Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #51 Skrevet 15. mars 2016 Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR.Ja, nettopp. For 30 år siden regnet man med at folk gjorde jobben sin. De hadde en funksjon å fylle og en oppgave å løse. Så kom noen luringer inn med tellekorpset sitt, der alle enheter skal regnes inn i noe. En elevsamtale, en avholdt time, en tallkarakter, en fraværsregistrering. Især antall timer, det går igjen. Men da myndighetene begynte å telle, begynte også lærerne å telle, og plutselig var det ikke en funksjon mer, det var en transaksjon. Har jeg vært en time over i går, tar jeg en time mindre i dag. Og så viste det seg at mange jobba mye, mye mer enn de fikk betalt for, og da ble det presserende å gjøre det likt overalt. Hva man fyller et arbeidsår med er likegyldig, bare det fylles med 1717 timer... Jeg har også følt det sånn. Det er ikke så viktig hva du gjør. Det viktige er hvor du er. Og at du sitter på plassen din de timene du skal sitte der. At du deler kontor med 8 andre og det er en plass hvor det ikke går an å jobbe spiller ingen rolle.. Og det mekantile gås etter i sømmene, har du kvittert og fått underskrift på alt, avholdt samtaler og skrevet underveisvurdering er alt ok. Det er ingen som sjekker hva jeg gjør i klasserommet. Om elevene lærer noe eller om de trives. Bare det finnes et fint skjema å fylle ut. Spot on. Og temaet er oppe på Dagsnytt 18 i dag...
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #52 Skrevet 15. mars 2016 Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere. Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er. HI Anonymous poster hash: a7e03...bf1 Fra og med neste år kreves det master for å komme inn på PPU. Det vil si at om noen år så vil mange som underviser i skolen ha seks års høyere utdanning (5 år master, 1 år PPU). Det er lov å håpe at det blir et overtall av lærere som ikke finner seg i å ha brukt seks år på å utdanne seg til et yrke der de blir tredd så mye piss nedover ørene. Lærerne burde jaggu meg starte en revolusjon. Er ikke lærer selv, men ting jeg hører fra mine to lærervenner er mildt sagt sjokkerende. Anonymous poster hash: ed38b...07e Det var jo også en stygg sklitakling. Kjenner flere som er under utdanning, som nå er underveis med to/tre undervisningsfag og skulle begynne på PPU neste høst, men som ikke har master og må rykke tilbake til start.. Ja, en aldeles glimrende ide i en tid der vi mangler lærere og kommer til å mangle enda flere i årene som kommer. Det JEG ikke fatter, er at ikke foreldre engasjerer seg mer! Vi snakker om de menneskene som skal lære opp barna våre og gi dem best mulig grunnlag for videre utdanning, yrke og derav - fremtid. Disse menneskene roper så høyt de kan om at de ikke får gjort jobben sin på grunn av idioter i departementene (som nå har sørget for at en haug med lærere, inkl Håvard Tjora) plutselig ikke er kvalifisert lenger. Mange godt lærere flykter fra yrket, og få utdanner seg til å ta over (man er jo ikke tjukk i hue). Og hva gjør Kari og Ola Dunk? Nei, vi støtter da ikke lærerne - de slappfiskene har bare godt av å bruke tiden sin på kjedelige møter - til pass for dem! - er ikke så nøye at denne tiden kunne vært brukt på faglig utvikling av barna våre!!! Også er det denne "ferien" da... DEN er hard å svelge den! Så i stedet for å støtte lærerne i deres krav om å få være LÆRERE, så snakker vi dem ned og sørger for at enda flere skaffer seg nytt beite og enda færre gidder å bli lærere. Vi får jammen meg den skolen vi fortjener. TENK hva vi kunne fått til om lærere og foreldre sto sammen mot idiotien i byråkratiet! Anonymous poster hash: ed38b...07e Det idiotiske byråkratiet er en VILLET POLITIKK. Glem aldri det! Det er ideologisk betinget. Politikere som Røe Isaksen har ikke samme mål vi tror de har. De ønsker ikke en styrket enhetsskole for alle barn og unge i landet.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #53 Skrevet 15. mars 2016 Det er så forferdelig at flotte lærere blir dyttet ut av det fantastiske yrket! I år 2020 blir det å mangle 23 000 lærere - hvor i huttiteita skal de komme fra når det blir bare mindre og mindre attraktivt å søke seg til lærerutdanninga? Jeg har en liten drøm om å bli lektor, men etter alt jeg både har hørt og lest så blir jeg å søke meg langt unna skoleverket. Det vi ender opp med er at alle som såvidt kan stave lærer havner som lærere. Nei, huff Anonymous poster hash: 1faba...d56
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #54 Skrevet 15. mars 2016 Det er så forferdelig at flotte lærere blir dyttet ut av det fantastiske yrket! I år 2020 blir det å mangle 23 000 lærere - hvor i huttiteita skal de komme fra når det blir bare mindre og mindre attraktivt å søke seg til lærerutdanninga? Jeg har en liten drøm om å bli lektor, men etter alt jeg både har hørt og lest så blir jeg å søke meg langt unna skoleverket. Det vi ender opp med er at alle som såvidt kan stave lærer havner som lærere. Nei, huff Anonymous poster hash: 1faba...d56 Supert for politikerne da! Ufaglærte lærere er myyye billigere enn faglærte lærere. Flott for kommuneøkonomien 👍🏻 Så kan foreldre sitte og sutre over resultatene på nasjonale prøver og lure på hva som skjedde. Anonymous poster hash: ed38b...07e
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #55 Skrevet 15. mars 2016 Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg? Anonymous poster hash: 0db0d...94e Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere. Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet. Anonymous poster hash: 7412e...d27 Trøst deg med at det som oftest er slik vi foreldre opplever foreldremøter og skjemaer fra skolen også. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 😋😵😱😋 Anonymous poster hash: 7412e...d27 Hva mener du egentlig med de figurene? Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Jeg mener ene og alene at jeg forstår følelsen din! Svært få lærere er glad i alle skjemaer og dokumenter. Det jeg tenkte i det jeg postet fjesene var, med ironisk tone: Næ, så overrasket jeg ble! Anonymous poster hash: 7412e...d27
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #56 Skrevet 15. mars 2016 Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere. Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er. HI Anonymous poster hash: a7e03...bf1 Og det beste er når det hentes inn forelesere fra Høgskolen i Hedmark (sorry HiM), de er elendige og koster haugevis. I glansen av Nordahl-syndromet. Så sitter man der og hører på en jypling av en skrivebordspedagog som aldri har snakket med en elev men som har oppskriften på hvordan du skal vurdere elevarbeider sånn at det gir mening for eleven og hvordan du kan avholde den "gode samtalen" med elevene. Jeg mener ikke å si at jeg kan alt. Og jeg kan i grunn bli bedre på det meste. Men ikke på den måten. Thomas Nordahl og de SEPU-folka fra HIHM selges billig! Gis bort! Når som helst. Makan til ubrukelighet skal det letes lenge etter. Anonymous poster hash: 7412e...d27
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #57 Skrevet 15. mars 2016 Til dere lærere som skriver her. Hvorfor kan dere ikke vise andre yrkesgrupper og foreldre den samme respekten dere selv forventer å bli møtt med? Når dere snakker dritt om alle andre må dere forvente å få dritt tilbake. Ta inn over dere at andre også vet hva de snakker om. Anonymous poster hash: 1b3e9...780
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #58 Skrevet 15. mars 2016 Hvis dere ikke fikk med dere Dagsnytt 18 så kan jeg avsløre så mye som dette: Den ideologiske overbygningen i utviklingsarbeidet har nådd nye høyder. Nå skal alle ha mastergrad - men de kan IKKE ha master i pedagogikk! De kan dermed ikke skrive oppgaven sin om f eks mobbing eller klasseledelse, de må ta master i et undervisningsfag... Man har også bestemt, i en eller annen skrullete politisk hestehandel, at ped.-faget nå skal sammenblandes med KRLE-faget!
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #59 Skrevet 15. mars 2016 Til dere lærere som skriver her. Hvorfor kan dere ikke vise andre yrkesgrupper og foreldre den samme respekten dere selv forventer å bli møtt med? Når dere snakker dritt om alle andre må dere forvente å få dritt tilbake. Ta inn over dere at andre også vet hva de snakker om. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Hvilke yrkesgrupper eller foreldre mottar dritt her? Er det noen i tråden som kritiserer hvordan sykepleiere setter sprøyter?
Mostly Harmless Skrevet 15. mars 2016 #60 Skrevet 15. mars 2016 Hjul eller krutt, årets elever er ikke såå forskjellige fra fjorårets. Greit nok å fornye seg, men å endevende all undervisning årlig er bare forstyrrende. Så er det fokus på språk, og så er det fokus på matte, IT, mobbing og fysisk fostring. Og siden vi selvsagt ikke kan gi slipp på gode fokusområder er det til slutt fokus på så mange ting at ordet helt mister sin betydning.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #61 Skrevet 15. mars 2016 Til dere lærere som skriver her. Hvorfor kan dere ikke vise andre yrkesgrupper og foreldre den samme respekten dere selv forventer å bli møtt med? Når dere snakker dritt om alle andre må dere forvente å få dritt tilbake. Ta inn over dere at andre også vet hva de snakker om. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Hvilke yrkesgrupper eller foreldre mottar dritt her? Er det noen i tråden som kritiserer hvordan sykepleiere setter sprøyter?Har du lest de siste innleggene? Ola og Kari Dunk. Forelesere som er elendige. Ytringer av noen skriveborspedagoger. Karakteristikken av politikere osv. Anonymous poster hash: 1b3e9...780
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #62 Skrevet 15. mars 2016 (endret) Til dere lærere som skriver her. Hvorfor kan dere ikke vise andre yrkesgrupper og foreldre den samme respekten dere selv forventer å bli møtt med? Når dere snakker dritt om alle andre må dere forvente å få dritt tilbake. Ta inn over dere at andre også vet hva de snakker om. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Hvilke yrkesgrupper eller foreldre mottar dritt her? Er det noen i tråden som kritiserer hvordan sykepleiere setter sprøyter?Har du lest de siste innleggene? Ola og Kari Dunk. Forelesere som er elendige. Ytringer av noen skriveborspedagoger. Karakteristikken av politikere osv. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Hvis man hører en dårlig forelesning, kan man ikke da si at den var dårlig? Hvis den skal lære deg noe du kan bedre selv, men viser seg å være verdiløs? Politikerne har jeg snakket om. Hvilken dritt mener du jeg slenger? Sitat, takk. Uttrykket "Ola og Kari Dunk" ble brukt av en forelder - ikke en lærer. Vi vet ikke hvilken yrkesgruppe hun har. Og hun rammer ikke heller noen yrkesgruppe med sin kritikk. Jeg antar det er et slanguttrykk for "uvitende mennesker". Er det dritt, mener du? Helt ærlig - kritikken din kan du ta et annetsteds hen. Du har ikke noe å ha den i. Endret 15. mars 2016 av Pashla
aanonym Skrevet 15. mars 2016 #63 Skrevet 15. mars 2016 Det var da voldsomt til klagesang. Norsk skole er ikke god nok. Vi gjør det dårlig internasjonalt og alt for mange faller ut. Derfor prøver man nye metoder. Vi mangler lærere, ja, men vi vil ikke ha hva som helst. Det nye mastergradskravet vil bidra til de nye lærerne blir en høyt utdannet og faglig kompetent yrkesgruppe, i stedet for dagens korte utdanning/lave status ( alle kan bli lærere, liksom). De lærerne som allerede er i skoleverket og som ikke har master, må finne seg i en kraftig kompetanseheving i form av etterutdanning. Mine barn har hatt flere lærere som kan/vet alt fordi de har undervist i 40 år men som ikke er særlig flinke. De har også hatt unge nyutdannete lærere som har vært superflinke.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #64 Skrevet 16. mars 2016 Det var da voldsomt til klagesang. Norsk skole er ikke god nok. Vi gjør det dårlig internasjonalt og alt for mange faller ut. Derfor prøver man nye metoder. Vi mangler lærere, ja, men vi vil ikke ha hva som helst. Det nye mastergradskravet vil bidra til de nye lærerne blir en høyt utdannet og faglig kompetent yrkesgruppe, i stedet for dagens korte utdanning/lave status ( alle kan bli lærere, liksom). De lærerne som allerede er i skoleverket og som ikke har master, må finne seg i en kraftig kompetanseheving i form av etterutdanning. Mine barn har hatt flere lærere som kan/vet alt fordi de har undervist i 40 år men som ikke er særlig flinke. De har også hatt unge nyutdannete lærere som har vært superflinke. Det som er merkelig er at Finland gjør det godt i de samme testene. I Finland har de mer av den "Norske gammeldagse skolen". Med andre ord, de vaser ikke bort tiden med å prøve å videreutvikle det som allerede fungerer. Anonymous poster hash: 6695c...295
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #65 Skrevet 16. mars 2016 Det var da voldsomt til klagesang. Norsk skole er ikke god nok. Vi gjør det dårlig internasjonalt og alt for mange faller ut. Derfor prøver man nye metoder. Vi mangler lærere, ja, men vi vil ikke ha hva som helst. Det nye mastergradskravet vil bidra til de nye lærerne blir en høyt utdannet og faglig kompetent yrkesgruppe, i stedet for dagens korte utdanning/lave status ( alle kan bli lærere, liksom). De lærerne som allerede er i skoleverket og som ikke har master, må finne seg i en kraftig kompetanseheving i form av etterutdanning. Mine barn har hatt flere lærere som kan/vet alt fordi de har undervist i 40 år men som ikke er særlig flinke. De har også hatt unge nyutdannete lærere som har vært superflinke. Spørsmålet er vel snarere: Hvem og ev hvor mange gidder å studere i seks år for en dårlig betalt jobb (sammenlignet med andre yrker som krever seks års utdanning) der man ikke har tillit fra verken skoleledelse, politikere og foreldre, og der man overhode ikke har myndighet til å utøve jobben sin på den måten man er utdannet til å gjøre det, men det man heller må bruke tiden til hjernedøde møter og toskete prosjekter som har NULL verdi utover å spise opp av hardt tiltrengt tid? Det blir vel som i helsevesenet: kommunene ansetter ufaglærte og gnir seg i henda over pengene de sparer på lønninger. Anonymous poster hash: ed38b...07e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #66 Skrevet 16. mars 2016 Det var da voldsomt til klagesang. Norsk skole er ikke god nok. Vi gjør det dårlig internasjonalt og alt for mange faller ut. Derfor prøver man nye metoder. Vi mangler lærere, ja, men vi vil ikke ha hva som helst. Det nye mastergradskravet vil bidra til de nye lærerne blir en høyt utdannet og faglig kompetent yrkesgruppe, i stedet for dagens korte utdanning/lave status ( alle kan bli lærere, liksom). De lærerne som allerede er i skoleverket og som ikke har master, må finne seg i en kraftig kompetanseheving i form av etterutdanning. Mine barn har hatt flere lærere som kan/vet alt fordi de har undervist i 40 år men som ikke er særlig flinke. De har også hatt unge nyutdannete lærere som har vært superflinke. Det som er merkelig er at Finland gjør det godt i de samme testene. I Finland har de mer av den "Norske gammeldagse skolen". Med andre ord, de vaser ikke bort tiden med å prøve å videreutvikle det som allerede fungerer. Anonymous poster hash: 6695c...295 Mye av grunnen til at den finske skolen gjør det så bra er fordi lærerne får lov å være de autoritetene de må være for å få undervisningen til å fungere. Både elever og lærere har kortere skoledager, så lærerne har mer tid avsatt til planlegging av undervisning. I Finland følger samme lærer elevene gjennom flere år, slik at ikke en ny lærer må bli kjent med styrkene og svakhetene til alle individene annahvert år. Pluss på færre elever per klasse, så har du nok oppskriften... Alt dette er jo ting norske lærere har kjempet for også i norsk skole, så blir litt snålt å skylde på dem når norsk skole ikke når opp til sen finske... Hadde man hatt tillit til norske lærere og gitt dem mindre klasser og mer tid til undervisningsrelaterte ting, i stedet for å kaste bort tiden på møter og prosjektet som har null verdi, så hadde kanskje skolen vært bedre her og! Men klart, mye mer moro å klage på lærerne! Anonymous poster hash: ed38b...07e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2016 #67 Skrevet 16. mars 2016 Det var da voldsomt til klagesang. Norsk skole er ikke god nok. Vi gjør det dårlig internasjonalt og alt for mange faller ut. Derfor prøver man nye metoder. Vi mangler lærere, ja, men vi vil ikke ha hva som helst. Det nye mastergradskravet vil bidra til de nye lærerne blir en høyt utdannet og faglig kompetent yrkesgruppe, i stedet for dagens korte utdanning/lave status ( alle kan bli lærere, liksom). De lærerne som allerede er i skoleverket og som ikke har master, må finne seg i en kraftig kompetanseheving i form av etterutdanning. Mine barn har hatt flere lærere som kan/vet alt fordi de har undervist i 40 år men som ikke er særlig flinke. De har også hatt unge nyutdannete lærere som har vært superflinke. Det som er merkelig er at Finland gjør det godt i de samme testene. I Finland har de mer av den "Norske gammeldagse skolen". Med andre ord, de vaser ikke bort tiden med å prøve å videreutvikle det som allerede fungerer. Anonymous poster hash: 6695c...295 Mye av grunnen til at den finske skolen gjør det så bra er fordi lærerne får lov å være de autoritetene de må være for å få undervisningen til å fungere. Både elever og lærere har kortere skoledager, så lærerne har mer tid avsatt til planlegging av undervisning. I Finland følger samme lærer elevene gjennom flere år, slik at ikke en ny lærer må bli kjent med styrkene og svakhetene til alle individene annahvert år. Pluss på færre elever per klasse, så har du nok oppskriften... Alt dette er jo ting norske lærere har kjempet for også i norsk skole, så blir litt snålt å skylde på dem når norsk skole ikke når opp til sen finske... Hadde man hatt tillit til norske lærere og gitt dem mindre klasser og mer tid til undervisningsrelaterte ting, i stedet for å kaste bort tiden på møter og prosjektet som har null verdi, så hadde kanskje skolen vært bedre her og! Men klart, mye mer moro å klage på lærerne! Anonymous poster hash: ed38b...07e Godt sagt! Anonymous poster hash: 6695c...295
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå