Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til dere som skal ha søskenforsøk, frys og fersk, hvor gammelt har forrige barn blitt? Min er litt over 8 måneder og jeg håper på å begynne på søskenforsøk innen 6 måneder. Jeg fikk beskjed om at keg måtte ha hatt mensen to måneder for å ta blodprøve og ha sluttet å amme i 2-4 måneder før jeg kunne begynne. Sliter med å slutte og amme og har ikke fått mensen tilbake etter fødsel.... kjenner at klokken tikker, er 36, og klarer ikke helt å "nyte" ammetid og permisjonen lenger. Noen som har tips og råd?

Fortsetter under...

Hei Stompen80! Hvordan går det med deg? Min lille er snart 6 mnd. Da jeg snakket med Riksen sa sykepleier at jeg kunne ringe 3 mnd før jeg ville starte på fryseforsøket, og at jeg da bør ha fått tilbake mensen og ha planer om å slutte å amme. Da jeg sa at jeg ikke har fått tilbake mensen ennå men håpet på å kanskje komme igang i løpet av høsten, sa hun at jeg kunne ringe i august, uansett om den har kommet eller ikke. Så er antakelig ikke et absolutt krav at man har fått den. Jeg kjenner også at alderen tikker og at jeg ikke vil vente så lenge med å starte opp igjen..men synes også at det er vanskelig å skulle slutte å amme. Vi har nærmest fullammet frem til nå, og føler litt på dårlig samvittighet overfor lille gull hvis vi skal slutte helt om noen måneder. Samtidig kommer antakelig mensen tilbake fortere hvis man begrenser ammingen, evt slutter helt. Uff vanskelige valg dette her. Skulle ønske jeg hadde litt flere år på meg så vi kunne slappet av litt og ikke stresset sånn med nestemann, men den luksusen har vi ikke dessverre. Vi får bare kjøre på, og tenke at det er viktigere at lille gull får et søsken enn at hun får ammet disse ekstra månedene..

Vi får ikke på Porsgrunn fordi vi trenger donor og det er det bare riksen som gjør. Så da er vi i ventemodus. Må veld egentlig ut på det private, og da må vi tenke og spare.

Jeg skjønner ikke hvordan Riksen kan nekte søskenforsøk til de som trenger donor, når ingen andre sykehus tilbyr dette! De burde gjøre unntak for de (sikkert ganske få) parene som trenger sæddonor! Det må være utrolig frustrerende å være i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: d6478...ec7

Jeg skjønner ikke hvordan Riksen kan nekte søskenforsøk til de som trenger donor, når ingen andre sykehus tilbyr dette! De burde gjøre unntak for de (sikkert ganske få) parene som trenger sæddonor! Det må være utrolig frustrerende å være i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: d6478...ec7

Takk! Vi er rimelig frustrerte ja, og har klaget til pasientbrukerombudet. Venter nå på svar. Har også engasjert foreningen Ønskebarn, og håper de kan hjelpe.

Hei Stompen80! Hvordan går det med deg? Min lille er snart 6 mnd. Da jeg snakket med Riksen sa sykepleier at jeg kunne ringe 3 mnd før jeg ville starte på fryseforsøket, og at jeg da bør ha fått tilbake mensen og ha planer om å slutte å amme. Da jeg sa at jeg ikke har fått tilbake mensen ennå men håpet på å kanskje komme igang i løpet av høsten, sa hun at jeg kunne ringe i august, uansett om den har kommet eller ikke. Så er antakelig ikke et absolutt krav at man har fått den. Jeg kjenner også at alderen tikker og at jeg ikke vil vente så lenge med å starte opp igjen..men synes også at det er vanskelig å skulle slutte å amme. Vi har nærmest fullammet frem til nå, og føler litt på dårlig samvittighet overfor lille gull hvis vi skal slutte helt om noen måneder. Samtidig kommer antakelig mensen tilbake fortere hvis man begrenser ammingen, evt slutter helt. Uff vanskelige valg dette her. Skulle ønske jeg hadde litt flere år på meg så vi kunne slappet av litt og ikke stresset sånn med nestemann, men den luksusen har vi ikke dessverre. Vi får bare kjøre på, og tenke at det er viktigere at lille gull får et søsken enn at hun får ammet disse ekstra månedene..

Det er akkurat det jeg tenker også. Har nå ammet i 8 måneder og har sett hvor effektivt og praktisk det er. Har også blitt peppret med hvor bra det er for ungen og viktigheten av å amme til han er 1 år, at jeg får dårlig samvittighet over å skulle slutte av "egoistiske" årsaker. Jeg tenker også at det kan ha vært flaks at vi fikk til førstemann så hvorfor avbryte den tiden vi har nå for forsøk som ikke er sikker på vil fungere. Men som du sier, det er viktigere med søsken og flaskebarn har det likeså bra. Er nok jeg som kommer til å slite mest med å slutte og ikke ungen...

Håper det lykkes med søskenforsøk på dere fremover og at dere slipper å dra helt til Porsgrunn. :)

Annonse

Takk! Vi er rimelig frustrerte ja, og har klaget til pasientbrukerombudet. Venter nå på svar. Har også engasjert foreningen Ønskebarn, og håper de kan hjelpe.

Dette høres veldig rart ut. Vi trenger ikke donor men vår gynekolog som henviste oss første gang sendte en ny anmodning etter avslaget. For vår del er det til og med gyn på Ullevål som har anbefalt oss så fort som mulig å starte opp..Men det er hos meg problemene er. Bruk de ressursene dere har rundt dere for å finne ut av dette

Dette høres veldig rart ut. Vi trenger ikke donor men vår gynekolog som henviste oss første gang sendte en ny anmodning etter avslaget. For vår del er det til og med gyn på Ullevål som har anbefalt oss så fort som mulig å starte opp..Men det er hos meg problemene er. Bruk de ressursene dere har rundt dere for å finne ut av dette

Vi får ikke nei. Avslag fra både riksen og pasientbrukerombudet. Er annerledes når man trenger donor. Hadde vi vært lesbiske eller ikke trengt donor så.

Vi får ikke nei. Avslag fra både riksen og pasientbrukerombudet. Er annerledes når man trenger donor. Hadde vi vært lesbiske eller ikke trengt donor så.

Hva mener du? At det bare er de som trenger donor som ikke får søskenforsøk, mens øvrige får det?

Anonymous poster hash: 0d7ba...663

Hva mener du? At det bare er de som trenger donor som ikke får søskenforsøk, mens øvrige får det?

Ja, for de som ikke trenger donor kan benytte seg av andre offentlige sykehus.

Ja, for de som ikke trenger donor kan benytte seg av andre offentlige sykehus.

Da fårstår jeg. Lurte bare litt på kommentaren din om "hadde vi bare vært lesbiske...".

Uansett helt på trynet de nye inntaksreglene. Det burde selvsagt vært unntak for de som trenger donorer. Det er svært urimelig at alle andre har flere andre offentlige behandlingsalternativ, mens de som trenger donor må ty til det private med de kostnadene det fører med seg.

Annonse

Nei, det står i brevet fra pasientbrukerombudet der jeg har klaget inn henvisningen.

Ok. Rart at de da på Riksen sine hjemmesider ikke skriver noe om dette. Der fremgår det bare at "par" som har barn fra før ikke blir tatt inn. Ganske merkelig at de skiller mellom lesbiske og heterofile som trenger donor.

Men, men. Det er vel ikke så mye å gjøre med de nye retningslinjene. Ønsker dere lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...