Gå til innhold

Psykopat på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg så hjelpeløs, flere vil slutte pga denne ene personen.

Vedkommende har ikke jobbet så lenge hos oss, de som vil si opp har vært der i godt over 10 år.

For å spørre rett ut, hvordan bli kvitt vedkommende?

Anonymous poster hash: 074bf...779
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet da? Hvorfor er vedkommende en psykopat?

Anonymous poster hash: acbae...84e

Gjest Antarctica
Skrevet

Vedkommende har ikke jobbet så lenge hos oss, de som vil si opp har vært der i godt over 10 år.

Er det en mobbesak?

Skrevet

Følger.

Vi har mistet fire stk med over 20 års ansiennitet pga en psykopat. Men virker umulig å bli kvitt..

Anonymous poster hash: a41e8...e68

Skrevet

Er det en mobbesak?

Ja, i aller høyeste grad. Hun er ikke alltid så lett å gjennomskue. Jeg har selv levd nesten hele mitt liv med psykopater (mor og eks) kommet meg ut fra begge, men kjenner igjen tegnene.

HI

Skrevet

Følger.

Vi har mistet fire stk med over 20 års ansiennitet pga en psykopat. Men virker umulig å bli kvitt..

Anonymous poster hash: a41e8...e68

Er det mulig? Ikke noe en kan gjøre?

Skrevet

Hvis ledelsen ikke vil ta tak i dette og rydde opp og stille krav til vedkommende og følge nøye med, da har dere trolig ingen sjanse. Ledelsen bør også gi vedkommende skriftlig advarsel, for da kan de lettere få sagt opp personen.

Hvis dere er organisert kan dere også prøve å gå den veien, stå sammen overfor ledelsen og kreve at noe blir gjort.

Er ledelsen konfliktsky så kommer dere ingen vei. Snakker av erfaring. Da er det bedre å søke seg et annet sted selv.

Der jeg jobbet sluttet seks av ti pga. den som kom inn sist. Det tok nærmere to år, så sluttet seks av ti i løpet av et halvt år. Konfliktsky ledelse...

Anonymous poster hash: 972d7...b1d
Skrevet

Hvis ledelsen ikke vil ta tak i dette og rydde opp og stille krav til vedkommende og følge nøye med, da har dere trolig ingen sjanse. Ledelsen bør også gi vedkommende skriftlig advarsel, for da kan de lettere få sagt opp personen.

Hvis dere er organisert kan dere også prøve å gå den veien, stå sammen overfor ledelsen og kreve at noe blir gjort.

Er ledelsen konfliktsky så kommer dere ingen vei. Snakker av erfaring. Da er det bedre å søke seg et annet sted selv.

Der jeg jobbet sluttet seks av ti pga. den som kom inn sist. Det tok nærmere to år, så sluttet seks av ti i løpet av et halvt år. Konfliktsky ledelse...

Vår leder sier selv at hun er konfliksky

Skrevet

Dersom personen har en lederposisjon er det bare å pakke sakene å dra. Der min egen erfaring og det jeg fikk i råd fra et familiemedlem som jobber med arbeidskonfliktsaker.

Hvis ikke så må dere få ledelsen til å ta tak og ikke la personen få anledning til å splitte personalgruppa. Dersom ledelsen snur ryggen til, er det tilbake til punkt en...

Anonymous poster hash: 128db...d1d

Skrevet

Når hun selv sier hun er konfliktsky, da ville jeg sagt at da er det hennes ansvar å skaffe hjelp høyere opp i systemet, om det er noen over henne igjen. Er det ikke det så hadde jeg spurt direkte om hun ønsket at jeg og den og den og den skal slutte - for det blir følgen om hun selv ikke vil ta det ansvaret stillingen hennes innebærer.

Men om du vet at du ikke kommer noen vei med henne, da hadde jeg heller søkt andre jobber og holdt kjeft inntil jeg leverte oppsigelsen - for å sikre en god attest.

Skrevet

Ikke leder takk og pris.

Skrevet

Når hun selv sier hun er konfliktsky, da ville jeg sagt at da er det hennes ansvar å skaffe hjelp høyere opp i systemet, om det er noen over henne igjen. Er det ikke det så hadde jeg spurt direkte om hun ønsket at jeg og den og den og den skal slutte - for det blir følgen om hun selv ikke vil ta det ansvaret stillingen hennes innebærer.

Men om du vet at du ikke kommer noen vei med henne, da hadde jeg heller søkt andre jobber og holdt kjeft inntil jeg leverte oppsigelsen - for å sikre en god attest.

Jeg selv vil forsette, hun får ikke grepet på meg. Men, jeg mister mine gode kolleger over mange år, det som fører til at jeg kanskje slutter etterhvert. 

Skrevet

Jeg selv vil forsette, hun får ikke grepet på meg. Men, jeg mister mine gode kolleger over mange år, det som fører til at jeg kanskje slutter etterhvert. 

Da ville jeg sagt dette til sjefen. Men hvis dere er organiserte, ta kontakt som gruppe med fagforbundet og be om hjelp. Kan hende dere er heldige og får ryddet opp da.

Skrevet

Vi er organisert ja.

Skrevet

Dere bør også involvere verneombudet med en gang, denne skal ta det videre til ledelsen. Event hovedverneombudet.

Skrevet

Er det en mobbesak?

Ja, i aller høyeste grad. Hun er ikke alltid så lett å gjennomskue. Jeg har selv levd nesten hele mitt liv med psykopater (mor og eks) kommet meg ut fra begge, men kjenner igjen tegnene.

HI

Psykopati er sjeldent.

Jeg tror du burde ta en ekstra kikk på hvordan du selv fortolker andres atferd og deres motivasjon....

Skrevet

Psykopati er sjeldent.

Jeg tror du burde ta en ekstra kikk på hvordan du selv fortolker andres atferd og deres motivasjon....

Dette blir for lettvint!

Selv om ren psykopati er sjelden, så er det mange som kan ha sterke psykopatiske trekk. Og for en som har vokst opp med en psykopat mor så er det ikke utenkelig at hun valgte "noe kjent" da hun ble sammen med sin eks. Eller at hun trodde hun valgte det motsatte, for det er jo kjent at de kan være ekstremt sjarmerende og oppmerksomme og gi inntrykk av å være omsorgsfulle så lenge de selv har noe å vinne på det.

Med en slik erfaring så vil man lett kunne kjenne igjen samme trekk i andre.

Det er ikke noe i det Hi skriver som burde gi deg grunn til å be henne gå i seg selv - akkurat det du sier der kan jo faktisk være noe en psykopat ville finne på å si..... uten at jeg sier at du er det!

Når flere på samme arbeidsplass gir uttrykk for å ønske å slutte pga. en nyansatt som trakasserer og mobber og viser tegn til psykopatiske trekk eller å være psykopat, da er det nærliggende å tro at flertallet ser riktig siden alle ser det samme som Hi. De fleste tar ikke lett på det å slutte i en jobb de har trivdes godt i, så da er det god grunn til å tro på det Hi forteller. Hun er jo ikke en gang den som umiddelbart vil slutte fordi hun takler psykopaten. Vil tro hun har lært noe av sine tidligere opplevelser, og derfor takler den nye kollegaen.

Ikke sleng ut at noen skal gå i seg selv så unyansert og på så lite grunnlag som du har her. Det blir omtrent som å si at en kvinne som mener hun blir mishandlet av sin mann bør gå i seg selv og se hvordan hun fortolker andres atferd og deres motivasjon fordi flertallet av menn ikke mishandler...

Skrevet

Psykopati er sjeldent.

Dette blir for lettvint!

Selv om ren psykopati er sjelden, så er det mange som kan ha sterke psykopatiske trekk. Og for en som har vokst opp med en psykopat mor så er det ikke utenkelig at hun valgte "noe kjent" da hun ble sammen med sin eks. Eller at hun trodde hun valgte det motsatte, for det er jo kjent at de kan være ekstremt sjarmerende og oppmerksomme og gi inntrykk av å være omsorgsfulle så lenge de selv har noe å vinne på det.

Det er ikke noe i det Hi skriver som burde gi deg grunn til å be henne gå i seg selv - akkurat det du sier der kan jo faktisk være noe en psykopat ville finne på å si..... uten at jeg sier at du er det!

Når flere på samme arbeidsplass gir uttrykk for å ønske å slutte pga. en nyansatt som trakasserer og mobber og viser tegn til psykopatiske trekk eller å være psykopat, da er det nærliggende å tro at flertallet ser riktig siden alle ser det samme som Hi. De fleste tar ikke lett på det å slutte i en jobb de har trivdes godt i, så da er det god grunn til å tro på det Hi forteller. Hun er jo ikke en gang den som umiddelbart vil slutte fordi hun takler psykopaten. Vil tro hun har lært noe av sine tidligere opplevelser, og derfor takler den nye kollegaen.

Ikke sleng ut at noen skal gå i seg selv så unyansert og på så lite grunnlag som du har her. Det blir omtrent som å si at en kvinne som mener hun blir mishandlet av sin mann bør gå i seg selv og se hvordan hun fortolker andres atferd og deres motivasjon fordi flertallet av menn ikke mishandler...

Godt sagt. 👍

Her inne har alle alltid feil når man tar opp temaer som dette.

Om personen er psykopat eller ikke. Situasjonen er tydeligvis alvorlig. Hva skulle hi ha å vinne på å starte en anonym tråd her inne for å be om råd?

De som faktisk ikke har råd å komme med bør bare lukke tråden uten å svare.

Anonymous poster hash: 571e0...ba4

Skrevet

Mitt tips er å fokusere på det som blir sagt og gjort som skaper problemer, da er det størst sjanse for at du/ dere får løst noe og ikke minst blir tatt på alvor. Dersom dette er en kollega og lederen deres er feig, ta kontakt med fagforening eller arbeidstilsynet. Dersom dette gjelder en leder, kontakt de samme instanser eller bytt jobb.

Skrevet

Ofte er de som harr psykopatiske trekk el er psykopatiske veldig flinke til å manipulete og kan virke som en engel ovenfor enkelte så de kan tvinne enkelte rundt lillefingeren. Så kan være at det er umlig å bli kvitt vedkommede. Selv om nærmeste leder har gjennomskuet personen så kanskje andre ledere vil bli manipulert så personen får bli. Jeg bare gjetter. Og uansett så er det veldig strenge regler for å sparke en person, man kan ikke bare gi en perspn sparken fordi mange ikke liker personen. Personen må ha gjort ille ting og er det ikke ille nok så har personen krav på å få flere sjanser. Så det er dessverre ikke enkelt :( Har vært i samme situasjon, jeg var den første som sa opp fordi jeg var den som ble mest trakkassert. Men var flere som sa opp etterpå. Da fikk personen en advarsel vet jeg, personen jobber der ennå og skal visstnok ennå ikke være godt likt. Men det er ikke nok til å sparke personen.

Anonymous poster hash: f4d21...496

Skrevet

1. Du må slutte med å karakterisere vedkommende som psykopatisk. Du er ikke i en posisjon til å sette diagnoser på dine kolleger. Du kan gjerne mene at vedkommende har psykopatiske trekk, men disse meningene må du i såfall holde for deg selv. Hvis du7dere fremsetter anklager om at en person er psykopat, kommer dere ingen vei!

2. ta tak i de tingene dere mener er problematiske. Vær så konkret som mulig om ting som er sagt, episoder og hendelser osv. Dere må deretter presentere disse konkrete tingene for leder. Hvis det er klare holdepunkter for at vedkommende mobber, trakasserer eller lager uro på arbeidsplassen på en slik måte at det er et arbeidsmiljøproblem, må leder ta affære. Dere kan i tillegg kontakte verneombudet (dersom det er snakk om at hele arbeidsmiljøet lider) eller tillitsvagte (dersom det er snakk om konflikter mellom enkeltpersoner

3. dersom dere melder et arbeidsmiljøproblem til ledelsen, kan dere ikke forvente å være anonyme. Den dere anklager har rett til å få vite hva han anklages for og hvem som anklager han. dere må derfor tørre og tåle og stå for de anklagene dere kommer med. Husk at den dere anklager har rett på like stort vern som dere inntil saken er avgjort.

4. Undersøkelser av arbeidsmiljøkonflikter kan dra opp mye "dritt". Det betyr f.eks at den andre part kan komme med mot-klager, det kan komme opp ting som dere selv synes er ubehagelig osv. Selv om dere etter en undersøkelse vil få rett i at vedkommende har forbrutt seg mot arbeidsmiljøloven, så kan resultatet være arbeidsmiljøprosesser dere selv må ta del i. noe kanskje alle ikke er spesielt motivert for bestandig.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 911dc...d0e
Skrevet (endret)

Psykopati er sjeldent.

Dette blir for lettvint!

Her mener jeg det er du som er unyansert.

En ting skal jeg gi deg rett i, og det er at dersom HI har vokst opp med en forelder med sterke slike trekk, så kan det ha medvirket til at hun har tiltrukket seg og valgt en slik partner som voksen.

Samtidig kan det at man har erfaring med noe, både gjøre en mer disponert for å gjenkjenne dette, men samtidig også mer disponert for å ta feil enn gjennomsnittspersonen,nettopp fordi man har en så sterk referanseramme som bakgrunn for de fortolkninger man gjør og glemmer å se på alternative forklaringsmodeller.

Men ellers finnes en mengde forklaringer på menneskelig dysfunksjonell atferd, og det er vanskelig å kunne konkludere uten å kjenne vedkommendes indre tanker. Både personlighet, situasjonen, tidligere erfaringer/ miljø og eventuelle andre psykiatriske eller medisinske diagnoser vil spille inn. De aller fleste som oppfører seg som drittsekker, er ikke psykopater. Og selv om psykopater absolutt finnes, så er det er langt mer utbredt at folk uten godt nok grunnlag kaller noen de har et problem med oppførselen til eller sine ekser psykopater.

Jeg har selv hatt min erfaring med noen som jeg har lurt på om kan ha sterke psykopatiske trekk, og har også hørt andre fortelle troverdige historier som så absolutt tyder på at de har egne erfaringer. Samtidig har jeg også erfart at en sjarmerende men ubalansert kvinne som fikk flere til å gråte med angrepene sine, tidlig var svært ivrig på å dele alle sine "psykopaterfaringer"...

Jeg ville ha vært svært forsiktig med å komme med påstander om psykopati i noe møte, men inn til videre forsøkt å være saklig og løsningsorientert og tatt tak i selve den problematisk atferden. 

Endret av Virginia!
Skrevet

Psykopati er sjeldent.

Dette blir for lettvint!

Her mener jeg det er du som er unyansert.

En ting skal jeg gi deg rett i, og det er at dersom HI har vokst opp med en forelder med sterke slike trekk, så kan det ha medvirket til at hun har tiltrukket seg og valgt en slik partner som voksen.

Samtidig kan det at man har erfaring med noe, både gjøre en mer disponert for å gjenkjenne dette, men samtidig også mer disponert for å ta feil enn gjennomsnittspersonen,nettopp fordi man har en så sterk referanseramme som bakgrunn for de fortolkninger man gjør og glemmer å se på alternative forklaringsmodeller.

Men ellers finnes en mengde forklaringer på menneskelig dysfunksjonell atferd, og det er vanskelig å kunne konkludere uten å kjenne vedkommendes indre tanker. Både personlighet, situasjonen, tidligere erfaringer/ miljø og eventuelle andre psykiatriske eller medisinske diagnoser vil spille inn. De aller fleste som oppfører seg som drittsekker, er ikke psykopater. Og selv om psykopater absolutt finnes, så er det er langt mer utbredt at folk uten godt nok grunnlag kaller noen de har et problem med oppførselen til eller sine ekser psykopater.

Jeg har selv hatt min erfaring med noen som jeg har lurt på om kan ha sterke psykopatiske trekk, og har også hørt andre fortelle troverdige historier som så absolutt tyder på at de har egne erfaringer. Samtidig har jeg også erfart at en sjarmerende men ubalansert kvinne som fikk flere til å gråte med angrepene sine, tidlig var svært ivrig på å dele alle sine "psykopaterfaringer"...

Jeg ville ha vært svært forsiktig med å komme med påstander om psykopati i noe møte, men inn til videre forsøkt å være saklig og løsningsorientert og tatt tak i selve den problematisk atferden. 

Poenget er vel at du hadde ikke noe grunnlag for å si at problemet lå hos Hi. Du skrev ikke noe annet. Hvor unyansert er det? Hvilket grunnlag hadde du for å skrive det du skrev uten å skrive noe som helst mer? Det eneste du gjorde med det første du skrev var å insinuere at det bare er Hi som har problemer. Du tok ikke stilling til noe som helst av problemstillingen - som er at flere av hennes kollegaer (ikke hun!) vurderer å slutte pga. denne nye, vanskelige kollegaen. Så ditt bidrag til debatten var å si at Hi har problemer med hvordan hun forholder seg til andre personer - til tross for at Hi hadde sagt at hun takler denne personen.

Hva var det med His innlegg som gjorde at du mener det er riktig å si at det bare er hun som har problemer med å fortolke andre personer - når hun sier at hun takler denne vanskelige kollegaen? Den siste setningen du skriver her, den ville ha vært konstruktiv å komme med. Å beskylde Hi for å ha problemer med å forholde seg til og tolke andre, det har du ikke noe grunnlag for å hevde slik du gjorde!

Jeg har tiltro til at Hi og hennes kollegaer er oppegående nok til at de ikke bruker psykopatbetegnelsen på sin nye kollega når de snakker med sjefen, men forholder seg til de konkrete tingene denne personen har sagt og gjort mot de andre.

Skrevet

Selvfølgelig nevner vi ikke det for sjefen, var heller ikke jeg som kalte henne det først.

Vedkommende er mer forsiktig med meg, hun prøvde seg en gang da tok jeg en prat med henne med det med det samme.

Verneombudet er blandet inn. Flere ansatte skal ha et møte med sjefen, men er redd dette ikke fører frem.

Jeg er mest redd for å miste gode kolleger.

Riktig som ei skrev lenger opp i tråden, hun tvinner enkelte rundt lillefingeren. Klarer å sette oss opp mot hverandre.

Var det hun prøvde mot meg også.

HI

Skrevet

Vi hadde en slik på jobben min. Hun valgte seg meg som hatobjekt fordi jeg hadde den stillingen hun egentlig ville ha.

Det som reddet oss var en beinhard sjef med skikkelig evne til å se hu rett i øya og konfrontere henne. Hver gang det ble mumlet eller sagt noe dritt eller gjort forsøk på å sette oss opp mot hverandre, ble hun kalt inn på teppet.

Det vi ansatte var kjempenøye på var at hver gang vi hadde en episode vi synes var ubehagelig så gikk vi rett til leder med dette istedenfor å hviske og tiske til hverandre. Dette gjorde at hver gang hun prøvde å så kimen til konflikter så stoppet vi de før de fikk gro. Hun var mester i "vet du hva hun sa om deg" men hun kom ingen vei hos oss.

Etter tre måneders helvete hvor alle mistrivdes, endte hun med å stå å skrike til sjefen, og trampe ut fordi hun var så frustrert og sint. Så sykmeldte hun seg og sa opp uten å komme tilbake igjen.

Så jeg oppfordrer til full åpenhet og et kjempefokus på å ikke snakke stygt om hverandre! Det var det eneste som redda en nå fantastisk gjeng hos oss😊

Anonymous poster hash: f120f...6c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...