Gå til innhold

Jeg ønsker gratis skolemat!

Anbefalte innlegg

Det har de blandt annet i Sverige og USA. Skulle ønske det var sånn her også. Ordentlig mat til små og store. Ikke svette brødskiver med nugatti eller ost. Eller ingen mat i det hele tatt.

Har hørt at nogen skoler har det. Noen med erfaring fra det? Hvis ikke gratis så kan i hvert fall foreldra betale kantine selv. Som i barnehagen.

Anonymous poster hash: 02b9c...f26

Har bodd i USA, der er det ikke ordentlig mat de serverer, heller junk food. Helt seriøst håpløst. En venninne av meg hadde en kompis som drev en pizzarestaurant som leverte til en skole, han måtte ha tre ganger såmasse ost og dobbelt så mye kjøtt på pizzaen enn han pleide å ha for å nå "the nutritional guidelines" som staten hadde. Skulle ha så og så mye fett. Han la det inn i cronometer for å se på næringstoffene, det var ikke spesielt næringsrikt men hadde nesten kun macro næringstoffer derav veldig høyt fett på nesten 70%.  

Skolene lager som oftest ikke mat selv lengre men har levrandører til kantinen som Mac donals, pizza hut,  suwawayy, Kentucky fried chicken, wendys osv osv. Disse komersielle aktørene står for mesteparten av leveransene til skolene nå, og det er sykt! De ungene vokser sikkert opp til å spise sunt.

Glad vi har med egen mat her i Norge, så kan vi passe på at ungene får det de trenger.  

Anonymous poster hash: bee60...b14

Fortsetter under...

Jeg liker den norske ordningen, for da har jeg kontroll med det de spiser. Det hadde jeg ikke i barnehagen, dessverre.

(Skolematen i de landene du nevner er jo ikke noe å rope hurra for heller...) 

Jeg ønsker for eksempel økologiske produkter, og regner ikke med at skolene vil prioritere dette. 

Anonymous poster hash: 3ed5f...bdc

Jeg ønsker meg foreldre som klarer å ta ansvar for at ungene deres har fått frokost og har med seg matpakke, samt for at de samme ungene har et minimum av oppførsel og folkeskikk og kan sitte stille og jobbe med det de skal i stedet for å fly rundt og være aper, slik at skolen kan ta seg av læring, ikke grunnleggende behov for ernæring og oppdragelse. Evt at ape-ungene kan tas ut av skolen så de som har noen framtid kan få lære.

👍

Anonymous poster hash: f60ae...6d8

Unga har tilbud om å kjøpe lunsj i kantina. 15kr(8-10)10kr (5-7) for så mye de vil

1-4 spiser i sforommet også 10kr

Savner ikke matboksene.

Hadde gratis frukt ,men det må ta med til egen frukrpause, egentlig greit da to av unga tåler ikke sitrus

Det er selvsagt fullt mulig å tilby en svært god skolelunsjordning (her er det obligatorisk både med frokost og lunsj på skolen, og maten er veldig bra), men det koster. Skoleordningen her er foreldrefinansiert (det koster ca. 11,000 kroner per skoleår), men jeg kan ikke tro annet enn at skolen står for den største kostnaden.

Det er ikke så vanskelig å regne seg frem til at det vil bli en svært dyr ordning å innføre. Sunn og god mat kan foreldrene enkelt sørge for selv, det blir en unødvendig bruk av ressurser som heller kunne blitt brukt bedre.

Annonse

Jeg ønsker meg foreldre som klarer å ta ansvar for at ungene deres har fått frokost og har med seg matpakke, samt for at de samme ungene har et minimum av oppførsel og folkeskikk og kan sitte stille og jobbe med det de skal i stedet for å fly rundt og være aper, slik at skolen kan ta seg av læring, ikke grunnleggende behov for ernæring og oppdragelse. Evt at ape-ungene kan tas ut av skolen så de som har noen framtid kan få lære.

👏

Gratis skolemat må man gjerne ønske seg, men med dagens blåblå, nærmest blåbrune regjering, er det mer utopisk enn noen gang. Ikke er skolemat det som kan stå øverst på lista for en regjering med snillere farge igjen, heller, til det har de blåbrune klart å skakkjøre den norske økonomien altfor hardt på svært kort tid. Ett og et halvt år gjenstår, hvor mye lenger ut i grøfta klarer Erna og Siv å komme, tro.

Anonymous poster hash: 38ef7...702

Og hva er det den sittende regjering har gjort så feil at du mener de har alt ansvar for nedgangstidene som ville kommet uansett hvilke regjering? Grunnen til nedgangstidene i oljebransjen ligger i verdenspolitikken og ikke lokalt her i Norge, om noe så burde foregående regjeringer jobbet med å tilrettelegge mer for gründere og de som ønsker å bygge verdier i Norge. Se på bevilgningene som er gitt f.eks Innovasjon Norge Og forskningsrådet de siste par årene kontra foregående år så ser man klart at den sittende regjering har hatt betydelig større fokus på å skape grobunn for nye arbeidsplasser enn hva foregående regjering har gjort.

Anonymous poster hash: 9fa01...100

Ikke at jeg hadde hatt noe mot at barna fikk skikklig mat på skolen, men jeg liker faktisk matpakker.

For det første er det en grei måte å tilpasse menyen, både når det gjelder smak og næringsinnhold til den enkelte elev.

For det andre er det fin læring for barna å ta ansvar for egen mat.

For det tredje tror jeg det å innføre "middag" på skolen hadde ført til at veldig mange familier hadde droppet det felles middagsmåltidet hjemme og heller overlatt ansvaret for barnas sunnhet til skolen. Det ville gått ut over både matlagingskunskaper og viktig fellestid for familien.

Anonymous poster hash: b6c16...a19

Gjest Antarctica

Eg også skulle ønske det, forutsatt at maten var sunn. Det er på ingen måte tilfellet i USA. Men mat er laaangt ned på lista over ønsker for skulen. Det er bedre å bruke pengane på gode lærarar, godt læremateriell, fleire timar, fleire ekskursjonar, fleire idrettsdagar, god skulehelseteneste, god spesialundervisning og reelt gratis leirskule.

Å sørge for god skulemat fiksar eg greitt heime i løpet av nokre minutt. Ikkje kostar det allverda heller.

Samme i Storbritannia også. Mye dårlig og fet mat. Det er vel også systemet at elevene betaler selv, med mindre familien har dårlig råd og kvalifiserer for "free school meal" som jo ikke er noe særlig stigmatiserende.

I min skoletid i England, som riktignok var før Ålesund brant, kostet hver skolemiddag £ 0.50, så det hadde de fleste råd til. Altså £ 2.50 i uka. Maten var ikke spesielt sunn (mye chips), men det er også endret en del.

Eg også skulle ønske det, forutsatt at maten var sunn. Det er på ingen måte tilfellet i USA. Men mat er laaangt ned på lista over ønsker for skulen. Det er bedre å bruke pengane på gode lærarar, godt læremateriell, fleire timar, fleire ekskursjonar, fleire idrettsdagar, god skulehelseteneste, god spesialundervisning og reelt gratis leirskule.

Å sørge for god skulemat fiksar eg greitt heime i løpet av nokre minutt. Ikkje kostar det allverda heller.

Samme i Storbritannia også. Mye dårlig og fet mat. Det er vel også systemet at elevene betaler selv, med mindre familien har dårlig råd og kvalifiserer for "free school meal" som jo ikke er noe særlig stigmatiserende.
I min skoletid i England, som riktignok var før Ålesund brant, kostet hver skolemiddag £ 0.50, så det hadde de fleste råd til. Altså £ 2.50 i uka. Maten var ikke spesielt sunn (mye chips), men det er også endret en del.
https://www.gov.uk/government/news/free-school-lunch-for-every-child-in-infant-school

Av de menyene jeg har sett, fra offentlige skoler, er maten som regel langt unna chips og annen junk.

(USA er en annen historie)

Endret av beef sister

Bor i sverige og er så fornøyd med varm mat på skolen som er lagd fra bunnen og sunn. Det serveres frukt i tillegg. Har også selv blitt godt vant til varm lunch og kan ikke tenke meg å gå tilbake til brødskiver.

Anonymous poster hash: e9a9c...c8b

For det første, er det så mye annet det trengs penger til i skolen. Jeg har et barn med spesielle behov, som nå har blitt 15 år. Og i løpet av årene på skole, så har vi møtt på 3 helt fantastiske lærere. Sånne lærere jeg aldri kunne få gitt nok ros. Og alle 3 sluttet, fordi de er så dyktige, så de får tilbud om bedre jobber. Og det er ganske frustrerende, og da sitte igjen med de lærerne som virkelig ikke forstår behovet til mitt barn, selv om jeg forklarer det i detalj.

Og tenk hva mat i skolen hadde kostet, og spesielt sunn mat. Og ikke minst all mat tilrettelagt de med allergi, eller halal, vegetar og lignende. Så kommer sikkert de foreldre som krever økologisk og lavkarbo osv. 

På barneskolen så er det fruktordning, Og begge har hatt det, men det er ofte dårlig kvalitet på frukten, og plutselig kunne de få en gulrot hver dag i 2 uker. Så her måtte det kuttes ut, for det var alt for ofte de ikke spiste frukten. Og det er ikke så vanskelig for meg å sende med frukt. Og da får de litt mer variasjon og.

Anonymous poster hash: 4fede...77e

Annonse

Det jeg først og fremst ønsker meg er nok TID til å spise. Matpakke klarer jeg å lage selv.

Har en 2.klassing som alltid kommer hjem med nesten full matpakke og sier hun ikke har hatt tid til å spise. Verken på skolen eller SFO. Det er frustrerende. Det er for øvrig et tema som tas opp på foreldremøtene stadig vekk, så det er ikke bare min som ikke rekker å få i seg litt mat.

En dag i uken får de mat på SFO og det er bare tullemat, men i det miste så er hun ikke utsulta når hun kommer hjem. Jeg merker stor forskjell på hvor sliten hun er på ettermiddagen de dagene hun faktisk har spist i løpet av skoledagen og alle de andre dagene.

Anonymous poster hash: 7122c...4ed

Man kan ønske seg så mye, men det er ikke alltid man får det.

Jeg leste for mange år siden om trøblete skolebarn som fikk enkel frokost på skolen og gjorde det bedre på skolen. Jeg synes denne skolen hadde en flott løsning på urolige elever.

Å smøre nistemat er kjedelig, men jeg overlever. (Det hadde vært veldig fint med kjøleskapsplass til matpakkene på skolen for å holde matpakkene kalde, særlig om sommeren)

Skolemat hadde blitt ønsket velkommen av meg, men ikke først og fremst for min egen del.

Jeg leste for mange år siden om trøblete skolebarn som fikk enkel frokost på skolen og gjorde det bedre på skolen. Jeg synes denne skolen hadde en flott løsning på urolige elever.

Å smøre nistemat er kjedelig, men jeg overlever. (Det hadde vært veldig fint med kjøleskapsplass til matpakkene på skolen for å holde matpakkene kalde, særlig om sommeren)

Skolemat hadde blitt ønsket velkommen av meg, men ikke først og fremst for min egen del.

Det er ikke tvil om at foring virker. Det koker bare ned til et enkelt spørsmål: er det skolen som skal sørge for den frokosten, altså, for å maskere foreldres udugelighet? Er det slikt skolebudsjettet bør gå til? Hvis disse ungene ikke har foreldre med nok kapasitet til enkle ting som frokost bør kanskje ikke ungene bo hos dem.

Det er ikke tvil om at foring virker. Det koker bare ned til et enkelt spørsmål: er det skolen som skal sørge for den frokosten, altså, for å maskere foreldres udugelighet? Er det slikt skolebudsjettet bør gå til? Hvis disse ungene ikke har foreldre med nok kapasitet til enkle ting som frokost bør kanskje ikke ungene bo hos dem.
Frokost er ikke et alternativ i Svenske skoler det må du spise før du kommer dit. Men skolelunsjen er inkludert. Det er næringsriktig mat laget fra bunn,enten fra eget skolesjøkken eller det blir levert fra storskjøkken i nærheten. Dette er finasiert gjennom skattepenger i Sverige så kommunene slipper å ta fra egne midler. Kan ikke se noe annet en positivt med dette.

Frokost er ikke et alternativ i Svenske skoler det må du spise før du kommer dit. Men skolelunsjen er inkludert. Det er næringsriktig mat laget fra bunn,enten fra eget skolesjøkken eller det blir levert fra storskjøkken i nærheten. Dette er finasiert gjennom skattepenger i Sverige så kommunene slipper å ta fra egne midler. Kan ikke se noe annet en positivt med dette.
Sjå for deg at dei samme pengane gjekk til noko som ikkje er like enkelt for foreldra å syte for. Til dømes auka lærartettleik, auka budsjett for spesialpedagogar eller nytt ventilasjonssystem på skulen.

Fortsatt udelt positivt at det er maten som blir prioritert?

Jeg ville gjerne hatt skolemat som i Sverige. Det var veldig bra mat i den kommunen vi bodde i alle fall. Jeg syns forøvrig også skolesystemet i Sverige fungerte godt. Det var andre løsninger for barn som faller litt utenfor der også. Så alt i alt må jeg si jeg var utrolig fornøyd med både lærertetthet, spesialpedagoger OG maten i skolen! Forøvrig vil jeg ikke si at mat i skolen er noe å ønske fordi foreldre "er udugelige". Det er nok av barn som ikke spiser det de får sendt med okke som, og om vi ikke skal ha varm mat i skolene så hadde det hvertfall vært et stort pluss med kjøleskap og mikro i hvert klasserom. I det minste!

Gjest Antarctica

https://www.gov.uk/government/news/free-school-lunch-for-every-child-in-infant-school

Av de menyene jeg har sett, fra offentlige skoler, er maten som regel langt unna chips og annen junk.

(USA er en annen historie)

Det er jo glimrende. Thatcher tok vekk skolemelka, det fikk hun mye pepper for. Godt å se at det tenkes andre tanker nå...

Et annet problem er jo at skolene ikke har de fasilitetene som trengs for å lage mat. Da må man jo ha skikkelige kjøkken og det finnes i alle fall ikke på grunnskolene her i kommunen. Så da måtte man først bygd ut det. Igjen snakker vi store summer. For vi ønsker jo neppe at barna våre skal ha mat laget på felleskjøkken som er levert og varmet opp. 

Gratis skolemat må man gjerne ønske seg, men med dagens blåblå, nærmest blåbrune regjering, er det mer utopisk enn noen gang. Ikke er skolemat det som kan stå øverst på lista for en regjering med snillere farge igjen, heller, til det har de blåbrune klart å skakkjøre den norske økonomien altfor hardt på svært kort tid. Ett og et halvt år gjenstår, hvor mye lenger ut i grøfta klarer Erna og Siv å komme, tro.

Og hva er det den sittende regjering har gjort så feil at du mener de har alt ansvar for nedgangstidene som ville kommet uansett hvilke regjering? Grunnen til nedgangstidene i oljebransjen ligger i verdenspolitikken og ikke lokalt her i Norge, om noe så burde foregående regjeringer jobbet med å tilrettelegge mer for gründere og de som ønsker å bygge verdier i Norge. Se på bevilgningene som er gitt f.eks Innovasjon Norge Og forskningsrådet de siste par årene kontra foregående år så ser man klart at den sittende regjering har hatt betydelig større fokus på å skape grobunn for nye arbeidsplasser enn hva foregående regjering har gjort.

Anonymous poster hash: 9fa01...100

Så å gi flust av penger og skattelettelser til dem som allerede har for mye penger og finansiere dette ved å ta fra dem som har for lite fra før, er god politikk? Å tømme distriktene for folk, er det også god politikk? Hva med kaldkvelingen av småskalalandbruk? Internering av flyktninger.

I mine øyne er dette tilnærmet brun og motbydelig politikk. Begreper som fellesskap og solidaritet raderes ut av vokabularet. Skammelig, rett og slett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...