Gå til innhold

50% sykmeldt, kan jeg reise ut av landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 50% sykmeldt fra jobb. Vet ikke om dette vil vedvare, håper jeg kan jobbe snart 100% igjen. Men om jeg er delvis sykmeldt; er det problematisk å reise til syden en uke da? Vil jeg miste lønna mi?

Anonymous poster hash: 668c5...b9c

Skrevet

Akkurat som når du er i full jobb tar du ferie uten lønn ja. Du krysser av på sykemeldingsskjemaet når du skal avvikle ferie også får du ikke sykepenger for de dagene, akkurat som du ikke ville fått lønn fra jobb når du har ferie...

Det er i noen tilfeller mulig å beholde sykepengene når du reiser på ferie, da må du søke nav om det. Du må da få legen din til å skrive en utvidet legeattest hvor han beskriver hvorfor det vil være positivt for helsen din med et utenlandsopphold.

Anonymous poster hash: a9610...3a9
Skrevet

Akkurat som når du er i full jobb tar du ferie uten lønn ja. Du krysser av på sykemeldingsskjemaet når du skal avvikle ferie også får du ikke sykepenger for de dagene, akkurat som du ikke ville fått lønn fra jobb når du har ferie...

Det er i noen tilfeller mulig å beholde sykepengene når du reiser på ferie, da må du søke nav om det. Du må da få legen din til å skrive en utvidet legeattest hvor han beskriver hvorfor det vil være positivt for helsen din med et utenlandsopphold.

Tusen takk for svar:-)

Anonymous poster hash: 668c5...b9c

Skrevet

Då må du krysse av på sjukemeldingen din at du skal oppholde deg i utlandet i sjukemeldingsperioden. Du kan velge om du vil avvikle ferie eller om du vil søke om å beholde sjukepengene i den perioden det gjeld. Søknadsskjema ligg på nav sine nettsider.

Skrevet

Akkurat som når du er i full jobb tar du ferie uten lønn ja. Du krysser av på sykemeldingsskjemaet når du skal avvikle ferie også får du ikke sykepenger for de dagene, akkurat som du ikke ville fått lønn fra jobb når du har ferie... Det er i noen tilfeller mulig å beholde sykepengene når du reiser på ferie, da må du søke nav om det. Du må da få legen din til å skrive en utvidet legeattest hvor han beskriver hvorfor det vil være positivt for helsen din med et utenlandsopphold. Anonymous poster hash: a9610...3a9

Ein treng ikkje utvida legeattest og turen treng ikkje vere positiv for helsa. Ho må bare dokumentere at turen ikkje hindrar betring/evt hindrar/utsett oppsett behandling i denne sjukepengeperioden.

Skrevet

Du kan ta ut ordinær ferie for perioden du er utenlands. Da skrudde du av på del D.

Du kan derimot ikke kombinere 50% sykepenger med ferie, hvis du tenker å søke om å beholde sykepenger ved utenlandsopphold. Tar du ut avspasering med 50% sykmelding, kan du få det godkjent av nav, men det er basert på skjønn ut i fra en individuell vurdering.

Skrevet

Er du sykmeldt 50% så skal du jo være 50 % på jobb, så nei du kan ikke reise ut av landet. Da må du ta ut ferie

Anonymous poster hash: d7184...066
Skrevet

Er du sykmeldt 50% så skal du jo være 50 % på jobb, så nei du kan ikke reise ut av landet. Da må du ta ut ferie

En Harrytur over grensen til Sverige på en dag du ikke skulle vært på jobb går fint, men ikke lengre ferier og lignende. Det fikk i hvertfall jeg beskjed om da jeg var sykmeldt for noen år siden.

Anonymous poster hash: 49677...8ee

Skrevet

En Harrytur over grensen til Sverige på en dag du ikke skulle vært på jobb går fint, men ikke lengre ferier og lignende. Det fikk i hvertfall jeg beskjed om da jeg var sykmeldt for noen år siden.

Men hi snakker om en uke ferie i syden, og det er jo noe annet

Skrevet

Jada, det var bare en presisering til svare over slik at folk ikke skulle tro at reglene var helt firkantete.

Skrevet

Er du sykmeldt 50% så skal du jo være 50 % på jobb, så nei du kan ikke reise ut av landet. Da må du ta ut ferie Anonymous poster hash: d7184...066

50% ferie da? Feks 2-3 dager? Resten av 50% vil jo hi være sykemeldt. Blir jo liggende og være like dårlig i syden som i Norge...?

Anonymous poster hash: 20bc3...58b

Skrevet

Er du sykmeldt 50% så skal du jo være 50 % på jobb, så nei du kan ikke reise ut av landet. Da må du ta ut ferie Anonymous poster hash: d7184...066

50% ferie da? Feks 2-3 dager? Resten av 50% vil jo hi være sykemeldt. Blir jo liggende og være like dårlig i syden som i Norge...?

Nei, enten er hun for syk til å ha glede av ferien og må være 100% sykmeldt, eller så regnes hun som frisk nok til å ha glede av den og hele tiden hun er borte regnes som ferie og hun får feriepenger.

Skrevet

Kriteriet for å motta sykepenger er at du oppholder deg i Norge. Forlater du landet uten å krysse av for det på sykepengeskjemaet anses det som trygdemisbruk og er straffbart.

Man kan være for syk til jobb, men frisk nok til å nyte paraplydrink, solseng og bølgeskvulp i varmen, men da har man ikke krav på sykepenger og må krysse av for avvikling av ferie.

Skrevet

Jada, det var bare en presisering til svare over slik at folk ikke skulle tro at reglene var helt firkantete.

Egentlig så er de så firkantet, en har ikke lov til å reise ut av landet uansett. Men at det blirr sett gjennom fingrene i blandt er jo noe annet

Skrevet

Enten er man 100 sykmeldt, eller så er man friskmeldt og tar ut ferien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...