Gå til innhold

Størrelse på sykler til barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken størrelse har din 5 åring på sykkel? Datteren min blir 5 nå i sommer. Ser at størrelse 16" er 4-6 år. Hun er høy, 112 cm. Tror dere 20" vil bli for stor?

Anonymous poster hash: 9f1a5...ca9

Fortsetter under...

Skrevet

Han er ca 120 cm og har 16" kjøpt i fjor. Passer fortsatt den, men han må snart lære seg å sykle uten støttetiltak for neste str får han ikke støttehjul på.

Vanskelig å tvinge det gjennom når han allerde er redd for å sykle med støttehjul på

Anonymous poster hash: db234...555

Skrevet

Kjøpte 20" til min gutt til 6års dagen. Det gikk fint, men måtte ha setet helt nede. for han hadde en 20" blitt for stor når han var 5 år.

Hvor høy er hun?

Skrevet

Slenger meg på her. Har en gutt på 116 cm som fyller 6 år i juni. Skal få sykkel i april tenkte vi. Vil str. 20 være riktig for han?

Anonymous poster hash: 77fb3...b03
Skrevet

Ta med ungen i en sykkelbutikk for å prøvesitte sykkler. Gjør det klarrt på forhånd at dere ikke skal kjøpe sykkel, dere skal kun se hva som passer.

Har erfart at en ikke bare må gå etter str på sykkelen, for syklene er ulikt utformet utifra hvert merke så de kan være veldig ulike å sitte på. Ene ungen kjøpte en sykkel for endel år siden, den passet henne da men vart utrolig kort for når setet ble hevet klarte hun ikke å sykle på den. Den var utformet slik at når sete ble hevet, ble rattet lavere enn setehøyden, dermed ble det vanskelig å holde balansen. Så etter to år måtte vi kjøpe ny sykkel, da hadde hun alt tatt sykkelen hun hadde på hytta (kjøpt på loppis) med seg hjem for å bruke enstund. Da vi kom hjem med ny sykkel fant vi ut at de har samme ramme str, men sykklene ser og virker helt forskjellige i str.

Nå har mine unger begynt å sykle tidlig uten støtthjul, og er veldig glade i å sykle. Så en skulle egentlig to at hun klarte den først sykkelen greit, men den ee vist helt grusom sier hun. Nå er den på hytta slik at søskenbarna kan låne den, og de er enige de også når de må heve setet.

Også er det veldig greit å prøve litt forskjellige sykkle, slik at en finne ut om de bør ha en sykkel der de sitter eller ligger litt på. Minste barnet mitt vil ha sykkel der hun ligger mer, mens hun eldste vil sitte (hun ønsker seg en skikkelig damesykkel, slik med kurv på for de sitter en skikkelig på. Hun er enda litt for liten til slik, for vi har ikke funnet noen i barnestr enda. Hun stjeler min innimellom, selv om den er litt stor)

Og når jeg sier dere bør dra i butikken med formål om bare prøve e for at ungen ikke skal henge seg opp i farge, merke på sykkel osv. Unger ser ofre en kul sykkel = den SKAL jeg ha men tenker ikke over at den skal være god å sykkle på. Greiere å finne ut det før en begynner å finne ut hvem sykkel en skal ha.

Anonymous poster hash: c7b2e...b45

Skrevet

Takk for svar.

Vi kjøpte 16". De i butikken sa det var riktig størrelse. De sa 16" var opp til 7-8 år. Hun blir 5 i sommer og er 112 cm.

Kjøpte med støttehjul de satte på i butikken. Skal øve framover så vi satser på at støttehjulene forsvinner i løpet av sommeren.

hi

Anonymous poster hash: 9f1a5...ca9

Annonse

Skrevet

Det er greit nok å "vokse inn i" sykler når de har lært å sykle og er trygge på det, men når de skal lære å sykle, er det greit at de kan få ihvertfall halve foten i bakken.

Anbefaler absolutt å velge en sykkel som ikke er av de tyngste. Mange barnesykler er faktisk tyngre enn vanlige voksensykler!

Jeg hadde vurdert å sette på styrestang i stedet for støttehjul slik at du løper bak.

Anonymous poster hash: 02dc4...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...