Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Jeg vet dette er noe jeg burde vist, men hva er egentlig 0/0? 0, siden 0 er 0 uansett hva det deles på? 1, siden et tall som deles på seg selv bestandig er 1? Uendelig stort, siden svaret går mot uendelig når det man deler på går mot 0? Eller finnes det rett og slett ikke noe svar? Hva er riktig og hvorfor? Anonymous poster hash: 98382...827
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Men hvis du deler noe på ingenting blir det vell egentlig uendelig stort? Anonymous poster hash: 98382...827
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Men hvis du deler noe på ingenting blir det vell egentlig uendelig stort? Anonymous poster hash: 98382...827 Det blir som du prøver å kjøre saktere en 0 (stillestående), om du prøver så vil du begynne å rygge. Så det er ikke mulig å kjøre senere en å stå stille. På samme måten er det ikke mulig å dele på 0. Anonymous poster hash: 02b9c...b34
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Men hvis du deler noe på ingenting blir det vell egentlig uendelig stort? Anonymous poster hash: 98382...827 Det blir som du prøver å kjøre saktere en 0 (stillestående), om du prøver så vil du begynne å rygge. Så det er ikke mulig å kjøre senere en å stå stille. På samme måten er det ikke mulig å dele på 0. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Den sammenlikningen stemmer jo ikke. Det er jo fult mulig å kjøre i 0. Det betyr jo å stå stille. Å dele på et tall som er mindre enn 0 er jo greit. Det er bare å dele på et negativt tall. Det er det ikke noe rart i. Å dele andre tall på 0 går jo ikke. Det blir ulogisk. Man kan ikke ta noe og dele det i ingen grupper, men når vi tar ingenting og deler på ingen grupper da blir det mer problematisk. Jeg tror det går an å se det som at vi da kan få alle mulige svar, men jeg er ikke sikker og jeg forstår ikke sammenhengen helt. Derfor håpet jeg det var noen her inne som var gode i matte som gadd å forklare det. Anonymous poster hash: 98382...827
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Men hvis du deler noe på ingenting blir det vell egentlig uendelig stort? Anonymous poster hash: 98382...827 Det blir som du prøver å kjøre saktere en 0 (stillestående), om du prøver så vil du begynne å rygge. Så det er ikke mulig å kjøre senere en å stå stille. På samme måten er det ikke mulig å dele på 0. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Den sammenlikningen stemmer jo ikke. Det er jo fult mulig å kjøre i 0. Det betyr jo å stå stille. Å dele på et tall som er mindre enn 0 er jo greit. Det er bare å dele på et negativt tall. Det er det ikke noe rart i. Å dele andre tall på 0 går jo ikke. Det blir ulogisk. Man kan ikke ta noe og dele det i ingen grupper, men når vi tar ingenting og deler på ingen grupper da blir det mer problematisk. Jeg tror det går an å se det som at vi da kan få alle mulige svar, men jeg er ikke sikker og jeg forstår ikke sammenhengen helt. Derfor håpet jeg det var noen her inne som var gode i matte som gadd å forklare det. Anonymous poster hash: 98382...827 Nei, du kan ikke kjøre i null, det er det som er hele poenget. en bil som kjører (forover) har positiv fart, men bilen må stå stille (nullpunktet), før den kan begynne å rygge(negativ fart, dvs. minus). Sagt på en annen måte samme hvor lenge bilen står i vendepunktet vil den ikke komme noe sted. Det blir bare lettere å forstå når en tenker fart. Men slik du sier det, du har ingenting og vil dele med ingenting. Da kan en jo stoppe deg med en gang. Ok du har ingenting, dermed har du ingenting å dele. Ikke en gang til ingen. Det er og blir en umulighet, og kan i alle fall ikke bli et uendelig høyt tall, i og med utgangspunktet er 0 (ingenting). Anonymous poster hash: 02b9c...b34
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Rent matematisk er det ikke mulig å dele på 0. men praksis regning så blir 0/0 ingenting. Du har ingenting og du deler det på ingenting. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Men hvis du deler noe på ingenting blir det vell egentlig uendelig stort? Anonymous poster hash: 98382...827 Det blir som du prøver å kjøre saktere en 0 (stillestående), om du prøver så vil du begynne å rygge. Så det er ikke mulig å kjøre senere en å stå stille. På samme måten er det ikke mulig å dele på 0. Anonymous poster hash: 02b9c...b34 Den sammenlikningen stemmer jo ikke. Det er jo fult mulig å kjøre i 0. Det betyr jo å stå stille. Å dele på et tall som er mindre enn 0 er jo greit. Det er bare å dele på et negativt tall. Det er det ikke noe rart i. Å dele andre tall på 0 går jo ikke. Det blir ulogisk. Man kan ikke ta noe og dele det i ingen grupper, men når vi tar ingenting og deler på ingen grupper da blir det mer problematisk. Jeg tror det går an å se det som at vi da kan få alle mulige svar, men jeg er ikke sikker og jeg forstår ikke sammenhengen helt. Derfor håpet jeg det var noen her inne som var gode i matte som gadd å forklare det. Anonymous poster hash: 98382...827 Det er fortsatt 0 etter at du har delt det opp. Samme ingentingen er blitt delt på ingen. Vær så god, her er det ingen personer, og de får null appelsinbåter hver. Anonymous poster hash: 6cbc7...752
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Etter å ha googlet litt, eller egentlig ganske mye, fant jeg ut at 0/0 faktisk kan være alt mulig. Det er jo lett å se hvis vi bare gjør det om til et gangestykke. Uansett hva vi ganger 0 med så blir svaret 0. 1x0=0, -2x0=0,43573x0=0 osv. Da er det jo ganske opplagt at 0/0 må kunne bli hva som helst. http://www.matematikksenteret.no/content/2188/0:0--banan Anonymous poster hash: 98382...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå