Gå til innhold

Røntgen av magen viste forstoppelse,men hun går på do hver dag er ikke det rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært plaget med magen og bilde viste st tarmene var fulle av avføring og at hun var forstoppet. Hun går på do hver dag og er ikke hard i magen. Er ikke det litt rart?

Anonymous poster hash: 35dcf...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Encoprese. Lea om det

Anonymous poster hash: 58be8...c09

Skrevet

Det er jo ufrivillig avføring,så det er helt feil iallefall.

Skrevet

Nei, det er veldig vanlig med avføring ved forstoppelse. Gjerne hyppig og lite.

Dere fikk vel råd om hva dere skal Gjøre?

Anonymous poster hash: 97803...0b7

Skrevet

Hun sitter lenge på do og får ut ganske mye,ikke hard avføring heller. Hun skal få lactulose i 2 uker.

Skrevet

Det er faktisk vanlig.

Anonymous poster hash: ae021...749

Skrevet

Hun sitter lenge på do og får ut ganske mye,ikke hard avføring heller. Hun skal få lactulose i 2 uker.

Å sitte lenge på do er typisk forstoppelse-tegn. Drikker hun nok vann?

Skrevet

Jeg har kronisk forstoppelse, men går på do hver dag. Men tarmen er jo til enhver tid full.

Anonymous poster hash: 8db2f...335
Skrevet

Hun har vært plaget med magen og bilde viste st tarmene var fulle av avføring og at hun var forstoppet. Hun går på do hver dag og er ikke hard i magen. Er ikke det litt rart?

Jeg har ikke svar på det du spør om, men har et spm:Vi har en gutt som også går ofte (1-3ganger) på do og bruker lang tid. Vi har vært på gastro, der de tok ul av magen/tarmene. De kunne ikke se noe, er det beste med røngten?

Anonymous poster hash: d47d0...dd7

Skrevet

Hun har vært plaget med magen og bilde viste st tarmene var fulle av avføring og at hun var forstoppet. Hun går på do hver dag og er ikke hard i magen. Er ikke det litt rart?Anonymous poster hash: 35dcf...19b

Jeg har ikke svar på det du spør om, men har et spm:Vi har en gutt som også går ofte (1-3ganger) på do og bruker lang tid. Vi har vært på gastro, der de tok ul av magen/tarmene. De kunne ikke se noe, er det beste med røngten?Anonymous poster hash: d47d0...dd7

Det kommer an på hvor flink legen som tar ultralyd er. Noen er kjempedyktige og kan se hva som helst, men det kreves mye trening å bli så flink. Ultralyd har fordelen av at det ikke er stråling slik som røntgen.

Anonymous poster hash: 1e8a3...8bb

Skrevet

Min datter fikk også beskjed om det, og skulle gå på parafin. Men vi kuttet parafin fordi vi så at den bare rant igjennom. Det viste seg at hun hadde magevirus (Rota) og at tarmen dermed bare var full av voluminøs avføring. Men laktulose gjør ingen skade uansett da, og om hun er treg i magen kan det være god hjelp. 

Skrevet

Det finnes noe som heter skjult forstoppelse også.

Anonymous poster hash: d27c6...51b

Skrevet

Å sitte lenge på do er typisk forstoppelse-tegn. Drikker hun nok vann?

Jeg synes hun drikker bra.

Skrevet

Ganske vanlig for små.

Den løse avføringen siver forbi den harde.

Vi brukte movicol junior og da løsnet det.

Anonymous poster hash: 07886...4a7

Skrevet

Det har begge mine hatt også. Eldste endte opp med en "tømmekur" vi måtte sette klyster med en lang slange opp i rumpa, hver dag i 3-4 dager for å løse opp. Vi måtte følge med på om det kom en "stor klump" også, for da var problemet løst, og den kom, 4. dagen. Etter det var det lactulose i en lengre periode og beskjed om å drikke mye. Og da måtte vi ty til saft. Vann drikker de på trening og når de er tørst, men det blir ikke nok. VI slapp heldigvis klysterkur med yngste....

Nå er de 8 og 12 år gamle og de sliter fortsatt med magen i perioder,- men det gjør også jeg og min mor,- så det er nok arvelig.....

Man har avføring ved forstoppelse, men "proppen" slipper forbi bare litt og litt, og da kommer det enten "smale lange" eller små "erteformede" bæsjer ut.....Avhengig av plassering og størrelse på proppen! Har man full forstoppelse,- og det stopper seg helt, så blir det fort alvorlig, og man kan ende opp med og kaste opp avføring.....Men det er sjelden!

Anonymous poster hash: e8e2f...74a
Skrevet

Det har begge mine hatt også. Eldste endte opp med en "tømmekur" vi måtte sette klyster med en lang slange opp i rumpa, hver dag i 3-4 dager for å løse opp. Vi måtte følge med på om det kom en "stor klump" også, for da var problemet løst, og den kom, 4. dagen. Etter det var det lactulose i en lengre periode og beskjed om å drikke mye. Og da måtte vi ty til saft. Vann drikker de på trening og når de er tørst, men det blir ikke nok. VI slapp heldigvis klysterkur med yngste....

Nå er de 8 og 12 år gamle og de sliter fortsatt med magen i perioder,- men det gjør også jeg og min mor,- så det er nok arvelig.....

Man har avføring ved forstoppelse, men "proppen" slipper forbi bare litt og litt, og da kommer det enten "smale lange" eller små "erteformede" bæsjer ut.....Avhengig av plassering og størrelse på proppen! Har man full forstoppelse,- og det stopper seg helt, så blir det fort alvorlig, og man kan ende opp med og kaste opp avføring.....Men det er sjelden!

Til dere med så mye obstipasjon. Har dere forsøkt å spise fiberfattig? Noen mennesker har motsatt reaksjon på fiber, altså at magen blir treg. Kan det gjelde for dere? Forsøk 2 uker med et minimum med fiber, og se hva som skjer.

Jeg gikk fra obstipert og avføringsmiddel hver dag, til daglig dobesøk uten avføringsmiddel. En helt ny verden!

Anonymous poster hash: add8e...774

Skrevet

Takk for svar:) dette høres kjent ut,hun er 4 år og det er mange ganger hun har avføring flere gr eller at hun aldri blir ferdig på do. Høres ut som det ikke kommer ut alt. Vi får prøve med Lactulose om ingen har noen bedre tips?

Skrevet

Ganske vanlig for små.

Hva er movicol?

Skrevet

Ganske vanlig for små.

Hva er movicol?

Movicol er et pulver man blander ut i væske. Movicol junior er smaksnøytral og fåes på resept. Har inntrykk av at det er det mest vanlige å bruke ved forstoppelse hos barn. Kan brukes både for tømming og vedlikehold.

Anonymous poster hash: c5bba...531

Skrevet

Ganske vanlig for små.

Hva er movicol?

Avføringsmiddel.

Fungerte supert. Ganske store doser de første dagene og så vedlikeholdsdose i ca en måned.

Lurt å gi microlax når dere starter på kuren for det er ofte harde klumper i endetarmen som kan være vanskelige å få ut.

Skrevet

Vi fikk bare beskjed om å bruke lactulose i 2 uker.

Skrevet

Min gutt hadde fulle tarmer som om han skulle vært forstoppet da ham fikk røntgen i forbindelse med diagnosen cøliaki.

Det var vist veldig vanlig ved udiagnosert cøliaki sa de på sykehuset, og en av mange tegn de så etter.

Anonymous poster hash: 4bb41...a58

Skrevet

Bare husk å gi mye drikke! 1/2 liter drikke pr 10 ml Lactulose, ellers virker det mot sin hensikt.

Anonymous poster hash: 2a2ec...a28

Skrevet

Hvis det ble tatt røntgen, ble dere vel også fortalt hvordan videre behandling bør være? Diaré ved fortstoppelse er vanlig og kalles obstipasjonsdiare: løs avføring siver forbi de harde/den harde klumpen. Snakk med legen om hvordan dere best kan løse det. Movicol pleier å fungere tilfredsstillende på voksne, vet ikke hva som er anbefalt hos barn.

Anonymous poster hash: 35569...e75

Skrevet

Hvis det ble tatt røntgen, ble dere vel også fortalt hvordan videre behandling bør være? Diaré ved fortstoppelse er vanlig og kalles obstipasjonsdiare: løs avføring siver forbi de harde/den harde klumpen. Snakk med legen om hvordan dere best kan løse det. Movicol pleier å fungere tilfredsstillende på voksne, vet ikke hva som er anbefalt hos barn.

Anonymous poster hash: 35569...e75

Vi ble fortalt det jeg nevner her!gi lactulose var det eneste. Ikke lett å få i henne en halv liten væske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...