Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men fremdeles har ingen svart på det mange har spurt om" HVOR har de rosaruss hen?", for oss som aldri har hørt om opplegget. Kan ikke være så vanlig når folk her fra rogaland, oslo, sørlandet osv sier de ikke har det

Anonymous poster hash: 697b1...2db

Jeg bodde i en bygd i Sogn og Fjordane for noen år siden, der hadde de det. Vet ikke om de har det enda.

Anonymous poster hash: 572af...1f1

Skrevet

Har heller ikke vært borti rosaruss - heldigvis. Bor i Oslo.

Anonymous poster hash: f3471...141
Skrevet

Her i Trøndelag er det noen som har det, og noen ikke.

Anonymous poster hash: 65663...703

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hos oss er de rosaruss, de får lue og russekort og spesiell plass i toget på 17. mai. Morsomt for barna med en markering av overgangen fra barnehage til skole. Argumentet om at de ikke kommer til å huske det faller på sin egen urimelighet, da er det ikke noe vits i å finne på noe hyggelig før barna er minst åtte-ti år, da?

Her på forumet ser det ut som det vanker en del triste og deprimerte folk som ikke VIL ha det gøy og hyggelig. Ungene MÅ tvinges på ski, uansett om de blir mobbet på grunn av balansen sin eller faller og slår seg, de MÅ be mobberen i bursdagen sin. Man skal ikke feire Valentines, morsdag, farsdag eller bursdag fordi det er bare tull for voksne mennesker. Man skal ikke gi gaver fordi man kan vise sin kjærlighet "på andre måter" - for eksempel ved å ta oppvaskmaskinen som egentlig er kvinnens oppgave, ikke sant? Bikini for jenter som ikke har pupper er seksualisering, rosaruss er fjollete. Lørdagsgodteri og karbohydrater generelt er døden, man skal da virkelig ikke gi sånt til ungene sine. Man skal helst sitte hjemme og spise havregrøt med vann og ha det kjipt hele året.

Her var begge eldste rosaruss og for et stas det var! De laget koselige russekort som de delte ut til venner og familie, de hadde en spesiell plass i 17. mai-toget. Barnehageungene vet ingenting om russens drikkevaner eller pulevaner, de vet bare at russen går med kule klær, er rampete og har det gøy. Og at de også vil ha en liten del av det.

Poenget om at de ikke kommer til å huske noe faller på sin egen urimelighet - hvorfor leser dere for barna når de er babyer? Hvorfor feire fireåringens bursdag? Og så videre. Vil for øvrig tro at barn som har vært rosaruss husker mer av det enn "voksenrussen" som gjerne har ligget på fylla i 3 uker.

Haha minner meg om Pippi som gikk på "skøyter" med kostene da hun skulle vaske gulvet. :P "Folk VILL ha tråkigt och ligga på golvet och skura och stöna "

Anonymous poster hash: 572af...1f1

Elsket den scenen da jeg var barn og tenkte at "Pippi har jo helt rett". Idag tenker jeg at Pippis metode fører til vannskade.
Skrevet

Men fremdeles har ingen svart på det mange har spurt om" HVOR har de rosaruss hen?", for oss som aldri har hørt om opplegget. Kan ikke være så vanlig når folk her fra rogaland, oslo, sørlandet osv sier de ikke har det

Jeg bor på et tettsted mellom Drammen og Oslo. Det er 4 barnehager her hvor 2 har rosaruss, de andre 2 har ikke..

Anonymous poster hash: d1431...f74

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har hatt barn i 3 forskjellig barnehager, i 3 forskjellige kommuner og ingen har praktisert det der... ikke vanlig her hvertfall!

Men kjøpt nå bukse og genser om du vil, kan bestilles på russeservice

Skrevet

Jeg er så glad jeg bor på østkanten i Oslo. Skal aldri flytte.

Russ? Russekort? Russebukse? KNUTER i lua.

Boom shakalaka...

Anonymous poster hash: 3020c...1e1

Skrevet

Har hørt om rosaruss, men aldri sett en :)

Skrevet

Så negative mange var her! Jeg var "rosaruss" siste år i barnehagen, det er faktisk en av de tingene fra tiden i barnehage som jeg husker best, sikkert fordi jeg synes det var så gøy. Vi lagde egne russeluer (av papir) og russekort. Husker ikke helt hva knutene gikk ut på, men vi delte ut russekort til de mindre barna og foreldre/forbipasserende og gikk i tog rundt barnehagen. Jeg tror ikke det kostet noe for foreldrene mine. Dette var for over 20 år siden i Oslo.

Det er klart det er stas for barna å bli så store at de snart er ferdig med barnehagen, og som andre sier; barna vet heller ingenting om de mindre heldige sidene ved den ekte russen, barnehagen har sin egen greie.

Anonymous poster hash: 85f86...f84
Skrevet

Så negative mange var her! Jeg var "rosaruss" siste år i barnehagen, det er faktisk en av de tingene fra tiden i barnehage som jeg husker best, sikkert fordi jeg synes det var så gøy. Vi lagde egne russeluer (av papir) og russekort. Husker ikke helt hva knutene gikk ut på, men vi delte ut russekort til de mindre barna og foreldre/forbipasserende og gikk i tog rundt barnehagen. Jeg tror ikke det kostet noe for foreldrene mine. Dette var for over 20 år siden i Oslo.

Det er klart det er stas for barna å bli så store at de snart er ferdig med barnehagen, og som andre sier; barna vet heller ingenting om de mindre heldige sidene ved den ekte russen, barnehagen har sin egen greie.

Anonymous poster hash: 85f86...f84

Vi hadde vikingklubb! Ble kledd ut som vikinger og lagde teater. En del bedre enn russ spør du meg...

Skrevet

Boom shakalaka...

Nei, man ska'kke kose seg!

;)

Må bare spørre; HVA er det egentlig som er så galt med rosaruss?

Russetiden er for å feire avslutningen på x antall års skolegang. Rosarussen feier avslutningen på barnehagetiden (på barnas måte).. Hva er problemet?

Som andre sier; det er få barn som forbinder russ med flatfyll, rølp, stryke på eksamen fordi man er for full til å huske og møte opp, sex og bråk. De ser de kule russebussene, dundrende musikk og unge voksne som løper rundt i en kul bukse og lua på snei og deler ut russekort. Hadde ikke barn syns det er stas med russ ville de ikke rent russen i senk for å få tak i russekort ;)

Slik barnehagene gjennomfører rosarussefeiringen er morsomt og minnerikt for barna da de gjør dette på "barnas måte".

Jeg prøvde å foreslå rosaruss for vår barnehage (har 3 barn som var det i en annen brhg), og møtte samme surpaddesvar som her, mange som dro inn fyll osv.. Jeg ble faktisk veldig overrasket over motstanden der da det i den andre brhg var veldig stas blant både foreldre og barn og ble gjort mye ut av "russetiden"..

Skrevet

Hvor er egentlig dette vanlig? Kjenner ingen som gjør dette og jeg har venninner med barnehagebarn over hele landet. Selv bor jeg ved Stavanger og har ikke hørt om dette noe sted i 2 timers omkrets.

Høres egentlig teit ut

Det skjer i Randaberg! Veldig stas med lue, knuter og t-skjorte. 😊

Anonymous poster hash: 31d3a...93d

Skrevet

Hos oss er de rosaruss, de får lue og russekort og spesiell plass i toget på 17. mai. Morsomt for barna med en markering av overgangen fra barnehage til skole. Argumentet om at de ikke kommer til å huske det faller på sin egen urimelighet, da er det ikke noe vits i å finne på noe hyggelig før barna er minst åtte-ti år, da?

Enig i at det var et dårlig argument.

Haha, det er vel også mange "store" russ som heller ikke husker en dritt av russefeiringen sin😂 Det er derfor man tar bilder😝

Anonymous poster hash: 36db0...205

Skrevet

Boom shakalaka...

Anonymous poster hash: 914f4...004

Skrevet

Enig i at det var et dårlig argument.

Haha, det er vel også mange "store" russ som heller ikke husker en dritt av russefeiringen sin😂 Det er derfor man tar bilder😝

Anonymous poster hash: 36db0...205

Hehe.. Ja, det er vel heller mer sannsynlig at den "store" russen glemmer ett og annet fra russefeiringen sin :P

Skrevet

Her går ikke barnehagene i tog heller, så opplegget hadde vært ekstra unødvendig

Skrevet

Hvor er egentlig dette vanlig? Kjenner ingen som gjør dette og jeg har venninner med barnehagebarn over hele landet. Selv bor jeg ved Stavanger og har ikke hørt om dette noe sted i 2 timers omkrets.

Høres egentlig teit ut

Det skjer i Randaberg! Veldig stas med lue, knuter og t-skjorte. 😊

Anonymous poster hash: 31d3a...93d

Randaberg ja. Det forklarer jo alt 😂

Anonymous poster hash: d07c6...dd2

Skrevet

Jeg har ennå ikke helt kommet meg etter følget med rosaruss og ditto mødre (også kledt i rosa!) jeg så for en stund siden. Noe så nekete!

Anonymous poster hash: 64988...9a7
Skrevet

Jeg syns det hadde vært gøy om vi haddebhatt det her, men da med hjemmelaget luer og kort. Kanskje vi kunne fått tak i en haug rosa joggebukser og stryke på noe gøy. Tenk så stas!

Har ikke sett et eneste argument som er bra for å ikke gjøre dette... At barna ikke husker det? For noe tull!! Selvfølgelig husker de det! Skal vi kutte ut feiringer, kinoer, karneval og alt "unødvendig" fordi dere tror barna ikke husker det da? Tåpelig.

Kjøpepresset kan barnehagen tone ned ved å lage utstyr selv sammen med ungene.

Anonymous poster hash: af9d3...3e7

Skrevet

Siden vi er anonyme her så kan jeg skrive mine faktiske tanker rundt dette.

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer harry og lavklasse enn rosa-russ.

Jeg ville aldri hatt ungen min gående rundt med russelue eller russedrakt (!) 17. mai.

Anonymous poster hash: 400d2...fd6

Skrevet

Siden vi er anonyme her så kan jeg skrive mine faktiske tanker rundt dette.

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer harry og lavklasse enn rosa-russ.

Jeg ville aldri hatt ungen min gående rundt med russelue eller russedrakt (!) 17. mai.

Anonymous poster hash: 400d2...fd6

Harry og lavklasse faktisk.

Det er snakk om barn som har det gøy og markerer avslutning på barnehagetiden.

Skrevet

Hvem fant på dette tror dere?

En guttemamma?

Jeg har ikke noe i mot at gutter går i rosa, langt derifra, men hvorfor rosaruss? Og hvorfor russ?

Kan de ikke være hula dansere? Vikinger? Maskotter? Troll?

Karneval med andre ord, en stor feiring før man begynner på skolen?

Jeg lurer oppriktig på hvor dette kommer fra!

Om de skal være russ passer det bedre med snørrgrønn enn rosa!

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

😂

Skrevet

En guttemamma?

Jeg har ikke noe i mot at gutter går i rosa, langt derifra, men hvorfor rosaruss? Og hvorfor russ?

Grønn russ er videregående, derfor kan ikke barnehagebarna være det. Hvorfor er det bedre å være vikinger, maskotter eller troll i stedet for rosaruss?

Anonymous poster hash: 9a58b...16e

Skrevet

En guttemamma?

Hvorfor ikke?

Hadde det vært en feiring der alle kledde seg ut som vikinger, klovner, kyllinger eller hva som helst, hadde noen sure padder hengt seg opp i det også! Uansett hva det er skal noen henge seg opp i det, kalle det Harry, unødvendig osv.

Hva er galt med rosa? Rød, blå, grønn, svart og oransj er iallfall opptatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...