Gå til innhold

Jeg ønsker gratis skolemat!

Anbefalte innlegg

Det har de blandt annet i Sverige og USA. Skulle ønske det var sånn her også. Ordentlig mat til små og store. Ikke svette brødskiver med nugatti eller ost. Eller ingen mat i det hele tatt.

Har hørt at nogen skoler har det. Noen med erfaring fra det? Hvis ikke gratis så kan i hvert fall foreldra betale kantine selv. Som i barnehagen.

Anonymous poster hash: 02b9c...f26

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144263576-jeg-%C3%B8nsker-gratis-skolemat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat koster penger og med blåbrun regjering har ikke overføringene til kommunene økt. Da får ungene heller spise svett ost enn at det kuttes i lærerressurser. Og skolen kan ha frivillig kantine, men da er vel poenget borte? Ellers gjelder gratisprinsippet og man kan ikke pålegge å betale noen for noe som inngår i skolen. 

Eg også skulle ønske det, forutsatt at maten var sunn. Det er på ingen måte tilfellet i USA. Men mat er laaangt ned på lista over ønsker for skulen. Det er bedre å bruke pengane på gode lærarar, godt læremateriell, fleire timar, fleire ekskursjonar, fleire idrettsdagar, god skulehelseteneste, god spesialundervisning og reelt gratis leirskule.

Å sørge for god skulemat fiksar eg greitt heime i løpet av nokre minutt. Ikkje kostar det allverda heller.

Eg også skulle ønske det, forutsatt at maten var sunn. Det er på ingen måte tilfellet i USA. Men mat er laaangt ned på lista over ønsker for skulen. Det er bedre å bruke pengane på gode lærarar, godt læremateriell, fleire timar, fleire ekskursjonar, fleire idrettsdagar, god skulehelseteneste, god spesialundervisning og reelt gratis leirskule.

Å sørge for god skulemat fiksar eg greitt heime i løpet av nokre minutt. Ikkje kostar det allverda heller.

Samme i Storbritannia også. Mye dårlig og fet mat. Det er vel også systemet at elevene betaler selv, med mindre familien har dårlig råd og kvalifiserer for "free school meal" som jo ikke er noe særlig stigmatiserende. 

Annonse

Gratis skolemat må man gjerne ønske seg, men med dagens blåblå, nærmest blåbrune regjering, er det mer utopisk enn noen gang. Ikke er skolemat det som kan stå øverst på lista for en regjering med snillere farge igjen, heller, til det har de blåbrune klart å skakkjøre den norske økonomien altfor hardt på svært kort tid. Ett og et halvt år gjenstår, hvor mye lenger ut i grøfta klarer Erna og Siv å komme, tro.

Anonymous poster hash: 38ef7...702

Så de skal ha gratis halalmat, cøliakimat, vegetarmat, veganermat, nøttefri mat, sitrusallergivennlig mat og gudene vet hvilken annen spesialmat unger i dag skal ha

Anonymous poster hash: 64cca...2cf

Er det så mye annerledes å lage det i skolen enn i barnehagen egentlig?

Anonymous poster hash: 1aacd...9c3

Annonse

Så de skal ha gratis halalmat, cøliakimat, vegetarmat, veganermat, nøttefri mat, sitrusallergivennlig mat og gudene vet hvilken annen spesialmat unger i dag skal ha

Anonymous poster hash: 64cca...2cf

Er det så mye annerledes å lage det i skolen enn i barnehagen egentlig?

Den "allergimaten" de fikk i barnehagen til min sønn var nitrist. Mitt barn spiste nesten ingenting. Jeg endte opp med å få ukemeny og lagde liknende mat som resten fikk hjemme, og tok det med i barnehagen. Fikk plutselig høre ting som "oi, XX liker jo middag jo". Ikke rart han ikke spiste skvipet han fikk servert.

Det er mye jeg heller vil at skolen skal bruke penger på enn gratis skolemat som ikke blir spist likevel.

Anonymous poster hash: 7a858...6b8

Jeg er glad det ikke er skolemat her. Elsker å lage fristende og inholdsrike matpakker til barna mine.

Om det hadde vært skolemat skulle jeg gjerne sett det var havregrynsgrøt til frokost, og en varm suppe til lunsj. Salat/grønskas/frukt bar kunne vært noe. Mem tror kvaliteten hadde blitt for dårlig. Prøver å gi mine barn mest mulig kortreiste og økologiske grønnsakwr. F.eks druer som er full i sprøytemiddel får ikke mine barn.

Ønsker ikke at barna mine skal stappe i seg pasta og annet reel av mat.

Anonymous poster hash: 68fe4...56a

Jeg er glad det ikke er skolemat her. Elsker å lage fristende og inholdsrike matpakker til barna mine.

Om det hadde vært skolemat skulle jeg gjerne sett det var havregrynsgrøt til frokost, og en varm suppe til lunsj. Salat/grønskas/frukt bar kunne vært noe. Mem tror kvaliteten hadde blitt for dårlig. Prøver å gi mine barn mest mulig kortreiste og økologiske grønnsakwr. F.eks druer som er full i sprøytemiddel får ikke mine barn.

Ønsker ikke at barna mine skal stappe i seg pasta og annet reel av mat.

Anonymous poster hash: 68fe4...56a

Reel mat? Var kanskje ikke helt det du mente :)

Her har skolen (og barnehagen) varm lunsj 4 dager i uken. Vi betaler 300 kr i mnd og trenger ikke sende med barna noen form for mat.

Anonymous poster hash: 141be...256

Glemte å skrive at den 5. dagen er det salatbar.

Anonymous poster hash: 141be...256

Bor i Sverige å synes barnehagematen og skolematen er helt topp. De får maten lagd fra bunnen av,og de som trenger spesial mat får det samme men uten det de blir syke av. Vil faktisk ikke flytte tilbake til Norge på grunn av det. Har hatt barn i barnehage i 4 år nå,og aldrig lagd en matpakke. Veldig deilig.

Mine barn går på internasjonal skole. Tidlig på dagen har de fruktpause. Kl 12 er det varm lunsj. Skolen har satt opp en toukersmeny som rullerer. Det er blant annet dampet laks med ingefær- og eplesaus, grønnsakssuppe, cottage pie, kylling satay, salatbar og ikke minst tacofredag. Barna blir gode og mette og holder fint ut den lange skoledagen.

Anonymous poster hash: e91b9...24f

Skolen der min går i Bergen har lunsj med utvalg av diverse brød og knekkebrød og et rikt utvalg av pålegg som elevene kan velge selv. De har også melk og frukt.

Betaler 550 kr 3 ganger i året, mener jeg.

Anonymous poster hash: c8ebb...529

Skolen der min går i Bergen har lunsj med utvalg av diverse brød og knekkebrød og et rikt utvalg av pålegg som elevene kan velge selv. De har også melk og frukt.

Betaler 550 kr 3 ganger i året, mener jeg.

Offentlig skole.

Jeg ønsker meg foreldre som klarer å ta ansvar for at ungene deres har fått frokost og har med seg matpakke, samt for at de samme ungene har et minimum av oppførsel og folkeskikk og kan sitte stille og jobbe med det de skal i stedet for å fly rundt og være aper, slik at skolen kan ta seg av læring, ikke grunnleggende behov for ernæring og oppdragelse. Evt at ape-ungene kan tas ut av skolen så de som har noen framtid kan få lære.

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...