Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 Det går mer og mer opp for meg... å være lærer er aldri bra nok. Jeg kan ikke lene meg på den kunnskapen heg har i mine fag og undervise det til mine elever. Jeg kan ikke ta et undervisningsopplegg jeg har brukt før, og bruke det igjen. Neida, det skal utvikles noe nytt? Hele tiden? Vi skal legge om tankegangen, tenke mer helhetlig. Vi skal sette oss ned i grupper og bryte ned læreplanen i hvert fag og legge en ny strategi for hvordan fagene kan integreres i et helt nytt tankesett. Vi skal drive forskning, når kommunepolitikerne pålegger oss prosjekter som 'Vurdering for læring - veien mot ei lysere framtid'. Vi skal utarbeide datainnsamling og finne opp nye vurderingsmetoder, teste de ut, skrive rapporter og og presentere disse for hverandre. Lista kunne fortsatt med utallige andre ting vi skal jobbe med. I vanlig arbeidstid. Retting, elev- og foreldresamtaler, møter med ppt og bup, planlegging av neste time...? Nei, det må man ta på kveldstid. Og i helgene. Fordi all tid på jobb skal brukes til å finne opp kruttet på nytt!!'og når vi har funnet opp kruttet igjen? Så viser det seg at det funket ganske dårlig. Så er tilbake til start igjen. Er alle yrker sånn!? Ingenting er bra nok og alt må forandres? Jeg er så sliten! Jeg vil være vanlig lærer! Lære bort faget mitt, ha det litt gøy med elevene mine innimellom, bry meg om de og se hver enkelt slik at undervisningen kan varieres og tilrettelegges, og bli sendt på kurs med jevnlige mellomrom for faglig påfyll/oppdatering. Ikke dette evige, tyngende maset om å forandre på alt vi gjør! Hilsen lei lærer Anonymous poster hash: a7e03...bf1
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #2 Skrevet 14. mars 2016 Tror ikke noen her tvang deg til å bli lærer så du har bare deg selv å klage til Anonymous poster hash: d3aec...884
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #3 Skrevet 14. mars 2016 Nei, men villedet til å tro at læreryrket var et overkommelig yrke for et gjennomsnittlig menneske med grei kapasitet og ressurser, det ble jeg.. Anonymous poster hash: a7e03...bf1
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 Da er vi to i samme båt. Jeg sa i fra til ledelsen på "min" skole i vinter, at nå må vi få tid, rom og tillit til å faktisk gjøre jobben vår! Vi kveles av stadig nye prosjekter, utvikling meg her og vurdering meg der. Som du; jeg vil undervise elevene mine, i fagene mine, hæ det gøy sammen med dem, diskutere med dem og oppleve læring og utvikling både hos elevene og meg selv. Nå fiser vi rundt i det ene møtet etter det andre, mens det viktige for- og etterarbeidet hoper seg opp. Heldigvis har vi en fantastisk delingskultur på vår skole, slik at vi i alle fall slipper å finne opp hele kruttbeholdningen selv, hver gang. Anonymous poster hash: 7412e...d27
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 Du har helt rett - kruttet skal oppfinnes hvert år. I alle fall så lenge utviklinga skal styres av ideologi i stedet for fakta.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har selv vært lærer, men gav til slutt opp. Alt for mye tid gikk med på å dokumentere helt unødvendige ting. Vi hadde møter for å ha møter. Virker som "alle" har glemt at det er i klasserommet læringen foregår. Og når en først skal klage, det er elendig betalt i forhold til den jobben som forventes. Nå er jeg ute av det sirkuset, men en ting er sikkert, de er vel unt feriene sine. Anonymous poster hash: 6695c...295
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har selv vært lærer, men gav til slutt opp. Alt for mye tid gikk med på å dokumentere helt unødvendige ting. Vi hadde møter for å ha møter. Virker som "alle" har glemt at det er i klasserommet læringen foregår. Og når en først skal klage, det er elendig betalt i forhold til den jobben som forventes. Nå er jeg ute av det sirkuset, men en ting er sikkert, de er vel unt feriene sine. Anonymous poster hash: 6695c...295 Hva jobber du med nå? Tror ikke eg holder ut som lærer enn et par år til... Anonymous poster hash: b7fc0...6b5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 Det er ganske likt i lange yrker egentlig og det er spesielt når de som sitter høyt oppe ikke får de svarene eller resultatene dine mener man Bør levere. Da blir bye ting tredd nedover ørene . Anonymous poster hash: 4fc9b...19a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Så kjipt det må være å falle for egen dumskap............... Anonymous poster hash: 54479...a14
aanonym Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 I alle yrker må man regne med å drive et visst utviklingsarbeid. Gårdagens undervisningsmetoder er ikke tilpasset dagens komplekse samfunn. Tror kanskje du bør finne deg noe annet å gjøre, det du beskriver kommer neppe til å endre seg.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har selv vært lærer, men gav til slutt opp. Alt for mye tid gikk med på å dokumentere helt unødvendige ting. Vi hadde møter for å ha møter. Virker som "alle" har glemt at det er i klasserommet læringen foregår. Og når en først skal klage, det er elendig betalt i forhold til den jobben som forventes. Nå er jeg ute av det sirkuset, men en ting er sikkert, de er vel unt feriene sine. Anonymous poster hash: 6695c...295 Hva jobber du med nå? Tror ikke eg holder ut som lærer enn et par år til... Anonymous poster hash: b7fc0...6b5 Jeg jobber som konsulent i det private, men slik tidene er nå, så skal en ikke se bort fra at jeg, før eller siden, må tilbake til læreryrket. Anonymous poster hash: 6695c...295
Luksusdyret Skrevet 15. mars 2016 #13 Skrevet 15. mars 2016 Signerer. Jeg kan ikke lenger hjelpe elleveåringen med leksene fordi det ikke skal skrives og løses slik vi gjorde da jeg gikk på skolen, og jeg er i begynnelsen av 30-årene. Generelt er det alt for mye pedagogisk pjatt og tidstyver i norsk arbeidsliv, det skal være seminarer, kurs, samlinger om "arbeidsglede", metodikker, rundskriv og lignende for absolutt alt, alt skal optimaliseres og gjøres "innovativt". Det er ikke bare lærere det gjelder, for å si det slik. Når det gjelder nye ting på skolen, så blir ungene forvirra av stadig nye metodikker på ditten og datten. Det enkle er nok ofte det beste likevel.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #14 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt..
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt.. Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 Det går mer og mer opp for meg... å være lærer er aldri bra nok. Jeg kan ikke lene meg på den kunnskapen heg har i mine fag og undervise det til mine elever. Jeg kan ikke ta et undervisningsopplegg jeg har brukt før, og bruke det igjen. Neida, det skal utvikles noe nytt? Hele tiden? Vi skal legge om tankegangen, tenke mer helhetlig. Vi skal sette oss ned i grupper og bryte ned læreplanen i hvert fag og legge en ny strategi for hvordan fagene kan integreres i et helt nytt tankesett. Vi skal drive forskning, når kommunepolitikerne pålegger oss prosjekter som 'Vurdering for læring - veien mot ei lysere framtid'. Vi skal utarbeide datainnsamling og finne opp nye vurderingsmetoder, teste de ut, skrive rapporter og og presentere disse for hverandre. Lista kunne fortsatt med utallige andre ting vi skal jobbe med. I vanlig arbeidstid. Retting, elev- og foreldresamtaler, møter med ppt og bup, planlegging av neste time...? Nei, det må man ta på kveldstid. Og i helgene. Fordi all tid på jobb skal brukes til å finne opp kruttet på nytt!!'og når vi har funnet opp kruttet igjen? Så viser det seg at det funket ganske dårlig. Så er tilbake til start igjen. Er alle yrker sånn!? Ingenting er bra nok og alt må forandres? Jeg er så sliten! Jeg vil være vanlig lærer! Lære bort faget mitt, ha det litt gøy med elevene mine innimellom, bry meg om de og se hver enkelt slik at undervisningen kan varieres og tilrettelegges, og bli sendt på kurs med jevnlige mellomrom for faglig påfyll/oppdatering. Ikke dette evige, tyngende maset om å forandre på alt vi gjør! Hilsen lei lærer Anonymous poster hash: a7e03...bf1 Hva sier arbeidstidsavtalen deres da? Jeg kan ikke skjønne at all arbeidstid på skolen er arbeidsgiverstyrt. Det brukes utrolig mye tid i skolen på prestisjeprosjekter som ikke blir virdereutviklet eller brukt. Jeg er enig med deg, man trenger ikke finne opp kruttet hver gang. Man kan forbedre det, ja. Men det er lov å ta utgangspunkt i et eksisterende opplegg og gjøre det på nytt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #17 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt.. Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #18 Skrevet 15. mars 2016 Jeg skjønner godt hva du mener. Hvert år starter min skole opp et eller annet nytt og banebrytende og fantastisk pedagogisk prosjekt som alle lærere må kurses i og prøve ut og bruke masse tid på, og det er møter her og møter der - og så dør hele greia bare ut igjen, for det var visst ikke bedre enn det vi drev med fra før allikevel. De eneste som tror på disse prosjektene er skoleledelsen. Alle andre mister verdifull tid og blir bare oppgitte og demotiverte. Det er mye "nå skal vi ha møte fordi vi må ha møter" hos oss også. Anonymous poster hash: 41af7...d12
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #19 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt.. Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best. Det er likevel ikke riktig bruk. Og du er ikke anonym? Fordi du skriver med nick vet vi hvem du er? Du sto vel i nærheten da det smalt du også. Lær dere å bruke uttrykk riktig. Anonymous poster hash: 38fb3...02d
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #20 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt.. Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best. Mulig det er innarbeidet. Jeg vet ikke ha NDLA er en gang (fotballklubb eller språkråd?), men det er slik jeg har lært forskjellen. Ingen (utenom du) har heller vært ufine. Hvem som har rett og hvem som tar feil i forståelsen av uttrykkene er ikke så vesentlig, men det er da ikke noe galt i å diskutere det. Anonymous poster hash: 1b3e9...780
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #21 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt..Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best. Det er likevel ikke riktig bruk. Og du er ikke anonym? Fordi du skriver med nick vet vi hvem du er? Du sto vel i nærheten da det smalt du også. Lær dere å bruke uttrykk riktig. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Du tar feil. Vondt for å innrømme det?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mars 2016 #22 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt.. Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best. Mulig det er innarbeidet. Jeg vet ikke ha NDLA er en gang (fotballklubb eller språkråd?), men det er slik jeg har lært forskjellen. Ingen (utenom du) har heller vært ufine. Hvem som har rett og hvem som tar feil i forståelsen av uttrykkene er ikke så vesentlig, men det er da ikke noe galt i å diskutere det. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Så da mener du dette er alminnelig høflighet? Anna her kaller HI dum. Samtidig som hun driter ut seg selv. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2016 #23 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Mulig du ikke fant opp kruttet, men du sto litt nært da det smalt..Det har jo ikke noe med selve saken å gjøre, men hun har vel egentlig rett. Utrykket "finne opp kruttet" henspeiler vel på intelligens, mens uttrykket "finne opp hjulet" går på å utvikle et nytt system og en ny måte å gjøre ting på. I dette tilfellet mener jeg også det ville vært riktigere å bruke det siste uttrykket, selv om jeg forstår hva HI mener. Anonymous poster hash: 1b3e9...780 Uttrykket "finne opp kruttet på nytt" er godt innarbeidet i språket. Så godt at NDLA bruker det i norskundervisningen. Men klart, utidige anonyme vet best.Det er likevel ikke riktig bruk.Og du er ikke anonym? Fordi du skriver med nick vet vi hvem du er? Du sto vel i nærheten da det smalt du også. Lær dere å bruke uttrykk riktig. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Du tar feil. Vondt for å innrømme det? Vi kan gjerne diskutere dette frem og tilbake. Faktum er slik jeg har sagt det er. Så får du støtte deg på en organisasjon jeg ikke vet hva er. Gidder ikke diskutere dette mer. Skremmende at du kaller deg lektor og ikke vet bruken av uttrykk. Anonymous poster hash: 38fb3...02d
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #24 Skrevet 15. mars 2016 Det heter -har ikke funnet opp kruttet, eller -finne opp hjulet på nytt. Du blir sikkert sur nå men jeg mener å hjelpe deg. Folk som bruker dette feil virker litt dumme, spesielt når man angripe andre for dumskap. Anonymous poster hash: 38fb3...02d Hvis du hadde hørt på Språkteigen, ville du ha visst at den "korrekte" bruken av dette uttrykket (å finne opp hjulet) er gått ut av bruk i norsk. Det heter opprinnelig både "han har ikke funnet opp hjulet" og "må vi finne opp hjulet på nytt". Seinere har andre ting erstattet hjulet i uttrykket. Man kan f eks både finne opp kruttet og finne opp den dype tallerken. Sånn hvis man skal flisespikke bare for å trykke andre ned, da. Da bør man ha det på stell.
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2016 #25 Skrevet 15. mars 2016 I alle yrker må man regne med å drive et visst utviklingsarbeid. Gårdagens undervisningsmetoder er ikke tilpasset dagens komplekse samfunn. Tror kanskje du bør finne deg noe annet å gjøre, det du beskriver kommer neppe til å endre seg.Hvilke undervisningsmetoder tenker du på, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå