Gå til innhold

Noen med erfaring? (Antidepprisiva) escitalopram actavis vs cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på cipralex. Noen med erfaringer på denne?

escitalopram actavis vs cipralex?? Fikk tilbud om den førstnevnte på apoteket. Skal vist være det samme? Noen som har forsøkt begge? Noen forskjell?

Anonymous poster hash: d1126...a06

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har prøvd begge. De er synonympreparater; det vil si samme virkestoff i både Cipralex og Escotalopram. Jeg merket ingen forskjell, hadde heller ingen bivirkninger. Håper de hjelper deg over "kneika" <3

Anonymous poster hash: 84bb3...a6a

Skrevet

Jeg har prøvd begge. De er synonympreparater; det vil si samme virkestoff i både Cipralex og Escotalopram. Jeg merket ingen forskjell, hadde heller ingen bivirkninger. Håper de hjelper deg over "kneika" <3

Godt å høre :) håper den får meg over dørstokken ja. Verden gikk helt i svart etter å ha mistet. Så trenger å få føttene stødig igjen.

Hvordan vil du beskrive at de virket?

Skrevet

Er akkurat den samme medisinen, så er overhode ingen forskjell på virkning, bare utseende og prisen som er forskjellig.

Anonymous poster hash: d49b2...69a

Skrevet

Er akkurat den samme medisinen, så er overhode ingen forskjell på virkning, bare utseende og prisen som er forskjellig.

Hvordan vil du beskrive virkningen?

Skrevet

Jeg bruker også den medisinen... jeg følte meg full første gangen jeg tok den:P men nå merker jeg ingenting.. Skal begynne på utredning for andre ting nå, da de egentlig ikke har noe særlig effekt lenger. Har gått på de i over 1år :)

Anonymous poster hash: 7dbab...e83

Annonse

Skrevet

dette er de samme, samme virkemiddel sammen basestoff, bare forskjellig leverandør. husk å trappe opp dosen. feks starte med halv tablett og øke etter ei uke eller to, men dette har sikkert legen alt snakket med deg om

Anonymous poster hash: ae74f...52f
Skrevet

dette er de samme, samme virkemiddel sammen basestoff, bare forskjellig leverandør. husk å trappe opp dosen. feks starte med halv tablett og øke etter ei uke eller to, men dette har sikkert legen alt snakket med deg om

Anonymous poster hash: ae74f...52f

Nei det da legen ingenting om 😜 Men noen som kan forklare hvordan den virket på dere ?

Skrevet

Legen ga meg resept på cipralex, men valgte den andre da den var mye billigere.

De på apoteket sa de var det samme.

Sånn er det med mange type medisiner. Et firma finner opp en medisin og har patent på det en god stund. Etter en tid kan andre firmaer også lage samme medisin og evt billigere versjoner.

Anonymous poster hash: 98725...f70

Skrevet

Nei, det er ikke alltid de virker helt likt på alle. Jeg bruker Cipralex igjen, etter at den andre varianten ga meg en annen type (uheldig) virkning. Legen har satt på resepten min at jeg ikke skal ha billigvarianten.

Anonymous poster hash: c1907...5f4
Skrevet

De har helt samme virkning, bare forskjellig navn, pris utseende. Bivirkninger kan være litt forskjellig. Jeg har aldri brukt det selv, men har pasienter som bruker det. Ulike mennesker har ulik effekt, noen får bivirkninger, andre ikke. Noen får god effekt, andre ikke. De fleste får god effekt

Skrevet

Nei, det er ikke alltid de virker helt likt på alle. Jeg bruker Cipralex igjen, etter at den andre varianten ga meg en annen type (uheldig) virkning. Legen har satt på resepten min at jeg ikke skal ha billigvarianten.

Kan jeg spørre hva der var? I tillfelle jeg også kanskje bør gå på cpralex istedet for billigversjonen

Skrevet

Nei, det er ikke alltid de virker helt likt på alle. Jeg bruker Cipralex igjen, etter at den andre varianten ga meg en annen type (uheldig) virkning. Legen har satt på resepten min at jeg ikke skal ha billigvarianten.

Det der er jo direkte feil!

Anonymous poster hash: cb696...331

Annonse

Skrevet

Ingen som vil dele hvilken virkning den hadde på dere?

Skrevet

Dette vil jeg gjerne høre. Tok min første tablett idag. Eller rettere sagt halv tablett. Som noen sa så fikk jeg anbefalt å starte med 5mg for å senere øke.

Har PMDS. Ille

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Har brukt Cipralex, eller synonympreparatet i 8 år og kjenner ingen virkning i rette forstand, jeg kjenner det bare sånn helt vanlig.

Anonymous poster hash: b55c5...28d
Skrevet

Har brukt Cipralex, eller synonympreparatet i 8 år og kjenner ingen virkning i rette forstand, jeg kjenner det bare sånn helt vanlig.

Lover ikke bra. Hadd håpet ting ville føltes lettere

Skrevet

Lover ikke bra. Hadd håpet ting ville føltes lettere

Jeg synes det har hjulper veldig. Har ikke de bunnene jeg hadde før, men kan allikevel føle glede

Skrevet

Jeg var den første som svarte deg på denne tråden.

Vet du, de hjalp meg masse! Jeg begynte på 5 mg, gikk på det i 2 uker, så økte jeg til 10 mg. Hadde som sagt ingen bivirkninger, bare god virkning :) Jeg hadde en moderat depresjon, og tabletten hjalp meg til å få et mer stabilt humør. Jeg falt ikke ned i de dype dalene, men klarte å føle glede. Jeg gikk på dem i 3,5 år, så sluttet jeg. Jeg gikk også til psykolog i den tøffeste perioden(i forbindelse med opptrappingen av medisinene og påfølgende måneder).

Masse lykke til- dette klarer du! <3

Skrevet

Første 3 ukene merket jeg bivirkninger. Jeg var småkvalm, ør i hodet og klarte ikke få orgasme. Jeg trodde pillene ikke virket, helt til den dagen jeg innså at angsten var borte!! Den var helt borte, og det skjedde slik at jeg ikke merka det. Ene dagen startet jeg på cipralex, eller escitalopram, 3 uker senere var jeg fri for angst. Jeg starta rett på 20 mg, og det er for mye for meg. Dosen som passer meg er 10 mg pr dag, og har gått på det i to år nå :)

Den virker forresten ved at den øker nivået av serotonin i hjernen. Når man har angst eller depresjon, så er nivået av serotonin for lavt.

Anonymous poster hash: fc845...c0f

Skrevet

Det der er jo direkte feil!

Nei, det er direkte riktig. Du bør vite hva du snakker om før du uttaler deg. Det er ikke så nøye hvilke bivirkninger jeg fikk av billigvarianten, dette vil jo variere fra person til person, men det er jo en grunn til at legen gidder å bruke tid og ressurser på at jeg skal ha preparatet som er langt dyrere. 

Skrevet

Flere som vil svare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...