Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #26 Skrevet 4. mars 2016 Det er så typisk norsk å skulle tillegge folk uedle motiver. "Gi bort til noen som har lite sier du? Du gjør det bare for å fremstå som snill!" Tror dere virkelig ikke at folk som har noe å gi bort foretrekker at det skal gå til noen som faktisk trenger det, og ikke noen som har plenty fra før men bare er gjerrige? Selv har jeg gitt bort masse på finn som jeg kunne fått betalt for - sykler, nedten ubrukte vinterdresser til barn osv. Dette gjør jeg fordi jeg tenker at størsteparten av de som biter på sånne tilbud har veldig lite, og at det da føles veldig feil å ta noen - for meg - usle hundrelapper for det. Heldigvis har det alltid dukket opp polakker i slitne klær med 20 år gamle biler. Hadde det kommet en fin frue med MK-veske og Tesla hadde jeg tenkt at det var bortkastet og at noen andre burde fått tingene i stedet. Nå har jeg aldri brukt den formuleringen hi kritiserer, men når jeg ser noen gjør det så tenker jeg det er flott at noen vil gi bort til de som er mest trengende. Jeg går ikke ut i fra at vedkommende er en selvgod idiot som liker å se folk vrenge seg i ydmykelse så de kan skryte på bloggen sin. Anonymous poster hash: 89d29...4ed Amen. Jeg blir like forbauset over hva folk her kan tenke! Janteloven lever bra Anonymous poster hash: 0a9c1...62a
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #27 Skrevet 4. mars 2016 Venninnen min sa "hun virkelig trengte det" og solgte det rett etterpå på Finn. Fordi hun trengte pengene. Frekt. Anonymous poster hash: 7a138...e98
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #28 Skrevet 4. mars 2016 Ofte står det jo meldinger på Finn, Hjelp oss å hjelpe o.l. der noen ønsker det ene eller det andre, ofte billig siden økonomien ikke er god. Da er det greit å se om en har noe å gi bort til disse. Anonymous poster hash: a060c...6ff
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #29 Skrevet 4. mars 2016 Venninnen min sa "hun virkelig trengte det" og solgte det rett etterpå på Finn. Fordi hun trengte pengene. Frekt. Anonymous poster hash: 7a138...e98 Men hun trengte vel pengene mer enn tingen. Er det egentlig så frekt? Anonymous poster hash: 8219b...d49
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2016 #30 Skrevet 4. mars 2016 Har lagt merke til dette selv og synes det er direkte latterlig at folk skal tigge og utlevere seg på en slik måte. Selv s å ga jeg bort et stuebord i går, på slike arvesider / gies bort. Førstemann til mølla og jeg ble kvitt bordet. Regner med de som har penger, ikke trenger å henge inne på slike sider - med midre de er fryktelige gjerrige? Mulig jeg er naiv, men det får så være. Flust med folk som spekulerer i å ta imot ting gratis for å selge det videre ja, så ja, du er naiv. Noen har dette som "jobb" ved siden av NAVing Anonymous poster hash: c1ae8...7aa Men de tjener neppe så mye på det. Det er jo ikke penger å hente på brukte ting, denne tråden beviser det jo...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #31 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har god råd. 300.000 i fond, 50.000 i aksjer og 20.000 på sparekonto. Ikke voldslmt mye lån. Likevel handler jeg nesten alt brukt. Handler mye nedsatt mat på matbutikken, og det er nok mye av grunnen til at jeg har mye sparepenger. Hvis noe gis bort gratis så tar jeg med glede imot.(så lemge jeg trenger det). Når jeg er ferdig med tingen selger jeg det). Tar ikke imot kun for videresalg. Har blant annet fått seng til gutten,barnevogn til jenta, masse masse babyklær, trådkurvsystem til walk in closet osv osv... Sikkert andre som trenger det mer (økonimisk sett), men vi trenger det også... Anonymous poster hash: cb6e2...3d4
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #32 Skrevet 5. mars 2016 Jeg jobber også som frivillige opp mot svake grupper og kan ikke fatte problemet! Det er søren meg så mange frekke mennesker der ute som benytter seg av giverglede selv om de ikke trenger det og jeg synes derfor det er helt innenfor å ville være sikker på at mottaker virkelig trenger det. Tar du organisasjoner som hjelp oss å hjelpe feks sjekker også de ut at mottaker virkelig trenger hjelpa! I grunn ganske vanlig med andre ord. Selv gir jeg dog heller til hjelp oss å hjelpe feks, men folk er jo forskjellige. Jeg annonserer tom min hjelp på feks Facebook jeg! Tenk det du! Grunnen er at flere da kan få mulighet til å slenge med tingene sine i bilen, men det sitter antagelig endel å tror jeg soler meg i glansen da altså? Ja, det skal ikke være enkelt! 😳 Anonymous poster hash: a6675...7e6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #33 Skrevet 5. mars 2016 Alt man skal henge seg opp i! Du gjør de jo ikke akkurat m en tjeneste med det tullet her heller! Anonymous poster hash: 299ee...258
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #34 Skrevet 5. mars 2016 Jeg skjønner ikke problemet! Hvis noe blir gitt bort her i omegn så er det ofte mennesker som har god økonomi som skyndter seg å si at de vil ha det. Hvis man spesifiserer at det gis bort til noen som virkelig trenger det, så holder disse seg som regel unna. Men jeg tenker at hvis folk blir fornærmet av dette så får de heller bare la være å si at de vil ha det. Anonymous poster hash: 7f791...488
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #35 Skrevet 5. mars 2016 Har lagt merke til dette selv og synes det er direkte latterlig at folk skal tigge og utlevere seg på en slik måte. Selv s å ga jeg bort et stuebord i går, på slike arvesider / gies bort. Førstemann til mølla og jeg ble kvitt bordet. Regner med de som har penger, ikke trenger å henge inne på slike sider - med midre de er fryktelige gjerrige? Mulig jeg er naiv, men det får så være. Flust med folk som spekulerer i å ta imot ting gratis for å selge det videre ja, så ja, du er naiv. Noen har dette som "jobb" ved siden av NAVingAnonymous poster hash: c1ae8...7aa Men de tjener neppe så mye på det. Det er jo ikke penger å hente på brukte ting, denne tråden beviser det jo...[/ Denne tråden beviser da ikke det? Det er jo penger å hente på å selge brukte ting, det er jo derfor noen græbber til seg gratis ting for å tjene på det. Disse tingene var det snille folk som ville gi bort til folk som trengte dem istedenfor å selge dem for å få penger selv. Anonymous poster hash: c1ae8...7aa
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #36 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har aldri skrevet slikt, men har tenkt det. Jeg kunne virkelig gitt bort mye til folk som virkelig trenger det, men vil ikke gi bort ting til folk som selger det etter jeg har gitt det bort. Jeg vil gi ting til folk som virkelig trenger det. Sjønner at de ikke syns det er ok å blotte seg sånn. Hadde jeg møtt ei mor som nesten ikke hadde penger til mat, hadde jeg tatt henne med på butikken og kjøpt en stor handlevogn med mat. Gitt mye klær osv.. Jeg har nok. Men kjøper ikke til de som har dårlig råd fordi de prioriterer klær, sminke, ukeblader, og pynteting og designklær istedet for mat. for så og ikke ha råd til mat. Det er veldig vanskelig og hjelpe disse, men når de er i en sånn situasjon, må de faktusk svelge stoltheten og innrømme det til omverdenen. Da hadde ihvertfall jeg trødd til. Håper jeg ikke høres kald ut, for det er jeg virkelig ikke. Men etter å ha sett luksusfellen, er det ikke alle jeg synes synd på. Anonymous poster hash: 6bb29...d1b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #37 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har god råd. 300.000 i fond, 50.000 i aksjer og 20.000 på sparekonto. Ikke voldslmt mye lån. Likevel handler jeg nesten alt brukt. Handler mye nedsatt mat på matbutikken, og det er nok mye av grunnen til at jeg har mye sparepenger. Hvis noe gis bort gratis så tar jeg med glede imot.(så lemge jeg trenger det). Når jeg er ferdig med tingen selger jeg det). Tar ikke imot kun for videresalg. Har blant annet fått seng til gutten,barnevogn til jenta, masse masse babyklær, trådkurvsystem til walk in closet osv osv... Sikkert andre som trenger det mer (økonimisk sett), men vi trenger det også... Anonymous poster hash: cb6e2...3d4 Hvorfor selger du videre ting du har fått da? Da skal du gi det videre!!! Anonymous poster hash: 6bb29...d1b
thricane Skrevet 5. mars 2016 #38 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har sikkert sagt det en eller flere ganger, at jeg vil gi til noen som trenger det. Mener overhode ikke noe vondt med det, jeg har selv hatt det veldig trangt økonomisk og husker hvor utrolig takknemlig jeg var da vi fikk div ting til leiligheten vår av andre. Spør selvfølgelig ikke om hvorfor eller hvor mye folk trenger det, men f eks da ei venninne fikk barn og jeg visste de hadde dårlig råd, fikk hun bilsete og vogn som jeg hadde fra mine var små. Jeg ble glad og hun ble glad (håper jeg da). Ser ikke ned på folk fordi de har dårlig råd, har jo vært der selv. Men hvorfor er det så galt å si det som det er da?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #39 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har god råd. 300.000 i fond, 50.000 i aksjer og 20.000 på sparekonto. Ikke voldslmt mye lån. Likevel handler jeg nesten alt brukt. Handler mye nedsatt mat på matbutikken, og det er nok mye av grunnen til at jeg har mye sparepenger. Hvis noe gis bort gratis så tar jeg med glede imot.(så lemge jeg trenger det). Når jeg er ferdig med tingen selger jeg det). Tar ikke imot kun for videresalg. Har blant annet fått seng til gutten,barnevogn til jenta, masse masse babyklær, trådkurvsystem til walk in closet osv osv... Sikkert andre som trenger det mer (økonimisk sett), men vi trenger det også... Anonymous poster hash: cb6e2...3d4 Dere trenger det vel strengt tatt ikke Anonymous poster hash: 8219b...d49
Fandens Oldemor Skrevet 5. mars 2016 #40 Skrevet 5. mars 2016 Jeg har god råd. 300.000 i fond, 50.000 i aksjer og 20.000 på sparekonto. Ikke voldslmt mye lån. Likevel handler jeg nesten alt brukt. Handler mye nedsatt mat på matbutikken, og det er nok mye av grunnen til at jeg har mye sparepenger. Hvis noe gis bort gratis så tar jeg med glede imot.(så lemge jeg trenger det). Når jeg er ferdig med tingen selger jeg det). Tar ikke imot kun for videresalg. Har blant annet fått seng til gutten,barnevogn til jenta, masse masse babyklær, trådkurvsystem til walk in closet osv osv... Sikkert andre som trenger det mer (økonimisk sett), men vi trenger det også... Anonymous poster hash: cb6e2...3d4 Jeg hadde blitt veldig skuffet hvis jeg fant ut at barneutstyret jeg gav bort ikke gikk til en som hadde nytte av å få gratis hjelp, men heller til en som hadde mer penger enn meg på bok og som attpåtil solgte det videre for å skvise enda mer ut av gaven.
overlord Skrevet 5. mars 2016 #41 Skrevet 5. mars 2016 Ga bort et par ski en gang. Vil heller gi bort til noen som trenger det enn å få et par hundrelapper for det. Men når skiene ble hentet av par med formue på 20 mill ifølge skattelistene, ja da begynte jeg å heller ta litt betalt for brukte ting.
Miamimom Skrevet 5. mars 2016 #42 Skrevet 5. mars 2016 Har lagt merke til dette selv og synes det er direkte latterlig at folk skal tigge og utlevere seg på en slik måte. Selv s å ga jeg bort et stuebord i går, på slike arvesider / gies bort. Førstemann til mølla og jeg ble kvitt bordet. Regner med de som har penger, ikke trenger å henge inne på slike sider - med midre de er fryktelige gjerrige? Mulig jeg er naiv, men det får så være. Flust med folk som spekulerer i å ta imot ting gratis for å selge det videre ja, så ja, du er naiv. Noen har dette som "jobb" ved siden av NAVing Anonymous poster hash: c1ae8...7aa Men de tjener neppe så mye på det. Det er jo ikke penger å hente på brukte ting, denne tråden beviser det jo...Jeg kjenner en som tjener meget gode penger på dette. Nettopp fordi folk gir bort nesten nye, dyre ting. ( Eller gamle, flotte ting)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2016 #43 Skrevet 5. mars 2016 Jeg lg mannen handler brukt der vi kan. Vi er nøye på å kjøpe bilstol og ting som har sikkerhetsfunksjoner nytt eller av folk vi kjenner og stoler på. Vi driver ikke og tigger gratis ting rundt forbi av fremmede. Gir vi noe bort gir vi det til fretex osv, osv. Fordi de allerede vet hvem som trenger hjelp. Sånn jeg vil gi til noen som virkelig trenger det er bare en måte og si fortell meg alle dine sorger så skal jeg vurdere om du er en god fattig som fortjener hjelp. Gir du noe bort forventer du ikke å få noe tilbake, men er mange som forventer bragging rights. Når det gjelder folk med skattbar formue som henter ting. Selvfølgelig du tror vel ikke par med normal inntekt som kjøper nytt i eningen slik som resten av landet får spart. Det beste for miljøet hadde vært hvis vi alle ble mer "gjerige" begynte å selge det vi var lei av og se på finn/ kjøp og salg etc, etc før vi kjøpte noe nytt. Vil du at ting skal komme dit det virkelig trengs gir du det til en veldedigorganisasjon som driver med fattig hjelp. Anonymous poster hash: 83867...dce
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2016 #44 Skrevet 5. mars 2016 Jeg lg mannen handler brukt der vi kan. Vi er nøye på å kjøpe bilstol og ting som har sikkerhetsfunksjoner nytt eller av folk vi kjenner og stoler på. Vi driver ikke og tigger gratis ting rundt forbi av fremmede. Gir vi noe bort gir vi det til fretex osv, osv. Fordi de allerede vet hvem som trenger hjelp. Sånn jeg vil gi til noen som virkelig trenger det er bare en måte og si fortell meg alle dine sorger så skal jeg vurdere om du er en god fattig som fortjener hjelp. Gir du noe bort forventer du ikke å få noe tilbake, men er mange som forventer bragging rights. Når det gjelder folk med skattbar formue som henter ting. Selvfølgelig du tror vel ikke par med normal inntekt som kjøper nytt i eningen slik som resten av landet får spart. Det beste for miljøet hadde vært hvis vi alle ble mer "gjerige" begynte å selge det vi var lei av og se på finn/ kjøp og salg etc, etc før vi kjøpte noe nytt. Vil du at ting skal komme dit det virkelig trengs gir du det til en veldedigorganisasjon som driver med fattig hjelp. Anonymous poster hash: 83867...dce Dette er hva jeg tenker også. Å skulle vurdere verdigheten av den som tar imot handler mest om den som gir. Man føler seg mer veldedig om man kan føle at man "hjelper". Alle burde handle brukt og reparere før de kaster, og fattige burde få mulighet til å leve som andre, ikke leve på noens nåde. Betal skatt, så hjelper du alle...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #45 Skrevet 6. mars 2016 Det er ikke noe ok måte å gi bort ting. Har dog selv opplevd å gi bort ting som lå for salg på Finn et par dager senere. Ble litt sur da altså. Nå gir jeg bort via folk jeg kjenner. Anonymous poster hash: fde9b...921 Kanskje de virkelig trengte pengene?....... Anonymous poster hash: f111f...773
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2016 #46 Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ikke skrevet det. Men. Jeg har flere ganger opplevd at personer som tydelig skal selge det videre henter det jeg gir bort. Da synes jeg det er bedre at en student får det. Anonymous poster hash: 0a9c1...62a Men ... ting som gis bort mot henting, er de egentlig så "salgbare"? Brukte ting betales jo knapt for. Folk kjøper jo nytt som gale.Jeg har gitt bort mye fint. Gir det bort fordi jeg ikke klarer å bære møbler ut fra leilighet i 3. etasje. Og litt fordi det er et helvete å selge ting på finn, med pruting, utbakking etc.. Anonymous poster hash: 0a9c1...62a Men da er jo ikke prisen du får høy nok til å betale for bryderiet. Ergo gir du avkall på den mot at noen andre tar jobben. Om det er en som driver videresalg eller en verdig trengende - det er jo aller mest du selv som tjener på det ...Hvis en driver videresalg kan en fortsatt være en verdig trengende. Leser i tråd etter tråd her om fattige som oppfordres til å selge noe de har for å få hjulene til å hå rundt. Javel, det er noe de nettopp har fått, men de kan vel ha like stort behov for pengene fordet?.....-Jeg har også gitt bort ting på nettet fordi jeg ikke orker bryderiet med salg av varene. Dette kan jeg gjøre FORDI jeg er i en såpass heldig stiling økonomisk. Hadde jeg vært fattig hadde jeg vært mer opptatt av å selge sakene. Og jeg bryr meg katten om de som får tingene selger deler eller alt videre for å få pengene. Mest sannsynlig trenger de akkurat de pengene da. Anonymous poster hash: f111f...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå