Gå til innhold

Risikosvangerskap?

Anbefalte innlegg

Legen på sykehuset mente at svangerskapet mitt var et risikosvangerskap grunnet overvekt. Han informerte om at jeg må gjennom minst to diabetestester+ time med anestesi i uke 35.

Jeg har ganske høy bmi, men er frisk og rask. Forrige svangerskap hadde ikke vekt en innvirkning som påvirket svangerskap eller fødsel (sistnevnte gikk meget raskt).

Hvis anestesi mente at det var risikofødsel skulle jeg bli sendt til et annet sykehus med spesialkompetanse. Nærmeste slik sykehus er 3 timer unna. Fikk beskjed etter forrige fødsel at jeg måtte dra på første rie neste svangerskap grunnet stor fare for styrtfødsel (bodde da et sted hvor det var 45 min til sykehuset). Skal jeg potensielt sett til et sykehus som er såpass langt unna har jeg ikke en sjanse til å komme frem i tide hvis fødselen starter av seg selv. Nærmeste fødeavdeling er under en halvtime unna i vanlig trafikk. Noen vært borti lignende?

Jeg har sukkerforbud til tross for normalt kosthold, lite sukker og helt normalt blodsukker. Skal bli flinkere til å gå turer :)

Anonymous poster hash: a9485...4bd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144267337-risikosvangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kan si hvor høy BMI du har er det litt lettere å hjelpe deg :) De sier at BMI over 30 er uheldig, men det er stor forskjell på 30 og 50 for å si det sånn. Jeg har en BMI på 33 og har ingen problemer, ingen plager, ingenting :)

38 før svangerskapet

38 før svangerskapet

Ok, jeg har flere venninner som nylig har født, så jeg kan gi deg noen eksempler som jeg har :)

Jeg har en venninne med BMI 37, så hun er nok ikke så langt fra deg i vekt. Hun har båret frem 3 barn på 5 år nå, og hun har hatt 3 drømmesvangerskap. Det har ikke vært noen problemer i det hele tatt.

Jeg har også en bekjent som har BMI 43, så hun er betydelig større enn deg. Hun hadde ikke mange plager hun heller, men hun fikk svangerskapsdiabetes i 7.måned. Det medførte ikke store komplikasjoner sånn sett, men babyen ble veldig stor, så de satte i gang fødselen hennes en måned før termin. Hun fikk en jente på 4,5 kg da. Men alt har gått helt fint :) Hun hadde ingen oppfølging av den typen du refererer til, det ble bare avdekket på en normalt kontroll at hun hadde svangerskapsdiabetes. Da fulgte de med litt mer enn normalt, og bestemte seg for å starte fødselen når ungen ble stor. Men hun er som sagt ganske mye større enn deg da.

Jeg har også en venninne med BMI 22, så hun er veldig slank, og også veldig godt trent. Men hun fikk ekstrem svangerskapskvalme som varte i 8 måneder, hun fikk bekkenløsning veldig tidlig og hadde farlig høyt blodtrykk. Hun var elendig hele svangerskapet, og hun hadde i tillegg en veldig dramatisk fødsel hvor det holdt på å gå skikkelig galt.

Poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis sånn at de slanke får fine svangerskap, og de litt kraftigere får trøbbel :) Det er selvfølgelig noen større risikoer med overvekt, men mine erfaringer tilsier at det er veldig individuelt, og det kan godt hende det går kjempefint for deg, bare du passer på kostholdet mens du går gravid og er forsiktig med sukkeret (det var sukkerinntaket som ga venninnen min diabetes). Gå på tur og lev sunt så kan det like godt gå bra for deg som for en slank gravid :)

Jeg må påpeke at jeg ikke er lege altså, så du må for all del lytte til legen din. Jeg bare deler min erfaring vedr. dette :)

Dette med styrtfødsel har jeg ingen erfaring med, så der tør jeg ikke uttale meg. Men jeg har hørt om andre som har opplevd at fødselene går like fort, eller fortere, ved neste svangerskap, så det er sikkert fornuftig å være på vakt der :)

Endret av Stinewish85

Jeg har høyere BMI enn deg, og det jeg har fått beskjed om fra jordmor foreløpig er at jeg bør ta glukosebelastningstest så fort som mulig ( er 16+2, men sliter fortsatt med kvalme) samt at jeg er henvist til sykehuset rundt uke 27-28 for å sjekke foster, og snakke om fødsel etc. Skal sies at jeg hører til Haukeland sykehus, så jeg blir uansett ikke sendt noe annet sted.

Jeg har BMI på 43, hadde samme i forrige svangerskap. Jeg ble fulgt opp gjennom hele svangerskapet med timer hos ernæringsfysiolog, 3 ekstra ultralydundersøkelser for å holde øye med barnets vekst, og to glukosebelastningstester. Jeg hadde ingen overvektsrelaterte problemer. Da jeg kom på fødeavdelingen fikk jeg slangen til epiduralen på plass allerede før jeg var i aktiv fødsel, fordi hvis noe skjer så vil man gjerne ha den klar. Det kan være vanskeligere å treffe rett på tykke kvinner, og spesielt vanskelig når det haster.

Alle jeg snakket med sa at selve vektoppgangen i svangerskapet har mer å si enn startvekten. Altså om man er normalvektig og går opp 30 kg så er det verre enn å være overvektig og gå opp 10 kg.

Anonymous poster hash: 22d5c...f55

Annonse

Takk for alle svar :) Regner med at det kommer til å gå i orden- bare litt overrasket over klassifiseringen og at jeg kanskje må bytte over til et sykehus jeg ikke har sjanse til å rekke frem til. Leger har sikkert bare en føre var politikk tenker jeg.

Høy bmi her også. Og selvsagt tok jeg glukosetest (kun 1 gang) men jm var en jævel på å gnåle om denne vekta. Hin sendte meg på ekstra ul og sånn samtale med anestesi. Jeg fikk også kjørt inn kanyler i armen når jeg var på sykehuset i tilfelle. Dette var mitt 2 sv. Skap. I førdte opplevde jeg ikke noe mot vekt men var vel betydlig mindre da. Uansert.i dette sv.skap kommer jeg ikke til å gå til jm! Og jeg går kun til lege når jeg må. Tenker å vente lengst mulig med å bestille time. Har også tenkt å gå ned i vekt. Ca 05-1 kg i uka. Min første baby var 3030 gr min 2. Baby var 2920 gr og hatt to drømmefødsler og null komplikasjoner!! Er ellers en sterk og rask/aktiv kvinne på tross av vekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...