Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #1 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. mars 2016 #2 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Du glemte lokale tillegg... Når man har over 16 år så beholder man jo disse år etter år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147795653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #3 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Du glemte lokale tillegg... Når man har over 16 år så beholder man jo disse år etter år. Kompetansetillegget er vel et lokalt tillegg. Er det flere? Har "bare" 9 års ansiennitet selv, så kan egentlig ikke så mye om dem over 16 år HI Anonymous poster hash: 14ffc...094 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147795667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #4 Del Skrevet 18. mars 2016 Man kan eventuelt sammenligne på en annen måte. I kommunen jeg jobber i får en adjunkt med tillegg (fire år + ett år til), altså fem år, men ingen master uten ansiennitet 446 200 i året. Har du en master (fem år), men ikke jobber i skolen ligger lønnen på samme ansiennitet på 416 300. Dette utgjør en forskjell på 29900kr i året. De har like lang utdanning, men den som har master tjener likevel dårligere. En lektor (master) uten tillegg som kanskje er mer riktig å sammenligne med har 468 800 uten ansiennitet. Det er et skille på hele 52500 i året i lektorens favør, selv med lik utdanning. Med full ansiennitet er skille mellom lektor og master 66600 i året, fortsatt i lektorens favør. Skal sies at her en de regnet med 10 år hos master og 16 år hos lektoren. Hvorfor kan ansatte i skolen oppnå 16 år når ingen andre i kommunen kan? Sammenligner man med andre yrkesgrupper som følger samme lønnstabell så tjener faktisk IKKE lærer dårlig. Anonymous poster hash: 8a908...9b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147795671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #5 Del Skrevet 18. mars 2016 Man kan eventuelt sammenligne på en annen måte. I kommunen jeg jobber i får en adjunkt med tillegg (fire år + ett år til), altså fem år, men ingen master uten ansiennitet 446 200 i året. Har du en master (fem år), men ikke jobber i skolen ligger lønnen på samme ansiennitet på 416 300. Dette utgjør en forskjell på 29900kr i året. De har like lang utdanning, men den som har master tjener likevel dårligere. En lektor (master) uten tillegg som kanskje er mer riktig å sammenligne med har 468 800 uten ansiennitet. Det er et skille på hele 52500 i året i lektorens favør, selv med lik utdanning. Med full ansiennitet er skille mellom lektor og master 66600 i året, fortsatt i lektorens favør. Skal sies at her en de regnet med 10 år hos master og 16 år hos lektoren. Hvorfor kan ansatte i skolen oppnå 16 år når ingen andre i kommunen kan? Sammenligner man med andre yrkesgrupper som følger samme lønnstabell så tjener faktisk IKKE lærer dårlig. Anonymous poster hash: 8a908...9b8 Men dette ar ikke en tråd om lærere tjener godt eller dårlig, men et bide på hvor ulik lønnen innenfor ett og samme yrke er. Man kan treke ting ganske langt om man bare vil. Min mannhar for eksempel en 3-årig høyere utdanning og tjener 660 000 kr i året. Sammenliknet med det blir min lærerlønn dårlig. Sammenliknet med andre yrker blir den kanskje god. HI Anonymous poster hash: 14ffc...094 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147795682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #6 Del Skrevet 18. mars 2016 Man kan eventuelt sammenligne på en annen måte. I kommunen jeg jobber i får en adjunkt med tillegg (fire år + ett år til), altså fem år, men ingen master uten ansiennitet 446 200 i året. Har du en master (fem år), men ikke jobber i skolen ligger lønnen på samme ansiennitet på 416 300. Dette utgjør en forskjell på 29900kr i året. De har like lang utdanning, men den som har master tjener likevel dårligere. En lektor (master) uten tillegg som kanskje er mer riktig å sammenligne med har 468 800 uten ansiennitet. Det er et skille på hele 52500 i året i lektorens favør, selv med lik utdanning. Med full ansiennitet er skille mellom lektor og master 66600 i året, fortsatt i lektorens favør. Skal sies at her en de regnet med 10 år hos master og 16 år hos lektoren. Hvorfor kan ansatte i skolen oppnå 16 år når ingen andre i kommunen kan? Sammenligner man med andre yrkesgrupper som følger samme lønnstabell så tjener faktisk IKKE lærer dårlig. Anonymous poster hash: 8a908...9b8 Men dette ar ikke en tråd om lærere tjener godt eller dårlig, men et bide på hvor ulik lønnen innenfor ett og samme yrke er. Man kan treke ting ganske langt om man bare vil. Min mannhar for eksempel en 3-årig høyere utdanning og tjener 660 000 kr i året. Sammenliknet med det blir min lærerlønn dårlig. Sammenliknet med andre yrker blir den kanskje god. HI Anonymous poster hash: 14ffc...094 Det er du som trekker inn dette med høy/lav lønn og sier at man generelt ikke kan sammenligne lærerlønn da det er store forskjeller. Det er naturlig nok store forskjeller etter som utdanning og ansiennitet spiller en viktig rolle. Derfor er det legitimt å sammenligne ulike lærerlønn med lønnen til personer som har (nogenlunde) lik utdanning, samme type arbeidsgiver (i min beskrivelse er det snakk om kommunen) og lik ansiennitet. Dette vil så klart ikke gjelde de jobbene i kommunen som er veldig konkurranseutsatt av det private markedet .Hva din mann tjener blir uvesentlig i diskusjonene ettersom du ikke sier noe om hvor han jobber eller hva han er utdannet som. Anonymous poster hash: 8a908...9b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147795702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #7 Del Skrevet 18. mars 2016 Mye som i alle andre bransjer med andre ord... Anonymous poster hash: a894e...d50 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #8 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #9 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Og? Synes du 415800 er for mye for en med fire års utdanning? Anonymous poster hash: eed37...bad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #10 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Og? Synes du 415800 er for mye for en med fire års utdanning? Anonymous poster hash: eed37...bad Jeg skreiv ikke at de tjener for mye, jeg skreiv at de tjener mer enn mange andre. Lærer 1 sin lønn er mer enn jeg har som pedagogisk leder med 8 ansennitet (Og, ja jeg vet at utdannelsen er ett år kortere) Synes mange tjener altfor lite, ikke bare lærere Anonymous poster hash: 36b41...996 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #11 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Og? Synes du 415800 er for mye for en med fire års utdanning? Anonymous poster hash: eed37...bad Jeg skreiv ikke at de tjener for mye, jeg skreiv at de tjener mer enn mange andre. Lærer 1 sin lønn er mer enn jeg har som pedagogisk leder med 8 ansennitet (Og, ja jeg vet at utdannelsen er ett år kortere) Synes mange tjener altfor lite, ikke bare lærere Anonymous poster hash: 36b41...996 Om du tjener mindre enn det som pedagogisk leder, så er det intet mindre enn et hån.Det er så vanvittig provoserende at såkalte kvinneyrker, som innebærer MASSE ansvar og iherdig jobbing, er så ræva betalt. Anonymous poster hash: eed37...bad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aanonym Skrevet 18. mars 2016 #12 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Begge eksemplene er da nokså gode lønner? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aanonym Skrevet 18. mars 2016 #13 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Og? Synes du 415800 er for mye for en med fire års utdanning? Anonymous poster hash: eed37...bad Helt greit for en nyutdannet bachelor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #14 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg vet ikke helt hvorfor dette yrket er så mye mer spennende å diskutere enn andre, men en ting jeg har merket meg er at det er en del både kommentarer rundt lærerlønn og en del spørsmål. F.eks. kan noen kommentere at lærere tjener jo så veldig godt, eller noen spør hva en lærer egentlig tjener, men greien er det at en lærerlønn er ikke bare en lærerlønn. La meg illustrere: Lærer 1: Helt nyutdannet adjunkt (altså 4 år med høyere utdanning og null års ansiennitet) og ingen ekstra tillegg. Lønn: 415 800 kr i året. Lærer 2: Lektor m/tilleggsutdanning (altså 6 år med høyere utdanningen inkludert mastergrad). Vedkommende har tatt et år med ekstrautdanning = +25 000 kr i året i kompetansetillegg, har full ansiennitet (over 16 år) og er i tillegg kontaktlærer = + 20 000 kr i året. Lønn: 592 000 kr + 25 000 kr + 20 000 kr = 637 200 kr i året. Med andre ord er det 221 400 kr som skiller de to lærerne i lønn. Det er altså helt umulig å diskutere lærerlønn på generell basis, enten man nå har meninger om hvor lav/høy den er eller om man lurer på hvor høy den er. I tillegg til dette vil en del lærere som oppgir lønn oppgi det de tjente året i forveien, og da kan de for eksempel hatt vikartimer, vært sensor osv, alt ting som kan øke årslønnen en del alt ettersom hor mye ekstraarbeid de har hatt. Bare et lite PS til slutt. De tilleggene jeg nevner er tallene vi bruker hos min arbeidsgiver, tilleggene kan være helt annerledes andre steder, samt at Oslo har sine egne lønnstabeller. Anonymous poster hash: 14ffc...094 Dere tjener mer enn mange andre uansett, selv lærer 1 gjør det Anonymous poster hash: 36b41...996 Og? Synes du 415800 er for mye for en med fire års utdanning? Anonymous poster hash: eed37...bad Det er ingen som har sagt at det er for mye. Men det er ikke dårlig. Det er bedre enn hva mange andre med tilsvarende lengde på utdannelsen har om man feks ser på kommunesektoren hvor lærere ofte et ansatt. Anonymous poster hash: 8a908...9b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266928-en-l%C3%A6rerl%C3%B8nn/#findComment-147796325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå