Gå til innhold

Freyja (jentenavn)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fint navn, selv om det ikke er min stil. Liker det best skrevet Freia, Freya eller Freja, ser mye penere og "ryddigere" ut i mine øyne. Men det må jo dere gjøre som dere vil med. Hvordan uttaler dere det?

Anonymous poster hash: c74dc...7a7

Fint navn, selv om det ikke er min stil. Liker det best skrevet Freia, Freya eller Freja, ser mye penere og "ryddigere" ut i mine øyne. Men det må jo dere gjøre som dere vil med. Hvordan uttaler dere det?

Uttales akkurat ut som "Freya", ja eller Freia. 

Annonse

Uttales akkurat ut som "Freya", ja eller Freia.

Ok. For Freia uttaler jeg "fræia", mens "Freyja" uttaler jeg litt "freøyja" og Freja uttaler jeg som det skrives. Freya er jeg usikker, kanskje "fræja eller "freøja" Men kanskje er man usikker uansett skrivemåte. Har møtt en Freia som uttales "fræia", som sjokoladeprodusenten, ellers har jeg aldri hørt disse navnene uttalt.

Synes navnet er nydelig! Jeg ville valgt islandsk skrivemåte for å ivareta den delen av babyens opphav, særlig siden du blir boende her.

Jeg er selv amerikansk i Norge og har valgt amerikansk skrivemåte der jeg kunne for mine barn, dels fordi det ser riktigere ut for mine øyne, dels fordi jeg vil at de også skal identifisere seg med den amerikanske opphavet sitt (de får masse norskt siden vi bor her). Barnet som kan uttale seg om mitt valg er glad for å ha "noe" amerikansk som vises tydelig, at hun ikke er helnorsk. Aldri vært et problem for henne med å måte stave navnet sitt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...