Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2016 #26 Skrevet 13. mars 2016 Sjekket nå: Foreldreaksjonen mot KRL ble starta, i 1997 og tok saken til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, der de vant i 2007.
Fullrulle86 Skrevet 13. mars 2016 #27 Skrevet 13. mars 2016 Å jammenmeg fikk vi egne meninger til tross for dette. Ikke ble vi hjernevaska og ikke tok vi skade av det. Barna i dag derimot, de tåler ikke å høre om jesus eller gå på skolegudstjeneste. De kan jo faktisk bli religiøse og ganske skadet😱😉
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #28 Skrevet 13. mars 2016 Å jammenmeg fikk vi egne meninger til tross for dette. Ikke ble vi hjernevaska og ikke tok vi skade av det. Barna i dag derimot, de tåler ikke å høre om jesus eller gå på skolegudstjeneste. De kan jo faktisk bli religiøse og ganske skadet For min del er det ikke snakk om at jeg på noen måte tror barna blir hjernevasket om de skulle måtte delta i religiøse aktiviteter på skolen. Det er snakk om at alle mennesker fortjener respekt. Vi hadde også salmesang og fader vår på skolen (begynte i 85). Jeg ble ikke kristen av den grunn, men jeg opplevde det faktisk som ganske ubehagelig å daglig skulle ta del i et religiøst ritual jeg ikke trodde på. Det synes jeg faktisk ikke det er nødvendig å gjøre mot dagens unger, selv om vi nok ikke tok direkte skade av det. Anonymous poster hash: 9a71c...866
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #29 Skrevet 13. mars 2016 Å jammenmeg fikk vi egne meninger til tross for dette. Ikke ble vi hjernevaska og ikke tok vi skade av det. Barna i dag derimot, de tåler ikke å høre om jesus eller gå på skolegudstjeneste. De kan jo faktisk bli religiøse og ganske skadet😱😉 Menneskerettsdomstolen mente at det faktisk ikke er skolens oppgave å forkynne religion til elevene. Men du syns skolen bør heve seg over sånne bagateller som menneskerettigheter? Anonymous poster hash: 444e2...0ac
BareMas Skrevet 13. mars 2016 #30 Skrevet 13. mars 2016 Vi sang også for maten, men slapp unna fader vår. Men verst, mener jeg, var at mattelæreren i tredje klasse brukte en god slump av mattetimene på å lære oss tradisjonelle viser tilpasset årstiden. Det var også nesten like mye fokus på "riktig linjeavstand" og tallstørrelse enn hvorvidt mattestykkene gikk opp. Ikke rart mattekunnskapene er dårlige 😂
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #31 Skrevet 14. mars 2016 Jeg begynte i 1984. Vi sang for maten og vi sang alltid Kjære Gud jeg har det godt før vi fikk gå for dagen. Og vi kalte læreren 'Frøken'. (hun var gift og hadde 3 barn..) Dette var på barneskolen. Hun vi hadde som klasseforstander jobber som kirketjener i dag 😝 Dette var i Trøndelag. Anonymous poster hash: d3f89...235
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #32 Skrevet 14. mars 2016 Lovlig? Hvorfor skulle det ikke være det? Vi var til og med på skolegudstjenester! Men vi sang sjelden kristne sanger da, så særlig vanlig tror jeg ikke det var. Kristendommen var jo statsreligionen frem til for ikke så lenge siden, det er bare nå i det siste vi har blitt så redd for alt som har med religion å gjøre. Anonymous poster hash: 94faf...13a
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #33 Skrevet 14. mars 2016 Lovlig? Hvorfor skulle det ikke være det? Vi var til og med på skolegudstjenester! Men vi sang sjelden kristne sanger da, så særlig vanlig tror jeg ikke det var. Kristendommen var jo statsreligionen frem til for ikke så lenge siden, det er bare nå i det siste vi har blitt så redd for alt som har med religion å gjøre. Anonymous poster hash: 94faf...13a Blitt redd? Det heter "har fått igjennom vår soleklare rett til å slippe."
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #34 Skrevet 14. mars 2016 Vi gjorde ikke det. Oslo-området. Husker vi hadde kristendomsundervisning, men også opplæring i andre religioner og livssyn... Anonymous poster hash: f764b...5a1
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #35 Skrevet 14. mars 2016 Salmer, bordbønn og full pakke i min oppvekst. Kaka tok imidlertid kristendomslæreren min, som kunne fortelle meg at foreldrene mine var fortapte/kom til helvete fordi de var skilt. Dette var i omtrent 1988, som man jo skulle tro var en nokså opplyst tid. Anonymous poster hash: c2bde...4d4
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #36 Skrevet 14. mars 2016 Salmer, bordbønn og full pakke i min oppvekst. Kaka tok imidlertid kristendomslæreren min, som kunne fortelle meg at foreldrene mine var fortapte/kom til helvete fordi de var skilt. Dette var i omtrent 1988, som man jo skulle tro var en nokså opplyst tid. Anonymous poster hash: c2bde...4d4 Min lærer sa at jeg samarbeidet med djevelen fordi jeg ville konfirmeres borgerlig. Det fór en faen i meg da, i hvert fall!
sug lut Skrevet 14. mars 2016 #37 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen.
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #38 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen. Bønn og velsignelse sikrer ikke tilgang til den mer enn vanlig undervisning gjør, altså. Og kristne sanger synges fortsatt i skolen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #39 Skrevet 14. mars 2016 Begynte på barneskolen i 1989. Alle seks årene vi gikk der, ba vi fader vår hver morgen. Vi sang også før maten der vi ba Gud velsigne maten vår. Dette var en helt vanlig offentlig grunnskole. Vi hadde også JV i klassen som satt og hørte på. Nå som jeg har venner over hele landet har jeg skjønt at de andre ikke gjorde det selv om de gikk på skole i samme tida. Gjorde dere det? Fantes det ingen regler for sånt på den tiden? Anonymous poster hash: 62d17...82f Vi sang "Å du som metter liten fugl" før maten på barneskolen, men vi bad ikke. Den gang hadde man jo også ren Kristendomsundervisning, noe man ikke har i dag - så tidene har nok forandret seg Anonymous poster hash: 3f231...204
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #40 Skrevet 14. mars 2016 Begynte i 94 og vi sang, gikk i kirken og hadde en del religiøst opplegg i bhg og skole. Var kristne grunnverdier i læreplanen den gang Anonymous poster hash: f060d...3e5
sug lut Skrevet 14. mars 2016 #41 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen.Bønn og velsignelse sikrer ikke tilgang til den mer enn vanlig undervisning gjør, altså. Og kristne sanger synges fortsatt i skolen. Joda, for de som vokser opp nå må ikke lære utenat salmer, trosbekjennelse eller bibelvers. Dermed er de allusjonsdøve, blant annet. Jeg driter i forkynnelse, det virker ikke på mine uansett og jeg driter også i om andres unger er så lett utstyrt at de faktisk tror på det. Men de skal ha salmevers i ryggmargen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #42 Skrevet 14. mars 2016 Salmer, bordbønn og full pakke i min oppvekst. Kaka tok imidlertid kristendomslæreren min, som kunne fortelle meg at foreldrene mine var fortapte/kom til helvete fordi de var skilt. Dette var i omtrent 1988, som man jo skulle tro var en nokså opplyst tid. Anonymous poster hash: c2bde...4d4 Min lærer sa at jeg samarbeidet med djevelen fordi jeg ville konfirmeres borgerlig. Det fór en faen i meg da, i hvert fall! Haha, enda verre! Anonymous poster hash: c2bde...4d4
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #43 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen.Bønn og velsignelse sikrer ikke tilgang til den mer enn vanlig undervisning gjør, altså. Og kristne sanger synges fortsatt i skolen.Joda, for de som vokser opp nå må ikke lære utenat salmer, trosbekjennelse eller bibelvers. Dermed er de allusjonsdøve, blant annet. Jeg driter i forkynnelse, det virker ikke på mine uansett og jeg driter også i om andres unger er så lett utstyrt at de faktisk tror på det. Men de skal ha salmevers i ryggmargen. Så lenge de synges, er det i orden for meg. Å lære vers uten melodi er veldig lite musisk. Allusjonene kan man få inn gjennom vanlig undervisning, men når dét er sagt - det generelle ordforrådet, fremmedord, lånord, ordtak og allusjoner er meget svakt fundert hos den oppvoksende slekt som det er. I en russeklasse møtte jeg bl.a. på problemer da jeg brukte disse ordene: forpleining, erindringer, dagligdags, å gi noen det glatte lag...
Miss Chocolate Skrevet 14. mars 2016 #44 Skrevet 14. mars 2016 Ja, vi sang "O du som metter" før maten. Synes det er flott
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #45 Skrevet 14. mars 2016 Sang før maten, men ikke noe mer enn det (begynte på skolen på slutten av 70-tallet). Jeg tror ikke barna har vondt av det uansett tro eller vantro eller ikke tro eller hva som helst. Uendelig mye bedre med litt struktur og system enn den galskapen som er i klasserommene i dag. Anonymous poster hash: ff5db...532
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #46 Skrevet 14. mars 2016 Vi sa Fader vår hver morgen. Før skolematen sang vi O du som metter liten fugl. Vi hadde også Jehovas vitne i klasserommet. Morgenbønn og sang fikk han med seg. Når vi skulle ha kristendom, var han et annet sted. Jeg begynte på skolen i 1987. Anonymous poster hash: 3371c...e0d
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2016 #47 Skrevet 14. mars 2016 Begynte på skolen i 1991 og vi hadde bordbønn, salmer hver morgen, fadervår, kristendomsundervisning og kristent julespill hvert år. Anonymous poster hash: c9e88...3de
Guttaboys Skrevet 14. mars 2016 #48 Skrevet 14. mars 2016 Jeg begynte på skolen i 1990, og vi sang også kristen sang før maten (o du som metter liten fugl, velsign vår mat o Gud. Amen). Vi ba aldri fader vår. Jeg likte å synge sangen før maten, og det hadde vært greit for meg personlig om de gjorde det i dag også.
sug lut Skrevet 14. mars 2016 #49 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen.Bønn og velsignelse sikrer ikke tilgang til den mer enn vanlig undervisning gjør, altså. Og kristne sanger synges fortsatt i skolen.Joda, for de som vokser opp nå må ikke lære utenat salmer, trosbekjennelse eller bibelvers. Dermed er de allusjonsdøve, blant annet. Jeg driter i forkynnelse, det virker ikke på mine uansett og jeg driter også i om andres unger er så lett utstyrt at de faktisk tror på det. Men de skal ha salmevers i ryggmargen. Så lenge de synges, er det i orden for meg. Å lære vers uten melodi er veldig lite musisk. Allusjonene kan man få inn gjennom vanlig undervisning, men når dét er sagt - det generelle ordforrådet, fremmedord, lånord, ordtak og allusjoner er meget svakt fundert hos den oppvoksende slekt som det er. I en russeklasse møtte jeg bl.a. på problemer da jeg brukte disse ordene: forpleining, erindringer, dagligdags, å gi noen det glatte lag... Hjelp. Det er en hel bit av en generasjon som er praktiske analfabeter, med andre ord.
Gjest Antarctica Skrevet 14. mars 2016 #50 Skrevet 14. mars 2016 Det burde man gjort fremdeles. Det gjør ingen kristne, men sikrer tilgang til den eneste kulturelt viktige religionen.Bønn og velsignelse sikrer ikke tilgang til den mer enn vanlig undervisning gjør, altså. Og kristne sanger synges fortsatt i skolen.Joda, for de som vokser opp nå må ikke lære utenat salmer, trosbekjennelse eller bibelvers. Dermed er de allusjonsdøve, blant annet. Jeg driter i forkynnelse, det virker ikke på mine uansett og jeg driter også i om andres unger er så lett utstyrt at de faktisk tror på det. Men de skal ha salmevers i ryggmargen.Så lenge de synges, er det i orden for meg. Å lære vers uten melodi er veldig lite musisk. Allusjonene kan man få inn gjennom vanlig undervisning, men når dét er sagt - det generelle ordforrådet, fremmedord, lånord, ordtak og allusjoner er meget svakt fundert hos den oppvoksende slekt som det er. I en russeklasse møtte jeg bl.a. på problemer da jeg brukte disse ordene: forpleining, erindringer, dagligdags, å gi noen det glatte lag... Hjelp. Det er en hel bit av en generasjon som er praktiske analfabeter, med andre ord. Ja. Men de får ikke dø i synden hos meg, i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå