Gå til innhold

Kan muslimer spise alt av smågodt?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å benytte den vanvittige priskrigen til å fylle opp påskeegg og dele ut på flyktningmottaket her, men så mener jeg å ha lest at det ikke er greit for muslimer å spise 'gelésnop'?

Noen som vet? Jeg kan jo bare kjøpe sjokolade for sikkerhets skyld, men de sure og seige tingene er jo de beste, syns jeg :)

Anonymous poster hash: 2161c...266

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan det er med flyktningmottak, men hjelpeorganisasjonene her jeg bor vil i alle fall ikke ha smågodt fordi det er så lite hygienisk og allergivennlig.

Også er det vel noe med gelatin og muslimer ja, men jeg vet ikke hva som inneholder det.

Anonymous poster hash: ed7e9...3b4

Muslimene jeg kjenner spiser overhodet ikke gummigodt i løsvekt, mye av det inneholder gelatin laget av grisefett så de dropper alt for sikkerhets skyld.

Jeg ville fylt eggene med sjokolade

Anonymous poster hash: 0162e...ece

Annonse

Det er lett å se på utsiden av smågodt eska. Noen lakriser har gelatin men andre ikke. Gelegodt har for det meste gelatin, men ikke alt. Har ikke funnet noe som ikke har det som jeg kommer på nå.  Salte lakris skaller har det ikke men her varierer det jo sikkert fra merke til merke. 

Flott tanke :) 

Anonymous poster hash: ba189...b05

Jeg snakket med en muslim på jobben idag ang. godteri og gelatin. Muslimske forskere har bekreftet at gelatinen i godteri og medisiner har vært igjennom så mange prosesser at man ikke lenger kan si det er grisefett så var helt greit å spise det

Anonymous poster hash: 80ea7...56a

Annonse

Hvorfor skal de ha påskeegg? De er muslimer og feirer ikke påske.

Anonymous poster hash: 6f83a...e18

Hvis jeg var på flukt og i et fremmed land ville jeg syntes det var hyggelig med et lite lyspunkt i hverdagen. Om noen kom med en kurv med boller fordi det var en høytid der man hadde det, ville jo det bare vært snilt:) Kanskje føler man seg mer velkommen, også, når noen tenker på deg, og ønsker å vise kulturen og inkludere deg.

Anonymous poster hash: ed5d4...b8a

Jeg er hverken kristen eller muslim, og feirer ikke påsken på noe religiøst innhold.

Men påskeharen kommer med egg til ungene likevel...

Eller trodde du påskeegg og påskehare er en bibelsk tradisjon? Tror ikke hverken Gud eller Jesus har noe med påskeharen å gjøre.

Jeg er hverken kristen eller muslim, og feirer ikke påsken på noe religiøst innhold.

Eller trodde du påskeegg og påskehare er en bibelsk tradisjon? Tror ikke hverken Gud eller Jesus har noe med påskeharen å gjøre.

Samme her. Det gjelder julen, også. Påsken er en koselig tradisjon med familiekos, turer, solo, kvikklunsj og påskeegg:)

Hvorfor skal de ha påskeegg? De er muslimer og feirer ikke påske. Anonymous poster hash: 6f83a...e18

Eller trodde du påskeegg og påskehare er en bibelsk tradisjon? Tror ikke hverken Gud eller Jesus har noe med påskeharen å gjøre.Anonymous poster hash: 0162e...ece

https://kristendommen.wordpress.com/2008/03/16/paskeegg-har-røtter-i-kristen-tradisjon/

Anonymous poster hash: 6b037...2fb

Hvis jeg var på flukt og i et fremmed land ville jeg syntes det var hyggelig med et lite lyspunkt i hverdagen. Om noen kom med en kurv med boller fordi det var en høytid der man hadde det, ville jo det bare vært snilt:) Kanskje føler man seg mer velkommen, også, når noen tenker på deg, og ønsker å vise kulturen og inkludere deg.

Jeg kom som flyktning på 90tallet og jeg syntes det var fint da lokalbefolkningen tok seg tid og kom på besøk. Det var også kor fra eldrehjemmet som kom. De var alle i andre verdenskrig og det var hyggelig at de viste forståelse for hva vi gikk gjennom. Vi ble venner med norske barn. De kombofte og vi lekte sammen. Faktisk var min første kjæreste Lars. Det spiller ingen rolle om noen feirer påske eller ikke. Om du feirer påske og finner deg tid til å feire med nye innbyggere,da er det bare hyggelig. Når det gjelder muslimer og gelatin så tror jeg at den som finnes i godteri er så renset at det har ingen ting med svin å gjøre.

Anonymous poster hash: 33bab...1e5

Herregud. Dere er en gjeng med høns. Muslimer feirer id. Gi dem noe da hvis dere skal påtvinge dem noe på en høytid.

Men når det er sagt, fint å gjøre noe hyggelig for dem,det kan jo være så mangt, når som helst egentlig. Men hvorfor må det være påskeegg? Forklare dem om påske i samme slengen også da eller? Hvorfor ikke gi dem noe annet enn påskeegg? Siden påskeegg tross alt hører til påsketradisjoner og påskefeiring i dette landet, selv om det ikke står om i bibelen. Påskeegg er brukt som et symbol.

Herregud. Dere er en gjeng med høns. Muslimer feirer id. Gi dem noe da hvis dere skal påtvinge dem noe på en høytid.

Men når det er sagt, fint å gjøre noe hyggelig for dem,det kan jo være så mangt, når som helst egentlig. Men hvorfor må det være påskeegg? Forklare dem om påske i samme slengen også da eller? Hvorfor ikke gi dem noe annet enn påskeegg? Siden påskeegg tross alt hører til påsketradisjoner og påskefeiring i dette landet, selv om det ikke står om i bibelen. Påskeegg er brukt som et symbol.

Fortelle dem om påske?

Tror du de har bodd under en stein i jungelen før de kom hit eller? Selvfølgelig vet de hva påske og påskeegg er...

Akkurat som jeg synes det er koselig å få smake på tradisjonsmaten og bli invitert på besøk i forbindelse med id til min muslimske venninne synes muslimer det er koselig at vi deler våre tradisjoner med dem.

Muslimer er rause på denne måten, de blir gjerne med på kristne tradisjoner, selv i kirka blir de med (da er det verre med etnisk norske ateister eller f.eks jehovas)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...