Gå til innhold

Delt foreldrerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har vært utro i et halvt år mens jeg har gått gravid, og det er selvfølgelig over mellom oss.

Nå kommer babyen snart, og da kommer spørsmålet om delt foreldrerett opp.

Jeg har prøvd å sjekke opp litt på nett, men lurer på om noen kloke damer her inne kan tipse meg om hva det innebærer å gi ham delt foreldrerett eller å beholde eneansvaret for barnet?

Både praktisk, økonomisk osv..

Setter veldig pris på flere synspunkter :)

Anonymous poster hash: 80d2f...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke nektet han foreldreretten så fremt han er far til barnet

Anonymous poster hash: 0467a...956

Skrevet

Selv om far har vært dust mot deg så har han krav på delt foreldreansvar (er ikke noe som heter foreldrerett, forresten ;) ).

Vil han ha delt foreldreansvar og går rettens vei for å få det så er det stor sjanse for at han får det. Skal ihvertfall MYE til for at han IKKE får det. Da skal det være tungtveiende grunner som ligger bak om retten ikke gir far medhold..

Hilsen been there, done that..

Anonymous poster hash: 8c045...970

Skrevet

Barnefar har vært utro i et halvt år mens jeg har gått gravid, og det er selvfølgelig over mellom oss.

Nå kommer babyen snart, og da kommer spørsmålet om delt foreldrerett opp.

Jeg har prøvd å sjekke opp litt på nett, men lurer på om noen kloke damer her inne kan tipse meg om hva det innebærer å gi ham delt foreldrerett eller å beholde eneansvaret for barnet?

Både praktisk, økonomisk osv..

Setter veldig pris på flere synspunkter :)

Sistemann hos meg har jeg ikke delt foreldreansvar sammen med far. Var jordmor som spurte om jeg ønsket det eller ikke. Siden far og jeg ikke hadde samme adresse, så gikk hovedansvaret til mor fikk jeg beskjed om...

Anonymous poster hash: 98d90...4fe

Skrevet

Når dere ikke er registrert med samme bosted så vil blir ikke foreldreansvaret delt med automatikk. Men som flere her sier, om han krever å få delt ansvar, så får han det.

Skrevet

Ok :)

Det var mekler på familievernkontoret som spurte meg hva jeg ønsket, og sa at det var noe jeg måtte ta stilling til siden vi ikke er sammen mer.

Jeg ønsker selvfølgelig at han skal være i barnets liv, og tenker at det er mye opp til ham i forhold til hvordan situasjonen er nå.

Han er en god pappa selv om han har dårlig karakter.

Jeg bare lurer på hva som er forskjellen rent praktisk?

Mvh Hi :)

Skrevet

Selv om far har vært dust mot deg så har han krav på delt foreldreansvar (er ikke noe som heter foreldrerett, forresten ;) ).

Vil han ha delt foreldreansvar og går rettens vei for å få det så er det stor sjanse for at han får det. Skal ihvertfall MYE til for at han IKKE får det. Da skal det være tungtveiende grunner som ligger bak om retten ikke gir far medhold..

Hehe, ikke rart det var dårlig med info på nettet når jeg søker foreldrerett, kanskje 😑

Vil du fortelle hvordan det fungerer i praksis?

Hva slags innvirkning har det på hverdagslivet til deg og barnet deres?

Hi 😊

Skrevet

Ok :)

Det var mekler på familievernkontoret som spurte meg hva jeg ønsket, og sa at det var noe jeg måtte ta stilling til siden vi ikke er sammen mer.

Jeg ønsker selvfølgelig at han skal være i barnets liv, og tenker at det er mye opp til ham i forhold til hvordan situasjonen er nå.

Han er en god pappa selv om han har dårlig karakter.

Jeg bare lurer på hva som er forskjellen rent praktisk?

Mvh Hi :)

Dersom dere har delt foreldreansvar må du ha hans underskrift for å bestille pass eller endre navn på barnet.

Det er vel i grunnen de to tilfellene jeg kommer på at det kan ha praktisk betydning.

Du bør jo også tenke på hvilket etternavn du tenker at barnet skal ha.

Jeg har alltid hatt foreldreansvaret alene for min datter. Hun har også mitt etternavn, og farens som mellomnavn.

Foreldreansvaret får ingen betydning for samvær eller økonomi.

Anonymous poster hash: f42ce...1ac

Skrevet

Med delt foreldreansvar har begge lik rett på opplysninger som gjelder barnet.

Lege, skole, barnehage. All informasjon som ellers ville blitt gitt kun til den ene som har ansvar.

Ingen økonomiske fordeler/ulemper ved å dele. Så om du ønsker at han skal være en engasjert pappa, så taper du ikke på å dele. (Han vil vel aldri nekte barnet å få pass?)

Anonymous poster hash: 0041d...a81

Skrevet

Takk skal dere ha, damer!

Blir litt mye for meg om dagen, og da er det så fint å ha noen å spørre 😊

Høres ut som det er helt greit å ha delt.

Vi har ett barn sammen fra før også, så det er vel det mest naturlige.

Jeg er bare litt engstelig for om han plutselig vil gå for 50/50 deling en gang i fremtiden. Men det er vel uansett noe man må takle om den tid kommer..

Når jeg først er her, kan jeg kanskje driste meg til å spørre om har erfaring med samvær med baby og de første årene?

Skrevet

Hehe, ikke rart det var dårlig med info på nettet når jeg søker foreldrerett, kanskje 😑

Hi 😊

Du kan aldri skaffe eller fornye pass uten hans underskrift (flere som setter seg på bakbeina her slik at man må gå gjennom retten for å søke om å få nødpass).

Du kan ikke opprette en bankkonto til barnet uten hans underskrift.

Han vil få all informasjon vedrørende barnehage, skole, barnevern osv. Blant annet egne foredresamtaler i barnehage og skole- en for mor og en for far.

Du kan ikke bytte barnets navn uten hans tillatelse.

Jeg har et barn som ble født før reglene om krav på delt foreldre kom. Da man selv om som samboere kunne nekte å skrive under på delt foreldreansvar. Jeg priser meg lykkelig at jeg aldri gjorde dette. Faren var psykisk ustabil og jeg måtte gjennom papirmølla ofte selv til tross for dette.

Ikke skriv under på delt du, og så får han heller søke for å få det delt i etterkant. Han er fremdeles en far (om han vil det), men livet ditt vil være enklere i forhold til punktene ovenfor. Det er i alle fall mitt synspunkt.

Anonymous poster hash: aa3f1...929

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi 😊

Du kan aldri skaffe eller fornye pass uten hans underskrift (flere som setter seg på bakbeina her slik at man må gå gjennom retten for å søke om å få nødpass).

Han vil få all informasjon vedrørende barnehage, skole, barnevern osv. Blant annet egne foredresamtaler i barnehage og skole- en for mor og en for far.

Jeg har et barn som ble født før reglene om krav på delt foreldre kom. Da man selv om som samboere kunne nekte å skrive under på delt foreldreansvar. Jeg priser meg lykkelig at jeg aldri gjorde dette. Faren var psykisk ustabil og jeg måtte gjennom papirmølla ofte selv til tross for dette.

Ikke skriv under på delt du, og så får han heller søke for å få det delt i etterkant. Han er fremdeles en far (om han vil det), men livet ditt vil være enklere i forhold til punktene ovenfor. Det er i alle fall mitt synspunkt.

Du kan få pass uten underskrift, men det kan ta lengre tid. Han kan ikke nekte barnet pass med mindre det foreligger mistanke om kidnapping.

Skrevet

Hilsen been there, done that..Anonymous poster hash: 8c045...970

Hehe, ikke rart det var dårlig med info på nettet når jeg søker foreldrerett, kanskje

Hi Anonymous poster hash: 80d2f...816

Det har egentlig ingenting å si sånn rent praktisk i hverdagen. Jeg har barn i to kull.

Eldste er snart myndig, vi skilte lag før dette med automatisk delt foreldreansvar for samboere tredde i kraft. Vi var ikke engang klar over at vi ikke hadde delt foreldreansvar før jenta var 14 år og skulle fornye passet sitt. Da begge troppet på på politistasjonen fikk vi beskjed om at kun jeg trengte å signere da jeg hadde foreldreretten alene :P

Vi har alltid samarbeidet om alt så det spilte ingen rolle fra eller til :)

Med far nr 2 var det mer komplisert. Han flyttet før babyen ble født. Han var så bestemt på at han skulle ha delt ansvar at jeg fikk papirene servert mens jeg fortsatt lå i fødesenga!

Det som kompliserer ting litt mer her er at far har flyttet et stykke unna. Men jeg tar de daglige avgjørelsene når det kommer til barna, brhg/skolen er informert om at det kun er jeg som signerer på div papirer, så får far heller stikke innom skole/brhg å signere når han har tid. Vi er på foreldresamtaler sammen og samarbeider greit så det er egentlig uproblematisk med delt ansvar.

Det har ikke noe å si mtp delt ansvar da vi også har barn sammen fra før og valgene vi tar mtp eldste gjelder jo gjerne den yngste også ;)

Ang samvær med baby; korte og hyppige samvær i babyens vante omgivelser er anbefalt :)

Jeg skjønner tanken bak dette med å ønske eneansvaret. Jeg tenkte også at det ville vært mest praktisk å ha det alene. Men siden vi allerede hadde barn sammen så spilte det liksom ikke så stor rolle. Han måtte uansett signert på pass, godkjent navnbytte og alt det der med eldste. F.eks; det hjelper ikke å ha pass til yngste om eldste ikke får pga faren, vi hadde jo ikke fått reist uansett uten eldste.. Tenker jeg, da ;)

Dessuten, det var ikke noe annet galt med mannen enn at han behandlet meg som dritt, han hadde garantert fått delt ansvar om han gikk rettens vei, slik han truet med. Så jeg orket ikke styre med en rettssak jeg mest sannsynlig ville tapt uansett..

Skrevet

Hi 😊

Så ille at barnefaren har vært så vanskelig mot deg!

Det må være fryktelig å måtte forholde seg til i oppveksten til barnet ditt! For en dritt!

Det jeg er redd for er som sagt om det vil bli aktuelt for ham med delt bosted for barna i fremtiden, eller om han vil kunne nekte meg å flytte ol.

Heldigvis er han en god far og jeg tror ikke han ville gjort noe for å skade barna, uansett hvor dårlig stemning det er mellom oss for tiden.

Takk for råd, og at du delte erfaringen din, jeg setter stor pris på det 😊

Skrevet

Hilsen been there, done that..Anonymous poster hash: 8c045...970

Hehe, ikke rart det var dårlig med info på nettet når jeg søker foreldrerett, kanskje

Hi Anonymous poster hash: 80d2f...816

Det har egentlig ingenting å si sånn rent praktisk i hverdagen. Jeg har barn i to kull.

Eldste er snart myndig, vi skilte lag før dette med automatisk delt foreldreansvar for samboere tredde i kraft. Vi var ikke engang klar over at vi ikke hadde delt foreldreansvar før jenta var 14 år og skulle fornye passet sitt. Da begge troppet på på politistasjonen fikk vi beskjed om at kun jeg trengte å signere da jeg hadde foreldreretten alene :P

Vi har alltid samarbeidet om alt så det spilte ingen rolle fra eller til :)

Med far nr 2 var det mer komplisert. Han flyttet før babyen ble født. Han var så bestemt på at han skulle ha delt ansvar at jeg fikk papirene servert mens jeg fortsatt lå i fødesenga!

Det som kompliserer ting litt mer her er at far har flyttet et stykke unna. Men jeg tar de daglige avgjørelsene når det kommer til barna, brhg/skolen er informert om at det kun er jeg som signerer på div papirer, så får far heller stikke innom skole/brhg å signere når han har tid. Vi er på foreldresamtaler sammen og samarbeider greit så det er egentlig uproblematisk med delt ansvar.

Det har ikke noe å si mtp delt ansvar da vi også har barn sammen fra før og valgene vi tar mtp eldste gjelder jo gjerne den yngste også ;)

Ang samvær med baby; korte og hyppige samvær i babyens vante omgivelser er anbefalt :)

Jeg skjønner tanken bak dette med å ønske eneansvaret. Jeg tenkte også at det ville vært mest praktisk å ha det alene. Men siden vi allerede hadde barn sammen så spilte det liksom ikke så stor rolle. Han måtte uansett signert på pass, godkjent navnbytte og alt det der med eldste. F.eks; det hjelper ikke å ha pass til yngste om eldste ikke får pga faren, vi hadde jo ikke fått reist uansett uten eldste.. Tenker jeg, da ;)

Dessuten, det var ikke noe annet galt med mannen enn at han behandlet meg som dritt, han hadde garantert fått delt ansvar om han gikk rettens vei, slik han truet med. Så jeg orket ikke styre med en rettssak jeg mest sannsynlig ville tapt uansett..

Tusen takk for utfyllende svar 😊

Jeg håper å kunne ha det gode samarbeidet det ser ut som dere har i fremtiden, og regner med at vi kommer dit en dag vi også. (Etter litt kamelsvelging og tid.. )

Som du sier, det er mulig å være en god far selv om man er en ubrukelig partner 😉

Søsknene vil jo alltid være sammen og jeg vil at de skal ha like rettigheter og forhold til far.

Det kan jo også hende han føler mer ansvar når han er "med på foreldreretten"..

Nå skal jeg bare mase om en liten ting til.. Siden det virker som om du har vært i liknende situasjon som meg.. 😇

Fikk faren like godt forhold til babyen som ble født etter bruddet som til barnet dere allerede hadde sammen?

Skrevet

Nei, han fikk ikke det.. Ikke i starten..

Dessverre har min eks null impulskontroll samt mangel på sunn fornuft.

Han krevde overnattingssamvær nesten fra dag en, han mente det ikke bare var mitt barn så han hadde krav på overnatting..

Lang historie kort, han lagde så mye leven at fvk ba ham holde seg unna fram til han hadde roet seg. Det tok noen måneder..

Men de har et godt og nært forhold nå ;)

Men jeg tenker, ang det du skrev om flytting og samvær.

Hvis dere har delt ansvar for eldste så kan du jo ikke flytte uansett, med mindre du flytter fra eldste om far nekter flytting. Og han kan når som helst be om mer samvær, for han er jo fortsatt faren uavhengig av foreldreansvar. Så sånn sett har det ikke noe å si om dere deler ansvaret for begge barna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...