Gå til innhold

Læreren spurte meg om jeg kan unngå å ha makrell i tomat på nista til jenta mi, som går i førsteklasse...

Anbefalte innlegg

Da jeg jobbet i PPT hendte det rett som det var at barn ble ertet pga makrell, kaviar eller egg. Men om barnet ditt ikke bryr seg om æsj'ere er det vel greit.

Anonymous poster hash: 7d59e...030

Fortsetter under...

Jeg liker makrell i tomat, men klarer ikke lukta når det har liggi i en matboks i flere timer. Selv mistet jeg matlysten om noen i klassen hadde dette og måtte gå ut. Jeg klarte ikke denne lukta og jeg pleier ikke å reagere noe serlig på lukt.

Så om læreren sier dette vil jeg tro det har kommet reaksjoner fra noen barn. Det kan være så sundt det bare vil, men det kan føre til at andre sliter. Vise litt hensyn syns jeg er helt på sin plass. Spiser barnet ditt annet pålgg, sendt med annet i nitematn og la hene spise dette hjeme. Spiser hun ikke noe annet, må du si at hun ikke spise noe annet og skolen må evt finne en løsning på dette om det er noen i klassen som reagerer på lukta.

Anonymous poster hash: c7899...c68

Jeg er lærer, og skal love at makrell i tomat i nistepakkene er noe som merkes godt. Det lukter vondt! Er selv glad i makrell i tomat på maten min, men spiser det ALDRI på jobb. Synes det er minimum av respekt for elevene mine at de skal slippe å slite med fiskeånden min i timene etter lunsj. Ville tatt en slik forespørsel på alvor, som noen andre har nevnt kan det være en "fin" måte å antyde at andre barn reagerer på lukten og at det kan skape utrivelige situasjoner for jenta.

Anonymous poster hash: f3adb...588

Uff, dette er jo dømt til å bli fælt, for barnet ditt! 

Makrell i tomat blir garantert kommentert av de andre barna i klasserommet, og ikke på en fordelaktig måte. Det må jo være leit for barnet ditt når de andre æsjer og uffer seg over stanken fra maten hennes, og av pusten hennes etterpå?

Det stinker virkelig helt jævlig etter 3-4 timer i en matboks så jeg synes det er vannvittig at noen foreldre faktisk vurderer dette som pålegg på skolematen

Anonymous poster hash: 62d07...7da

Da må man droppe blandt annet egg og kaviar også da!

Nei, noe så dumt!

La datteren din på makrell du, flott at hun liker det.

😄

Ja, egg og kaviar kommer i samme kategori. Hva er galt med å spise slik mat hjemme og velge mer nøytrale og ikke fullt så grisete alternativer på matpakka??

Anonymous poster hash: 34c86...1fb

Her spiser jenta ofte makrell på skolen, men da har hun med seg de små begren og smører på selv. Det lukter ikke mye og ingen har klaget. Synes det er veldig spesielt å begynne å sette begrensninger for hva barna kan spise utover hensyn mtp allergier. Personlig synes jeg at servelat lukter forferdelig og peanøtsmør og brunost lukter fælt. Så hva skal skje hvis alle pålegg noen synes lukter skal forbys? Synes man får lære barna å ta hensyn, men også å tåle litt og ikke kommentere andres mat negativt.

Annonse

Her spiser jenta ofte makrell på skolen, men da har hun med seg de små begren og smører på selv. Det lukter ikke mye og ingen har klaget. Synes det er veldig spesielt å begynne å sette begrensninger for hva barna kan spise utover hensyn mtp allergier. Personlig synes jeg at servelat lukter forferdelig og peanøtsmør og brunost lukter fælt. Så hva skal skje hvis alle pålegg noen synes lukter skal forbys? Synes man får lære barna å ta hensyn, men også å tåle litt og ikke kommentere andres mat negativt.

Og hva med leverpostei, det lukter jo og endel

Anonymous poster hash: 97814...746

Hadde aldri ramlet meg inn å sende med ungen makrell på skolen. De må uansett spise variert pålegg og da velger jeg makrell hjemme og pålegg som ikke lukter på skolen. Både av hensyn til andre elever og egne barn som jeg ikke ønsker skal være gjenstand for negativ oppmerksomhet.

Jeg er lærer på 1. trinn, og det er forskjell på mat. 

I et vanlig klasserom vil både kaviar og leverpostei lukte litt i nærheten av den personen som har det. Men lukten er ikke så sterk. Makrell i tomat og egg lukter i hele rommet, og det er lukter mange opplever er ubehagelig å kjenne på mens man spiser noe annet. Makrell i tomat lukter skikkelig vondt resten av dagen, jeg må selvfølgelig oppføre meg profesjonelt, men jeg sliter med å sitte tett og måtte hjelpe når barnet lukter så vondt. På samme måte som jeg reagerer når barnet har dårlig ånde av alle mulige grunner. Det er rett og slett vemmelig. 

Dette kan påvirke barnets relasjonsbygging på skolen. 

Dessuten tenker jeg det er normalt god folkeskikk å ikke ha matpakker som lukter så ille og til sjenanse for så mange. Jeg ser barn har med seg de små boksene, det er like ille i lukten. Smaker nok sikkert bedre, men lukter like fælt. 

Tabber i matpakker: makrell i tomat, egg, tunfisk og ha med frukt som skal skjæres eller frukt som skal skrelles av lærer. 

Anonymous poster hash: ebd36...58a

Hadde jeg fått beskjeden som du fikk så hadde leg latt være. Spesielt med tanke på dattera di. Sikkert både miner, kommentarer og irritasjon mot henne. Husker fremdeles de som hadde makrell på maten da jeg var liten. Jeg mobba aldri noen, men det preget mitt syn på dem. Sånn er desverre barn, ingen unsskyldning

Anonymous poster hash: c0722...f08

Syns egentlig at barnet kan ha det som hun ønsker som matpakke..

MEN (!!!) husker selv da jeg gikk på barneskolen- og et par tvillinggutter i klassen hadde makrell på skiva hver dag. Makrell eller sardiner (!!).

Det merktes godt av oss andre i klassen. De ble tilogmed "mobbet" fordi maten deres luktet..

Så kanskje det er best å ta hensyn slik at det samme ikke skjer med din datter..

Jeg selv TÅLER virkelig ikke lukten av makrell i tomat. Mitt barn som går i bhg spiser det omtrent hver dag der. Jeg er så sensitiv på makrell lukten at hun må skifte klær når hun kommer hjem. (Ikke makrell på matpakken, men påsmurt i bhg.)

Anonymous poster hash: 37377...16f

Hadde ikke giddet å ta hensyn til det nei.. Det lukter sterkt av andre ting også, kokt egg, kaviar, spekepølse.. Mange som har med makrell på jobben, helt ok. Jeg spiser det ikke. .

Anonymous poster hash: e25d2...3f6

Hva f...! Det er liksom ikke "lov" å ha sjokoladepålegg på brødskiva siden det er sukker og usunt. Og nå er  det ikke greit med makrell fordi det lukter! Jeg liker ikke lukten av peanøttsmør, jeg kan ikke kreve at mine kolleger ikke kan ta med dette på brødskiva si. Dette blir for dumt! Det er ingen som tåler noe som helst lengre!

Anonymous poster hash: f371e...d43

Annonse

Liker man ikke markell i tomat lukter det forferdelig i hele rommet når noen drar opp en matpakke som har godgjort seg i romtemperatur i noen timer først. Tråden her viser at mange som faktisk liker dette er enige i det. I et idealsamfunn spiser alle sunt, alle er kjempetolerante og ingen blir eklet ut av noe som helst.

Om ungen din har makrell i tomat kommer imidlertid noen - her i den virkelige verden - og neppe bare en - til å synes maten hennes lukter like ille som bæsj, og det BLIR dessverre kommentert. Om ikke i klasserommet, så i skolegården etterpå. Kan du ikke føye læreren som har sagt i fra på en pen måte?

Det er ikke helt usannsynlig at jenta di har fått en del kommentarer, men at hun ikke sier noe til deg fordi hun ikke vil såre deg ved å si maten du lager gjør at hun får negative kommentarer. Det er mulig hun "skåner deg" fra denne informasjonen.

Anonymous poster hash: 47f30...154

Er det mulig?!? Fisefine folk som ikke tåler lukt av pålegg? Nei jeg blir målløs 😂😂

Anonymous poster hash: cc179...4ed

Liker man ikke markell i tomat lukter det forferdelig i hele rommet når noen drar opp en matpakke som har godgjort seg i romtemperatur i noen timer først. Tråden her viser at mange som faktisk liker dette er enige i det. I et idealsamfunn spiser alle sunt, alle er kjempetolerante og ingen blir eklet ut av noe som helst.

Om ungen din har makrell i tomat kommer imidlertid noen - her i den virkelige verden - og neppe bare en - til å synes maten hennes lukter like ille som bæsj, og det BLIR dessverre kommentert. Om ikke i klasserommet, så i skolegården etterpå. Kan du ikke føye læreren som har sagt i fra på en pen måte?

Det er ikke helt usannsynlig at jenta di har fått en del kommentarer, men at hun ikke sier noe til deg fordi hun ikke vil såre deg ved å si maten du lager gjør at hun får negative kommentarer. Det er mulig hun "skåner deg" fra denne informasjonen.

Anonymous poster hash: 47f30...154

Kanskje dere prippene damer kan oppdra ungene deres til ikke å snakke sånn om andre og til ikke å mobbe medelever, verken for matpakker eller noe annet.

Anonymous poster hash: a54e1...0f0

Syns egentlig at barnet kan ha det som hun ønsker som matpakke..

MEN (!!!) husker selv da jeg gikk på barneskolen- og et par tvillinggutter i klassen hadde makrell på skiva hver dag. Makrell eller sardiner (!!).

Det merktes godt av oss andre i klassen. De ble tilogmed "mobbet" fordi maten deres luktet..

Så kanskje det er best å ta hensyn slik at det samme ikke skjer med din datter..

Jeg selv TÅLER virkelig ikke lukten av makrell i tomat. Mitt barn som går i bhg spiser det omtrent hver dag der. Jeg er så sensitiv på makrell lukten at hun må skifte klær når hun kommer hjem. (Ikke makrell på matpakken, men påsmurt i bhg.)

Anonymous poster hash: 37377...16f

Det må mine også! Aldri sagt det til noen, for jeg tenkte det var så sært.

Brekker meg nesten når de kommer løpende med makrellflekker og ånde. Rett hjem til vaskefilla og nye klær 😂

Anonymous poster hash: 3c0b2...7d7

Ærlig talt. God helse og sunne matvaner går da foran det meste annet. Det er en halvtimes tid de spiser hver dag. Den lukta får den ene ungen tåle. Hvis det er lukta som er problemet er det flere ting som ikke bør spises. Kokt egg f.eks! Det stinker jo hvertfall fis. Hadde jeg fått den beskjeden hadde jeg leksa opp med informasjon om sunt kosthold og omega-3. Så hadde nok læreren holdt kjeft til slutt. Jeg er lærer, har også studert ernæring. Og hvis ungene har sunt pålegg som stinker er det MYE bedre enn at de kommer med nugatti. Jeg liker heller ikke lukta noe særlig, men kunne aldri falt meg inn å kommentere hva ungene har på skivene sine. Spesielt ikke når det er sunn mat! Har de kaker, godis og nugatti hele tida hadde jeg nok derimot reagert.

Anonymous poster hash: c90ea...422

Autister kan reagere kraftige på lukt. Det er nok en god grunn.

Anonymous poster hash: 6b249...bc9

Autister reagerer på mye rart. Blant annet vil de at dagen skal være lik hver eneste dag! Dessverre er det ikke sånn at en klasse med 30 unger kan være helt lik hver dag. Er du så autistisk at du reagerer om en unge har makrell på maten bør du dessverre gå i en spesialklasse. Hilsen en som har jobbet mye med autister!

Anonymous poster hash: c90ea...422

Det er en grunn til at holdbarheten på en åpnet makrell i tomat er ca. ett døgn. Det blir mye lukt og bakterier. Det lukter ikke spesielt godt nyåpnet hjemme, men etter å ha ligget og godgjort seg i sekken, lukter det verre. Jeg synes ikke barna mine trenger å spise dette på skolen, det holder hjemme. Selv om det er veldig sunt. Anonymous poster hash: d68bd...2e0

Hvor har du det fra? Og hvordan tilføres disse bakteriene? Kommer de løpende når de ser akkurat makrell i tomat?

Anonymous poster hash: 34273...b88

Bruker bare porsjonspakninger med makrell, leverpostei og kaviar.

Sender med litt forskjellig, så kan de velge selv.

Enkelte matvarer lukter bajs, og barna mine skal slippe å bli mobbet pga matpakka. (Det er det flere som blir, dessverre 😔 )

Anonymous poster hash: 7251c...cb5

Jeg syns du skal ta hensyn til dette, makrell har en sterk lukt som flere syns er ekkel, og da spesielt når man skal sitte å spise sin egen mat i den intense lukta. Har jobbet i barnehage, og det var ikke kult å være det barnet som satt med makrell i boksen når naboen nesten satt og brakk seg av lukta (for ja, noen reagerer faktisk så ille på det). Etter noen "æsj" og "SE så ekkelt, Nina har makrell", lærte vi barna at man ikke kommentere andres matpakke, og det godtok dem. Men lukten var der likevel og barna tenkte sitt.  Kan du ikke gi barnet noe annet i matpakken og gi henne makrell hjemme? Anonymous poster hash: 16f2a...6c3

Hva med å lære barna at fisk er sunt? Og at hvordan det lukter av mat og andres matpakke trenger de ikke bry seg med? Bra du sier du jobbet i bhg og ikke gjør det lenger, dårlig forbilde!

Anonymous poster hash: 34273...b88

Matpakkemat bør være:

- så luktfri som mulig

- kunne spises uten hjelp fra en voksen

- så sølefri som mulig

- såppas interessant at barnet ditt ikke skiller seg ut, men heller ikke så spennende at alle skal se/lukte/smake eller diskutere matpakkens innhold.

Elever med eksempelvis Asperger syndrom kan fint gå i vanlig klasse. Noen av disse sliter med persepsjonsforstyrrelser og kan være svært følsomme for lukter.

Endret av MammantilNurket

Fy faen for en diskusjon. Her sitter vi å diskuterer at matpakka lukter på skolen! Tenk på alle de ungene i verden som ville vært sjeleglade for matpakke med lukt bare de fikk mat. Og ikke minst hvis de fikk den mens de var på skolen! Nå må folk virkelig skjerpe seg og sette ting litt i perspektiv. Skjønner ikke at det er mulig å være så fisefin og lage problemer ut av alle mulige ubetydelige ting. Jeg har sitti ved siden av både folk som spiser egg, kaviar og makrell i tomat. Eneste jeg har tenkt er at det lukter litt. Har aldri hatt problemer med å spise min egen mat på tross av det. Men jeg er vel bare rar siden jeg har gått både idrettslinje på vgs og studert idrett på høyere nivå. Vi var mer opptatt av de som spiste nugatti, muffins og godis enn de som spiste sunn, næringsrik mat! Det var en selvfølge for oss med både egg, kaviar og makrell i tomat. Ingenting rart med det, men sunn og næringsrik mat med protein.

Barnet mitt har nektet å spise makrell i tomat overhodet, etter at noen sa at pålegget luktet så vondt.

Anonymous poster hash: 2adf9...f99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...