Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #26 Skrevet 25. februar 2016 Ja, snakk om å spekulere grovt i andres motivasjon, da. Har du ikke lest hvor mange innlegg det er her inne om mødre som er fortvilet fordi far vil ha 50/50? Anonymous poster hash: a2015...ab4
Luksusdyret Skrevet 25. februar 2016 #27 Skrevet 25. februar 2016 Er alle her millionærer eller? Hvem i all verden har råd til to hus når man er aleneforelder? For man må jo bo noe sted når den andre forelderen er i "felleshuset", samtidig som man betaler halvparten av utgiftene for felleshuset? Hva med vasking? Har folk mer enn 24 timer i døgnet slik at de kan rydde og vaske i 2 hus? For mange menn gjør absolutt ikke husarbeid, så da blir man husslave i to hus i stedet for ett. Hva med støtte fra NAV? Foreldre anses jo ikke som gått fra hverandre hvis de bor i samme hus, om det er vekselvis eller samtidig er ikke så nøye? Og hva når det kommer nye partnere og barn? Skal man bo bare halvparten av tiden med sitt nye barn og sin nye mann? Dere er ikke redde for at barnet vil klandre den nye mannen for at mamma og pappa ikke lenger bor i samme hus?
Luksusdyret Skrevet 25. februar 2016 #28 Skrevet 25. februar 2016 Når barn bytter hjem så er det vel gjerne slik at foreldre pakker og ser til at de har alt de trenger,- begge steder. Barna må "bare" huske hvor de skal.. Voksne bytter,- og hvordan er det da med og ta etter husvask, bytte på senger, vask av barnas klær, vedlikehold plen og hus, fordeling av dette... Det er jo kime til store konflikter mellom personer i parforhold som fungere supert,- hvordan blir det ikke etter en skilsmisse?? Med TO bosteder og bli enig OM? Voksen må da passe på at BARNA har det de trenger og at de selv tar med seg alt de trenger. Hvordan gjør man det med nye potensielle partnere og intimitet i felles "bolig nr2??" Hvorfor kan man ikke på PAPIRET ha 50/50, men i praksis la barna bo til en forelder,- og være annenhver helg hos den andre. Så bytter man etter 6mndr, eller ved årsskifte....Barna trenger ikke MÅTTE velge,- foreldre velger, først bor dere mest hos mamma,- neste år/etter 6mnd, bor dere mest hos pappa....Også bytter man slik.. Eller man DA velger,- som voksen og flytte...At barna bor i "huset sitt",- og de voksne bytter etter et år...Men tror ærlig talt barna er mer flyttbare en voksne,- og foreldre som er utilpass og ikke føler seg hjemme er nok, for de fleste barn, vanskeligere og takle enn og flytte selv.. jeg tror flere og flere velger 50/50deling fordi man vil ha en uke "fri",- og en uke med barn...Ingen vil risikere og sitte med "svarteper" og ha barna alle hverdager og "fri bare" annenhver helg...Mens man ser partner har hver ettermiddag fri...Alle sier jo at de vil ha barna mest mulig, DERFOR velger de og dele de likt,- men noen,- sier ikke alle, hører man tydelig velger 50-50 fordi det er dagene UTEN barn som teller.... Men det er ikke lov og si.. Anonymous poster hash: 5f63e...25a Jepp, kjekt å ha sex i samme seng som eksen og nydama
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #29 Skrevet 25. februar 2016 Hi her Vi tenkte å dele på hus og leilighet i såfall. Og vi må ha klare regler. Og nei, blir neppe til evig tid, men i en tid nå mens minstemann enda er liten. Støtte fea nav har jeg ikke tenkt på.....trenger ekstra barnetrygd og også barnebidrag fra far. For det har jeg vel krav på selv ved 50/50 dersom inntekten hans er mye høyere enn min? Anonymous poster hash: ae2f4...09a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #30 Skrevet 25. februar 2016 Naboen har kjøpt to rekkehus ved siden av hverandre. Mor bor i det ene og far i det andre. Barna har hvert sitt soverom med dør inn til begge husene. Døren låses på utsiden, slik at om barnet er hos far, låser mor døren inn til hennes hus. Barnet kan alltid komme inn via hoveddøren, men blir ikke forvirret hvor hun er. Både mor og far har nye partnere og nye barn. Sykler,ski og utstyr er tilgjengelig i boden. Barnet har sitt eget rom og sine ting. Det møter både mor, far og søsken hver dag. Nabodamen brukte dette for å få en lederjobb. Å kunne samarbeide på denne måten krever jo mye av alle. De er alle gode venner og de nye partnerene prater godt med xene osv. Anonymous poster hash: 0da15...5cb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #31 Skrevet 25. februar 2016 Om dere fortsatt er venner, kjøp en tomannsbolig :-) Anonymous poster hash: c8cfd...68c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #32 Skrevet 25. februar 2016 Det er et paradoks at det er for slitsomt for voksne, men ok for barn... Et potensielt problem med slik ordning er hvis/når dere får nye partnere. Jeg tenker det beste må være å ha bolig veldig nærme hverandre Anonymous poster hash: 5bbaf...aaf Det er vel ikke så rart om det er mer slitsomt for de voksne; mine barn flytter frem og tilbake, men de pakker jo ikke selv, og trenger ikke ta ansvar for ting som glemmes? Det er det vi voksne som gjør. I tillegg er det ikke barna som har det overordnede ansvaret for rengjøring, ryddding og utstyr i hus og hjem. Om jeg skulle fortsatt å dele bolig med min eks (om ikke samtidig, men på skift) ville få ting ha forandret seg. Ansvaret for disse tingene ville fortsatt vært mitt, min eks kunne fortsatt sine glade ansvarsløshet og jeg hadde fortsatt vært stuck i en meget lite tilfredsstillende hverdag sånn rent praktisk. Nei, du. Anonymous poster hash: a2015...ab4 Jeg tenkte på det samme som du, ...ab4, skriver om. Det overordnete ansvaret for rengjøring, innkjøp, klesvask, alle praktiske ting er de voksnes. Og hvis man har gått og irritert seg over en mann som aldri bidrar i hjemmet, aldri vasker gulv, tørker smuler av kjøkkenbenken eller setter på en klesvask, hva tilsier at han skulle endre seg i en slik boform? Eksen kommer på fredag og da kan jo hun ta det...Jeg tror personlig ikke disse kamelene blir lettere å svelge etter et samlivsbrudd. Så velger man en slik løsning tenker jeg at det må man tenke nøye gjennom, og sette opp helt klare avtaler om hvem som gjør hva av husarbeid, og i hvilken tilstand huset skal være når man bytter. Og i tillegg hva man gjør hvis den ene bryter disse avtalene. Det høres ut som en grei løsning for barna, men jeg tenker at det kan være en løsning som hever konfliktnivået mellom de voksne. Enig. Nå er vi gift og håper vi fortsetter å være det - men hvis vi skulle skilles og hadde gått for en slik løsning, hadde husarbeid og avtaler knyttet til det blitt et kjempeproblem. Når fordelingen og forventninger til husarbeid og hva som er "akseptabelt renhold" ikke fungerer overhode når man bor sammen, gjør den det i alle fall ikke hvis man skal bo annenhver uke i samme hus... Og uenigheter rundt husarbeid tror jeg er veldig vanlig rundt omkring. Generelt tenker jeg at dette kan være en fin løsning i en overgangsperiode (hvis man klarer å samarbeide godt generelt, og med husarbeid spesielt), men at det fort blir problematisk når nye partnere kommer inn i bildet. Noe de gjerne gjør. Ny partner kan neppe forventes å flytte inn/ut annenhver uke, er det greit at ny partner sover i samme seng som ex-partner sover i annenhver uke, og hvis ikke, skal det forventes at ny partner bare ser kjæresten annenhver uke +++. I teorien bra for barna, i praksis tror jeg dette er et opplegg som fungerer for de færreste i lengden. Det aller viktigste ved et brudd tror jeg er at foreldrene klarer å samarbeide. Hvis man legger opp til en ordning som innebærer stort potensiale for konflikter (som f.eks. husarbeid ved delt hus, nye partnere etc), kan det føre til at et samarbeid som i utgangspunktet fungerer bra - det må jo gjøre det hvis man i det hele tatt skal vurdere en slik løsning - går over til å bli mindre bra. Anonymous poster hash: 294ed...df4
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #33 Skrevet 25. februar 2016 Har litt delte meninger.. Selvfølgelig veldig bra for barna å slippe å flytte annenhver uke. Men over tid vil jeg tro det kan bli litt vanskelig. De bor fortsatt i huset, hvor de har minner fra at mamma og pappa var kjærester og bodde sammen. Vil de kunne gå med et "evig håp" om at mamma og pappa skal bli kjærester igjen? Vil det ikke være naturlig å bo i hvert sitt hus om man får nye partnere og flere barn? Er det verre å bli "røsket opp" hjemmefra da enn å ta det med én gang? Personlig er jeg imot 50/50 deling. Barn skal ha én fast base. Når sønnen vår er hos pappaen sin annenhver helg, så har han alt av ting der, jeg sender aldri med noen ting. Det for at han skal slippe å føle han bor i bag og er på besøk. Selv om han kanskje kan føle han er på besøk når han blir eldre, det vet man aldri. Anonymous poster hash: ddbda...df5 Er enig i at 50/50 ikke er optimalt. Men ville du vært like enig hvis han var hos deg bare annen hver helg..? Anonymous poster hash: 432fb...db5 Ja, det ville jeg faktisk. Jeg er uendelig glad i pjokken, men om det beste hadde vært at han bodde hos far og hadde samvær med meg, så hadde jeg godtatt det. For meg er barnets beste viktigst, men dessverre klarte ikke far og jeg å bli boende sammen. Siden junior var ganske liten, og far har en jobb hvor han er mye borte, hadde han det best med å bo med meg. Det var/er vi enige om. Anonymous poster hash: ddbda...df5
SuperFries Skrevet 25. februar 2016 #34 Skrevet 25. februar 2016 Man får vel ikke barnebidrag ved 50/50, eller?
Luksusdyret Skrevet 25. februar 2016 #35 Skrevet 25. februar 2016 Hi her Vi tenkte å dele på hus og leilighet i såfall. Og vi må ha klare regler. Og nei, blir neppe til evig tid, men i en tid nå mens minstemann enda er liten. Støtte fea nav har jeg ikke tenkt på.....trenger ekstra barnetrygd og også barnebidrag fra far. For det har jeg vel krav på selv ved 50/50 dersom inntekten hans er mye høyere enn min? Anonymous poster hash: ae2f4...09a Det har du ikke krav på hvis dere er registrert på samme adresse og eier samme hus. Da ser det jo ut som dere bor sammen. Skal dere ikke ha noe som helst privat? Alt felles med en EKS? Hva med nye partnere? Skal dere leve i sølibat eller skal dere dele senga? Usj i så fall.
Nyttårs barn Skrevet 25. februar 2016 #36 Skrevet 25. februar 2016 Et sånt opplegg fungerer nok bare om man samarbeider ekstremt bra. De som skiller seg gjør ofte ikke det, er en grunn til at et par går fra hverandre.
Ma69 Skrevet 25. februar 2016 #37 Skrevet 25. februar 2016 Min eksmann og jeg gjør det på denne måten. Vi har beholdt huset og kjøpt en leilighet til med to soverom, slik at vi har hvert vårt soverom i leiligheten. Vi har en detaljert skriftlig avtale om hvilken tilstand huset og leiligheten skal være i ved bytting. Vi har gjort det på denne måten i snart ett år og det fungerer relativt greit. Dette er ikke en permanent løsning, hvis den ene ønsker å flytte sammen med en ny partner så går det jo ikke lenger. Men å ha en kjæreste man ikke bor sammen med fungerer helt fint. Det er utfordringer med å velge og gjøre det på denne måten, men det er jo utfordringer samme hvilken måte man velger. Bare forskjellige typer utfordringer. For at denne måten skal fungere så må begge ønske å gjøre det på denne måten og man må ha klare avtaler. Hvis avtalene ikke blir overholdt så er det ikke andre sanksjoner enn at man må avslutte denne måten å gjøre det på. Sånn praktisk så synes jeg det går veldig greit å flytte meg selv frem og tilbake og det er veldig fint å ha sitt eget rom i leiligheten. For barnas del tror jeg det er veldig fint å beholde hjemmet sitt, men at det er vanskelig at bare den ene eller den andre forelderen er i huset. Hvis det er noen som lurer på noe mer så bare spør:-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #38 Skrevet 25. februar 2016 Min eksmann og jeg gjør det på denne måten. Vi har beholdt huset og kjøpt en leilighet til med to soverom, slik at vi har hvert vårt soverom i leiligheten. Vi har en detaljert skriftlig avtale om hvilken tilstand huset og leiligheten skal være i ved bytting. Vi har gjort det på denne måten i snart ett år og det fungerer relativt greit. Dette er ikke en permanent løsning, hvis den ene ønsker å flytte sammen med en ny partner så går det jo ikke lenger. Men å ha en kjæreste man ikke bor sammen med fungerer helt fint. Det er utfordringer med å velge og gjøre det på denne måten, men det er jo utfordringer samme hvilken måte man velger. Bare forskjellige typer utfordringer. For at denne måten skal fungere så må begge ønske å gjøre det på denne måten og man må ha klare avtaler. Hvis avtalene ikke blir overholdt så er det ikke andre sanksjoner enn at man må avslutte denne måten å gjøre det på. Sånn praktisk så synes jeg det går veldig greit å flytte meg selv frem og tilbake og det er veldig fint å ha sitt eget rom i leiligheten. For barnas del tror jeg det er veldig fint å beholde hjemmet sitt, men at det er vanskelig at bare den ene eller den andre forelderen er i huset. Hvis det er noen som lurer på noe mer så bare spør:-) Hi her Så fint at det fungerer for dere Eier dere både hus og leilighet sammen enda, eller sitter en med hus, den andre leilighet? kan jeg også spørre hvor gamle barna er? Anonymous poster hash: ae2f4...09a
piranha Skrevet 25. februar 2016 #39 Skrevet 25. februar 2016 Her gikk mannen fra meg i fjor våres, og vi bodde sammen frem til ungene og jeg flyttet til vår hjemby på sommeren. Vi bor nå på Østlandet, og min eksmann med ny dame på Vestlandet. Han kommer hit annenhver helg, og bor da i min bolig sammen med barna mens jeg flytter ut. Dette fungerer helt greit, men det er ikke en varig løsning. Slik det er nå så er det uaktuelt å sende ungene alene på fly, så denne løsningen kommer nok til å vare et års tid til. Hva vi kommer til å gjøre etterhvert er usikkert, men vet at denne løsningen er noe spesiell
Ma69 Skrevet 25. februar 2016 #40 Skrevet 25. februar 2016 Min eksmann og jeg gjør det på denne måten. Vi har beholdt huset og kjøpt en leilighet til med to soverom, slik at vi har hvert vårt soverom i leiligheten. Vi har en detaljert skriftlig avtale om hvilken tilstand huset og leiligheten skal være i ved bytting. Vi har gjort det på denne måten i snart ett år og det fungerer relativt greit. Dette er ikke en permanent løsning, hvis den ene ønsker å flytte sammen med en ny partner så går det jo ikke lenger. Men å ha en kjæreste man ikke bor sammen med fungerer helt fint. Det er utfordringer med å velge og gjøre det på denne måten, men det er jo utfordringer samme hvilken måte man velger. Bare forskjellige typer utfordringer. For at denne måten skal fungere så må begge ønske å gjøre det på denne måten og man må ha klare avtaler. Hvis avtalene ikke blir overholdt så er det ikke andre sanksjoner enn at man må avslutte denne måten å gjøre det på. Sånn praktisk så synes jeg det går veldig greit å flytte meg selv frem og tilbake og det er veldig fint å ha sitt eget rom i leiligheten. For barnas del tror jeg det er veldig fint å beholde hjemmet sitt, men at det er vanskelig at bare den ene eller den andre forelderen er i huset. Hvis det er noen som lurer på noe mer så bare spør:-) Hi her Så fint at det fungerer for dere Eier dere både hus og leilighet sammen enda, eller sitter en med hus, den andre leilighet? kan jeg også spørre hvor gamle barna er? Anonymous poster hash: ae2f4...09a Hei :-)Vi eier både hus og leilighet sammen, eier 50% hver av begge deler. Det er nok en fordel med tanke på at da er det ingen som står "sterkere" enn den andre. Type jeg bestemmer for det er mitt hus. Barna er 9 og 13.
Kubbelyset Skrevet 25. februar 2016 #41 Skrevet 25. februar 2016 Vi har 50 50 og sønnen min bor ikke i noen bag. Han har alt av klær og leker hos pappaen og alt av klær og leker her, eneste som flyttes på er skolesekken og skiene.
Mandala Skrevet 25. februar 2016 #42 Skrevet 25. februar 2016 Jeg og eksen hadde det sånn i ca 2,5 år. To av årene hadde jeg kjæreste, noe som også gikk veldig fint. Denne måten å bo etter et samlivsbrudd gjorde overgangen mer stabil og trygg for barna våre. Spesielt for eldste med spesielle behov. Iblant var jeg virkelig lei, men i perioder gikk det også overraskende bra! Vi prøvde alltid å ha det ryddig og fint til den neste overtok, og unnskyldte oss om det ikke gikk. Jeg eide leiligheten hele veien og sto for det økonomiske. Eksen leide en hybel der han bodde utenom, og jeg bodde først hos foreldrene mine, deretter hos kjæresten. Det som gjorde ting slitsomt, var i stor grad mat. Man visste aldri helt hva som var av mat hjemme, om noe var spist opp siden sist man var der. Iblant handlet jeg ting jeg ikke fikk spist opp, og som heller ikke ble spist mens jeg var borte, og det ble bare kastet. Dårlig planlegging kanskje, men med min evne for å planlegge så ble detaljert matvarehandling altfor mye forlangt! Men alt i alt så sitter jeg igjen med en god opplevelse av å ha delt bolig på den måten. Vi hadde forøvrig hver vår seng i boligen.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #43 Skrevet 26. februar 2016 Jeg synes med en 50/50 ordning, eller generelt uansett samvær så er det greit om barna har klær og leker og alt annet hos begge foreldrenne. At de heller selv kan velge viss de vil ha med seg noe ekstra av leker/klær. Det er slikt vi gjør det. og ved fks jul skal alt barna fikk fra fars siden hjem til far,men de bestemmer elv over egne ting så om de fks fikk en nintendo ds eller nettbrett av mormor og morfar er de fritt til å velge om de vil ta den med til far når de skal dit på samvær. Vi har ikke 50/50 ordning, Men torsdag til søndag annenhver uke og torsdag til fredag annenhver uke 😊 Vi begge bor i nærheten så de kan leke med vennene sine og få besøk av vennen sone uansett hvem de er hos. Det fungere kjempe greit. Ungene er 7 år og snart 4 år. Vi har også snakket en godel med elste om hva hun synes er greit osv. I begynnelsen hadde vi onsdah til torsdag annenhver uke og fredag til søndag annenhver uke og det synes hun elste at ble litt mye frem og tilbake så vi endret dt til slil vi har dt nå og begge barna virker mer fornøyd. og igjen har vi privat ordning på barnebidrag der far er med på utgiftene til utterklær og sko, å ellers holder jo han barna med ting når de er hos han og jeg holder barna med ting når de er hos meg😊 Anonymous poster hash: 4f604...7aa
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #44 Skrevet 26. februar 2016 Her hadde vi ikke råd til å kjøpe hver vår leilighet med plass til to barn, så vi endte opp med å kjøpe en hybel vi bytter på å bo i. Har holdt på slik i snart to og et halvt år, siste (snart) året har jeg hatt kjæreste, så nå bruker ikke jeg hybelen lenger, men eksmannen bor der når han ikke bor med barna. Eksmannen er ikke strålende fornøyd med løsningen, men jeg synes det fungerer bra, glad barna slipper å bo to steder. Fungerer jo som hushjelpen hans begge steder, men noen kameler får man svelge. Jeg som var dum nok til å gifte meg med, og få barn med ham, i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 74c3c...13b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #45 Skrevet 26. februar 2016 Når barn bytter hjem så er det vel gjerne slik at foreldre pakker og ser til at de har alt de trenger,- begge steder. Barna må "bare" huske hvor de skal.. Voksne bytter,- og hvordan er det da med og ta etter husvask, bytte på senger, vask av barnas klær, vedlikehold plen og hus, fordeling av dette... Det er jo kime til store konflikter mellom personer i parforhold som fungere supert,- hvordan blir det ikke etter en skilsmisse?? Med TO bosteder og bli enig OM? Voksen må da passe på at BARNA har det de trenger og at de selv tar med seg alt de trenger. Hvordan gjør man det med nye potensielle partnere og intimitet i felles "bolig nr2??" Hvorfor kan man ikke på PAPIRET ha 50/50, men i praksis la barna bo til en forelder,- og være annenhver helg hos den andre. Så bytter man etter 6mndr, eller ved årsskifte....Barna trenger ikke MÅTTE velge,- foreldre velger, først bor dere mest hos mamma,- neste år/etter 6mnd, bor dere mest hos pappa....Også bytter man slik.. Eller man DA velger,- som voksen og flytte...At barna bor i "huset sitt",- og de voksne bytter etter et år...Men tror ærlig talt barna er mer flyttbare en voksne,- og foreldre som er utilpass og ikke føler seg hjemme er nok, for de fleste barn, vanskeligere og takle enn og flytte selv.. jeg tror flere og flere velger 50/50deling fordi man vil ha en uke "fri",- og en uke med barn...Ingen vil risikere og sitte med "svarteper" og ha barna alle hverdager og "fri bare" annenhver helg...Mens man ser partner har hver ettermiddag fri...Alle sier jo at de vil ha barna mest mulig, DERFOR velger de og dele de likt,- men noen,- sier ikke alle, hører man tydelig velger 50-50 fordi det er dagene UTEN barn som teller.... Men det er ikke lov og si.. Anonymous poster hash: 5f63e...25a Du ser jo bare problemer. Det finnes folk som ser løsninger, da. Er ikke det flott..? Anonymous poster hash: 78de0...235
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #46 Skrevet 26. februar 2016 Hva med å kjøpe tomannsbolig? Søsteren min har gjort det og hun er storfornøyd! De har soverommene til barna som skille mellom husene, og barna har to dører på rommet sitt. En dør til mamma og en dør til pappa. De er tydelige på at når det er mamma uke går man ikke inn til pappa uten avtale, og motsatt. Jeg synes det virker helt genialt! Anonymous poster hash: fd9f7...bcb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #47 Skrevet 26. februar 2016 Må da vere enklere og heller bo nærme hverandre. Hadde det blitt slutt her i huset hadde det nok vært dobbelt opp av alt. Sykkel, skiutstyr o.l son brukes nye... Det er synd i barna og jeg har mindre tro på 50/50... Heller bo hos en og kunne komme fritt og ha annenhver helg hos den andre. Anonymous poster hash: fbd52...87c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå