Gå til innhold

Erfaring med prednisolon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dosering:

Uke 1, 5mg x 3 daglig

Uke 2, 5mg x 2 daglig

Uke 3 og 4, 5mg x 1daglig

Jeg har ganglioner i hele håndleddet, og fått en som har forstenet seg så de får ikke tappet den. Kortisonsprøyte rett i ganglionen har ikke hjulpet, og pga smerter har jeg feilbelastet armen og fått betennelse i hele armen helt opp til skulderen...

Kjennes ut som noen har kjørt over hele armen, og jeg klarer knapt å bruke den. Desverre er det høyrearmen,og jeg er høyrehendt, så det er jo ikke til å unngå bruk til f.eks tannpuss og andre "må-ting". Da går det gjerne galt, og jeg mister alt...

Så i dag fikk jeg prednisolon. Dette skal jeg bruke, sammen med voltaren 3 ganger daglig, samt massere inn orudis-gel.

Jeg har testet ut mye pga mangeårige problemer,men nå er det helt ekstremt, og jeg har aldri brukt prednisolon før.

Siden jeg hadde tusen spørsmål om prednisolon sammen med en del andre medisiner jeg må ta, glemte jeg helt å forhøre meg om hvor raskt jeg bør merke bedring....

Det er ganske mange medisiner som overhodet ikke fungerer på meg slik de skal, og jeg har ikke lyst til å ta medisiner unødvendig, så jeg trenger å vite hvor lang tid jeg skal gi det før jeg merker virkning, før jeg evt ikke tar den mer.

Noen som har erfaring med prednisolon og hvor raskt den virker?

Anonymous poster hash: 68ecd...4da

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg brukte det kun i 20 dager, men det hadde absolutt ingen virkning på meg :/

Skrevet

Jeg fikk det for noe helt annet, og også andre doser, så det kan ikke sammenlignes, men for min del fikk jeg ganske umiddelbar virkning. Og så fikk jeg beskjed om at det var viktig å ikke kutte brått, men følge en nedtrappingsplan. Lykke til - håper det hjelper!

Anonymous poster hash: 7f40c...9a3

Skrevet

Kanskje helt på bærtur jeg nå, men vi brukte det på hunden vår da den hadde svære verkebyller mellom tærne. Funket med en gang. Hun måtte riktignok tisse mye da...

Anonymous poster hash: 5c06e...cc6

Skrevet

Takk for svar dere

Ser ut som den enten virker raskt, eller ikke i det hele tatt da..

Ok, jeg får ihvertfall gi det til over påska da,og evt ringe legen til tirsdag om jeg ikke har merket noe.

Jeg bråkutter ikke altså,hvis den ikke virker. Men regner med legen kan finne en nedtrapping som er brukbar om jeg ikke må fullføre kuren.

Jeg ønsker ikke proppe kroppen full av piller om det ikke er nødvendig. Bruker en del annet som er nødvendig, og syns igrunn kroppen min har nok med de...

Skrevet

Det er kraftig medisin. Ved langvarig bruk får du hamster fjes. Du blir små lodden.

Anonymous poster hash: 0331a...5eb

Annonse

Skrevet

Jeg hadde ingen effekt ved senebetennelse, men gode resultater for Ulcerøs kolitt og allergi.

Til senebetennelse har det fungert best med først trykkbølgebehandling så akupunktur og dypmassasje.

Anonymous poster hash: 48a0e...bd8
Skrevet

Jeg hadde ingen effekt ved senebetennelse, men gode resultater for Ulcerøs kolitt og allergi.

Til senebetennelse har det fungert best med først trykkbølgebehandling så akupunktur og dypmassasje.

Trykkbølgebehandling? Er det vondt?

Tror ikke jeg hadde orker noe massasje utført av andre nå, jeg hadde bare spent hele kroppen pga smerter,og fått muskelknuter andre steder istedet :-P Foreløpig prøver jeg å holde ut de 10-15 min jeg må massere meg selv med den gel'n jeg har... Men hvor får man Trykkbølgebehandling? Og hvordan foregår det?

Skrevet

Jeg fikk det da jeg hostet intenst natt og dag på 4de måned. Ingenting hjalp. Den hjalp ganske umiddelbart. Brukte den i 5 uker og trappet ned over 3 uker.

Anonymous poster hash: ce16d...6a9

Skrevet

Bruker prednisolon fast pga revmatisme, merket virkningen etter noen få dager ☺

Skrevet

Takk for svar dere

Ser ut som den enten virker raskt, eller ikke i det hele tatt da..

Ok, jeg får ihvertfall gi det til over påska da,og evt ringe legen til tirsdag om jeg ikke har merket noe.

Jeg bråkutter ikke altså,hvis den ikke virker. Men regner med legen kan finne en nedtrapping som er brukbar om jeg ikke må fullføre kuren.

Jeg ønsker ikke proppe kroppen full av piller om det ikke er nødvendig. Bruker en del annet som er nødvendig, og syns igrunn kroppen min har nok med de...Anonymous poster hash: 68ecd...4da

Kuren du har fått er med nedtrapping.

Anonymous poster hash: a8293...4bb

Skrevet

Jeg får det en sjelden gang når astmaen min er ille, og det hjelper mye.

Anonymous poster hash: 960ba...5f6

Skrevet

Jeg fikk den da jeg begynte å utvikle Stevens-Johnson-syndrom etter jeg brukte en ny medisin for kronisk sykdom. Var heldigvis hos spesialist med en gang og fikk prednisolon, det virket ila noen få timer. Utslettet i armene og beina ble riktignok lilla, men nå var jo utgangspunktet et problem med huden så kanskje ikke så rart.

Anonymous poster hash: a937a...0fd

Annonse

Skrevet

Trykkbølgebehandling? Er det vondt?

Tror ikke jeg hadde orker noe massasje utført av andre nå, jeg hadde bare spent hele kroppen pga smerter,og fått muskelknuter andre steder istedet :-P Foreløpig prøver jeg å holde ut de 10-15 min jeg må massere meg selv med den gel'n jeg har... Men hvor får man Trykkbølgebehandling? Og hvordan foregår det?

Ja det er ganske vondt spessielt de første gangene. Må tas med en uke mellom og er dyrt. Jeg har tatt det hos fysioterapaut.

Har drukt det på tennisalbue og plantar fasciitis

Skrevet

Jeg har brukt det i mange år pga leddgikt, og jeg vet ikke helt hvor mye det hjalp. Etter andre svangerskap forverret sykdommen seg, og jeg gikk på ganske høy dose (20 mg daglig) i 3 mnd, men det hjalp ikke. Måtte over på sterkere saker..

Det jeg kan si, er at jeg aldri hadde noen bivirkninger. Generelt bør man følge legens opplegg og ikke trappe ned selv - de er fagpersonen, og du har jo aldri prøvd dette før. Gi det en ordentlig sjanse. :-) Du skal ikke ta spesielt høy dose, og det er over ganske kort tid.

Lykke til, håper det hjelper!

Anonymous poster hash: af643...e94
Skrevet

Det var ikke akkurat noe hestekur du hadde fått.

Anonymous poster hash: 5b18f...488

Skrevet

Kuren du har fått er med nedtrapping.

Anonymous poster hash: a8293...4bb

Ja,det vet jeg. Men om den ikke fungerer,ønsker jeg ikke fullføre kuren med nedtrapping, da vil jeg heller starte nedtrapping midt i kuren heller enn å fullføre alle ukene.

Skrevet

Jeg vet jeg ikke har fått noen hestekur,og jeg skal ikke trappe ned på egenhånd om det ikke fungerer.

Men om den f.eks SKAL virke på dag 2 og den ikke gjør det,så vil ikke jeg dytte i meg dette i 4 uker før den seponeres (i samarbeid med lege). Er det derimot slik at den ikke virker før jeg har brukt den i 2 uker, så må jeg jo vente i to uker før jeg evt merker bedring, og da er de siste to ukene med nedtrapping greit.

Veldig kjekt med andres erfaringer, så tusen takk for svar :-)

Skal undersøke dette med fysioterapeut og trykkbølgebehandling!

Jeg har hatt en tråd her om mine ganglioner før, da ble jeg anbefalt kiropraktor ift håndrotsknoklene. Jeg har nå fått bekreftet at jeg ikke har noen låsninger der,og at dette derfor ikke vil fungere for meg :-(

Venter på operasjon nå,men det er selvsagt i motsatt arm av den som lager krøll nå...

Legen ville jeg skulle prøve denne kuren nå først,før han evt sender henvisning om operasjon i denne hånden også.

Han nektet nemlig å amputere :-P

Skrevet

Går man ikke opp i vekt og blir pløsete?

Skrevet

Går man ikke opp i vekt og blir pløsete?

Man kan det ja, men ikke alle får disse bivirkningene.

Skrevet

Husker den andre tråden din, det var jeg som anbefalte deg å få sjekket om du hadde låsninger i håndleddene hos kiropraktor (som har store ganglioner selv som - bank i bordet - stort sett er smertefrie).

Synd du ikke fikk mer ut av det, men nå vet du i hvert fall at det ikke er det som er medvirkende og forverrer smertene dine.

Jeg støtter den over som nevner trykkbølgebehandling. Men du bør passe på at det er en terapeut med en del erfaring med trykkbølge. Anbefaler deg også å ta med røntgen-/MR-bildene til første behandling slik at terapeuten kan avgjøre om det er mulig å gjøre noe med ganglionene dine med trykkbølge. Det kan f.eks. være du kan gjøre noe med noen, men ikke andre, avhengig av hvor de sitter og om det er mulig å nå dem med trykkbølgeapparatet.

Så ta med bildene til første time!

Akupunktur med triggerpunktbehandling vil mest effektivt ta muskelspenningene i skulder og arm. Viktig å få tatt disse spenningene, spesielt i underarmen slik at du ikke får mer press på ganliene dine enn nødvendig.

Siden du har fått betennelse - hold deg HELT unna sukker!!! Det øker betennelse!

Håper du blir hjulpet på ene eller andre måten!

Anonymous poster hash: a8c76...050
Skrevet

Virket omtrent med en gang, men fikk ganske høye doser. Problemet var at jeg var full i bivirkninger. De var så ubehagelige at jeg måtte slutte. Har begynt med andre medisiner som holder sykdommen i sjakk, men når det er høg sykdomsaktivitet snakket legen om prednisolon, men jeg nekter hver gang.

Noen av bivirkningene var ekstremt sult. Jeg var konstant sulten og spiste mye, hele tiden. En annen var at jeg følte meg helt rar i hodet. Hang liksom ikke med. Var ikke meg selv i det hele tatt. Og pulsen var skyhøy. Er fler også, kommer ikke på de i farta.

Anonymous poster hash: 711cf...e37

Skrevet

Jeg har tatt noen kurer ganske lik din innimellom pga leddgikt.

Er super fornøyd med det. De funker fort og jeg har veldig lite bivirkninger. Det eneste jeg opplever som litt ubehagelig er at jeg blir mye varmere enn jeg pleier å være. Jeg er av typen som kan løpe i 30 varmegrader uten omtrent å svette, men på Prednisilon blir jeg mye varmere enn jeg pleier. De første dagene på kuren er jeg plaget med litt nattsvette, men etter dag 3 gir det seg somregel.

Har aldri opplevd økt sult, vektsvigninger eller måneansikt

Anonymous poster hash: da584...c8b
Skrevet

Tusen takk for svar dere siste her også :-)

Akkurat tatt tablett nr 3, merker ikke stort ennå, bortsett fra at halsbetennelsen løsner litt, så om ikke annet er det jo godt for noe :-P

Nå får jeg ikke gjort stort annet før etter påske, men er jeg ikke bedre da,så skal jeg virkelig sjekke ut trykkbølgebehandling.

Akupunktur fikser jeg ikke, det holder i massevis med de nålene de stikker i meg hos fastlegen... Nåleangst much!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...