Gå til innhold

Hvordan vet jeg at katten får i seg nok mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok til oss en voksen katt for en og en halv uke siden. Syns han spiser veldig lite. Har prøvd tre forskjellige tørrfór, våtfor osv. Men, det er ingenting av det som har fristet.

Skal nevnes at han nyser mye og det renner av nesa.

Var hos dyrlege rett etter vi fikk han pga øremidd. Nevnte da at han nyser mye og spiser lite. Fikk beskjed om å observere almenntilstand. Han oppfører seg vel helt vanlig, men sover mye.

Men, så vet ikke jeg hvordan han pleier å oppføre seg da vi ikke har hatt han så lenge.

Skal til dyrlege igjen på fredag pga ny sprøyte mot øremidd, så skal nevne det da.

Men, hvordan kan jeg vite om han spiser nok? Har en katt til, så jeg vet ikke hvem som spiser hva. Mulig han spiser om natta, men om dagen er det minimalt.

Anonymous poster hash: 0faaf...1f2

Fortsetter under...

Skrevet

La maten stå fremme slik at katten kan spise akkurat når den er sulten.

Katter spiser ikke så mye iløpet av en dag, spesielt på vinteren da de kan være temmelig inaktive.

Kan også hende kattepusen fanger mat selv ute.

Mange typer tørrfor og våtfor som er av så dårlig kvalitet at dyrene ikke vil ha det/spiser kun det de trenger.

Dyrlegen bør også sjekke om evt tannproblemer.

Anonymous poster hash: 9632c...1e1
Skrevet

Kan be dyrlegen sjekke tennene med det samme du er der, katten vi overtok hadde råtne tenner og fikk forkjølelsesymptomer av det. (Ikke nysing da) ellers kan det jo hende den er forkjølet? Tror katter kan bli det også.

Skrevet

Du må bruke et fôr med kvalitet, f.eks Orijen. De spiser automatisk mindre av kvalitetsmat siden næringsstoffene er mer konsentrerte. Mat med mye karbohydrater må de spise mer av for å bli mette.

Anonymous poster hash: 74e56...9b6

Skrevet

Dehydrerte katter spiser lite. Min katt fikk rett og slett litt anoreksi. Kjøpte rehabvåtfor hos dyrlegen, det hjalp!

Anonymous poster hash: 573d8...6e8

Skrevet

Hvis den er forkjølt/tett i nesen kan det være den ikke smaker eller at det er slitsomt å spise uten å kunne puste (de er nesepustere) Min fikk penicillin når han var sånn, og ble raskt bedre.

Anonymous poster hash: f038b...973

Annonse

Skrevet

Ta ham til vet. Han kan ha klamydia. De får rennende øyne og nyser når de har det. Ikke bra.

Anonymous poster hash: 05e4b...337

Skrevet

Eller katteinfluensa. Katter skal vaksineres mot dette.

Anonymous poster hash: 05e4b...337

Skrevet

Katte influensa. Som skal vaksineres for kvart år dersom katten ikkje blir vaksinert kvart år får ein detta.

Anonymous poster hash: ea554...146
Skrevet

Har prøvd fór fra butikk og dyrt fór fra dyrebutikk.

Han er ikke ute enda ettersom vi ikke har hatt han så lenge enda, så er jo veldig inaktiv da.

Skal få dyrlegen til å sjekke tennene. I følge Dyrebeskyttelsen så ble han vaksinert i september.

Han drikker bra med vann da, heldigvis.

Jeg er ikke vant til katter som bare er inne, så mulig jeg overvurderer hvor mye en inaktiv katt bør spise. Men, jeg observerer at jeg sjeldent får med meg at han spiser. Og når jeg ser det, så er det ikke mange tygg. Men, kan jo hende han spiser på natta og da.

Er liksom vant til katter som spiser hele tiden (nesten), så blir litt bekymret.

Hi

Skrevet

Dytt.

Skrevet

.

Skrevet

Har du prøvd vanlig tunfisk på boks? Det er det eneste min kresne katt liker utenom tørrfor. Det kan godt være katten spiser på natten, min spiser når som helst på døgnet det passer henne. Men går han på do?

Anonymous poster hash: 82c99...262

Annonse

Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe tunfisk i morgen. Det har jeg ikke prøvd enda.

I følge mannen så har han observert at han har bæsjet i kassa (har to katter).

Han drikker vann da i allefall. Men, er bekymret :(

Hi

Skrevet

Det er ei katte 😳

Anonymous poster hash: ff3e1...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...