Gå til innhold

15- åringen vil ha piercing i navlen.. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 15 som veldig gjerne vil ha piercing i navlen. Jeg synes ingenting om det, mens pappaen synes hun skal få lov fordi det er hennes kropp og hun nærmer seg voksen.

Hun fyller 16 i Juli.. Vet det er 16- års grense på noen studioer, så jeg risikerer jo at hun kommer hjem med piercing etter sommeren uansett. Jeg er veldig sikker på at hun ikke kommer til å stikke selv dersom vi fortsetter å si nei. Hun er en veldig ordentlig jente og hører stort sett på det vi sier. Men dette piercing greiene gir hun seg ikke på..

Ja, hva sier dere? Er så usikker på om jeg er for streng.

Anonymous poster hash: a7251...10b

Skrevet

Trodde det var 18 års grense på det og nei jeg ville ikke latt en på 15 år ta det.

Anonymous poster hash: ccf81...313
Skrevet

Jeg fikk som 14 åring.

Vil jo si at en pircing i navelen er veldig harmløst i forhold til veldig mye annet.

Anonymous poster hash: c3040...a85

Skrevet

Hvorfor ikke? Mine døtre fikk det da de var 15-16 år. Andre steder enn navlen og ørene er uaktuelt her.

Anonymous poster hash: 674e9...f43

Skrevet

Her er det 16-års grense på begge studione vi har i sentrum så jeg ville sagt at hun fikk vente til bursdagen sin og betale selv.

Jeg som har både piercinger og tatoveringer selv er ikke i en posisjon hvor jeg kan nekte mine barn sånt, men jeg forventer at de holder seg til aldersgrensene. Det er en grunn til at de er satt.

Anonymous poster hash: 8fc67...c4d

Skrevet

Dersom det er 16-årsgrense er det vel egentlig ikke så mye å diskutere for da er det jo ikke lovlig? Men om det er lovlig, bae at de må ha samtykke fra en foresatt og hun er helt bestemt, så er det bedre at hun tar det nå enn i juli. Det er mye større risiko for infeksjon på sommeren på grunn av varme, solkrem, svetting, bading osv. Tar hun det nå rekker det å gro skikkelig til sommeren.

Anonymous poster hash: cb908...f88
Skrevet

Jeg er 35....og tok piercing som 15-åring. Forbanna hullet er det fortsatt!

Jeg var veldig redd for at hullet skulle utvide seg når jeg gikk gravid. Nå gjorde ikke mitt det...men Google pregnancy belly ring ig du får opp noen skremmende bilder. Vis henne dem

Anonymous poster hash: 941b7...3c4

Skrevet

Jeg tok da jeg var 14. Med mine egne barn vil jeg nok kanskje vente til fastsatt aldersgrense. Vil ihvertfall prøve på det :)

Skrevet

Vis hun virkelig hadde tenkt ordentlig gjennom det, og konsekvensene med arr osv om hun tar den ut så hadde jeg nok latt hun få ta det. Hadde vært med henne og funnet et ordentlig studio.

Jeg tok i navlen da jeg var 16, fortalte det ikke til foreldrene mine og har ikke gjort det ennå :)

Tok den ut da jeg var 18 da, det har grodd men er et lite merke ennå.

Navlen er lite synlig i forhold til leppe, nese og øyenbryn så hadde nok latt hun få lov.

Anonymous poster hash: 03355...329

Skrevet

Tok min da jeg var 18 år. Nå som godt voksen skulle jeg ønske jeg aldri hadde tatt den. Må ta den ut på hver kampsporttrening siden det er mye nærkontakt med blant annet spark midt i magen. Ikke godt å ha glemt å ta den ut da.

Anonymous poster hash: b155c...e7f

Skrevet (endret)

Vis hun virkelig hadde tenkt ordentlig gjennom det, og konsekvensene med arr osv om hun tar den ut så hadde jeg nok latt hun få ta det. Hadde vært med henne og funnet et ordentlig studio.

Jeg tok i navlen da jeg var 16, fortalte det ikke til foreldrene mine og har ikke gjort det ennå :)

Tok den ut da jeg var 18 da, det har grodd men er et lite merke ennå.

Navlen er lite synlig i forhold til leppe, nese og øyenbryn så hadde nok latt hun få lov.

Anonymous poster hash: 03355...329

Jeg signerer denne.

Jeg tok hull i nesen da jeg var yngre enn det, men lot hullet gro igjen etter noen år.

Falt meg ikke inn å måtte be om lov en gang, det var mitt valg og min kropp, og noe jeg hadde tenkt på en stund. Ombestemmer man seg gror det igjen.

Dessuten skal man ikke undervurdere hvor viktig det er å være tidlig ute med slikt blant når man er tenåring.

Endret av Virginia!
Skrevet

Hadde latt henne ta den nå. Bedre at det rekker å gro før sommeren. Navel og øre syns jeg er uskyldig. Alt annet hadde min datter måtte vente med.

Anonymous poster hash: 9e6b8...f95

Skrevet

Nei. Varig kroppsmodifikasjon får de drøye til de er myndige og tar ansvar selv. Dessuten er det usedvanlig lite pent.

Anonymous poster hash: 1f10b...dfa
Skrevet

jøss er de inn enda.. jeg tok når jeg var 15. mamma var med. tok de ut når jeg ble gravid som 17 åring. hullet har aldri grodd men vises ikke. la henne å synes jeg.

Anonymous poster hash: 6f4a3...ea0

Skrevet

Tok min da jeg var 18 år. Nå som godt voksen skulle jeg ønske jeg aldri hadde tatt den. Må ta den ut på hver kampsporttrening siden det er mye nærkontakt med blant annet spark midt i magen. Ikke godt å ha glemt å ta den ut da.

Men hvorfor harbdu den fortsatt i hvis du både angrer og trener slik hvor den er i veien?

Tok selv da jeg var 18 år og kunne ikke falt meg inn å ha den inni enda i en alder av 36 år selv om magen er like flat. Helt oppbrukt og lite flatterende med mindre man er fjortis.

Anonymous poster hash: 63865...3eb

Skrevet

Men hvorfor harbdu den fortsatt i hvis du både angrer og trener slik hvor den er i veien?

Tok selv da jeg var 18 år og kunne ikke falt meg inn å ha den inni enda i en alder av 36 år selv om magen er like flat. Helt oppbrukt og lite flatterende med mindre man er fjortis.

Samme sier jeg.

Tok min da jeg var 19, tok den ut da jeg ble gravid som 26-åring og har aldri satt den inn igjen.

Nå er jeg 41 år og altfor gammel til "bling" i navelen.

Anonymous poster hash: 8fc67...c4d

Skrevet

Du skulle ønske du ikke tok den?

Hvorfor i all verden tar du den ikke ut permanent da?

Til hi, hun får kun lov når hun er 16, om hun har tillatelse fra deg eller far.

Jeg tenker at navlen ikke er så farlig, synes jo som regel ikke.

Jeg tok i leppen da jeg var 18, nå er det 15 år siden jeg tok den ut og jeg har et skinnende hull under leppa... utrolig stygt!

I farten kan du jo også vise henne dette ;)

https://www.google.no/search?q=piercing+in+belly+button+gone+wrong&client=safari&hl=nb&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjyofW52Z3LAhVJMJoKHQPZDREQ_AUICCgB&biw=320&bih=444

Anonymous poster hash: 6f4bd...2a2

Skrevet

Nei. Varig kroppsmodifikasjon får de drøye til de er myndige og tar ansvar selv. Dessuten er det usedvanlig lite pent.

Anonymous poster hash: 1f10b...dfa

Tatovering er varig.

Piercing er ikke det.

Skrevet

Jeg vil si nei. Dette fordi hun enda er ung, tror hun kan alt om hele verden, men hun er enda ikke voksen eller moden. En slik piercing kan bli et UFATTELIG stygt arr. 

Jeg skulle ønske jeg aldri tok min. Jeg har hatt 10 piercinger i fjeset som har gitt små "hull" som vises, men det er den i navlen jeg angrer på. Hadde jeg hatt mulighet nå ville jeg lagt ut bilde av hvordan det ser ut nå f.eks etter to graviditeter. Jeg fikk infeksjon etter at piercingen ble tatt, det grodde skikkelig stygt, alt gikk liksom galt. Og da jeg ble gravid fikk jeg strekkmerke gjennom piercingarret og det er grusomt stygt. 

Så et slikt valg er man for liten til å ta når man er 15 (16) år. Be henne vente til hun er 18 år. Da kan hun kanskje tenke nøyere gjennom om hun syns mulige konsekvenser er verdt det. 

Anonymous poster hash: 20ac6...f13
Skrevet

Fordi "bunnhullet" grodde igjen. Da ble såperester etter dusjing ligge og irritere slik at det gikk en helvetes betennelse i det. Måtte stikke hull i "bunnhullet" på nytt for å få rensa sikkelig og bli kvitt betennelse. Så her blir det evig bling i navlen.

Skrevet

Jeg tenker faktisk JA. Fordi.... jeg selv ville ha det som 14-15 åring. Fikk slett ikke lov. Resultatet var at jeg flere ganger forsøkte å ta det selv med kanyle hjemme.... 

Også tenker jeg at navlen er et sted man kan skjule det om man vil, og OM det skulle bli infeksjon eller stygt så synes det kun om man viser det frem. Jeg tenker også at det er lurt å la en 15 åring få bestemme noen slike ting som er i grenseland selv fordi det kan forebygge en del trang til å bryte grenser.

Anonymous poster hash: 5c687...91e
Skrevet

Da jeg var 14 ( for 11 år siden) kjøpte vi nål på apoteket og fikk venner til å stikke. Så om hun virkelig har lyst på så får hun det nok uansett. 

Anonymous poster hash: 0112d...535
Skrevet

Det er kustygt og jalla, så jeg hadde forsøkt å nekte henne litt til. Hvorfor pynte noe så stygt som en navle. Hun risikerer at hullet ikke gror når hun plutselig skjønner hvor jalla det er.

Anonymous poster hash: 42a93...bfb

Skrevet

Vi har hatt samme situasjon her, i Juni i fjor.

Etter mye diskusjon fram og tilbake, ble vi enige om at det var greit.

Vi skaffet oss masse informasjon om rensing, risikoer osv. sammen med henne på forhånd. Uten noen veldige "pekefingre". Tror dette var veldig lurt, for hun har vært kjempeflink til å rense og ta forhåndsregler.

Eneste vi fant ut at var veldig dumt, var tidspunktet. Sommeren er ikke det lureste tidspunktet med tanke på bading, soling osv.

Men hun har vært heldig, ikke fått noen infeksjon eller andre problemer. Ennå da. Jeg vet. 😜😄

Men å se henne så stolt. Absolutt verdt det, spør du meg.

Skulle hun få infeksjon, stygt arr osv, ja, vel, men hun kan like gjerne skade seg på steder som synes langt mer enn der. Det er nå også nå hun har en flott kropp å pynte. Risikoen for å få ett arr etter graviditet osv, vel, hun kan like gjerne bli full I strekkmerker osv osv

Ingen vet, annet enn det vi har i dag. Sånn er det bare.

Nei, gå la nå jenta få kjenne at hun har foreldre som er der for henne. Selv om valgene kansje ikke er av de lureste. Om noen måneder kan hun gjøre det uten at dere vet, uansett. Og nå rekker det å gro skikkelig før sommeren kommer. 👍👍

Det er ikke ulovlig før dem fyller 16, det er bare at de må ha med foreldre/foresatte. Dere må signere ett papir og være med. (Men husk å sette spesifikasjoner på papiret, hehe, så det kun er navlen det gjelder.😉)

Anonymous poster hash: 8c467...1eb

Skrevet

Jeg har hull i navlen. Etter graviditeten ser jeg ikke ut.

Anonymous poster hash: 84121...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...