Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Vi har konfirmant til våren, en gutt. Han får selvfølgelig ny dress og selskap til rundt 30 personer. Så det store spørsmålet: Hva gir vi i tillegg? Vi har helt gjennomsnittlig økonomi. Vi har så vi greier oss, men kan ikke fråtse i hverdagen. Jeg så for meg 2000kr, og hjelpe til med sertfikatet når den tid kommer. Så slipper mannen "bomba": Han så for seg opp mot 20.000kr OG hele sertifikatet til 18-årsdagen!! Hadde gutten vært enebarn, hadde jeg gått med på dette uten å blunke. Vi har tre barn... Det vil i praksis si at det blir tre konfirmasjoner på fem år, og tre påfølgende sertifikat. Dette frykter jeg at vil velte privatøkonomien vår en periode,å en så stor gave er ikke aktuell. Mannen mener at hans ide til gave er "helt normal og gjennomsnittlig", er det virkelig det?! Nå kommer vi nok frem til ei fornuftig løsning altså, men ble litt nysgjerrig😉! Hva/ hvor mye er egentlig vanlig? Anonymous poster hash: c166d...964
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Oi, det var mye, 20 000kr, pluss lappen til 20-30 000kr pluss ny dress til 2-5000kr pluss selskap til xxxx tusen... Tre ganger. Har mannen tenkt gjennom dette? Anonymous poster hash: 7265d...8d1
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 Jeg har jente da. Hun fikk bunad, ingen gave utenom det (til konfirmasjonen). Vi betaler også sertifikatet (holder på nå), men dette ble ikke nevnt i forbindelse med konfirmasjonen. Anonymous poster hash: b92ed...f8e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 Min datter konfirmeres om 3 år, og da får hun selvfølgelig bunad med alt sølv og i tillegg får hun 50.000 kr. Hun skal ha selskap med ca 50 gjester, men det er ikke en del av gaven. Hun får også sertifikat og bil når hun er atten, og når hun er ferdig utdannet og har jobb får hun tilgang til fondet på 5 millioner jeg opprettet til henne når jeg solgte en stor aksjepost. Anonymous poster hash: 01f51...31c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 Min datter konfirmeres om 3 år, og da får hun selvfølgelig bunad med alt sølv og i tillegg får hun 50.000 kr. Hun skal ha selskap med ca 50 gjester, men det er ikke en del av gaven. Hun får også sertifikat og bil når hun er atten, og når hun er ferdig utdannet og har jobb får hun tilgang til fondet på 5 millioner jeg opprettet til henne når jeg solgte en stor aksjepost.Anonymous poster hash: 01f51...31c Får hun en liten sølvskje til å ha i munnen og? Anonymous poster hash: 7265d...8d1
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #6 Skrevet 28. februar 2016 Min datter konfirmeres om 3 år, og da får hun selvfølgelig bunad med alt sølv og i tillegg får hun 50.000 kr. Hun skal ha selskap med ca 50 gjester, men det er ikke en del av gaven. Hun får også sertifikat og bil når hun er atten, og når hun er ferdig utdannet og har jobb får hun tilgang til fondet på 5 millioner jeg opprettet til henne når jeg solgte en stor aksjepost. Anonymous poster hash: 01f51...31c Tror neppe HI var ute etter svar fra de som er fullstappet med penger. Anonymous poster hash: b92ed...f8e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #7 Skrevet 28. februar 2016 Jeg har også konfirmant til våren og har flere venner i omgangskretsen med tenåringsbarn. Jeg har inntrykk av at det er vanlig med minst 10.000 fra foreldrene, pluss førerkort. Mange får såpass fra besteforeldre også... Vi har overhodet ikke mulighet til slike gaver. Vår får trafikalt grunnkurs, mopedlappen og en sparekonto med litt penger når de flytter hjemmefra. Ingen pengesum på konfirmasjonsdagen. Fra besteforeldre får de 1000 kr fra ene siden og 2000 fra andre siden. Mine barn vet at vi ikke har mulighet til mer i vår familie og forventer det ikke heller, de vet de ikke kan være med i klassens "konkurranse" om å ha fått mest penger. Min konfirmant håper han får nok penger til sammen fra alle gjestene til å kjøpe en PC han ønsker seg, den koster 9.000 kroner Anonymous poster hash: 74a18...5b8
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #8 Skrevet 28. februar 2016 Oi, det var mye, 20 000kr, pluss lappen til 20-30 000kr pluss ny dress til 2-5000kr pluss selskap til xxxx tusen... Tre ganger. Har mannen tenkt gjennom dette?Anonymous poster hash: 7265d...8d1 Nei, det tror jeg ikke han har! Det er jeg som styrer økonomien i det daglige, og det er nok like greit. HI Anonymous poster hash: c166d...964
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #9 Skrevet 28. februar 2016 Oi, det syntes jeg var mye. Da ville jeg iallefall satt dem på en BSU-konto eller lignende. Jeg fikk bunad av min mor, men sparte selv til sølvet fra jeg var rundt 8/10 - i julegaver etc - det har også mine tre søstre gjort. Dere gir selvfølgelig etter deres evne, og bør sette dere ned å se på økonomi og fremtidens økonomi også videre. Har en av dere utsatte jobber i disse ledighetstider? Kanskje er 20.000 helt greit og overkommelig, kanskje bør dere senke valuttaen litt. Når det er sagt syntes jeg denne temaet føyer seg inn i hele diskusjoner om vi gjør barna våre for bortskjemte, og for lite selvstendige og uavhengige. Virkeligheten treffer de og en dag, og da er det vanskelig å stå godt i det om man har hatt foreldre som har bygd et luftslott av puter og bomull rundt dem. Anonymous poster hash: 41c47...664
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #10 Skrevet 28. februar 2016 Jeg opprettet fondsparing til dette formålet da vi fikk første ungen. De vil da få bunad med sølv, selskap og sertifikat når de blir 18 år. Mannen mener vi skal hjelpe de med den første bilen også, men vi får se når vi kommer dit. Anonymous poster hash: b6e11...5ce
Gjest Skrevet 28. februar 2016 #11 Skrevet 28. februar 2016 Tre eldste gutta her hår fått nye dresser med tilbehør til 5000,- , selskap for 50 stykk og 10.000 kroner. Verken mer eller mindre. Og pengene som de har fått inn, har de selv betalt sertifikatet med. Måte på hvor mye ungene skal slippe unna med av utgifter.
aanonym Skrevet 28. februar 2016 #12 Skrevet 28. februar 2016 Eldste her var konfirmant sist vår. Han fikk dress (5000) og selskap (30000) pluss 10000 kr. Det er ganske normalt heromkring.
ulenissen Skrevet 28. februar 2016 #13 Skrevet 28. februar 2016 Mine barn får ikke gave utenom bunader og at vi som foreldre betaler besøket. Det handler ikke om st vi ikke har råd til gave, men at jeg rett og slett synest det er en uting. Jeg fikk ikke gave av mine foreldre til konfirmasjon, det fikk heller ikke noen av vennene mine. Oppretter heller en konto i eget navn som jeg kan bruke på å hjelpe med huskjøp den dagen der blir aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #14 Skrevet 28. februar 2016 Her fikk gutten min 5000 kr i gave av meg. Må understreke at jeg er alene. Anonymous poster hash: 96e67...f1c
skinnfilla Skrevet 28. februar 2016 #15 Skrevet 28. februar 2016 Vi gir 10 000 til egne barn, + selskap. Bonusen fikk 5000 av oss og samme fra mor. Delte utgifter til selskapet.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #16 Skrevet 28. februar 2016 Hardu døtre som får bunad, så synes jeg sønnen må få tilsvarende i penger. Men 20.000+ pluss lappen til 30tusen på en gang kan jo bli litt heavy. .. Lurt å spare på forhånd ;-) Anonymous poster hash: 07298...870
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #17 Skrevet 28. februar 2016 Vi gir gavekort på hele sertifikatet. I tillegg får de obosmedlemskap. Selvsagt dress og selskap. I tillegg får de en fin klokke. Jenta får bunad mens gutta får dress. Guttene får beskjed når de er utvokst at bunad kan de få viss de vil. Har satt av penger på konto til dette. Anonymous poster hash: e4a8e...8e6
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #18 Skrevet 28. februar 2016 jeg fikk sykkel i konfirmasjonsgave. og det holdt i massevis for meg, fikk jo selskapet og bunaden fikk jeg av bestemor. jeg tenkte ikke ett sekund på at dette var lite. vet flere jeg gik i klasse med fikk de summene som nevnes over. men jeg har aldri vært matralistisk og var strålende fornøyd med dagen min Anonymous poster hash: 1fad1...d8d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #19 Skrevet 28. februar 2016 Jeg hadde faktisk tenkt på det samme som mannen din. Vi har fire barn, ganske tett i alder, men har også litt over snittet god økonomi (ikke rike på noen måte, bare litt over snittet). Vår eldste er konfirmant neste år, så vi tenkte selskap, dress og 20 000 kr. Sertifikatet hadde vi tenkt å betale uansett, jeg har ikke en gang satt det i sammenheng med konfirmasjonen. Anonymous poster hash: 4b443...fb5
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #20 Skrevet 28. februar 2016 Tusen takk for innspill alle sammen😊! Da vi fikk alle ungene mens vi studerte, var ikke anledningen til fondsparing og slikt aktuelt. De vil likevel ha ca 40.000kr på høyrente når de blir 18, alle tre. Konfirmasjonspenger kommer utenom. Vi skal nok bli enige, og lande på en sum vi fint kan leve med😊. Tenker at 5000kr på bsu kan være greit. Da er bsu opprettet, og han/de kan begynne å spare ordentlig der når de får jobb. Grunnen til at jeg ikke ønsker å gi en så stor pengegave "her-og-nå", er også fordi jeg har erfart hvordan alvorlig sykdom kan være med å forskjellsbehandle. Sykdom og død gjorde at min bror fikk vesentlig mer enn meg (bla sertifikat). Den feilen vil ikke jeg gjøre. Vi kan heller ikke sette av 20000kr til de andre to sånn med en gang. Derfor tenker jeg at jeg heller vil gi dem et "mindre" beløp nå, og hjelpe dem underveis i livet. Ønsker også at de skal bli selvstendige, og at de skal kjenne at de må jobbe for ting. Det har nok aldri min mann måttet gjort, dermed er han økonomisk uforsiktig. Dermed greit at jeg er den som i hovedsak styrer økonomien😊. Forøvrig en bestemmelse han er enig i!! Anonymous poster hash: c166d...964
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #21 Skrevet 28. februar 2016 Jeg tenker at vi ikke kommer til å gi så mye i konfirmasjonsgave til egne barn. Ser at mange bruker pengene opp på forbruksting. Mobiltelefon, pc og klær. Mange har brukt opp pengene i løpet av 1-2 år. Så jeg tenker vi gir en liten sum, så får de heller sparepengene når de blir voksne og skal kjøre opp, studere og etablere seg. (Regner med vi greier å spare ca 150 000 til hvert barn) Anonymous poster hash: 44b40...74a
Browncoat Skrevet 28. februar 2016 #22 Skrevet 28. februar 2016 Synes det virker veldig i overkant, spesielt hvis dere ikke har økonomi til det. Jeg var komfirmant for ti år siden og da fikk jeg nye klær (ikke bunad, men penklær til ca 1000 kr tipper jeg), selskap (aner ikke hva det kostet, men ikke noe overdådig) og 5000 kr. Synes det virket passe. Jeg fikk vel beskjed om at jeg kunne få bunad i stedet for penger, hvis jeg ville det. Jeg tror det viktigste er å velge det som passer best for deres økonomi, ikke fokuser så mye på det andre gir. Hvis barna synes det er urettferdig så får dere bare forklare at ikke alle har likt utgangspunkt i livet og selv om det kan føles urettferdig er det viktigere å være takknemlig for det de faktisk får.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #23 Skrevet 28. februar 2016 Vi har konfirmant til høsten. Han får dress og selskap, selvsagt. Vi har minimalt med familie så får bare 3 gjester. Har lyst å gi han gavekort på lappen. Kanskje noe mer og siden han bare får to gaver til. Anonymous poster hash: 3ae6c...6c0
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #24 Skrevet 28. februar 2016 Vår datter konfirmerer seg i år. Hun får bunad av mine foreldre. Av oss får hun selskapet og 10.000. Syns det er mer enn nok. Anonymous poster hash: 51dd9...a8c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2016 #25 Skrevet 28. februar 2016 Her jeg bor tjener de fleste godt, men få er veldig rike. Det virker på meg som om de fleste ungdommene får totalt sett mellom 20 og 50.000 til konfirmasjonen. De fleste har brukt alt før de begynner på videregående. Noen få sparer en del, men de fleste bruker det de har. Anonymous poster hash: 827bc...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå