Gå til innhold

Får man permisjon med lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna skal operere og må være hjemme en uke etter operasjon? Jeg spør her siden sjefen min pleier å lure seg unna alt sånt. Jeg jobber i en IA bedrift. Er snakk om en 2-åring som skal ta mandlene og siden hun er så liten må hun være hjemme minst en uke etter operasjon.

Anonymous poster hash: c15b8...029

Fortsetter under...

Skrevet

Tror du må bruke syktbarndager.

Anonymous poster hash: 3b2a6...2e5

Skrevet

Ok takk for svar :) hvor mange sykt barn dager har man? Jeg har tre små under 6 år, men aldri hatt behov for å bruke noe særlig siden jeg jobber turnus.

Gjest Muji81
Skrevet

Du kan søke om velferdspermisjon.

Men hvis sykehuset mener du må være hjemme med henne kan de søke om pleiepenger til deg. Ville snakket med sykehuset om dette i forkant

Skrevet

Med 3 barn har dere vell 15 dager hver tror jeg.

Anonymous poster hash: 80d8d...695
Skrevet

Du får en slags sykemelding (husker ikke hva de kaller det) hvor du får være hjemme med barnet en uke med betalt.

Annonse

Skrevet

Rare svar her. Merkelig at folk svarer uten å vite.

Du får et pleiepengeskjema på sykehuset. Det er to datofelt på det. Ett som sier dag inn og ut av sykehus og ett som oppsummerer tidsrom du trenger pleiepenger. Den kan være lengre enn sykehusoppholdet.

Siden du sier barnet må være hjemme en uke regner jeg med dette er retningslinjer fra sykehuset?

Bare sjekk skjemaet når du får det, det hender de glemmer de siste datoene.

Slik ser det ut.

Anonymous poster hash: fc588...546

post-42-42103_thumb.jpeg

Skrevet

Jeg måtte ikke søke noen ting, jeg fikk med papirer fra sykehuset etter operasjon som jeg måtte levere til arbeidsgiver. Og fikk lønn for disse dagene uten å gjøre noe mere.

Skrevet

Takk for alle svar. Legen på sykehuset sa vi måtte overnatte pga alderen hennes og i tillegg måtte hun være hjemme minst en uke fra barnehage. Så da håper jeg det ordner seg. Pga turnus har jeg kanskje fri da også,men det vet jeg ikke enda.

Skrevet

Takk for alle svar. Legen på sykehuset sa vi måtte overnatte pga alderen hennes og i tillegg måtte hun være hjemme minst en uke fra barnehage. Så da håper jeg det ordner seg. Pga turnus har jeg kanskje fri da også,men det vet jeg ikke enda.

Da får du pleiepenger hjemme også.

Uansett bare å varsle arb.giver at du blir borte.

Anonymous poster hash: 476ba...d89

Gjest Antarctica
Skrevet

Velferdspermisjon er noe annet. Det er enkeltdager som brukes til f eks å dra i et bryllup i familien el lign.

Du må bruke "sykt barn"-dager, du har vel ca 30 å ta av?

Skrevet

Pleiepenger får en først fra dag 8.

Første uken får en omsorgspenger (og det er det samme som sykt barn dager, og betales av arbeidsgiver).

Du bør få et skriv fra sykehuset som du gir til arbeidsgiveren din.

Anonymous poster hash: 336b2...c0f

Skrevet

Pleiepenger får en først fra dag 8.

Første uken får en omsorgspenger (og det er det samme som sykt barn dager, og betales av arbeidsgiver).

Du bør få et skriv fra sykehuset som du gir til arbeidsgiveren din.

Anonymous poster hash: 336b2...c0f

Ja. Og hi sier sykehuset sier hun skal ha minst en uke hvile hjemme. Altså vil hun oppfylle kravet om antall dager for pleiepenger.

Anonymous poster hash: 476ba...d89

Annonse

Skrevet

Opererte mandlene for 5 mnd siden på 3- åringen. En natt på sykehuset og 14 dager hjemme fra bhg. Vi søkte pleiepenger. Legen fra sykehus måtte fylle ut et skjema og vi fylte ut resten og sendte det til nav.

Anonymous poster hash: 65b08...ff0

Skrevet

Pleiepenger får man fra dag 8. Dvs etter innleggelse på sykehus i 8 dager sammenhengene . Har også jobbet ved en kirurgisk barneavdeling i mange år og når barn kom inn for å ta mandlene Ga vi de en bekreftelse på at barnet var innlagt fra dato og til dato. I tillegg at barnet skulle holdes hjemme fra barnehage/skole i antall dager.

Da var det opp til foreldrenes arbeidsgiver å bestemme om de fikk betalt fri evt måtte bruke sykt barn dager.

Anonymous poster hash: 3cd66...e46

Skrevet

Om du får permisjon med lønn eller ikke avhenger av hvilke ordninger dere har på jobb. Der jeg jobbet tidligere fikk vi velferdspermisjon med lønn ved operasjon, sykehusinnleggelse, legitime osv av barn. Slik det var der jeg jobbet tidligere ville jeg fått velferdspermisjon for de dagene på sykehuset og syktbarn dag for de dagene man må være hjemme etter sykehusoppholdet. Så du må sjekke hva som står i særavtalen og personalhåndboka dere har på jobb.

Anonymous poster hash: 1bd4e...ff7

Skrevet

Pleiepenger får man fra dag 8. Dvs etter innleggelse på sykehus i 8 dager sammenhengene . Har også jobbet ved en kirurgisk barneavdeling i mange år og når barn kom inn for å ta mandlene Ga vi de en bekreftelse på at barnet var innlagt fra dato og til dato. I tillegg at barnet skulle holdes hjemme fra barnehage/skole i antall dager.

Da var det opp til foreldrenes arbeidsgiver å bestemme om de fikk betalt fri evt måtte bruke sykt barn dager.

Anonymous poster hash: 3cd66...e46

For noe tull.

Vi var innlagt i to dager og fikk pleiepenger hjemme for ti dager i tillegg.

Ingen problemer med å få dette godkjent hos nav.

Skrevet

Du får et pleiepengeskjema på sykehuset. Det er to datofelt på det. Ett som sier dag inn og ut av sykehus og ett som oppsummerer tidsrom du trenger pleiepenger. Den kan være lengre enn sykehusoppholdet.

Siden du sier barnet må være hjemme en uke regner jeg med dette er retningslinjer fra sykehuset?

Slik ser det ut.

Du vet jo tydeligvis lite selv. Dette er kun fordi som er innlagt mer enn 8 dager.

Anonymous poster hash: 7c898...a0c

Skrevet

Slik ser det ut.

Du vet jo tydeligvis lite selv. Dette er kun fordi som er innlagt mer enn 8 dager.

Anonymous poster hash: 7c898...a0c

MERKELIG jeg fikk dekket 2 dager innlagt og 10 dager hjemme da.

Du burde ringe nav og si de gjør dette feil.

Skrevet

Slik ser det ut.

Men dersom dette ikke er alvorlig eller livstruende pleie barnet trenger får man som regel først innvilget pleie/omsorgspenger fra 8. dagen.

Anonymous poster hash: 92602...4e2

Skrevet

Slik ser det ut.

Men dersom dette ikke er alvorlig eller livstruende pleie barnet trenger får man som regel først innvilget pleie/omsorgspenger fra 8. dagen.

Sjekket nå med en venninne som jobber på barnekirurgen.

Om inngrepet er av en slik art at det er nødvendig å holde barnet hjemme for å holde det i ro og/eller det krever spesielt tilsyn på andre måter så kan man få pleiepenger i eget hjem. Det finnes retningslinjer for hvilke type operasjoner og etterbehandling som er godkjent for dette. Også alder på barnet spiller inn.

Og så lenge barnet ikke medisineres og trenger å overvåkes pga medisinene kan den videre "behandlingen" gjøres hjemme.

Her gjelder selvsagt den 8. dagen men det er ikke et absolutt krav om at alle dagene skal tilbringes på sykehus.

Skrevet

På NAV.no står det følgende:

"Barnet må ha behov for kontinuerlig tilsyn og pleie i mer enn syv kalenderdager for at du skal ha rett til pleiepenger. NAV betaler pleiepenger fra åttende dag. Du kan ha rett til omsorgspenger de første syv dagene."

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger

Anonymous poster hash: 1bd4e...ff7

Skrevet

Folketrygdloven §9-10:

Det ytes ikke pleiepenger før tidligst fra åttende dag etter innleggelsen, eller poliklinisk behandling i sykehus .

Folketrygdloven 9-11:

I motsetning til stønad etter § 9-10 kan stønad etter § 9-11 ytes fra første dag

forskjellen på de to paragraffene er alvorlighetsgraden av sykdommen.

Jobber med refusjon og ser ofte at foreldre tror de har krav på lønn fra første dag barnet er på sykehuset. Som regel må man bruke syk barn dager/ferie/avspassering eller lignende de føste 7 dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...