Gå til innhold

Vurderer å skrive brev til sjefen min for å få sagt det jeg vil si

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi jobber ganske tett, liten arbeidsplass med 20 ansatte på vår avdeling. Jeg trives igrunn på jobb og med sjefen -men det er et par ting som jeg ønsker å ta opp men klarer ikke å gjøre det muntlig. Jeg takler det bare ikke og ordene faller bort til at jeg bare er enig med sjefen for å komme meg raskest ut av situasjonen.

Siste året har det bare gradvis blitt mer og mer dårlig stemning, og hver gang sjefen kommer bort til meg er det somregel for å si noe negativt. Jeg biter meg bare i meg, nikker og smiler meg enig.... Samtidig som jeg hater meg selv.

Siden jul har jeg skrevet en logg på på typ en strek pr negativ anmodning og den er på 143, den positive er på 5...

Det er noen konkrete situasjoner og prosjekt jeg vil ta opp.

Problemet er vel at hvis jeg skriver dette brevet nå kommer det til å ha litt amper stemning og jeg lurer på om det er riktig å gjøre det eller bare la være.

Vil tilføye at jeg elsker jobben min, og har likt sjefen min i 5 år helt til h*n begynte å hakke på meg, nesten henge meg ut foran medarbeidere (jeg registrerer aldri at h*n står slik over ryggen over andre medarbeidere...) påpeke feil, presse på at jeg må jobbe overtid.

Er det lurt å skrive brev?

Anonymous poster hash: d02ff...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er det lurt å ta muntlig siden du er voksen.

Skrevet

Nei, det er veldig ulurt!

Aldri skrifteliggjør klager eller personlig sutring til sjefen! (Eller til andre kolleger)

Dette kan komme ut helt feil og kan brukes mot deg på alle tenkelige måter.

Det er helt sikkert en grunn til at sjefen klager muntlig til deg, og ikke skriftlig. Gå heller til verneombudet om du føler deg urettmessig behandlet. Muntlig!!

Anonymous poster hash: 010ea...d80

Skrevet

Har dere ikke medarbeidersamtaler?

Anonymous poster hash: 9224b...f3f

Skrevet

Ja forstår at det ikke er så lurt... Jo vi har medarbeidersamtaler -men jeg går rett over til å nikke og smile, være enig, og si ting som "jeg stortrives på jobb og med de jeg jobber med" (noe som er delvis sant) men smører vel litt tykt på i positiv retning 😑🔫

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva går de 143 punktene på...?

Denne personen bør ikke være leder, spør du meg...

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er gått ca 50 arbeidsdager siden nyttår. Du har fått tre negative inputs daglig, og ett positivt annen hver uke. Personen har lagt deg for hat...

Skrevet

Ta det med verneombudet, og få verneombud med på møte med sjefen. Så forbereder du deg grundig. Ta gjerne med deg notater du har forberedt på forhånd, skriv ned stikkord, da får du sagt det du vil ha sagt.

Stå opp for deg selv! Skal ikke være slik som du beskriver.

Er det noen grunn du selv kan tenke deg til at sjefen har snudd rundt og hakker på akkurat deg?

Anonymous poster hash: 776fc...3bf
Skrevet

Ærlig talt. Du insinuerer at hun er umoden dersom hun velger en annen fremgangsmåte enn den du foretekker.

I en situasjon der "maktbalansen" er skjev, som mellom ansatte og ledere, så kan det i blant være bedre å henvende seg skriftlig når et tema skaper sterke følelser og noe negativt må sies fra ansatt til leder. Og ikke minst, så sparer det mye tid.

Det er gjerne anbefalt å skrive et brev i forkant i slike tilfeller der du redegjør for hva du tenker, og i brevet samtidig be om et møte der dere kan snakke mer om dette. 

Anonymous poster hash: b29b9...177

Skrevet

Men å snakke med et verneombud i forkant, kan også være lurt HI...

Skrevet

Tror ikke vi har verneombud eller tillitsvalgt på min arbeidsplass -har iallfall aldri hørt om noen.. Men kan man få det via fagorganisasjon ? Jeg er fagorganisert

Skrevet

Det går i typ stå å henge over skuldra mi (som den strengeste læreren fra skolen) for å overvåke det jeg gjør (får meg til å føle meg liten) for å så bemerke feil på arbeidet mitt som ikke er ferdig, etter å bare sett på det i 1 min uten å vite hvor jeg er i prosessen.

Sier god helg til alle på en fredag, men til meg bare en bemerkning i negativ retning om jobben jeg har gjort den uken her, ikke noe hade eller noe. Bare kun mutt.

Orker ikke gå i detaljer, men det kan være alt fra fordeling av skyld (og alt er min skyld hvis noe går galt) ikke sjefen som har kontrollansvar til.. (Jeg tar ofte på meg skyld og biter det i meg) så hvis h*n trenger noen å legge skyld på blir det meg, enda det er sjefen som har kommet til for kort.

Respekterer ikke yrkesfeltet mitt..!

Behandler meg som en u-utdannet 20-åring, enda jeg har høyere utdanning en sjefen selv, hvis jeg da innemellom foreslår noe krenker sjefen min idé, for i neste øyeblikk/møte komme med forslag fra min idé og ta all æren selv.

Sender meg stygge blikk i møter hvis jeg sier ett ord, selv om jeg blir bedt om å ta ordet.

Alle fikk ha fri i påsken, bortsett fra meg fordi ****%*

Osv

Skrevet

du er voksen og da tar man det ansikt til ansikt

Skrevet

Snakk med verneombud/fagforening.Skriv ned episodene. Forbered deg godt. Snakk i jeg-form. Øv, øv og ta det muntlig.

Lykke til!!!

Skrevet

Snakk med verneombud/fagforening.Skriv ned episodene. Forbered deg godt. Snakk i jeg-form. Øv, øv og ta det muntlig.

Lykke til!!!

Skrevet

Man skal ha et verneombud på en arbeidsplass. Har dere ikke det, bryter de arbeidsmiljøloven og da ville jeg kontaktet arbeidstilsynet. Dersom du er fagorganisert kan du ta kontakt med dem, de skal hjelpe deg i sånne saker. Har sjefen din en leder over seg igjen som du evt kan snakke med? Jeg ville ikke skrevet dette, men tatt det muntlig, evt gjennom verneombud, fagforening eller sjefen til sjefen (dersom det finnes). Skjønner veldig godt at det er mer behagelig å ikke ta dette opp på medarbeidersamtaler, men det er jo derfor man har de (blant annet). Du må rett og slett bare bli litt tøffere og hoppe i det. Forbered deg godt, og skriv gjerne ned det du vil si, men si det.

Anonymous poster hash: 72aa3...b5c
Skrevet

Det er lovpålagt med verneombud...

Anonymous poster hash: 0d2a2...f73

Skrevet

Ærlig talt. Du insinuerer at hun er umoden dersom hun velger en annen fremgangsmåte enn den du foretekker.

I en situasjon der "maktbalansen" er skjev, som mellom ansatte og ledere, så kan det i blant være bedre å henvende seg skriftlig når et tema skaper sterke følelser og noe negativt må sies fra ansatt til leder. Og ikke minst, så sparer det mye tid.

Det er gjerne anbefalt å skrive et brev i forkant i slike tilfeller der du redegjør for hva du tenker, og i brevet samtidig be om et møte der dere kan snakke mer om dette. 

Jeg mener fortsatt at HI burde ta dette face to face. Det går godt an å avtale et møte på forhånd likevel, og gi AG tid til å forberede seg. Men å skrive et brev til en leder på en liten arbeidsplass fordi en ikke takler å si det høyt, det synes jeg rett og slett ikke er en god ide. Det står mye mer respekt av å ta det opp på en ordentlig måte, og personlig ville jeg stusset dersom jeg fikk et slikt brev fra en voksen ansatt. Greit hvis det er en ekstrahjelp på 16, men ikke fra en voksen. 

Skrevet

Synes du bør ta det muntlig med verneombud eller andre som har innflytelse. Hos meg hadde en lederen på jobb lagt meg for hat grunnet forhistorie. På en uke hadde jeg fått 14 negative tilbakemeldinger og de var så idiotiske og usaklige at det endte med at hn fikk tilsnakk av sin leder igjen!

Anonymous poster hash: 4cc0a...eb4

Gjest Antarctica
Skrevet

Det går i typ stå å henge over skuldra mi (som den strengeste læreren fra skolen) for å overvåke det jeg gjør (får meg til å føle meg liten) for å så bemerke feil på arbeidet mitt som ikke er ferdig, etter å bare sett på det i 1 min uten å vite hvor jeg er i prosessen.

Sier god helg til alle på en fredag, men til meg bare en bemerkning i negativ retning om jobben jeg har gjort den uken her, ikke noe hade eller noe. Bare kun mutt.

Orker ikke gå i detaljer, men det kan være alt fra fordeling av skyld (og alt er min skyld hvis noe går galt) ikke sjefen som har kontrollansvar til.. (Jeg tar ofte på meg skyld og biter det i meg) så hvis h*n trenger noen å legge skyld på blir det meg, enda det er sjefen som har kommet til for kort.

Respekterer ikke yrkesfeltet mitt..!

Behandler meg som en u-utdannet 20-åring, enda jeg har høyere utdanning en sjefen selv, hvis jeg da innemellom foreslår noe krenker sjefen min idé, for i neste øyeblikk/møte komme med forslag fra min idé og ta all æren selv.

Sender meg stygge blikk i møter hvis jeg sier ett ord, selv om jeg blir bedt om å ta ordet.

Alle fikk ha fri i påsken, bortsett fra meg fordi ****%*

Osv

Det du beskriver er en form for mobbing. Å lete etter feil, si noe negativt i stedet for god helg osv...

Ikke uvanlig når folk føler seg utilstrekkelige.

Vil anta at en person høyere opp i systemet har antydet at du er overkvalifisert eller bør forfremmes? Og den som mobber deg er blitt pisseredd.

Snakk med tilitsvalgte. Hvis du er organisert skal du ha en plasstillitsvalgt. Hvis ikke, får du med en fra forbundet sentralt.

Skrevet

Nei vi har verken verneombud eller tillitsvalgt på arbeidsplassen, det er også litt andre ting som ikke følger arbeidsmiljøloven etter punkt å prikke... (Tariffer, pauser og overtid). som sagt liten bedrift)

Men takk for svar, men føler meg fortsatt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er bare sjefen min som er sjef, + en nøytral eier

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei vi har verken verneombud eller tillitsvalgt på arbeidsplassen, det er også litt andre ting som ikke følger arbeidsmiljøloven etter punkt å prikke... (Tariffer, pauser og overtid). som sagt liten bedrift)

Men takk for svar, men føler meg fortsatt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er bare sjefen min som er sjef, + en nøytral eier

Spiller ingen rolle om dere ikke har verneombud ennå. Du har et forbund. Bruk det!

• 1 måned senere...
Skrevet

En liten oppdatering fra meg..

Jeg har ikke tatt tak i dette enda, føler det er så tungt at det enste jeg gjør når jeg kommer hjem er å grue meg til jobb. Jeg er så sliten at jeg verken orker barna eller mannen -gjør det som må gjøres hjemme når jeg mest har lyst til å legge meg ned å grine....

I dag var det igjen like før jeg knakk sammen på jobb etter en runde med sjefen hvor h*n ringte meg fem ganger på rad...

Jeg kom hjem og gikk bare å la meg kl 17 og har logget i senga siden - endelig er det mørkt ute og stille i huset. Har lyst å stå opp men er bare tiltaksløs i en lammelse av å skulle dra på jobb igjen i morgen 🙁

Skrevet

Jeg mener fortsatt at HI burde ta dette face to face. Det går godt an å avtale et møte på forhånd likevel, og gi AG tid til å forberede seg. Men å skrive et brev til en leder på en liten arbeidsplass fordi en ikke takler å si det høyt, det synes jeg rett og slett ikke er en god ide. Det står mye mer respekt av å ta det opp på en ordentlig måte, og personlig ville jeg stusset dersom jeg fikk et slikt brev fra en voksen ansatt. Greit hvis det er en ekstrahjelp på 16, men ikke fra en voksen. 

Jeg tror du har for stor tillit til lederes evne til å opptre modent.

Skrevet

Enten må du ta tak i dette, Hi, eller så må du bytte jobb. Fortsetter du som nå uten at det blir noen endring så risikerer du å ende i kjelleren psykisk og fysisk, og da kan det hende du vil slite med å komme deg ut i jobb igjen.

Har du et forbund - bruk det!

Anonymous poster hash: 776fc...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...