Gå til innhold

Barn og mais

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart fire år som er veldig glad i mais. Hun velger mais fremfor godis og alt annet lett. Og det er jo greit nok, vi spiser egentlig ikke mais, jeg tror egekylig hun glemmer mais når ikke hun ser det og når hun seg det kommer hun på at hun elsker det. Vel det jeg lurer på er on store mengder mais i en smæle kan være skadelig? Typ 1-2 småbokser med maiskorn til middag en dag. Hub har fått det, en gang. Orka ikke krangle. Dere må gjerne diskutere mine elendige evner som mor også altså, men det jeg først og fremst lurer på er om det gjør noe den ene gangen ifb med fordøyelse o.l. ?

Anonymous poster hash: 56cbe...729

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tenker at om det er litt hang up på mais en periode så hadde jeg latt unge kose seg med mais og ikke brydd meg så mye om det. Oppmuntrer til å forsyne seg med flere ting. Fortsetter maisspisingen lenge så kan det vel bli ensformig etterhvert, da ville jeg kanskje begrenset det litt. Men det er ganske vanlig at barn henger seg litt opp i ting de liker og ikke liker. Jeg tror det gir seg fortere om man ikke lager så mye nummer ut av det.

Skrevet

Jeg tenker at om det er litt hang up på mais en periode så hadde jeg latt unge kose seg med mais og ikke brydd meg så mye om det. Oppmuntrer til å forsyne seg med flere ting. Fortsetter maisspisingen lenge så kan det vel bli ensformig etterhvert, da ville jeg kanskje begrenset det litt. Men det er ganske vanlig at barn henger seg litt opp i ting de liker og ikke liker. Jeg tror det gir seg fortere om man ikke lager så mye nummer ut av det.

Takk! Helt enig med deg, og er på ingen måte hysterisk. Hun koser seg, men en dag tidligere i uka byttet hun ut hele middagen med to bokser mais og jeg har ikke sett henne bæsje siden 🙈 mulig det har skjedd i bhg, men mais er vel kanskje litt hardt for fordøyelsen også? Jeg veit ikke hvordan det blir med så store mengder...

Skrevet

Var ikke mais hovednæringskilden til flere av indianerfolkene i Sydamerika?

Anonymous poster hash: 41dba...a33
Skrevet

Mais er ikke noe kroppen kan nyttegjøre seg særlig av, ville absolutt begrenset det en smule..

Anonymous poster hash: 36a7d...1ef
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Mais er ikke noe kroppen kan nyttegjøre seg særlig av, ville absolutt begrenset det en smule..

Det er da verdens største tullball.

Mais er en av menneskehetens viktigste kornsorter og en av de få kulturplanter som er bevisst krysset og fremodlet til det ugjenkjennelige bare med næringsinnholdet som mål. Ingen vet hvordan ur-maisen så ut, fordi mayaene og aztekerne bevisst dyrket fram de næringsrike mais-slagene, med de store kornene.

Hvis hun spiser hele korn, HI, så får hun i seg både fiber og karbohydrater. Minn henne på å tygge godt, ellers skiter man dem hele ut igjen...

Endret av Pashla

Annonse

Gjest Antarctica
Skrevet

Var ikke mais hovednæringskilden til flere av indianerfolkene i Sydamerika?

Anonymous poster hash: 41dba...a33

I Mellom-Amerika i alle fall. Og er det fortsatt. Tortillas og bønner...

Skrevet

Mais er en av menneskehetens viktigste kornsorter og en av de få kulturplanter som er bevisst krysset og fremodlet til det ugjenkjennelige bare med næringsinnholdet som mål. Ingen vet hvordan ur-maisen så ut, fordi mayaene og aztekerne bevisst dyrket fram de næringsrike mais-slagene, med de store kornene.

Hvis hun spiser hele korn, HI, så får hun i seg både fiber og karbohydrater. Minn henne på å tygge godt, ellers skiter man dem hele ut igjen...

Aaaand Pashla saves the day! Da kan vi fint sette frem skålen med mais til fredagstacoen, samt kjøpe en trepakk med mais ekstra så vi andre også får smake :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Aaaand Pashla saves the day! Da kan vi fint sette frem skålen med mais til fredagstacoen, samt kjøpe en trepakk med mais ekstra så vi andre også får smake :)

Husk å tygge 30 ganger 😁

Stol på aztekerne!

Skrevet

Min 4 åring elsker mais, og om det står fremme en maisboks kan han gjerne spise hele uten problemer. Men vi begrenser det litt, ikke fordi det er farlig eller noe, men fordi vi andre vil ha også :P

Bare gi henne mais👍

Skrevet

Mat fra hermetikk kan være skadelig i store mengder. En boks i uken er sikkert greit.

Anonymous poster hash: 3d52f...09d

Gjest Antarctica
Skrevet

Mat fra hermetikk kan være skadelig i store mengder. En boks i uken er sikkert greit.

Anonymous poster hash: 3d52f...09d

Skadelig fordi...?

Skrevet

Noen mais i boks er sukret, altså ligger i sukkerlake, de trenger du jo ikke kjøpe om hun "lever på" mais 😉

Datteren min er veldig glad i maiskolber også. Vi kjøper de som er vakumpakket i grøntdisken og deler de på midten. Griller de og har smør på, hun elsker det. Får et sånt lite håndtak i hver ende og grager ivei.

Anonymous poster hash: c4e0c...8a5

Annonse

Skrevet

Meg og min søster levde ofte på mais, vi var slike som åpnet en maisbs og spiste den tom. Nå var det ikke de bittesmå når vi var mindre men de litt større. En slik tok meg om in søster på deling med pus når vi skulla ha noe kos til tv tittitngen. Når vi var alene hjemme om sommeren mens våre foreldre var på jobb var det ofte mais til mat, late som vi var. Blir nok litt det samme som ungdommen nå omdagen spiser nudle. (Ikke direkte sundt det heller)

Mais er sundt i små mengder, men i store mengder ikke så sundt. Det inneholder masse sukker både i naturlig form og kunstig form. Diabetikere skal ikke ha så mye mais blandt annet, så det sier vel sitt.

Her har vi mais til middag innimellom, ingen får kaste seg over maisen men når middagen err ferdig og alle er mette kan de som vil dele på resten av maisen. Dette er helt greit syns jeg,om hun ene spiser opp alt eller om de deler er også det samme. Selv klarer jeg såvidt lukta av mais lengre, jeg oveespiste nok som liten.

Anonymous poster hash: 49f18...f78

Skrevet

Spiste hun 1-2 små bokser alene??? Det er mye, jeg klarer ikke så mye :) Jeg elsker mais! Sønnen min på 2 elsker og mais men gir han langt i fra så mye, han får en dæsj el to.

Anonymous poster hash: d35d4...885

Skrevet

Som barn når vi var i syden og matlysten var laber hendte det seg at jeg levde på grills mais kolbe i 14 dager. Så er nok ingen fare med jenta de, men du burde sjekke med bhg om hun bæsjer der. For forstoppelse uansett grunn er ikke noe godt

Anonymous poster hash: 7ee23...5c4

Skrevet

Sikkert helt greit om hun får i seg andre ting også. MEN hva med å innføre maiskolber? Da slipper du utfordringen med hermitiseringen :)

(OG minimais kan kanskje også være spennende?)

Anonymous poster hash: 6f4d2...711
Skrevet

Syns nå at det er nok med en boks mais til middagen om bare hun spiser. Jeg ville latt hun få ta på litt, så måtte hun ha spist litt av det andre dere har til middag, før hun kunne få kost seg med testen av boksen etterpå.

To bokser mais er ikke middag.

Anonymous poster hash: 48d67...cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...