Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg har tidligere fått konstantert at jeg har en god del cyster i livmor og rundt eggstokkene. Og har endel plager i forbindelse med dette. Det jeg opplever er; Kronisk menssmerter, nesten daglig og spesielt i forbindelse med full blære eller avføring som ligger i tarmene rundt livmorområdet. Akkurat som om når noe presser litt på nedentil gir det menssmerter. Både fortil og murrende smerter i ryggen. Jeg gikk opp endel i vekt. Sliter med å få bmi under 25. Den har vært høyere før, men føler at det er umulig å komme seg videre ned under 25 til tross for mye styrketrening og et godt kosthold. Men dette er stort sett de eneste plagene jeg har. Det er plagsomt nok, men er det forenelig med pcos? Jeg vil bare finne ut hva som feiler meg, men legen er ikke interessert i å hjelpe, tross daglig sterke smerter. Anonymous poster hash: 3188d...b78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #2 Del Skrevet 14. mars 2016 Jeg kan ikke være sikker, men jeg synes egentlig ikke dette høres ut som pcos. Pcos cystene er veldig små, og gir sjelden smerter. Såvidt jeg vet gir ikke pcos cyster i livmoren, eller i området rundt eggstokkene. Pcos cystene ligger på eggstokkene. Vektoppgang, og at det er vanskelig å ta av, stemmer med pcos, men kan også forårsakes av andre hormonforstyrrelser. Når dette er sagt er hver sak ulik, det finnes mange symptomer på pcos, noen pasienter har mange symptomer, andre har bare noen få. Jeg erikke lege, og kan selvsagt ikke utelukke at du har pcos. Når det gjelder symptomer så har jeg cyster på eggstokkene. Disse synes ved ultralyd, men jeg har overhode ingen smerter fra dem. Jeg har sjelden mens, type kanskje en gang i året. Jeg er overvektig, og sliter med å ta av, men de siste årene har nåla beveget seg veeeeeldig sakte i riktig retning. Jeg har mye uønsket hårvekst, uren hud, og er mye trøtt og uopplagt. Alt dette er symptomer som assosieres med pcos, men man trenger ikke nødvendigvis ha alle symptomene selv om man skulle ha diagnosen. Jeg tror ikke at du har pcos, men ut fra det du skriver er det jo tydelig at noe er galt! Hvis legen ikke er interessert i å hjelpe deg foreslår jeg at du finner en annen lege. Ikke gi deg, du skal ikke måtte ha det sånn! Anonymous poster hash: dad73...7f7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #3 Del Skrevet 14. mars 2016 Jeg kan ikke være sikker, men jeg synes egentlig ikke dette høres ut som pcos. Pcos cystene er veldig små, og gir sjelden smerter. Såvidt jeg vet gir ikke pcos cyster i livmoren, eller i området rundt eggstokkene. Pcos cystene ligger på eggstokkene. Vektoppgang, og at det er vanskelig å ta av, stemmer med pcos, men kan også forårsakes av andre hormonforstyrrelser. Når dette er sagt er hver sak ulik, det finnes mange symptomer på pcos, noen pasienter har mange symptomer, andre har bare noen få. Jeg erikke lege, og kan selvsagt ikke utelukke at du har pcos. Når det gjelder symptomer så har jeg cyster på eggstokkene. Disse synes ved ultralyd, men jeg har overhode ingen smerter fra dem. Jeg har sjelden mens, type kanskje en gang i året. Jeg er overvektig, og sliter med å ta av, men de siste årene har nåla beveget seg veeeeeldig sakte i riktig retning. Jeg har mye uønsket hårvekst, uren hud, og er mye trøtt og uopplagt. Alt dette er symptomer som assosieres med pcos, men man trenger ikke nødvendigvis ha alle symptomene selv om man skulle ha diagnosen. Jeg tror ikke at du har pcos, men ut fra det du skriver er det jo tydelig at noe er galt! Hvis legen ikke er interessert i å hjelpe deg foreslår jeg at du finner en annen lege. Ikke gi deg, du skal ikke måtte ha det sånn! Anonymous poster hash: dad73...7f7 Kan jeg få spørre deg hva lege gjør med at du bare har mens 1 gang i året? Får du noe hjelp for det? Hva om du vil ha barn? Jeg sitter litt i samme situasjon som deg så jeg måtte bare spørre. Var ikke meningen å ta over tråden Anonymous poster hash: 70ee0...a72 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Del Skrevet 14. mars 2016 Takk for svar. Jeg aner virkelig ikke hva som feiler meg. Men jeg har veldig lyst å bli kvitt plagene, eller ihvertfall få et navn på det for å finne ut om det er en måte å fikse meg på. Hi. Anonymous poster hash: 3188d...b78 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #5 Del Skrevet 14. mars 2016 Vanlige symptomer på pcos er lange uregelmessige sykluser, som oftest uten eggløsning. Mange små syster på eggstokkene. Overvekt. Ofte legger fettet seg rundt magen. Økt hårvekst pga hormon forstyrrelser. Typ mannlig bevaring. (Veiviser, skjeggvekst, hår bak osv) Kviser og uren hud. ofte sparsom blødning ved mens. Jeg har pcos. Symptomene mine var manglende eggløsning og lange sykluser. Fikk deretter påvist pcos hos gynekolog ved blodprøver og ultralyd. Syster på eggstokkene. Er ellers overvektig, men det har nok mer årsak i at jeg overspiser og er særdeles inaktiv. Har lett for å gå ned i vekt om jeg går inn for det. Er typisk jojo slanker og kan fint gå opp og ned 30 kg på noen mnd. Ble operert for 7 år siden. (Drillet hull i eggstokkene) dette normaliserte syklusene mine. Har i etterkant av operasjonen fått 3 barn uten videre medisinsk hjelp. Fått litt ekstra behåring i etterkant av svangerskapene. Typ 1 hår på haka og 5 på overleppa som må nappes. Ellers en 7-8 stk under navelen og kanskje 20 hårstrå på baksiden og innsiden av lårene. (Type mannlig skjegg/hårvekst) Ellers har jeg moderate mennssmerter i forbindelse med mensen og blør lite. 2 dager med vanlig mens, deretter minimalt i 3-5 dager. Har lite uren hud. En kvise i ny og ne, gjerne i forbindelse med eggløsning og mens. Har ingen symptomer på pcos uten om dette. Og før jeg fikk påvist det, var kun syster på eggstokkene og lange sykluser eneste symptom. Hårvekst har kommet de siste årene. Jeg tror ikke mine symptomer nødvendigvis trenger å ha så stor sammenheng med pcos. Finnes nok en del damer uten pcos som også har litt hårvekst, mennssmerter, en kvise i blant osv. Hos meg legger fettet seg stortsett på underkroppen. Rundt hofter, rumpe og lår. Og min overvekt kan jeg som sagt ikke skylde på pcos for. Der er det jeg som overspiser. Finnes mange grader av pcos og jeg er nok ikke hardest rammet sånn symptom messing. Kanskje det er noen andre som kjenner seg igjen i symptomene dine? Anonymous poster hash: 82e26...a07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Del Skrevet 14. mars 2016 Hos meg har pcos gjort at jeg har hormonforstyrrelse, altså for mye androgener. Dette gir økt hårvekst, mest plagsomt er det under haka og bak lår. Menstruasjonssyklusen var lang og uregelmessig (bruker hormonspiral nå), gjerne 35-40 dager, ned kraftige, smertefulle blødninger som varte rundt 1 uke. Hadde problemer med å bli gravid med første, selv om jeg hadde eggløsning hver måned. Ble raskt gravid med de andre, men de har kommet tett, og gynekologen mener hormonendringene under første graviditet har vært gunstig mtp. muligheten for å bli gravid. Sliter med økt vekt. Anonymous poster hash: a05b4...591 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #7 Del Skrevet 14. mars 2016 Vanlige symptomer på pcos er lange uregelmessige sykluser, som oftest uten eggløsning. Mange små syster på eggstokkene. Overvekt. Ofte legger fettet seg rundt magen. Økt hårvekst pga hormon forstyrrelser. Typ mannlig bevaring. (Veiviser, skjeggvekst, hår bak osv) Kviser og uren hud. ofte sparsom blødning ved mens. Jeg har pcos. Symptomene mine var manglende eggløsning og lange sykluser. Fikk deretter påvist pcos hos gynekolog ved blodprøver og ultralyd. Syster på eggstokkene. Er ellers overvektig, men det har nok mer årsak i at jeg overspiser og er særdeles inaktiv. Har lett for å gå ned i vekt om jeg går inn for det. Er typisk jojo slanker og kan fint gå opp og ned 30 kg på noen mnd. Ble operert for 7 år siden. (Drillet hull i eggstokkene) dette normaliserte syklusene mine. Har i etterkant av operasjonen fått 3 barn uten videre medisinsk hjelp. Fått litt ekstra behåring i etterkant av svangerskapene. Typ 1 hår på haka og 5 på overleppa som må nappes. Ellers en 7-8 stk under navelen og kanskje 20 hårstrå på baksiden og innsiden av lårene. (Type mannlig skjegg/hårvekst) Ellers har jeg moderate mennssmerter i forbindelse med mensen og blør lite. 2 dager med vanlig mens, deretter minimalt i 3-5 dager. Har lite uren hud. En kvise i ny og ne, gjerne i forbindelse med eggløsning og mens. Har ingen symptomer på pcos uten om dette. Og før jeg fikk påvist det, var kun syster på eggstokkene og lange sykluser eneste symptom. Hårvekst har kommet de siste årene. Jeg tror ikke mine symptomer nødvendigvis trenger å ha så stor sammenheng med pcos. Finnes nok en del damer uten pcos som også har litt hårvekst, mennssmerter, en kvise i blant osv. Hos meg legger fettet seg stortsett på underkroppen. Rundt hofter, rumpe og lår. Og min overvekt kan jeg som sagt ikke skylde på pcos for. Der er det jeg som overspiser. Finnes mange grader av pcos og jeg er nok ikke hardest rammet sånn symptom messing. Kanskje det er noen andre som kjenner seg igjen i symptomene dine? Anonymous poster hash: 82e26...a07 Jeg er forresten også mye trett og uopplagt. Lavt energinivå. Har helt forferdelig pms som varer fra eggløsning til mensen kommer. (Blir deprimert, utolmodig, sur og grinete, ekstremt sliten konstant, tar meg nær av absolutt alt og fyrer for bagateller) Vet ikke om det kommer av pcos (pms problemene) da man like gjerne kan slite m dette uten pcos også) Har også siden siste fødsel for et halvt år siden hatt tidvise "brennende" smerter i underlivet (livmor området) de kommer og går og det har liten sammenheng hvor jeg er i syklusen. Kjenner det ofte om morgnen når blæra er full. Kan gå dager og uker mellom hver gang jeg kjenner smertene. Anonymous poster hash: 82e26...a07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Del Skrevet 14. mars 2016 Mine symptomer er; Overvekt selv om jeg har et normalt kosthold, vekta bare øker. Mye hårvekst på kroppen Lite hårvekst på hodet Lange sykluser Humørsvingninger Tror det er individuelt hvilke symptomer man har, men kan være greit å begynne med å ta blodprøver hos legen for å sjekke hormonverdier. Anonymous poster hash: 2cbe1...022 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #9 Del Skrevet 14. mars 2016 Jeg kan ikke være sikker, men jeg synes egentlig ikke dette høres ut som pcos. Pcos cystene er veldig små, og gir sjelden smerter. Såvidt jeg vet gir ikke pcos cyster i livmoren, eller i området rundt eggstokkene. Pcos cystene ligger på eggstokkene. Vektoppgang, og at det er vanskelig å ta av, stemmer med pcos, men kan også forårsakes av andre hormonforstyrrelser. Når dette er sagt er hver sak ulik, det finnes mange symptomer på pcos, noen pasienter har mange symptomer, andre har bare noen få. Jeg erikke lege, og kan selvsagt ikke utelukke at du har pcos. Når det gjelder symptomer så har jeg cyster på eggstokkene. Disse synes ved ultralyd, men jeg har overhode ingen smerter fra dem. Jeg har sjelden mens, type kanskje en gang i året. Jeg er overvektig, og sliter med å ta av, men de siste årene har nåla beveget seg veeeeeldig sakte i riktig retning. Jeg har mye uønsket hårvekst, uren hud, og er mye trøtt og uopplagt. Alt dette er symptomer som assosieres med pcos, men man trenger ikke nødvendigvis ha alle symptomene selv om man skulle ha diagnosen. Jeg tror ikke at du har pcos, men ut fra det du skriver er det jo tydelig at noe er galt! Hvis legen ikke er interessert i å hjelpe deg foreslår jeg at du finner en annen lege. Ikke gi deg, du skal ikke måtte ha det sånn! Anonymous poster hash: dad73...7f7 Kan jeg få spørre deg hva lege gjør med at du bare har mens 1 gang i året? Får du noe hjelp for det? Hva om du vil ha barn? Jeg sitter litt i samme situasjon som deg så jeg måtte bare spørre. Var ikke meningen å ta over tråden Anonymous poster hash: 70ee0...a72 I forhold til manglende mens gjøres det ingenting nå. Har vært forsøkt å kontrollere det med diverse medisiner, men det har ikke fungert. Har riktignok klart å starte mens med medisiner, men har da enten hatt veldig langvarig blødning med stort blodtap (type, kraftig blødning i flere uker, som tilslutt har blitt stoppet med andre medisiner), eller store bivirkninger av medisinene. Jeg tar celleprøver oftere enn anbefalt, fordi manglende menstruasjon øker faren for livmorkreft. Når det gjelder barn mener de at jeg skal kunne få ved hjelp av prøverør, holder på med den prosessen nå, har hatt tre forsøk uten at det har festet seg, men får ut egg av god kvalitet hver gang, så de mener det er verdt å fortsette å prøve. Nå skal jeg i gang med fryseforsøk. Anonymous poster hash: dad73...7f7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144266142-noen-med-pcos-her-som-kan-fortelle-meg-litt-om-symptomer/#findComment-147787641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå