Gå til innhold

Matolje...ikke ett fett?

Anbefalte innlegg

Det anbefales å bruke olje til steking, og olje som dressing og i matlaging, men jeg har aldri greid å lære meg hvilken olje man bruker til de forskjellige tingene. Jeg har nok bommet mer enn en gang, og har nå gitt opp å lære meg hva som er forskjellen. Har du flere typer stående? Og i såfall hvilke? Kanskje noen kan gi meg et lynkurs?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144264883-matoljeikke-ett-fett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det anbefales å bruke olje til steking, og olje som dressing og i matlaging, men jeg har aldri greid å lære meg hvilken olje man bruker til de forskjellige tingene. Jeg har nok bommet mer enn en gang, og har nå gitt opp å lære meg hva som er forskjellen. Har du flere typer stående? Og i såfall hvilke? Kanskje noen kan gi meg et lynkurs?

Olivenolje er best til dressing og til brødbaking. Ikke bruk den til kaker da den har en veldig sterk egensmak. Den egner seg heller ikke til steking pga for høy varme. Solsikkeolje eller rapsolje bruker jeg til steking og til kaker. Forskjellen på solsikkeolje og rapsolje håper jeg noen kan lære meg.

Anonymous poster hash: 5867d...1ef

Olivenolje er best til dressing og til brødbaking. Ikke bruk den til kaker da den har en veldig sterk egensmak. Den egner seg heller ikke til steking pga for høy varme. Solsikkeolje eller rapsolje bruker jeg til steking og til kaker. Forskjellen på solsikkeolje og rapsolje håper jeg noen kan lære meg.

Dropp gjerne solsikkeoljen og bruk bare rapsoljen til steking og kaker. Rapsolje inneholder omega3 (i tillegg til omega6), noe solsikkeolje nesten ikke gjør. Problemet i dag er at folk flest får i seg altfor mye omega6 som bl.a. solsikkeolje inneholder svært mye av. Har man for mye omega6 ift. omega3 trigger dette betennelser i kroppen, både åremessig og andre betennelser i kroppen, og øker dermed risikoen betraktelig for div. livsstilssykdommer som hjerte/kar.

En annen effekt av for mye omega6 ift. omega3 er at man med for mye omega6 og for lite omega3 vil bli mer sulten og vil få økt risiko for overvekt. Solsikke-, soya- og maisolje inneholder mye omega6, så de kan man egentlig bare droppe helt! Vi får i oss nok omega6 likevel - spesielt mye halvfabrikata bruker disse oljene fordi de er billige og smakløse.

Jeg bruker bare godt smør og olivenolje til matlaging. Skal jeg steke har jeg først i smør eller vann i panna, deretter olivenoljen, da unngår man at olivenoljen blir overopphetet. Men man kan fint bruke rapsolje til steking, de fleste foretrekker nok det siden den er mer smaksnøytral.

Jeg bruker rapsolje (kaldpresset) når jeg lager hjemmelaget majones eller aioli, eller hvis jeg baker kaker.

Vi trenger omega6 også, men da er det lurt å få det i seg via høykvalitetoljer i f.eks. nøtter og frø eller andre kaldpressede oljer.

Så man trenger egentlig ikke så mye mer enn godt smør, olivenolje og rapsolje av god kvalitet.

Anonymous poster hash: 55aaf...53d

Gjest Antarctica

Rapsolje smaker høgg når den varmes opp. Jeg har samme erfaring som du for øvrig: olivenolje bruker man der man ønsker dens særegne smak. Maisolje og solsikke er fine til steking, men hvis man vil brune noe, er det lurt å blande olje med litt margarin.

Brukar Extra Virgin olivenolje når den ikkje skal varmebehandlast, rapsolje eller varmpressa olivenolje ellers. Alt etter kva vi tilfeldigvis har. Rapsolje er sunnast etter kva eg har lest. Men om eg steiker stykker av kjøtt, fugl eller fisk brukar eg smør.

Klarnet smør (ghee) eller kokosolje er best og sunnest til steking. Extra Virgin olivenolje kan brukes hvis det er lav steketemperatur. MA kan også bruke meierismør / økologisk smør :-) Margarin / planteoljer bør unngås da det er kjemisk fremstilt og inneholder mye omega-6.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...