vaksine som begynner å bli så utbredt. Tenk at her vaksineres kun et årskull og da kommer det frem så mange bivirkninger. Tenk hvordan bivirkningstallene hadde sett ut om halve befolkningen tok hpv vaksinen samtidig, slik det ble gjort med svineinfluensavaksinen. Tallene ville eksplodert. Anonymous poster hash: 88e17...853
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #7 Skrevet 24. mars 2016 Siden vaksinen ble innført i 2009 har Legemiddelverket totalt mottatt 645 bivirkningsmeldinger etter at cirka 160.000 jenter er vaksinert. I ni av ti tilfeller betegnes bivirkningene som lite alvorlige. De vanligste meldte bivirkningene av HPV-vaksinen er hevelse og ømhet i armen der vaksinen er satt og hodepine Prosentandelen som opplever bivirkninger er jo veldig liten, og ni av ti som opplever bivirkninger er lite alvorlige. Når man da sammenligner med hvor mange som opplever celleforandringer, og hvor alvorlig syk man blir av livmorhalskreft er det vel ikke stor tvil og hva som er farligst. Selv de som overlever livmorhalskreft risikerer alvorlige og invalidiserende bivirkninger av kreftbehandlingen. Anonymous poster hash: 196cc...f6f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #8 Skrevet 24. mars 2016 Siden vaksinen ble innført i 2009 har Legemiddelverket totalt mottatt 645 bivirkningsmeldinger etter at cirka 160.000 jenter er vaksinert. I ni av ti tilfeller betegnes bivirkningene som lite alvorlige. De vanligste meldte bivirkningene av HPV-vaksinen er hevelse og ømhet i armen der vaksinen er satt og hodepine Prosentandelen som opplever bivirkninger er jo veldig liten, og ni av ti som opplever bivirkninger er lite alvorlige. Når man da sammenligner med hvor mange som opplever celleforandringer, og hvor alvorlig syk man blir av livmorhalskreft er det vel ikke stor tvil og hva som er farligst. Selv de som overlever livmorhalskreft risikerer alvorlige og invalidiserende bivirkninger av kreftbehandlingen. Anonymous poster hash: 196cc...f6f Du bruker gammelt tallmateriale. Som du ser, via tidligere vedlagt link, nå som de vet hva de skal rapportere (se etter), er det meldt 19 alvorlige bivirkninger, bare det siste året. Anonymous poster hash: 88e17...853
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #9 Skrevet 24. mars 2016 HPV vaksinen har jo flere alvorlige bivirkninger en svineinfluensavaksinen. Jeg har hele tiden vært skeptisk til denne vaksinen, men har ikke latt det gå så inn på meg da jeg hele tiden har tenkt at det er lenge til det er aktuelt for mine barn, men etter hvert vokser de jo til, og nå er det bare 2 år til hun første får tilbud om denne. Håper inderlig de vet litt mer innen den tid. Det kommer jo bare flere og flere bivirkningsrapporter på denne vaksinen. Om ikke noe endrer seg her, kan vi for bli en del av de som ikke følger vaksinasjonsprogrammet. http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/03/24/19-alvorlige-bivirkninger-etter-hpv-vaksine/ Anonymous poster hash: 88e17...853 Dagens medisin er riktig nok et medisinsk tidskrift, men i denne artikkelen er det ikke henvist til hvilke bivirkninger det er snakk om. Det er en grunn til at vaksinen tilbys, og det er fremdeles vurdert til at risikoen for bivirkning er såpass liten at det er bedre å vaksinere. Mitt barn skal iallefall vaksineres Anonymous poster hash: 3db05...701
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #10 Skrevet 24. mars 2016 Du bruker gammelt tallmateriale. Som du ser, via tidligere vedlagt link, nå som de vet hva de skal rapportere (se etter), er det meldt 19 alvorlige bivirkninger, bare det siste året. Anonymous poster hash: 88e17...853 Tallmaterialet er hentet fra linken i hovedinnlegget. Anonymous poster hash: 196cc...f6f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #11 Skrevet 24. mars 2016 Nå er risikoen for å få kreft større, enn risikoen for å få bivirkninger av vaksinen. Datteren min har tatt vaksinen, ingen bivirkninger. Ingen vi kjenner har hatt bivirkninger heller. Vi har kreft i familien, og livmorhalskreft. Så det var en selvfølge for oss og ta vaksinen. Anonymous poster hash: efa2a...052
gale damen Skrevet 24. mars 2016 #12 Skrevet 24. mars 2016 Jeg er selv innehaver av en grundig konisert livmorhals, og jeg er helt sikker på at min datter ikke skal ha noen eksperimentell vaksine av noe slag. Denne vaksinen KAN beskytte mot noen av de onkogene hvp- formene (hvis jeg husker riktig), men det er ikke sånn dette er en effektiv vaksine mot livmorhalskreft, sånn som mange later til å tro. Det er vel også rapportert en del bivirkninger som rett og slett er avvist som "vi vet ikke hvorfor dette skjer, men det er i alle all ikke vaksinen sin skyld). Som alltid så har jeg hjernehinnebetennelsevaksineforsøket friskt i minnet, og jeg vil ikke utsette barna mine for tilsvarende. Og før hylekoret starter - barna mine er vaksinert med alt som er vettugt.
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2016 #13 Skrevet 24. mars 2016 Jeg er selv innehaver av en grundig konisert livmorhals, og jeg er helt sikker på at min datter ikke skal ha noen eksperimentell vaksine av noe slag. Denne vaksinen KAN beskytte mot noen av de onkogene hvp- formene (hvis jeg husker riktig), men det er ikke sånn dette er en effektiv vaksine mot livmorhalskreft, sånn som mange later til å tro. Det er vel også rapportert en del bivirkninger som rett og slett er avvist som "vi vet ikke hvorfor dette skjer, men det er i alle all ikke vaksinen sin skyld). Som alltid så har jeg hjernehinnebetennelsevaksineforsøket friskt i minnet, og jeg vil ikke utsette barna mine for tilsvarende. Og før hylekoret starter - barna mine er vaksinert med alt som er vettugt. Hva var det med hjernehinnebetennelsevaksinen, da?
februarprins2013 Skrevet 24. mars 2016 #14 Skrevet 24. mars 2016 jeg har fått den aldri følt noe galt , og gutten min fikk hjernehinnebetennelse vaksinen, bedre det enn at han dør
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #15 Skrevet 24. mars 2016 Tenker som deg hi. Håper også det kommer mer frem om bivirkninger før vi må ta stilling til om jentene våre skal vaksineres. Anonymous poster hash: 27616...fb7
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #16 Skrevet 24. mars 2016 Hvis 500 ikke vaksineres, vil en av de dø av livmorhalskreft/rektumkreft/halskreft (gutt eller jente). Vaksiner både guttene og jentene deres. Guttene er ikke lenger "bare" spredere, de kan selv få kreft i anus/hals ved ubeskyttet sex. Dette er enkel matte, faren for å få kreft er større enn faren for bivirkninger.... Anonymous poster hash: 51e6d...6f2
SuperFries Skrevet 24. mars 2016 #17 Skrevet 24. mars 2016 Vel. Det er større sannsynlighet for å få kreft enn bivirkning. Det er per idag ingen dødsfall som følge av vaksinen, mens det er mange dødsfall som følge av kreften. Huff, hva skal man velge?!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #18 Skrevet 24. mars 2016 http://tidsskriftet.no/article/1809620/ Anonymous poster hash: baebc...edd
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #19 Skrevet 24. mars 2016 Vel. Det er større sannsynlighet for å få kreft enn bivirkning. Det er per idag ingen dødsfall som følge av vaksinen, mens det er mange dødsfall som følge av kreften. Huff, hva skal man velge?! Tja... Sikker sex... Kondom? Anonymous poster hash: 27616...fb7
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #20 Skrevet 24. mars 2016 Tja... Sikker sex... Kondom? Anonymous poster hash: 27616...fb7 Kondom beskytter ikke mot HPV. Google it. Anonymous poster hash: 35d01...084
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #21 Skrevet 24. mars 2016 Mulig bivirkning av kreft: død Anonymous poster hash: 20b7f...aa1
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2016 #22 Skrevet 24. mars 2016 Hvis 500 ikke vaksineres, vil en av de dø av livmorhalskreft/rektumkreft/halskreft (gutt eller jente). Vaksiner både guttene og jentene deres. Guttene er ikke lenger "bare" spredere, de kan selv få kreft i anus/hals ved ubeskyttet sex. Dette er enkel matte, faren for å få kreft er større enn faren for bivirkninger.... Anonymous poster hash: 51e6d...6f2 Dette. Anonymous poster hash: 1229d...6f4
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #23 Skrevet 29. mars 2016 http://tidsskriftet.no/article/1809620/ Anonymous poster hash: baebc...edd For de som ikke klikket på linken : Menneskerettigheter er mitt fagfelt. Blant annet har jeg arbeidet med næringslivets samfunnsansvar. Her har det mest vært tale om opplagte krenkelser i fattige land, som barnearbeid og drap på fagforeningsledere. Av en kollega ble jeg oppfordret til å se litt på farmasøytisk industri, for eksempel knyttet til innføringen av HPV-vaksine i Norge. Vakkert var det ikke. HPV-vaksine skal forhindre livmorhalskreft forårsaket av humant papillomvirus. Viruset smitter ved seksuell aktivitet. Typisk rammer det kvinner med lav seksuell debutalder og hyppig partnerskifte. Årlig rammes ca. 300 norske kvinner av denne kreftformen, med ca. 100 dødsfall. Av dem som rammes, er det mer enn 70 % som ikke har deltatt i det screeningtilbudet som foreligger (der ca. 80 % av alle norske kvinner deltar). Snittalder ved diagnosetidspunkt er rundt 48 år. Forekomsten av kreftformen er synkende, og insidensen av livmorhalskreft er relativt lav, nær en tidel av brystkreft og tykktarmkreft (hhv. ca. 2 700 og 3 400 nye tilfeller per år). Det foreligger ingen dokumentasjon på at HPV-vaksinen reduserer forekomst av kreftformen, kun at det har vist effekt mot forstadier til livmorhalskreft. Det er uklart hvor lenge vaksinen gir beskyttelse og derfor også hvor ofte man trenger påfyll. Dermed er det umulig å fastslå kostnadene, men anslag ligger på 100 – 150 millioner kroner per år. Siden vaksinen ikke virker mot alle HPV-typer assosiert med kreft, er det uklart om andre typer humant papillomvirus tar over. Det er også uklart hvordan HPV-vaksinen reagerer med andre typer vaksiner eller hvordan den reagerer med f.eks. bruk av p-piller. I Norge ønsker man å innføre vaksinen fra 12 års alder i forbindelse med annen barnevaksinering, men forsøkene er utført hos eldre jenter. To store legemiddelfirmaer produserer i dag hver sin HPV-vaksine. Vaksinene er godkjent i Norge og kan fritt kjøpes på apotek. I USA har myndighetene stilt som vilkår for vaksinen Gardasil at legemiddelfirmaet Merck må samarbeide med Kreftregisteret i Norge for å undersøke langtidseffekt og at det må gjennomføres en studie i samarbeid med norske myndigheter dersom vaksinen innføres som del av det norske vaksinasjonsprogrammet. Legemiddelfirmaenes inntekter følger av salgsvolum. De store volumene oppnås når vaksinene tas inn i offentlige vaksineprogrammer. For å nå dit kreves påvirkning av offentlige beslutningstakere. Slik påvirkning kan for eksempel skje gjennom å etablere «folkebevegelser» (som grupper på Facebook), skrive leserinnlegg i lokalpressen, kontakte helseinteresserte politikere og påvirke faggrupper som jordmødre, helsesøstre og ulike medisinske retninger. Avgjørende er det å formulere treffende budskap, for eksempel at vaksinen er viktig for kvinnehelse, bidrar til likhet i helsetilbudet, beskytter våre unge jenter eller er viktig i et globalt perspektiv. Alle disse virkemidlene er benyttet i forhold til HPV-vaksinen. Ulovlig er på ingen måte denne påvirkningen, men det er kanskje ikke alle beslutningstakere som er like bevisst de sterke næringsinteressene og den brede virkemiddelbruken. Åpenhet er ikke denne bransjens sterke side. Men i et demokrati er åpenhet rundt myndighetenes beslutninger et bærende element. Derfor skal alle lovforslag sendes ut på høring før de vedtas i Stortinget, noe som også sikrer bedre beslutningsgrunnlag. Hadde denne saken blitt behandlet mer åpent, kunne usikkerhetsmomentene knyttet til kostnader og effekt blitt bedre drøftet. Alternativ ressursbruk ville blitt synliggjort, for eksempel knyttet til økt deltakelse i screeningprogrammet, økt bruk av kondom og bruk av nyutviklede diagnostiske sett. Likestillingsperspektiv kunne blitt trukket inn, siden det å utrydde samlingen av virus krever vaksinering ikke bare av alle jenter, men også av alle gutter. En høring ville også ha fått frem at jentene har krav på å få dekkende og grundig informasjon før samtykke til vaksinering gis. En åpen prosess i et så viktig spørsmål ville vært et opplagt gode. Mulighetene for samrøre – og konspirasjonsteorier – svekkes gjennom åpne prosesser. I denne saken er innfallsvinklene mange. Statsminister Jens Stoltenberg var styreleder i det globale vaksinasjonsfondet GAVI, der Norge bidrar med store beløp. Sannsynligheten for at land i sør innfører HPV-vaksine er langt større om også land i nord har vaksinen i sine programmer. Statsministerens parti er det partiet som har drevet saken igjennom i regjeringen. Statsministerens søster er assisterende direktør ved Folkehelseinstituttet, som rådgir departementet i vaksinespørsmål. Kreftregisteret, som ofte er en kritisk aktør i slike spørsmål, får forvalte store forskningsmidler fra ett av legemiddelfirmaene. Avgjørelsen er blitt tatt i ekspressfart. Hadde jeg fortalt denne historien til kolleger i Afrika eller Asia, ville de ha nikket gjenkjennende. Om denne vaksinen virker eller ei, vet vi først om 20 – 30 år. I mellomtiden stilles norske jenter til rådighet for et storstilt kommersielt forsøksprosjekt for en vaksine man ikke vet effekten av og heller ikke vet hvor mye vil koste. Naivt og velment? Eller kanskje ingen av delene? Anonymous poster hash: 88e17...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå