Gå til innhold

Dere lærere.... er en del av jobben å finne opp kruttet på nytt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Vi kan gjerne diskutere dette frem og tilbake.

Faktum er slik jeg har sagt det er. Så får du støtte deg på en organisasjon jeg ikke vet hva er.

Gidder ikke diskutere dette mer. Skremmende at du kaller deg lektor og ikke vet bruken av uttrykk.

 

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

 

Vi diskuterer ikke. Du kommer ikke med noen argumenter som støtter dine påstander. Du bare hevder igjen og igjen at du har rett og jeg feil. NDLA, er nasjonal digital læringsarena. Offentlig tilgjengelige læreverk som brukes av skoler over hele landet. Og de er kvalitetssikret. Du, min venn, er dessverre utdatert. Språk er i endring, de lever og uttrykk endres. 

 

Og å angripe mitt nick er bare patetisk hersketeknikk. Du tapte. Ha en fin dag videre. 

Fortsetter under...

Skrevet

 

 

 

 

 

Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt.

 

Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg.

Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap.

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt..

 

Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener.

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

 

Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best. 

 

Mulig det er innarbeidet. Jeg vet ikke ha NDLA er en gang (fotballklubb eller språkråd?), men det er slik jeg har lært forskjellen. Ingen (utenom du) har heller vært ufine. Hvem som har rett og hvem som tar feil i forståelsen av uttrykkene er ikke så vesentlig, men det er da ikke noe galt i å diskutere det.

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

 

Så da mener du dette er alminnelig høflighet? Anna her kaller HI dum. Samtidig som hun driter ut seg selv. 

 

Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. 

 

Nei, hun kalte henne ikke dum. Hun påpekte at hun kunne bli oppfattet som dum ved å bruke utrykket feil.

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

Skrevet

Tror vi må kalle inn til møte, slik at vi får dette oppklart ;)



Anonymous poster hash: 6695c...295
Skrevet

 

Vi kan gjerne diskutere dette frem og tilbake.

Faktum er slik jeg har sagt det er. Så får du støtte deg på en organisasjon jeg ikke vet hva er.

Gidder ikke diskutere dette mer. Skremmende at du kaller deg lektor og ikke vet bruken av uttrykk.

 

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

 

Vi diskuterer ikke. Du kommer ikke med noen argumenter som støtter dine påstander. Du bare hevder igjen og igjen at du har rett og jeg feil. NDLA, er nasjonal digital læringsarena. Offentlig tilgjengelige læreverk som brukes av skoler over hele landet. Og de er kvalitetssikret. Du, min venn, er dessverre utdatert. Språk er i endring, de lever og uttrykk endres.

 

Og å angripe mitt nick er bare patetisk hersketeknikk. Du tapte. Ha en fin dag videre.

Lær deg litt om hva hersketeknikk er også i samme slengen (min venn) ;)

Du er på jordet der også.

Fin dag til deg, jeg skal ut nå så vi får prates senere? Kanskje vi burde tatt en kaffe en dag? Venner gjør slikt.

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

Skrevet

 

 

Vi kan gjerne diskutere dette frem og tilbake.

Faktum er slik jeg har sagt det er. Så får du støtte deg på en organisasjon jeg ikke vet hva er.

Gidder ikke diskutere dette mer. Skremmende at du kaller deg lektor og ikke vet bruken av uttrykk.

 

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

 

Vi diskuterer ikke. Du kommer ikke med noen argumenter som støtter dine påstander. Du bare hevder igjen og igjen at du har rett og jeg feil. NDLA, er nasjonal digital læringsarena. Offentlig tilgjengelige læreverk som brukes av skoler over hele landet. Og de er kvalitetssikret. Du, min venn, er dessverre utdatert. Språk er i endring, de lever og uttrykk endres. 

 

Og å angripe mitt nick er bare patetisk hersketeknikk. Du tapte. Ha en fin dag videre. 

 

Hvorfor har du så veldig behov for å trykke andre ned? Spesielt med det nicket du har valgt skulle man tro du ønsket å fremstå som litt seriøs. Det kan godt hende du har rett i at språket har endret seg så mye at dette nå er riktig bruk av utrykket, men hvorfor ikke bare skrive det uten å forsøke å få andre til å føle seg underlegne.

 

Forhåpentlig vis er du ikke lærer. Nicket gjør at vi lett tror det og dermed oppfatter dine meninger som representativt for norske lærere. Det er synd. Du setter dem svært dårlig lys, ikke for det faglige innholdet, men på grunn av måten du snakker til mennesker.

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

Skrevet

 

 

Vi kan gjerne diskutere dette frem og tilbake.

Faktum er slik jeg har sagt det er. Så får du støtte deg på en organisasjon jeg ikke vet hva er.

Gidder ikke diskutere dette mer. Skremmende at du kaller deg lektor og ikke vet bruken av uttrykk.

 

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

 

Vi diskuterer ikke. Du kommer ikke med noen argumenter som støtter dine påstander. Du bare hevder igjen og igjen at du har rett og jeg feil. NDLA, er nasjonal digital læringsarena. Offentlig tilgjengelige læreverk som brukes av skoler over hele landet. Og de er kvalitetssikret. Du, min venn, er dessverre utdatert. Språk er i endring, de lever og uttrykk endres.

 

Og å angripe mitt nick er bare patetisk hersketeknikk. Du tapte. Ha en fin dag videre.

Lær deg litt om hva hersketeknikk er også i samme slengen (min venn) ;)

Du er på jordet der også.

Fin dag til deg, jeg skal ut nå så vi får prates senere? Kanskje vi burde tatt en kaffe en dag? Venner gjør slikt.

 

Anonymous poster hash: 38fb3...02d

 

Anonym: det blir mer pinlig, jo mer du skriver. Du tar feil. Hold hodet hevet og trekk på skuldrene, fremfor å stresse for å få det siste ordet.

Annonse

Skrevet

Tror jeg leter frem litt popcorn, for dette er en typisk DIB-avsporing/krangel.

 

Fjorten sider senere krangler vi nok fremdeles om krutt og hjul, og ikke temaet for tråden.

 

Anonymous poster hash: d87f2...7d0

Skrevet

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Skrevet

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere.

 

Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet.

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Skrevet

 

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere.

 

Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet.

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Trøst deg med at det som oftest er slik vi foreldre opplever foreldremøter og skjemaer fra skolen også.

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

Skrevet

 

 

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere.

 

Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet.

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Trøst deg med at det som oftest er slik vi foreldre opplever foreldremøter og skjemaer fra skolen også.

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

😋😵😱😋

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Gjest Antarctica
Skrevet

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Skrevet

 

 

 

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere.

 

Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet.

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Trøst deg med at det som oftest er slik vi foreldre opplever foreldremøter og skjemaer fra skolen også.

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

😋😵😱😋

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Hva mener du egentlig med de figurene?

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

Annonse

Skrevet

 

 

 

Skjønner godt at det er irriterende å måtte "fikse noe som ikke er ødelagt", men reagerer på det du nevner ift tid som må brukes på ettermiddag og helg. Er ikke det poenget med at dere har 10 uker ferie -at dere skal ta igjen tiden med å jobbe ettermiddag og helg?

 

Anonymous poster hash: 0db0d...94e

Oi, hvor har lærere ti uker ferie? Det vil jeg ha også! I mitt fylke har vi akkurat like lang ferie som andre arbeidstakere.

 

Ja, vi avspaserer fordi vi jobber mange timer pr uke, men av og til hadde jeg gjerne sett vi hadde fått gjøre litt mer enn bare selve klasseromsarbeidet innenfor normalarbeidstid. Slik det er nå, brukes store mengder av den bundne tiden nettopp på innholdsløse møter der vi skal besvare en eller annen dårlig formulert oppgave, utarbeidet av skolebyråkrater eller noen halvstuderte, praksisfjerne høyskolefolk. Ofte handler det om selvfølgeligheter som vi har skrevet drøssevis av referater på tidligere. Ja takk til utvikling vi har nytte av, og som kan brukes til noe nyttig, men når vi blir tvunget til å sitte og være svadageneratorer, så er det fullstendig feil bruk av tid. Det er nettopp dette siste vi på vår skole har opplevd de siste årene, og det føles demotiverende og bortkastet.

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Trøst deg med at det som oftest er slik vi foreldre opplever foreldremøter og skjemaer fra skolen også.

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

😋😵😱😋

 

Anonymous poster hash: 7412e...d27

Hva mener du egentlig med de figurene?

 

 

Anonymous poster hash: 1b3e9...780

Skrevet

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR. 

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR.

Ja, nettopp. For 30 år siden regnet man med at folk gjorde jobben sin. De hadde en funksjon å fylle og en oppgave å løse.

 

Så kom noen luringer inn med tellekorpset sitt, der alle enheter skal regnes inn i noe. En elevsamtale, en avholdt time, en tallkarakter, en fraværsregistrering. Især antall timer, det går igjen.

 

Men da myndighetene begynte å telle, begynte også lærerne å telle, og plutselig var det ikke en funksjon mer, det var en transaksjon. Har jeg vært en time over i går, tar jeg en time mindre i dag. Og så viste det seg at mange jobba mye, mye mer enn de fikk betalt for, og da ble det presserende å gjøre det likt overalt. Hva man fyller et arbeidsår med er likegyldig, bare det fylles med 1717 timer...

Skrevet

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Gjest Antarctica
Skrevet

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Skjønner deg godt.

Er lektor av utdannelse, men på vei ut av undervisning.

Skrevet

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Fra og med neste år kreves det master for å komme inn på PPU. Det vil si at om noen år så vil mange som underviser i skolen ha seks års høyere utdanning (5 år master, 1 år PPU). Det er lov å håpe at det blir et overtall av lærere som ikke finner seg i å ha brukt seks år på å utdanne seg til et yrke der de blir tredd så mye piss nedover ørene.

 

Lærerne burde jaggu meg starte en revolusjon.

Er ikke lærer selv, men ting jeg hører fra mine to lærervenner er mildt sagt sjokkerende.

 

Anonymous poster hash: ed38b...07e

Skrevet

 

 

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR.
Ja, nettopp. For 30 år siden regnet man med at folk gjorde jobben sin. De hadde en funksjon å fylle og en oppgave å løse.

 

Så kom noen luringer inn med tellekorpset sitt, der alle enheter skal regnes inn i noe. En elevsamtale, en avholdt time, en tallkarakter, en fraværsregistrering. Især antall timer, det går igjen.

 

Men da myndighetene begynte å telle, begynte også lærerne å telle, og plutselig var det ikke en funksjon mer, det var en transaksjon. Har jeg vært en time over i går, tar jeg en time mindre i dag. Og så viste det seg at mange jobba mye, mye mer enn de fikk betalt for, og da ble det presserende å gjøre det likt overalt. Hva man fyller et arbeidsår med er likegyldig, bare det fylles med 1717 timer...

.... pluss det du sier. Bortsett fra at jeg aldri i verden hadde telt tiner om jeg hadde gått muligheten til å gjøre det jeg ønsker innenfor en menneskelig arbeidstid; nemlig planlegge og gjennomføre gode målrettede og tilpassede undervisnibgsopplegg.

 

Men jeg blir jo kvalt av dritten de skal ha oss til å gjøre. Og ha møter om. Innen alle møtene, full av synsing og tung teori, er gjennomført, er også troen på at det man kan i yrket, helt forsvunnet. Man sitter der med en følelse av at alt man kan er avleggs, og man egentlig burde bare finne opp alt på nytt. Evig runddans. Evig misnøye.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Skrevet

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Og det beste er når det hentes inn forelesere fra Høgskolen i Hedmark (sorry HiM), de er elendige og koster haugevis. I glansen av Nordahl-syndromet. Så sitter man der og hører på en jypling av en skrivebordspedagog som aldri har snakket med en elev men som har oppskriften på hvordan du skal vurdere elevarbeider sånn at det gir mening for eleven og hvordan du kan avholde den "gode samtalen" med elevene. Jeg mener ikke å si at jeg kan alt. Og jeg kan i grunn bli bedre på det meste. Men ikke på den måten. 

Skrevet

 

 

 

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR.
Ja, nettopp. For 30 år siden regnet man med at folk gjorde jobben sin. De hadde en funksjon å fylle og en oppgave å løse.

 

Så kom noen luringer inn med tellekorpset sitt, der alle enheter skal regnes inn i noe. En elevsamtale, en avholdt time, en tallkarakter, en fraværsregistrering. Især antall timer, det går igjen.

 

Men da myndighetene begynte å telle, begynte også lærerne å telle, og plutselig var det ikke en funksjon mer, det var en transaksjon. Har jeg vært en time over i går, tar jeg en time mindre i dag. Og så viste det seg at mange jobba mye, mye mer enn de fikk betalt for, og da ble det presserende å gjøre det likt overalt. Hva man fyller et arbeidsår med er likegyldig, bare det fylles med 1717 timer...

.... pluss det du sier. Bortsett fra at jeg aldri i verden hadde telt tiner om jeg hadde gått muligheten til å gjøre det jeg ønsker innenfor en menneskelig arbeidstid; nemlig planlegge og gjennomføre gode målrettede og tilpassede undervisnibgsopplegg.

 

Men jeg blir jo kvalt av dritten de skal ha oss til å gjøre. Og ha møter om. Innen alle møtene, full av synsing og tung teori, er gjennomført, er også troen på at det man kan i yrket, helt forsvunnet. Man sitter der med en følelse av at alt man kan er avleggs, og man egentlig burde bare finne opp alt på nytt. Evig runddans. Evig misnøye.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Telt tiMer.. Fått muligheten 😊

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Skrevet

 

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Fra og med neste år kreves det master for å komme inn på PPU. Det vil si at om noen år så vil mange som underviser i skolen ha seks års høyere utdanning (5 år master, 1 år PPU). Det er lov å håpe at det blir et overtall av lærere som ikke finner seg i å ha brukt seks år på å utdanne seg til et yrke der de blir tredd så mye piss nedover ørene.

 

Lærerne burde jaggu meg starte en revolusjon.

Er ikke lærer selv, men ting jeg hører fra mine to lærervenner er mildt sagt sjokkerende.

 

Anonymous poster hash: ed38b...07e

 

Det var jo også en stygg sklitakling. Kjenner flere som er under utdanning, som nå er underveis med to/tre undervisningsfag og skulle begynne på PPU neste høst, men som ikke har master og må rykke tilbake til start.. 

Skrevet

 

 

Det koker jo ned til en mistillit, i form av et dokumentasjonshysteri.

Men er ikke det et gjennomgående problem? Man får jo ikke akkurat flust med tillit som lærer. Man er fritt vilt for elever, foresatte, media, kommunestyrer og fylkesting. Så forsvarer organisasjonene seg som best de kan, med flotte pedagogiske prosjekter. FOU-arbeid. Vurdering for læring. FYR.

Ja, nettopp. For 30 år siden regnet man med at folk gjorde jobben sin. De hadde en funksjon å fylle og en oppgave å løse.

 

Så kom noen luringer inn med tellekorpset sitt, der alle enheter skal regnes inn i noe. En elevsamtale, en avholdt time, en tallkarakter, en fraværsregistrering. Især antall timer, det går igjen.

 

Men da myndighetene begynte å telle, begynte også lærerne å telle, og plutselig var det ikke en funksjon mer, det var en transaksjon. Har jeg vært en time over i går, tar jeg en time mindre i dag. Og så viste det seg at mange jobba mye, mye mer enn de fikk betalt for, og da ble det presserende å gjøre det likt overalt. Hva man fyller et arbeidsår med er likegyldig, bare det fylles med 1717 timer...

 

Jeg har også følt det sånn. Det er ikke så viktig hva du gjør. Det viktige er hvor du er. Og at du sitter på plassen din de timene du skal sitte der. At du deler kontor med 8 andre og det er en plass hvor det ikke går an å jobbe spiller ingen rolle.. Og det mekantile gås etter i sømmene, har du kvittert og fått underskrift på alt, avholdt samtaler og skrevet underveisvurdering er alt ok. Det er ingen som sjekker hva jeg gjør i klasserommet. Om elevene lærer noe eller om de trives. Bare det finnes et fint skjema å fylle ut. 

Skrevet

 

 

Men er det slik i andre yrker? Og uansett om det ikke er det;; hvorfor ble vi ikke forberedt på dette gjennom utdannelsen?Fem år med høyere utdanning for å bli lærer, og ikke én gang ble det nevnt at vi må bruke all vår tid på utvikling og utprøving av kenguruprosjektet utabeidet av vettlause lokalpolitikere.

Må feks en sykepleier bruke halve arbeidsdagen sin på å forkaste det hun kan for å prøve ut nye måter å behandle pasientene på? Eller får hun gjøre jobben sin slik hun er utdannet til det? Jeg bare spør? Føler meg så lurt av læreryrket. Det handler jo ikke om pedagogikk lenger. Det handler om å dokumentere hvor innovativ og nytenkende man til enhver tid er.

HI

 

Anonymous poster hash: a7e03...bf1

Fra og med neste år kreves det master for å komme inn på PPU. Det vil si at om noen år så vil mange som underviser i skolen ha seks års høyere utdanning (5 år master, 1 år PPU). Det er lov å håpe at det blir et overtall av lærere som ikke finner seg i å ha brukt seks år på å utdanne seg til et yrke der de blir tredd så mye piss nedover ørene.

 

Lærerne burde jaggu meg starte en revolusjon.

Er ikke lærer selv, men ting jeg hører fra mine to lærervenner er mildt sagt sjokkerende.

 

Anonymous poster hash: ed38b...07e

Det var jo også en stygg sklitakling. Kjenner flere som er under utdanning, som nå er underveis med to/tre undervisningsfag og skulle begynne på PPU neste høst, men som ikke har master og må rykke tilbake til start..
Ja, en aldeles glimrende ide i en tid der vi mangler lærere og kommer til å mangle enda flere i årene som kommer.

 

Det JEG ikke fatter, er at ikke foreldre engasjerer seg mer! Vi snakker om de menneskene som skal lære opp barna våre og gi dem best mulig grunnlag for videre utdanning, yrke og derav - fremtid. Disse menneskene roper så høyt de kan om at de ikke får gjort jobben sin på grunn av idioter i departementene (som nå har sørget for at en haug med lærere, inkl Håvard Tjora) plutselig ikke er kvalifisert lenger. Mange godt lærere flykter fra yrket, og få utdanner seg til å ta over (man er jo ikke tjukk i hue).

 

Og hva gjør Kari og Ola Dunk? Nei, vi støtter da ikke lærerne - de slappfiskene har bare godt av å bruke tiden sin på kjedelige møter - til pass for dem! - er ikke så nøye at denne tiden kunne vært brukt på faglig utvikling av barna våre!!! Også er det denne "ferien" da... DEN er hard å svelge den! Så i stedet for å støtte lærerne i deres krav om å få være LÆRERE, så snakker vi dem ned og sørger for at enda flere skaffer seg nytt beite og enda færre gidder å bli lærere.

 

Vi får jammen meg den skolen vi fortjener. TENK hva vi kunne fått til om lærere og foreldre sto sammen mot idiotien i byråkratiet!

 

 

Anonymous poster hash: ed38b...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...