Gå til innhold

Er det lov til å ta det etternavnet man vil? Hjelp oss smarte damer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og min mann ønsker ikke å ha noen av våre familie-etternavn av den grunn at Ingen av oss har kontakt med familien eller kommer overens med noen av de... Har bare negative minner med de etternavnene dessverre :( vært sånn i mange år nå..Vil derfor ha ett annet etternavn nå som vi er gift og venter vår førstefødte. Finnes det noen reglerpp dette? Setter pris på alle svar 😊

Anonymous poster hash: ef677...637

Skrevet

* regler på (ikke reglerpp :P)

Gjest Antarctica
Skrevet

Det finnes en liste over navn man fritt kan ta, ja. Ikke beskyttede familienavn som under 500 personer bærer, men alle andre.

Og du kan lage et selv.

Har hørt om en familie som ga seg selv navnet Solgløtt til etternavn!

Skrevet

Det finnes en liste over navn man fritt kan ta, ja. Ikke beskyttede familienavn som under 500 personer bærer, men alle andre.

Og du kan lage et selv.

Trodde grensen gikk på 200, jeg? Eller er grensen endret?

Jeg har et etternavn som akkurat såvidt over 200 nå har, og da tror jeg det er "åpnet" for alle.

Hi - det dere lurer på står sikkert i navneloven (tror jeg det heter). Lykke til med å finne riktig navn og å skape en ny tradisjon for dere :)

Anonymous poster hash: f880d...773

Skrevet

Er ikke tallet for vernet navn 20? Ikke 500?

Finner info på folkeregisteret på www.skatteetaten.no

Anonymous poster hash: 799de...650

Gjest Antarctica
Skrevet

Trodde grensen gikk på 200, jeg? Eller er grensen endret?

Jeg har et etternavn som akkurat såvidt over 200 nå har, og da tror jeg det er "åpnet" for alle.

Hi - det dere lurer på står sikkert i navneloven (tror jeg det heter). Lykke til med å finne riktig navn og å skape en ny tradisjon for dere :)

Anonymous poster hash: f880d...773

Der kan jeg ta feil. Husker faktisk ikke antallet, men det er uansett en laaaaaang rekke navn man fritt kan ta.

Skrevet

Mitt etternavn et beskyttet, mener grensa går på 100 el 200. Mitt er det i overkant av 50 som har.

Men det finnes jo en del etternavn dere kan ta fritt :)

Anonymous poster hash: 8543d...6a6

Skrevet

Du kan lage et selv. Min svigerfar gjorde det. :)

Anonymous poster hash: e6f15...4e5

Skrevet

Du kan også velge bakover i slekten selv om navnet er beskyttet. Husker ikke hvor mange generasjoner bak man kan gå.

Anonymous poster hash: f6afb...313

Skrevet

Og du kan lage et selv.

Takk for svar!

Solgløtt av alle ting... Hehe 😊 Vi tenkte å ta ett navn ala Pettersen/Hansen/osv. Enkle etternavn, ikke noe for spesielt 😊

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg bytta etternavn før vi giftet oss. Mannen måtte signere og godkjenne, og jeg måtte legge ved en forklaring på hvorfor jeg ville bytte. Ser i linken at dersom man velger et navn som mindre enn 200 har så må alle samtykke, men det stemmer nok ikke helt. Nå er det 91 stk som har samme navn som oss, og det var kun mannen som måtte signere. Men mulig det er andre regler for om man bare vil ta det uten å ha noe annen tilknytning

Skrevet

Jeg bytta etternavn før vi giftet oss. Mannen måtte signere og godkjenne, og jeg måtte legge ved en forklaring på hvorfor jeg ville bytte. Ser i linken at dersom man velger et navn som mindre enn 200 har så må alle samtykke, men det stemmer nok ikke helt. Nå er det 91 stk som har samme navn som oss, og det var kun mannen som måtte signere. Men mulig det er andre regler for om man bare vil ta det uten å ha noe annen tilknytning

Hvis du tok navnet til ham du giftet deg med er det lov ja.

Jeg har selv et beskyttet etternavn, og reglene for at man må spørre alle gjelder ikke hvis du gifter deg med en som heter det. Da kan du fritt ta ektefellens navn. Du kan også ta det hvis noen av dine slektninger har hett det. Jeg husker ikke hvor langt tilbake i slekten du kan gå, men det er sikkert enkelt å sjekke opp.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis du tok navnet til ham du giftet deg med er det lov ja.

Jeg har selv et beskyttet etternavn, og reglene for at man må spørre alle gjelder ikke hvis du gifter deg med en som heter det. Da kan du fritt ta ektefellens navn. Du kan også ta det hvis noen av dine slektninger har hett det. Jeg husker ikke hvor langt tilbake i slekten du kan gå, men det er sikkert enkelt å sjekke opp.

Nei jeg tok det før vi giftet oss. Mange år før, før vi i det hele tatt hadde planer om giftemål. Men sønnen vår fikk hans navn så jeg ville ha det samme. Kanskje det var derfor det var greit med bare hans signatur?

Skrevet

Nei jeg tok det før vi giftet oss. Mange år før, før vi i det hele tatt hadde planer om giftemål. Men sønnen vår fikk hans navn så jeg ville ha det samme. Kanskje det var derfor det var greit med bare hans signatur?

Nå gikk jeg inn på linken som ble lagt ut her og leste. Det står blant annet:

"Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon."

Når sønnen din og samboeren din hadde det navnet var det sikkert slektskap og tilknytning nok :) .

Skrevet

Alle navn som ikke er fredet kan du fritt ta.

Hvis dere velger å ta etnavn dere ikke har tilknyttning til kan det allikevel være greit å ta et navn som ikke er helt kjempe vannlig.

Veldig greit å slippe å være Kari Hansen nr 5 i gata.

Anonymous poster hash: 2038e...977

Skrevet

Alle navn som ikke er fredet kan du fritt ta.

Hvis dere velger å ta etnavn dere ikke har tilknyttning til kan det allikevel være greit å ta et navn som ikke er helt kjempe vannlig.

Veldig greit å slippe å være Kari Hansen nr 5 i gata.

Anonymous poster hash: 2038e...977

Nå er det ikke alle som er så opptatt av å ha et "uvanlig" etternavn. Jeg beholdt mitt vanlige sen-navn da jeg giftet meg i stedet for å ta min manns uvanlige (og beskyttede) etternavn. Synes det blir litt jålete å være opptatt av at etternavnet skal være sjeldent (i dag har jo "alle" "sjeldne" etternavn) - jeg synes sen-navn er tradisjonelle, norskklingende og fine.

Anonymous poster hash: a168b...298

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå gikk jeg inn på linken som ble lagt ut her og leste. Det står blant annet:

"Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon."

Når sønnen din og samboeren din hadde det navnet var det sikkert slektskap og tilknytning nok :) .

Ah, ja der er nok forklaringen :-)

Skrevet

Jeg vil bare svare at jeg hadde et etternavn som kun tilhører min slekt, og pga samme grunner som dere har jeg ingen kontakt med dem. Byttet så snart jeg fikk meg mann! Han hadde et typisk sen-navn, og jeg har aldri angret på at jeg byttet. Det var en skikkelig lettelse faktisk! 

Anonymous poster hash: af736...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...