Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Har en datter på 5 år som har fått urinveisinfeksjon. Fått Selexid på resept. Hun skal ta 1 tabl. 3 ganger om dagen. Hun HATER å ta tabletter. Hun gråter, blir redd og blir helt hysterisk. Har prøvd flere ganger, men vil ikke tvinge henne. Alle barn har kanskje noe de er redde for Min er redd for å svelge hele tabletter. Har skjønt at jeg kan knuse tabletten og blande den inni noe for å få det i henne. Spørsmål: Hvordan knuse en tablett på enklest mulig måte og hva kan jeg blande den i? Har skjønt at noen medisiner ikke kan blandes med melkeprodukter. Andre tips? Anonymous poster hash: fd053...b84
Mamma_til_2 Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Legg den I en stor skje og bruk en annen skje til og presse tab ned I skjeen så knuser den. Bland den I jordbær sylte eller i annen sylte, du kan og bruke juice eller saft ( bare litt) ha noe hun kan skylle etter med.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Hvorfor sier dere ikke fra til legen at hun må få mikstur? Det finnes jo flere alternativer; trimetoprim, bactrim og keflex er jo gode alternativer. Keflex er av en eller annen grunn lite brukt. Denne fungerer utmerket når bakteriene er resistent mot trimetoprim og bactrim. Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med når det gjelder selexid. Den ene gangen min datter fikk disse, måtte vi be om annen medisin. Tablettene var alt for store til at hun klarte å svelge de. Vi prøvde å blande de ut i mye forskjellig, men da kastet hun opp. Ellers er jo furadantin-tablettene mye mindre, så disse klarer min datter nå å svelge. Det er lurt å bruke Medcoat tablettovertrekk på de, da de løser seg opp (og smaker skikkelig vondt) med en gang de kommer i munnen. Anonymous poster hash: da6d3...a86
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Legg den I en stor skje og bruk en annen skje til og presse tab ned I skjeen så knuser den. Bland den I jordbær sylte eller i annen sylte, du kan og bruke juice eller saft ( bare litt) ha noe hun kan skylle etter med. Takk for tips HI Anonymous poster hash: fd053...b84
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Hvorfor sier dere ikke fra til legen at hun må få mikstur? Det finnes jo flere alternativer; trimetoprim, bactrim og keflex er jo gode alternativer. Keflex er av en eller annen grunn lite brukt. Denne fungerer utmerket når bakteriene er resistent mot trimetoprim og bactrim. Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med når det gjelder selexid. Den ene gangen min datter fikk disse, måtte vi be om annen medisin. Tablettene var alt for store til at hun klarte å svelge de. Vi prøvde å blande de ut i mye forskjellig, men da kastet hun opp. Ellers er jo furadantin-tablettene mye mindre, så disse klarer min datter nå å svelge. Det er lurt å bruke Medcoat tablettovertrekk på de, da de løser seg opp (og smaker skikkelig vondt) med en gang de kommer i munnen. Anonymous poster hash: da6d3...a86 Keflex er brukt lite fordi det ikke står i retningslinjene, er veldig resistensdrivende. Anonymous poster hash: ae158...bc6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 Hvorfor sier dere ikke fra til legen at hun må få mikstur? Det finnes jo flere alternativer; trimetoprim, bactrim og keflex er jo gode alternativer. Keflex er av en eller annen grunn lite brukt. Denne fungerer utmerket når bakteriene er resistent mot trimetoprim og bactrim. Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med når det gjelder selexid. Den ene gangen min datter fikk disse, måtte vi be om annen medisin. Tablettene var alt for store til at hun klarte å svelge de. Vi prøvde å blande de ut i mye forskjellig, men da kastet hun opp. Ellers er jo furadantin-tablettene mye mindre, så disse klarer min datter nå å svelge. Det er lurt å bruke Medcoat tablettovertrekk på de, da de løser seg opp (og smaker skikkelig vondt) med en gang de kommer i munnen. Anonymous poster hash: da6d3...a86 Var på legevakten i går kveld og jeg tenkte ikke over det. Visste heller ikke at hun er redd for tabletter for det er første gang hun får medisin. Prøver tipset til Mamma_til_2 og fungerer det ikke må vi kanskje prøve noe annet. HI Anonymous poster hash: fd053...b84
MarianeA Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Jeg får det unna, raskt og bestemt, så bestemt at barnet ikke rekker å protestere og tabletten er vekke før vi får tenkt oss om. Ingen utenomprat, bestikkelser eller noe. Tabletten på tunga, noe å drikke å svupp så er den vekke. Ingen av mine fire har vært vanskelig å få i medisin på denne måten. Verken før eller senere.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Hvorfor sier dere ikke fra til legen at hun må få mikstur? Det finnes jo flere alternativer; trimetoprim, bactrim og keflex er jo gode alternativer. Keflex er av en eller annen grunn lite brukt. Denne fungerer utmerket når bakteriene er resistent mot trimetoprim og bactrim. Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med når det gjelder selexid. Den ene gangen min datter fikk disse, måtte vi be om annen medisin. Tablettene var alt for store til at hun klarte å svelge de. Vi prøvde å blande de ut i mye forskjellig, men da kastet hun opp. Ellers er jo furadantin-tablettene mye mindre, så disse klarer min datter nå å svelge. Det er lurt å bruke Medcoat tablettovertrekk på de, da de løser seg opp (og smaker skikkelig vondt) med en gang de kommer i munnen. Anonymous poster hash: da6d3...a86 Keflex er veldig bredspektret, og gir dermed stor risiko for resistens. Det skilles også ut uforandret i urinen, dvs den går rett ut i kloakken, og gir dermed resistensutvikling selv etter at den har kommet ut av kroppen. (Sterkt resistensdrivende, stor økoskygge). Den er også ganske sterk for nyrene, og kan gi heftig diare. Keflex er altså lite brukt av en grunn. Iflg alle anbefalinger skal man bare gi Keflex og lignende antibiotika når man ikke klarer seg med andre medisiner. Vi har jo lyst til å holde på effekten av antibiotika lengst mulig! (Feks hvis vi bruker mye Keflex på infeksjoner hvor smalspektrede antibiotika hadde fungert vel så bra (Selexid er smalspektret, og har liten økoskygge), er man snart der at man ikke har effektiv antibiotika.) HI, prøv å knuse tablettene, og bland dem i noe som smaker sterkt. Anonymous poster hash: e8abe...557
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Du kan kjøpe en tablettknuser på apoteket. Veldig greit! Du kan også kjøpe tablettdeler som enkelt deler tabletten i to om det er strek på tabletten. Legg tabletten i yoghurt. Evt tablettpulveret i en spiseskjei med saft. Anonymous poster hash: 569ce...712
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Du må ikke vente med å få i henne noe medisin snart,hvis det er så at hun ikke har fått noe i det hele tatt. En UVI kan utvikle seg veldig fort til nyrebekkenbetennelse osv.,og da blir å svelge en tablett peanuts i forhold. Min datter fikk mikstur til hun var 6 år,måtte ta det daglig i 4 år for å forebygge. Anonymous poster hash: a003a...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå