Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på barneskolen i 1989. Alle seks årene vi gikk der, ba vi fader vår hver morgen. Vi sang også før maten der vi ba Gud velsigne maten vår. Dette var en helt vanlig offentlig grunnskole. Vi hadde også JV i klassen som satt og hørte på. Nå som jeg har venner over hele landet har jeg skjønt at de andre ikke gjorde det selv om de gikk på skole i samme tida. Gjorde dere det? Fantes det ingen regler for sånt på den tiden? Anonymous poster hash: 62d17...82f
Gjest Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Vi gjorde nå det på skolen her. I alle år opptil 6 klasse den gangen.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Det gjorde vi også. Jeg vet at de synger (kristne) sanger for maten i både barnehagen og i skolen her vi bor nå også. Anonymous poster hash: 71905...ce2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Vi gjorde også det. Sang salmer før vi fikk sette oss før hver time. Enkelte timer sang vi salmer helt til det ringte ut igjen. Andre på skolen hadde rle. Vi lærte at kristne kom til himmelen og resten va hedninger som havnet i helvete. Var mye mye mer også. Dette var sent 90tall, tidlig 2000tall. Helt vanlig skole, men kanskje vel lite kontroll fra ledelsen i forhold til enkeltlærere.. Anonymous poster hash: d4922...857
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Vi ba ikke fader vår her dag, men vi sang for maten hver eneste dag. Sangene varierte, men vi sang bl.a I Jesu navn går vi til bords. Anonymous poster hash: 2fefd...404
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Jeg husker ikke når det ble ulovlig med forkynnelse på skolen, men det var i hvertfall lovlig da jeg gikk på skolen på 70- tallet. Anonymous poster hash: 01ff4...1ab
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Det gjorde vi også...de første årene. Men på den tiden var jo kristendom et eget fag. Anonymous poster hash: 2781e...888
☆☆☆ Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 Den offentlige norske skulen var nok meir kristenfundamentalistisk på den tida enn dei private kristenskulane er i dag. Heimkunnskapslæraren holdt andakt før vi fekk byrje dagen hugsar eg, vi måtte synge kristne bordvers dagleg og o-fagslæraren var glad i salmar, så det var ikkje berre i kristendomstimane vi vart indoktrinert. Eg er omtrent på din alder.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Jeg begynte på skolen i 1981 og vi gjorde ihvertfall det, vi ba fader vår, sang kristne sanger som "Måne og sol" o.l. Vi hadde også faget kristendom hvor læreren leste bibelhistorier og vi tegnet tegninger til. Før mat sang vi "Å du som metter liten fugl" Var bare sånn det var den gangen. Anonymous poster hash: 212cc...e4d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 Det gjorde vi også, jeg begynte på skolen i 1990. Startet dagen med å synge en salme og så sang vi før maten. Jeg er ikke kristen, men likevel så synes jeg det var koselig med all salmesangen. Anonymous poster hash: 923db...3d7
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på barneskolen i 1989. Alle seks årene vi gikk der, ba vi fader vår hver morgen. Vi sang også før maten der vi ba Gud velsigne maten vår. Dette var en helt vanlig offentlig grunnskole. Vi hadde også JV i klassen som satt og hørte på. Nå som jeg har venner over hele landet har jeg skjønt at de andre ikke gjorde det selv om de gikk på skole i samme tida. Gjorde dere det? Fantes det ingen regler for sånt på den tiden? Anonymous poster hash: 62d17...82f Begynte også på barneskole i -89 og hadde det likt som deg. Aldri falt meg inn at det kunne være ulovlig egentlig... Hvilken del av landet gikk du på skole i da? Jeg gikk på skole i Nordland. Anonymous poster hash: c02f0...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på barneskolen i 1989. Alle seks årene vi gikk der, ba vi fader vår hver morgen. Vi sang også før maten der vi ba Gud velsigne maten vår. Dette var en helt vanlig offentlig grunnskole. Vi hadde også JV i klassen som satt og hørte på. Nå som jeg har venner over hele landet har jeg skjønt at de andre ikke gjorde det selv om de gikk på skole i samme tida. Gjorde dere det? Fantes det ingen regler for sånt på den tiden? Anonymous poster hash: 62d17...82f Begynte også på barneskole i -89 og hadde det likt som deg. Aldri falt meg inn at det kunne være ulovlig egentlig... Hvilken del av landet gikk du på skole i da? Jeg gikk på skole i Nordland. Anonymous poster hash: c02f0...3d6 Jeg også. Hi Anonymous poster hash: 62d17...82f
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Vi måtte også be fadervår, vi måtte også stå bak stolen helt til vi fikk beskjed om å sette oss ned. Synge før maten gjorde vi også. Vi hadde en streng gammel dame som klasseforstander som hadde tynt lilla/blått hår og stor krokete nese. Vi var alle litt halvredd henne, men vi gråt når vi fikk en ny lærer i 6 kl.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på skolen i 1982. Vi verken ba eller sang kristne sanger, unntatt til jul. Vokste opp på bygda i Nordland. Anonymous poster hash: 8f474...df5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 Ja. I LK06 i den generelle delen står det at læreren skal være "pluralistisk, kritisk og nøytral" i sin undervisning. Jeg er usikker på om det var nevnt før dette, men jeg vet at lærerens nøytralitet var i stor debatt rundt 2007/08. Anonymous poster hash: 0cf5e...920
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 Det gjorde vi også. Klart det var lovlig. Religionsfaget het jo "Kristendom" også. Det er vel annerledes nå.. Anonymous poster hash: 2ce04...f89
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #17 Skrevet 13. mars 2016 Begynte barneskolen i 90 de to første åra husker jeg var mye kristendom, men da var det tross alt prestekona som var klasseforstander også. Når hun gikk av med pensjon ble det en annen lærer å bordbønn og forkynnelse forsvant. Skjønner godt at mange nå er veldig på huget når det gjelder kristen indoktrinering i skolen. Forden var svært utbredt i skolen lenge. Det at kristendommen nå skal gis mer plass igjen er skremmende. Anonymous poster hash: df075...f58
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #18 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på skolen i 89 - ingen kristne sanger, bønn eller sang for maten der jeg gikk. Vi gikk i kirken til jul, men det var primært julesanger, og ble ikke opplevd som forkynnelse, men "koselig tradisjon". Anonymous poster hash: 4c4d0...614
Iiiiik Skrevet 13. mars 2016 #19 Skrevet 13. mars 2016 Jeg begynte på skolen ganske mye før deg, HI, men vi hadde stooore mengder bønn og salmer. I ettertid skrev min klasseforstander lærebok om kristendom for grunnskolen, så hun var nok spesielt interessert...
.Lillemy. Skrevet 13. mars 2016 #20 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på barneskolen i 94. Vi ba fader vår hver morgning. Måtte også stå bak stolen til læreren satt seg ned. Vi sang også kristne sanger før maten. Dette var i Bergen.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #21 Skrevet 13. mars 2016 Begynte i 81, og kan ikke huske vi gjorde det. Kanskje første årene? Det var mer kristelig fokus, og med leikaring og åkling som barneidretter den gang. Syntes det var teit, men måtte gjøre det samme som resten på fritiden. Sang før mat da, vi samlet i eget sanghefte fra 1.klasse og et barn pr dag fikk velge en allsang. Kristne sanger i fleng. Gjorde det ut 6.trinn. Alt dill ble borte på ungdomsskolen. Også Nordland. Anonymous poster hash: 12cfc...5ec
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2016 #22 Skrevet 13. mars 2016 Skolen hadde kristen formålsparagraf, men etter en sak i Strasbourg, der norske medlemmer av Human-Etisk forbund fikk medhold, kan skolen ikke lenger drive forkynnelse. Den kan undervise i religion (alle religioner), men ikke drive med bønn, velsignelse, obligatoriske gudstjenester i skoletida osv.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #23 Skrevet 13. mars 2016 Jeg begynte på skolen i 1986, sang før maten og fadervår da iallfall. Trøndelag. Husker det var en person som konfirmerte seg borgerlig og det synes vi andre var helt merkelig:) Anonymous poster hash: a136a...396
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2016 #24 Skrevet 13. mars 2016 Fader vår og Å du som metter. Åttitallet. Alle var medlemmer av statskirka. Anonymous poster hash: bc6d9...228
frk Nilsen Skrevet 13. mars 2016 #25 Skrevet 13. mars 2016 Begynte på skolen i 83, ingen fader vår eller salmer med unntak når skolen var i kirken. Mulig de hadde det i kristendomsundervisningen, men jeg hadde livssyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå