Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang på fredag kom jeg meg til de magiske 12 uker. Har hat lite symptomer og ingen blødning så jeg håper alt står bra til inni magen. Vi har lenge vurdert tidlig ul men har valgt å droppe det. Så nå gleder jeg meg til første kontroll, men for dere som har hvert der. Vil legen kunne finne ut at alt er bra ved de prøvene de tar? Eller er det kun ved ul de ser det?

Jeg fikk beskjed å ta med urin prøve regner med det er av morgen urin jeg skal ta. Men hvordan skal jeg oppbevare den? Er et par timer fra jeg står opp til jeg skal til lege.

Fortsetter under...

De sjekker vel først om fremst om alt er bra med deg, barnet er det vanskeligere å si noe om ved slike prøver tror jeg. De måler blodtrykket ditt og lytter på hjertet ditt. Så må du svare på mange spørsmål om levevaner (om du trimmer, om du drikker, om du røyker osv). Så tar du blodprøve for å sjekke om du mangler vitaminer eller mineraler, for å utelukke at du har alvorlige sykdommer og for å sjekke hvilken blodtype du har. Det er sånne ting som skal stå i helsekortet du får. Så måler de høyden og vekten din, og sjekker urinprøven din for å se etter proteiner og sånn, for å utelukke svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Så det er vel først og fremst din helse de sjekker, og ikke fosterets. Det tror jeg du må på ultralyd for å gjøre. De hverken lyttet eller kjente på magen min på første kontroll, det er nok for tidlig. Jeg tok for øvrig urinprøven mens jeg var hos legen, altså urin fra midt på dagen, og det var ingen problem :)

Anonymous poster hash: 75f21...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...