Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2016 #2 Skrevet 5. mars 2016 Når du skal på kartet sjå Må du alltid hugse på Nord er opp og sør er ned Vest til venstre, hugs på det (Synges på tonen til Kua mi)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #3 Skrevet 5. mars 2016 Sola baby, sola. Anonymous poster hash: 757ac...3ff
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #4 Skrevet 5. mars 2016 Det er derfor man har kompass! Anonymous poster hash: d90cb...b7d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #5 Skrevet 5. mars 2016 Sola står opp i øst og går ned i vest. Klokka 12 står den i retning rett mot sør. Finn ut hvor solen står opp der du bor, det blir øst. Så ser du hvor den går ned, det blir rett vest. Står du med venstre hånd mot øst og høyre mot vest, da peker ansiktet ditt som regel mot sør (du får sola direkte i ansiktet kl 12), og nord blir da bak ryggen din. Blir litt anderledes enn Pahlas regle, men prinsippet er det samme. Skal du lese kartet med min metode så vil du altså snu ryggen til solen (der den er kl 12) og da vil opp på kartet være mot nord, og da vil kart og terreng også stemme overens. Med litt trening så kan du også lære deg å finne ut hva klokka er med å se hvor sola er på himmelen (hvis du vet himmelretningene), eller man kan bruke klokken (sånn med visere) til en form for kompass. Legg merke til merker i naturen, f.eks. et fjell eller fjord, det kan hjelpe deg å orientere deg om retningene. Jeg bor nå ved Oslofjorden, da er snartmåten min å vite hvor sør er å tenke ut fjorden mot Danmark Ellers er det tegn i naturen du kan kikke etter når du er på tur. Maurtuer ligger f.eks. nesten alltid på sørsiden av et tre. Trær har som regel større greinvekst mot sør. Anonymous poster hash: aefa3...881
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 Det med sola er ikke brukbart i store deler av landet, da. I Nord-Norge, hvor jeg bor, er reglene helt annerledes. Om sommeren er f eks midnattssola i nord, mens om vinteren er det ingen sol å se. Vi må orientere oss etter kystlinja, hele Norskehavet ligger vestover, Barentshavet nordover! Anonymous poster hash: 9e8de...e48
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #7 Skrevet 5. mars 2016 Det med sola er ikke brukbart i store deler av landet, da. I Nord-Norge, hvor jeg bor, er reglene helt annerledes. Om sommeren er f eks midnattssola i nord, mens om vinteren er det ingen sol å se. Vi må orientere oss etter kystlinja, hele Norskehavet ligger vestover, Barentshavet nordover! Anonymous poster hash: 9e8de...e48 Det er jo den samme sola.... Og det stemmer jo på en prikk. Midtnattssola står i nord og klokken 12 på formiddagen står den i sør. Ikke ekstremt komplisert. Og man behøver ikke å velge mørketiden til å orientere seg 🙄 Anonymous poster hash: 27772...832
aanonym Skrevet 5. mars 2016 #8 Skrevet 5. mars 2016 (endret) Det med sola er ikke brukbart i store deler av landet, da. I Nord-Norge, hvor jeg bor, er reglene helt annerledes. Om sommeren er f eks midnattssola i nord, mens om vinteren er det ingen sol å se. Vi må orientere oss etter kystlinja, hele Norskehavet ligger vestover, Barentshavet nordover! Anonymous poster hash: 9e8de...e48 Reglene er akkurat de samme her i Nord-Norge. Om vi ikke akkurat ser sola hele tiden, så husker vi jo sånn noenlunde hvor den står opp og hvor den går ned. Har bodd flere steder i landsdelen i mitt over førtiårige liv, har aldri hatt problemer med himmelretningene. En enkel gammel vits kan brukes som huskeregel: "Hva er likheten mellom sola og et slips? - begge går ned i vest". Endret 5. mars 2016 av aanonym
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 Det med sola er ikke brukbart i store deler av landet, da. I Nord-Norge, hvor jeg bor, er reglene helt annerledes. Om sommeren er f eks midnattssola i nord, mens om vinteren er det ingen sol å se. Vi må orientere oss etter kystlinja, hele Norskehavet ligger vestover, Barentshavet nordover! Anonymous poster hash: 9e8de...e48 Jeg snakket om å orientere seg etter solen på dagtid. Er man i nord så blir selvfølgelig midnattssolen i nord på natta, men kl 12 på dagen er solen også der oppe i sør. (Mener det kan være motsatt på den sørlige jordkule, men litt usikker på akkurat det) Jeg tok utgangspunkt i dagtid i Norge. Å orientere seg etter kystlinja blir veldig upresist siden ikke alle bor ved øst-vest-fjorder, ikke alle bor ved en fjord eller ser en fjord eller kystlinje, og de færreste bor i nærheten av Barentshavet Men det er sikkert gode retningslinjer der du bor Anonymous poster hash: aefa3...881
Roheryn Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 (endret) Mulig jeg er dum, men solopp- og nedgang vil vel variere etter årstid, så med mindre man er en reser på å regne kan man ikke bruke det til å finne himmelretninger? Beint sør kl 12 er jo greit, men det er klart at når den står opp ti og går ned to på dagen vil den jo ikke starte i øst og gå ned i vest - da måtte jo jorda snurre mange ganger så fort som midt på sommeren for å rekke det... Dessuten er det jo også avhengig av fjell og daler - med mindre du sitter langt til havs vil jo tiden for solopp- og nedgang påvirkes av høyden på fjell/åser der sola er - og dermed også himmelretningen. Jeg bruker forresten å se for meg kart over området, for da vet jeg at nord er oppover. Men det forutsetter jo at du har studert kartet 😛 Endret 6. mars 2016 av Roheryn
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 Mulig jeg er dum, men solopp- og nedgang vil vel variere etter årstid, så med mindre man er en reser på å regne kan man ikke bruke det til å finne himmelretninger? Beint sør kl 12 er jo greit, men det er klart at når den står opp ti og går ned to på dagen vil den jo ikke starte i øst og gå ned i vest - da måtte jo jorda snurre mange ganger så fort som midt på sommeren for å rekke det... Dessuten er det jo også avhengig av fjell og daler - med mindre du sitter langt til havs vil jo tiden for solopp- og nedgang påvirkes av høyden på fjell/åser der sola er - og dermed også himmelretningen. Jeg bruker forresten å se for meg kart over området, for da vet jeg at nord er oppover. Men det forutsetter jo at du har studert kartet Du har rett i det. Det vil også variere noe med breddegraden man befinner seg på og årstiden vil spille inn, helt klart. Men det enkleste er egentlig å finne ut hvor sola står kl 12 (kl 13 på sommeren), stille seg med ansiktet rett mot solen og strekke armene rett ut til hver side. Da vil venstre arm peke rett mot øst og høyre arm peke rett mot vest, og bakhodet vende mot nord. Snur man ryggen til solen så vil du se skyggen din peke rett mot nord. Jeg har bodd veldig ulike steder, og selv om det har vært fjell eller andre hindre for sikten, så vil retningen stemme sånn noenlunde med at der man ser det første morgenlyset (i hvert fall fra ca. Trondheim og sørover) det blir ca. østover. Men mørkeste vinteren er gjerne ikke beste tidspunktet Men fra vårjevndøgn så er det helt kurant, helt til utpå høsten og høstjevndøgn i hvert fall. Uansett kan metoden med å stille seg med ansiktet mot solen kl. 12 og strekke ut armene brukes uansett årstid (så lenge man korrigerer for sommertid) Skal man navigere så bør man selvfølgelig ha kompass Jeg har gjort det til en vane å alltid prøve å finne ut hvor himmelretningene er der jeg oppholder meg, og også som deg i tillegg, se for meg kartet hvor jeg befinner meg og hva som etter kartet må være øst/vest/nord/sør. Anonymous poster hash: aefa3...881
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 Mulig jeg er dum, men solopp- og nedgang vil vel variere etter årstid, så med mindre man er en reser på å regne kan man ikke bruke det til å finne himmelretninger? Beint sør kl 12 er jo greit, men det er klart at når den står opp ti og går ned to på dagen vil den jo ikke starte i øst og gå ned i vest - da måtte jo jorda snurre mange ganger så fort som midt på sommeren for å rekke det... Dessuten er det jo også avhengig av fjell og daler - med mindre du sitter langt til havs vil jo tiden for solopp- og nedgang påvirkes av høyden på fjell/åser der sola er - og dermed også himmelretningen. Jeg bruker forresten å se for meg kart over området, for da vet jeg at nord er oppover. Men det forutsetter jo at du har studert kartet Du har rett i det. Det vil også variere noe med breddegraden man befinner seg på og årstiden vil spille inn, helt klart. Men det enkleste er egentlig å finne ut hvor sola står kl 12 (kl 13 på sommeren), stille seg med ansiktet rett mot solen og strekke armene rett ut til hver side. Da vil venstre arm peke rett mot øst og høyre arm peke rett mot vest, og bakhodet vende mot nord. Snur man ryggen til solen så vil du se skyggen din peke rett mot nord. Jeg har bodd veldig ulike steder, og selv om det har vært fjell eller andre hindre for sikten, så vil retningen stemme sånn noenlunde med at der man ser det første morgenlyset (i hvert fall fra ca. Trondheim og sørover) det blir ca. østover. Men mørkeste vinteren er gjerne ikke beste tidspunktet Men fra vårjevndøgn så er det helt kurant, helt til utpå høsten og høstjevndøgn i hvert fall. Uansett kan metoden med å stille seg med ansiktet mot solen kl. 12 og strekke ut armene brukes uansett årstid (så lenge man korrigerer for sommertid) Skal man navigere så bør man selvfølgelig ha kompass Jeg har gjort det til en vane å alltid prøve å finne ut hvor himmelretningene er der jeg oppholder meg, og også som deg i tillegg, se for meg kartet hvor jeg befinner meg og hva som etter kartet må være øst/vest/nord/sør. Anonymous poster hash: aefa3...881 Og skal du regne helt nøyaktig ut når sola står i sør (kan variere med noen faktorer), så sjekk denne http://www.yr.no/artikkel/regn-ut-nar-sola-star-i-sor-1.10922982 Anonymous poster hash: aefa3...881
soleia Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 Som ei over her, så pleier eg å sjå for meg kartet. (likar å studere kart før og medan eg reiser), og held som regel oversikt over kva rening havet befinn seg. Ellers "navigerar" eg etter sola. Men inni ein by, eller i eit einsformig landskap, så hender det eg vert litt lost.
Fullrulle86 Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 Jeg bor på vestkysten så jeg har kystlinja å forholde meg til😊 Da vet jeg alltid hvor vest er og resten går av seg selv da!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 Hvis jeg er kjent i området, slik som her hjemme, er det ikke noe problem. Da vet jeg alltid at retningen mot nabobyen er mot nord, og da går resten av seg selv. Er jeg utenfor kjentområde, er jeg like blank som deg er jeg redd.... Anonymous poster hash: 82efb...1e0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 Tja, HI... Jeg vet ikke med deg, men JEG ble i alle fall ikke klokere av disse svarene her. Snarere bevist de for meg at dette ER vanskelig. Anonymous poster hash: 1c166...e3a
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 Jeg vet alltid hvor nord er sånn ca. Ikke nøyaktig på graden, men kan alltid avgjør hvor nord er med en feilmargin på maks 10grader. Vet ikke hvordan jeg gjør det, om det er sola eller vinden, geografien eller om jeg bare enser magnetfeltet slik alle dyr kan. Det er liksom en sans på samme måte som man vet hva som er opp og ned (med mindre man er i et snøskred). Kjenner mange som har det likt. Anonymous poster hash: 3e5ba...b34
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #18 Skrevet 6. mars 2016 Jeg bare vet det...det ligger innebygget på et vis. Anonymous poster hash: cc9e1...a4f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #19 Skrevet 6. mars 2016 Det ligger i hodet mitt, vet alltid hvor nord er! Anonymous poster hash: 1e836...8da
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #20 Skrevet 6. mars 2016 Men hvorfor må man i det daglige vite hvor nord/sør er? Aldri tenkt tanken engang jeg 🙊 Anonymous poster hash: f0d18...92b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #21 Skrevet 6. mars 2016 Men hvorfor må man i det daglige vite hvor nord/sør er? Aldri tenkt tanken engang jeg 🙊 Anonymous poster hash: f0d18...92b Jeg tenker også hvor nord/sør er, liker å ha litt kontroll på hvor jeg er. Innebygget som noen nevner? Ellers er jeg opptatt av logikk og realitet. Kan være det henger sammen, ikke vet jeg Anonymous poster hash: e00ce...2b2
Iselilja Skrevet 6. mars 2016 #22 Skrevet 6. mars 2016 Det er noe som jeg vet Nord er opp og sør er ned Høyre øst, og venstre vest Sådan husker jeg det best Melodi "Kua mi" Denne lærte jeg på barneskolen. På språget ser jeg at jeg må være hauggammel😳
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #23 Skrevet 6. mars 2016 Å vite hva som er nord/sør/øst/vest på kartet er jo easy peasy! Men i virkeligheten er en annen sak...Nord/sør vil jeg påstå sier seg selv. Venstre for Vest, altså V på begge! Anonymous poster hash: f0d18...92b
indianærn Skrevet 6. mars 2016 #24 Skrevet 6. mars 2016 om du vil enkelt finne himmelretningene. gå og se på nærmeste maurtue, den er alltid bygd mot sør. og da finner du lett alle andre retninger. og ellers har man kompass for slikt
Mamma til 2 søte Skrevet 6. mars 2016 #25 Skrevet 6. mars 2016 Det er noe som jeg vet Nord er opp og sør er ned Høyre øst, og venstre vest Sådan husker jeg det best Melodi "Kua mi" Denne lærte jeg på barneskolen. På språget ser jeg at jeg må være hauggammel😳 Det kommer jo helt annen på hvordan man står... Står du med ryggen mot nord er jo ikke nord opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå