Gå til innhold

Noen som har erfaring med Imigran i sprøyteform?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter enormt med migrene, i perioder varer anfall over en uke og det slipper ikke taket. Jeg har den siste tiden brukt Maxalt smeltetablett, men fikk nå Imigran injeksjonspenn.

Sliter veldig med å sette sprøyter på meg selv når jeg ikke vet hvordan det "føles", så lurer på om noen kan forklare meg om det er vondt? Og eventuelt hvor det er best å sette den?

Jeg venter mensen straks og da følger migrenen på, så greit å være forberedt...

Anonymous poster hash: 022d2...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter i håp om at noen har erfaringer å dele...

Skrevet

Dette er ikke direkte svar på spørsmålet ditt, ettersom jeg ikke har prøvd sprøyte. Men jeg begynte med prevensjon som gjør at jeg ikke har mens. Da ble mye av hodepinen borte. Før hadde jeg migrene i en uke i strekk ved hver menstruasjon og maxalt hjalp lite. Prøvde spiral uten at det hjalp. Nå går jeg på cerazette p-piller og har aldri mens. Migrenen er ikke borte, men det er blitt betraktelig mindre anfall. Jeg bruker maxalt smeltetablett ved anfall nå. Det hjelper ettersom anfallene er lettere enn før. 

Anonymous poster hash: 4f1bd...bd6
Skrevet

det er ganske kjapt å sette sprøyte på seg selv. første gangen er det ubehagelig, men du venner deg til det, om du føler deg tryggere, så oppsøk fastlegen din, evt en sykepleier så kan dere øve på å med å sette saltvannsinjeksjoner. det er helt ufarlig, og da blir det ikke såååå skummelt når du må sette medisinen din :)

Anonymous poster hash: 4e438...c3c
Skrevet

Finnes det ikke mange forskjellige former. Mener å ha lest at du kan få det som tabletter, nesespray og stikkpiller. Kanskje sprøyte ikke er det rette for deg? 

Anonymous poster hash: 72580...8a1
Skrevet

Finnes det ikke mange forskjellige former. Mener å ha lest at du kan få det som tabletter, nesespray og stikkpiller. Kanskje sprøyte ikke er det rette for deg? 

handler vel om hva som blir tatt opp raskes i kroppen. tabletter må jo via tarmen bla, så ved en injeksjon går det rett i blodet og virker med en gang.

Skrevet

Jeg har og akkurat fått imigran injeksjoner, har ikke prøvd de enda da. Men jeg fikk beskjed om å sette den i magen for der har jeg mest fett. I bruksanvisningen står det vel i låret hvis jeg ikke husker helt feil. Fikk og beskjed om at jeg må ligge når jeg setter denførste gangen for jeg kan komme til å bli dårlig i 15 - 20 minutter etterpå.

Anonymous poster hash: 2f4b8...c1a
Skrevet

Jeg har vært igjennom det som finnes av migrenemedisiner og ingenting fungerer optimalt, derfor jeg nå får sprøyter :)

Under et migreneanfall stopper fordøyelsen opp og dermed vil ikke tabletter fungere raskt nok, eller bra nok...

Skrevet

Dette er ikke direkte svar på spørsmålet ditt, ettersom jeg ikke har prøvd sprøyte. Men jeg begynte med prevensjon som gjør at jeg ikke har mens. Da ble mye av hodepinen borte. Før hadde jeg migrene i en uke i strekk ved hver menstruasjon og maxalt hjalp lite. Prøvde spiral uten at det hjalp. Nå går jeg på cerazette p-piller og har aldri mens. Migrenen er ikke borte, men det er blitt betraktelig mindre anfall. Jeg bruker maxalt smeltetablett ved anfall nå. Det hjelper ettersom anfallene er lettere enn før.

Anonymous poster hash: 4f1bd...bd6

Jeg har dessverre forbud mot alle hormonpreparater, men før det så hadde jeg også litt effekt av pillene. Ellers takk for tipset :)

Skrevet

Jeg har og akkurat fått imigran injeksjoner, har ikke prøvd de enda da. Men jeg fikk beskjed om å sette den i magen for der har jeg mest fett. I bruksanvisningen står det vel i låret hvis jeg ikke husker helt feil. Fikk og beskjed om at jeg må ligge når jeg setter denførste gangen for jeg kan komme til å bli dårlig i 15 - 20 minutter etterpå.

Samme beskjed her også, er vel frykten for bivirkningene som stopper meg. Hadde skikkelig bivirkning av Imigran tablett, men ikke av nesesprayen (merkelig nok), derfor er jeg redd for hvordan jeg skal reagere på sprøyta...

De sier det er som et vepsestikk, hadde håpet at noen kunne avkrefte det :P

Skrevet

det er ganske kjapt å sette sprøyte på seg selv. første gangen er det ubehagelig, men du venner deg til det, om du føler deg tryggere, så oppsøk fastlegen din, evt en sykepleier så kan dere øve på å med å sette saltvannsinjeksjoner. det er helt ufarlig, og da blir det ikke såååå skummelt når du må sette medisinen din :)

Takk for et litt beroligende svar :)

Skrevet

Føles som et vepsestikk, ikke noe godt. Setter i låret.

Får ekstremt fysisk ubehag i kroppen noen minutter etterpå,må legge meg rett ned. Det hår over i løpet av en halvtime.

Anonymous poster hash: ee74d...9fd

Skrevet

Føles som et vepsestikk, ikke noe godt. Setter i låret.

Får ekstremt fysisk ubehag i kroppen noen minutter etterpå,må legge meg rett ned. Det hår over i løpet av en halvtime.

Takk for erfaringen :)

Får du følelsen av at huden brenner? Var det jeg hadde når jeg tok tablettform. Husker jeg lå en hel natt med kalde håndklær over meg og gråt av fortvilelse...

Livredd for å oppleve det igjen.

Skrevet

Ikke noe brennende følelse, bare ekstremt ubehag.

Skrevet

Samme beskjed her også, er vel frykten for bivirkningene som stopper meg. Hadde skikkelig bivirkning av Imigran tablett, men ikke av nesesprayen (merkelig nok), derfor er jeg redd for hvordan jeg skal reagere på sprøyta...

De sier det er som et vepsestikk, hadde håpet at noen kunne avkrefte det :P

Jeg er og skeptisk. Har ikke prøvd imigran tabletter, men prøvde nesesprayen og den ble jeg kjempekvalm av. Så jeg er og redd for bivirkningene. Jeg har satt botox injeksjoner for migrene, og legen sa at et stikk for botox var som imigraninjeksjonen, men jeg vet ikke

Skrevet

Har aldri prøvd imigran i sprøyteform. Jeg kjenner ei som gikk på det. Hun måtte ha høyere og høyere doser og til slutt ble det seponering.....

Det er ikke så vanskelig å sette sprøyte på seg selv. Jeg satte to om dagen i 8 mnd (blodfortynnende).

Med medfødt migrene, så tenker jeg at det er viktig å finne ut hva som trigger anfall hos deg og prøve å gjøre noe med det. Er det slik at migrenemedisinene ikke virker, så kan det jo være at det ikke er migrenen som er hele årsaken til smertene. Jeg kjenner veldig godt forskjell som regel, men av og til kan det være vanskelig å skille spenningshodepine fra migrene.

Tren, avspenn(gjennom hele døgnet), lev regelmessig, bruk solbriller, unngå blinkende lys og finn ut hvilke matvarer du ikke tåler. (pølser, stirus, gulost....)

Jeg for min del tåler f.eks. ikke hormonspiral (da kommer migreneanfallene tett som hagl). Min migrene er klassisk og hormonbetinget. Sjansen for anfall er størst i forbindelse med mens eller eggløsning.

Anonymous poster hash: 63519...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...