Gå til innhold

Skjønner ingenting, fastlønn og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke helt enig med arbeidsgiver her, noen flinke på å regne ut årslønn og feriepenger ? 

Har en fast månedslønn på 29.800.- og 5 ukers ferie.

Er det ikke så enkelt at man ganger 29800x12 mnd i året og får en årslønn på: 357.600 ?

Hun snakker om at feriepenge beløpet på gode på lønnslippen er ikke hele beløpet som blir betalt ut

fordi at de trekker av en uke, vet ikke helt om jeg skjønte hva hun snakket om. Alltid jobbet i yrker med timebetaling før.

Har 38.497.- i feriepenger til gode. Men får ikke ut mer en litt over 33.000 ? husker ikke helt nøyaktig tallet hun sa .Men kan dette stemme ? 

Trenger ikke den 5 ferieuke, kan bedriften pålegge meg å ta denne ? Kan man endre arbeidskontrakten til at man kun har 4 ferieuker da ? 

Anonymous poster hash: c8cab...c57

Fortsetter under...

Skrevet

Det stemmer som lønnsamsvarig sier og du må ta ut ferien din evt avtale at den overføres.

Skrevet

Du er pålagt å ta ut ferie, det antall uker som din bedrift har (enten 4+1 dag eller 5). Du kan ikke forhandle deg bort fra dette, det er lovbestemt.

Årslønn er 10,75 månedslønner (12 mnd -5 uker) + feriepenger. Så sjefen din har nok rett.

Anonymous poster hash: 2960f...2e5

Skrevet

Det stemmer som lønnsamsvarig sier og du må ta ut ferien din evt avtale at den overføres.

Men stemmer denne utregningen hennes ? Syns feriepenger til gode er et lavt beløp hvis årslønnen er 357.600

(månedslønn 29.800) Eller ganger man ikke månedslønnen med 12 måneder ? 

Trekker de av 5 uke først når de utbetaler feriepengene ? Trodde de var allrede trekkt av i beløpet som står feriepenger til gode.

Skrevet

Det er ikke månedslønn ganger 12. Det er ganger 11 om du har 4 uker ferie eller ganger 10,75 om du har 5.

Ferien må du ta ut uansett eller overføre noe av til neste år.

Anonymous poster hash: 30399...547

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi får feriepenger, fastlønn og så blir vi trukket for 5 uker ferie i juni.

Så i juni får jeg utbetalt ca 5000 mer enn jeg pleier på en vanlig lønn. Ikke så mye å skryte av med andre ord!

Annonse

Skrevet

Dette kan helt klart lønnsansvarlig bedre enn deg 😀

Grunnen til at de trekker av på feriepengene er at du får fastlønn 11 mnd i året, den tolvte måneden får du feripenger. Men så har du jo mer enn en måned ferie, du har jo 5 uker. Da må du trekkes litt i lønn for du jobber ikke fulle 11 mnd. Da trekker de den femte ferieuka fra feriepengene dine.

Anonymous poster hash: b0baa...6ac

Skrevet

Syns ikke den lønna er mye å skryte av, med alle reisedøgnene så får man jo diett penger. Og firmabilen legger de på hele 8500 til på lønna pr. måned. Hvis man skal si hva total årslønn er. 

Pleier man bare å si 320350 da eller tar man firmabilen inn og sier 422.350 ? 

Syns ikke 320.350 er så mye å rope hurra over med en fulltidsjobb og mye reising. Jobber som selger og får ikke provisjon. 

Hvor kan man finne ut hva som er vanlig at en selger tjener ? 

Skrevet

Liten vits å si fra seg den 5. ferieuka, ettersom du da får 10,2 % feriepenger i stedet for 12 %.

Her har arbeidsgiver rett, og du tar feil.

Anonymous poster hash: e2ccb...9ad

Skrevet

Syns ikke den lønna er mye å skryte av, med alle reisedøgnene så får man jo diett penger. Og firmabilen legger de på hele 8500 til på lønna pr. måned. Hvis man skal si hva total årslønn er.

Pleier man bare å si 320350 da eller tar man firmabilen inn og sier 422.350 ?

Syns ikke 320.350 er så mye å rope hurra over med en fulltidsjobb og mye reising. Jobber som selger og får ikke provisjon.

Hvor kan man finne ut hva som er vanlig at en selger tjener ?

Du må selvfølgelig ta med fri bil, det er jo en del av inntekten din. Regner med du bruker denne en del privat, så da slipper du jo kostnadene med å kjøpe egen bil.

Skrevet

Det høres riktig ut det.

Man har ikke betalt ferie i Norge

Hos oss får vi feriepengene utbetalt i juni.

Da får vi feriepenger + ordinær lønn - 5 uker lønn.

Siden en måned er kortere enn 5 uker vil ordinær lønn være lavere enn det som blir trukket for de 5 ukene slik at det resterende blir trukket fra feriepengene.

Anonymous poster hash: e29e0...95c
Skrevet

Ikke helt enig med arbeidsgiver her, noen flinke på å regne ut årslønn og feriepenger ? 

Har en fast månedslønn på 29.800.- og 5 ukers ferie.

Er det ikke så enkelt at man ganger 29800x12 mnd i året og får en årslønn på: 357.600 ?

Hun snakker om at feriepenge beløpet på gode på lønnslippen er ikke hele beløpet som blir betalt ut

fordi at de trekker av en uke, vet ikke helt om jeg skjønte hva hun snakket om. Alltid jobbet i yrker med timebetaling før.

Har 38.497.- i feriepenger til gode. Men får ikke ut mer en litt over 33.000 ? husker ikke helt nøyaktig tallet hun sa .Men kan dette stemme ? 

Trenger ikke den 5 ferieuke, kan bedriften pålegge meg å ta denne ? Kan man endre arbeidskontrakten til at man kun har 4 ferieuker da ? 

Årslønnen din er 357 600. Siden du har 5 ukers ferie (dette er noe bedriften har bestemt for sine ansatte, så de kan ikke endre det kun for deg), trekkes du for 5 uker. Dvs du trekkes 34 384 kroner. Dvs i juni (dersom bedriften gjør slik at den utbetaler alle feriepenger i juni), får du utbetalt feriepengene dine på 38 497, og så trekkes du for 34384-29800=4584 kroner. Dermed blir utbetalingen på kr 34 913 kroner (38 497-4584).   

Anonymous poster hash: 0af31...72e

Annonse

Skrevet

Siden en måned er mindre enn fem uker får du den måneden det utbetales feriepenger:

Feriepengene du tjente opp året før

Pluss en månedslønn

Minus lønn for 25 dager

Hvis de ikke hadde trekt for de ekstra feriedagene ville de gjort det den måneden du tar de. Totalt får man akkurat det samme.

Anonymous poster hash: e6be6...1b7

Skrevet

Men husk at dette er penger du direkte får. Du betaler ikke skatt av de. Så det blir jo sikkert ca 10 000 mer utbetalt ☺

Jeg hadde 355 000 i årslønn ett år. Da fikk jeg nesten 40 000 i feriepenger.

Anonymous poster hash: 39a73...8d1

Skrevet

Men husk at dette er penger du direkte får. Du betaler ikke skatt av de. Så det blir jo sikkert ca 10 000 mer utbetalt ☺

Altså, dette er jo bare tull. Feriepenger er ikke skattefrie, de er trekkfrie. Det trekkes altså ikke skatt av selve utbetalingen.skattetrekket fordeles på 10,5 måneder, hvor feriepenger er trekkfrie og dr trekkes halv skatt i desember.

Anonymous poster hash: d2416...3d8

Skrevet

Lønningskontoret har rett, så du får høre på dem.  For de som har avtale om feriepengeutbetaling f.eks i juni, vil beløpet man får i utbetalt den måneden bli månedslønn + feriepenger - trekk for 5 uker ferie.  

På papiret er årslønn 12 x månedslønn.  Men i praksis er årslønn 12 x månedslønn + feriepenger - 5 ukers lønn.  Man får heller ikke feriepenger av feriepenger, så grunnlaget for feriepenger 12 x månedslønn - 5 uker + ev. overtid og andre godtgjørelser / utbetalinger som er grunnlag for feriepenger.  Så du kan ikke regne 12 x månedslønn som feriepengegrunnlag.

Du kan ikke bestemme at du ikke vil ha fem ferieuker.  Ferien er fastsatt ved tariffavtaler og den gjelder alle, ikke enkeltpersoner. Men den femte ferieuka er ikke en del av ferieloven, den er et resultat av lokale eller sentrale avtaler.  Det kan derfor være muligheter for å gjøre en avtale med arbeidsgiver om den femte uka, men strengt talt skal du da også ha utbetalt mindre feriepenger.

Skrevet

Hahaha... Beklager, men du har misforstått systemet med feriepenger fullstendig. Det er ikke penger du får på noen annen måte enn du allerede får utbetalt vanlig lønn, og de er i alle fall ikke skattefrie.

Anonymous poster hash: 24761...6ff

Skrevet

Jeg tjener mer enn deg og har aldri hatt så mye i feriepenger. Tror du har bomma her?

Anonymous poster hash: 7effd...893

Skrevet

Jeg tjener mer enn deg og har aldri hatt så mye i feriepenger. Tror du har bomma her?

Anonymous poster hash: 7effd...893

kr 355 000 x 12% = kr 42 600.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...