Gå til innhold

Må jeg som gudmor gi tale i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg ble gudmor veldig ung. Har hatt lite kontakt med dette barnet, nå ungdommen. Vi er søskenbarn, men slekten vår ses lite! Nå er det altså konfirmasjon og jeg ble gjort oppmerksom på av et annet familiemedlem at jeg bør tale siden jeg er gudmor. Men hva i all verden skal jeg si uten at det blir kleint fordi vi har hatt lite med hverandre å gjøre? Hjelp

Anonymous poster hash: eca18...638

Skrevet

Ja, du bør strengt tatt det. Du får snakke om livet som voksen kontra barn/ungdom og slikt. Gjør det med et humoristisk tilsnitt og holde det kort. Det (det å holde det kort altså) setter sikkert alle pris på, ikke minst konfirmanten.

Anonymous poster hash: e56e5...4d1

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at faddere taler i konfirmasjon, bare foreldre og evt besteforeldre

I vår familie er det altså ikke vanlig at en fadder taler

Anonymous poster hash: 28f01...4c7

Skrevet

Gudmor bør holde tale!

Anonymous poster hash: dc62b...8ca

Skrevet

Ok.. Jeg husker ikke med de andre barna i den familien hvordan det var... Men føler en forventning og press fra særlig min mor!! Hun sa " det forventes av deg nå". Ellers tror jeg ikke jeg hadde tenkt på det. Blir så kleint når jeg nesten ikke kjenner vedkommende?

Skrevet

Tar veldig gjerne imot gode tips om hva jeg kan si i talen!! Trenger det sårt. Hi

Skrevet

Her er det ikke vanlig med taler, gudmor eller ei. Dikt en sang om du føler du virkelig vil bidra ;-) kan tenke meg om barnet har 6 gudforeldre så blir det maaange taler :/ jeg synes ikke du trenger å føle deg forpliktet til å tale

Skrevet

Ikke vanlig hos oss. Kun foreldre, besteforeldre eller ev søsken.

Skrevet

Spør foreldrene til konfirmanten. Det er veldig stor forskjell fra familie til familie hvor høytidelig man feirer konfirmasjonen.

Noen familier har en veldig høytidelig feiring med taler, sanger osv menr andre har en mer uhøytidelig feiring, mer som et vanlig familieselskap uten hverken taler eller sanger

Noen konfirmanter digger å være i sentrum og få masse oppmerksomhet, andre er sjenerte og ønsker overhodet ikke taler

Hør med foreldrene til konfirmanten hvordan opplegget blir og hvordan de ønsker det skal være.

Skrevet

Spør foreldrene til konfirmanten. Det er veldig stor forskjell fra familie til familie hvor høytidelig man feirer konfirmasjonen.

Noen familier har en veldig høytidelig feiring med taler, sanger osv menr andre har en mer uhøytidelig feiring, mer som et vanlig familieselskap uten hverken taler eller sanger

Noen konfirmanter digger å være i sentrum og få masse oppmerksomhet, andre er sjenerte og ønsker overhodet ikke taler

Hør med foreldrene til konfirmanten hvordan opplegget blir og hvordan de ønsker det skal være.

Skrevet

Dette er yngste barnet. Er en del år siden de andre konfirmerte seg, men husker det var taler .. Jeg husker bare ikke hvem som talte utenom foreldre, onkel... Vet noen andre talte også. Mistenker det er faddere Osv. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Aldri holdt tale før. Hadde jeg bare kjent vedkommende bedre og hatt mer med henne å gjøre, hadde jeg jo hatt grunnlag for en fin tale... Nå er jeg helt blank. Hi

Skrevet

Hvis du ikke har stilt opp som gudmor frem til nå kan du like godt droppe talen også.

Anonymous poster hash: 46f71...e57
Skrevet

Det er eldste fadder som skal holde tale for konfirmanten. Det har ikke noe å si om du er gudmor eller ikke. Selvfølgelig hyggelig hvis man har og har hatt et nært forhold til konfirmanten men i ditt tilfelle blir det vel litt unaturlig.

Skrevet

Her er det ikke vanlig at gudforeldre holder taler. Mor eller far til konfirmanten ja, men ikke gudforeldre

Anonymous poster hash: ce305...f49

Skrevet

Her er det vanlig og forventet at faddere/gudforeldre taler.

Kan dette ha med utdanningsnivå i ulike miljøer?

Anonymous poster hash: 5c3ba...b7d
Skrevet

Hahaha

Skrevet

Har aldri vært borti det. Min eldste ble konfirmert i fjor, tenkte aldri på at gudforeldrene burde ha holdt tale.

Skrevet

Ikke vanlig hos oss. Snakk med foreldrene. Du kan evt skrive en sang.

Anonymous poster hash: 19450...f59

Skrevet

Ikke noe must. Det heter vel dessuten ikke gudmor med mindre dere er katolikker. Alle er faddere på samme linje, selv om noen bærer til dåpen.

Anonymous poster hash: dd357...2f9

Skrevet

Dersom alle fadderne sksl holde tale, så blir det mange taler. Men spør foreldrene, så får du svaret :-)

Anonymous poster hash: ce305...f49

Skrevet

Hahaha

Det er jo egentlig ikke en SÅ latterlig tanke?

Tenk på alle bryllup, konfirmasjoner osv du har vært i. Jeg syns ofte det er sånn at den familien der foreldre, besteforeldre, tanter og onkler har høy utdannelse er det mange som gjerne vil tale, og blant de som har andre tyåer bakgrunn er det færre.

Noen ganger har det nesten vært pinlig fordi f.eks. brudens familie taler masse, mens på brudgommens side er det kanskje bare brudgommen selv pluss far eller mor som gjør det.

Dette er jo ikke noe jeg har belegg for sånn rent statistisk, men det vel ikke helt usannsynlig at det har noe for seg?

Skrevet

Forhør deg med foreldrene til fadderbarnet ditt du HI, om de sier det ikke er noe å tenke på, er det jo greit, om de sier det hadde vært fint om du holdt en tale, så hold deg til fremtiden.. Litt type; snilt barn? Snakk om å bevare godheten for andre i det voksene livet, at man må jobbe hardt for å nå målet sitt, men at hun alltids vil klare det fordi.... Du ser greia? Legg inn små deler fra tiden før konfirmasjonen, for å gi henne lykkeønskning for fremtiden ;)

Anonymous poster hash: 7201d...6c0
Skrevet

Ikke noe must. Det heter vel dessuten ikke gudmor med mindre dere er katolikker. Alle er faddere på samme linje, selv om noen bærer til dåpen.

Anonymous poster hash: dd357...2f9

Det der har vært diskutert opp og i mente her inne, og det er forskjellige tradisjoner rundt om i landet. Noen steder heter det altså gudmor/gudfar, andre steder ikke. End of discussion.

Skrevet

Forhør deg med foreldrene til fadderbarnet ditt du HI, om de sier det ikke er noe å tenke på, er det jo greit, om de sier det hadde vært fint om du holdt en tale, så hold deg til fremtiden.. Litt type; snilt barn? Snakk om å bevare godheten for andre i det voksene livet, at man må jobbe hardt for å nå målet sitt, men at hun alltids vil klare det fordi.... Du ser greia? Legg inn små deler fra tiden før konfirmasjonen, for å gi henne lykkeønskning for fremtiden ;)

Bare redd de reagerer negativt på det spørsmålet. Men jeg føler jeg må få en klarhet i dette då jeg kan begynne å tenke. Er bare 29 år selv , så alt for lang livserfaring har jeg jo ikke.. Men kan gi gode råd om valg i den sårbare 14 års alderen. at valgene man tar nå følger en hele livet? At man skal stole på seg selv. At hun virker som en klok og flott jente med all tenkelig gode fremtidsutsikter forran seg? Den stilen?? Takk for svar. Hi

Skrevet

Bare redd de reagerer negativt på det spørsmålet. Men jeg føler jeg må få en klarhet i dette då jeg kan begynne å tenke. Er bare 29 år selv , så alt for lang livserfaring har jeg jo ikke.. Men kan gi gode råd om valg i den sårbare 14 års alderen. at valgene man tar nå følger en hele livet? At man skal stole på seg selv. At hun virker som en klok og flott jente med all tenkelig gode fremtidsutsikter forran seg? Den stilen?? Takk for svar. Hi

Den stilen høres perfekt ut. Og ikke for langt, folk holder generelt for lange taler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...