Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Jeg vurdererer å studere sykepleie. Men jeg har noen spørsmål ifm med dette. Hvor mye obligatoriske forelesninger hadde du? Er det slik at begynner forelesning 08.00 så får du fravær dersom du ikke dukker opp før 8.30? Eller er det kun mappeoppgaver etc som er obligatorisk? Samtidig så er sikkert oppstart samme dagen som både skole og barnehage (16 august) og jeg får ikke delt meg ved tilvenning. Kan det være mulig å starte noen dager forsinket? Hva med å sette studiet på "pause" dersom man skulle bli gravid. Hvordan funker det?? Hvis noen har peil så blir jeg glad:) Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Det var noen som kom slentrende 8.30 på det jevne hos oss, de hadde da familie må vite. På obligatoriske timer fikk de selvsagt fravær, men jeg tok utdanning på den tiden mye var obligatorisk. De ble i allefall lagt for hat av både forelesere og medstudenter for sin selvsentrerthet. Det er veldig forstyrrende med forsentkomminger i forelesningene. Første skoledag måtte vi møte for å få beholde skoleplassen, tror det bare var legeerklæring som var godt nok ellers. Dagene etter var lite givende, mye barnehageopplegg som å lage posters og "bli kjent". Tror ikke skulk ville blitt lagt merke til akkurat de dagene. Men hvordan det er der du skal gå kan jeg ikke svare på. Anonymous poster hash: 103ff...a9b
Von Hertelhofen Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Forelesninger er ikke obligatorisk. Labøvelser, studiekrav og praksis er obligatorisk. Hvis du går på forelesninger er det vanlig konduite å komme presis.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 *mye var uobligatorisk* skulle det stå. #1 Anonymous poster hash: 103ff...a9b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 Forelesninger er ikke obligatorisk. Labøvelser, studiekrav og praksis er obligatorisk. Hvis du går på forelesninger er det vanlig konduite å komme presis. Jeg foratår det. Hadde evt ventet til neste time/pause før jeg dundra inn. Hvis man ikke får fravær for å ikke møte. Har det blitt mer obligatorisk enn før? HI Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Ang obligatorisk så tror jeg det varierer mye fra hvert studiested, så tror jeg hadde tatt kontakt med det aktuelle studiestedet å hørt. Første skoledag på uni eller høgskole er ofte ikke på sammetid som bhg eller grunnskole. Ligger muligens ute allerede når skolestart er 2016 på hjemmesiden til det aktuelle studiestedet. Anonymous poster hash: 7e8e0...36a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 Studentene som komner i praksis der jeg jobber forteller om nesten bare obligatorisk undervisning etter "kvalitetsreformen". Anonymous poster hash: 103ff...a9b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 Misforstå meg rett, jeg vil være med på alt. Men pga lang kjørevei og barn på skole og i bhg så kan det være jeg ikke rekker den første timen. Kjedelig da hvis det medfører stryk i enkelte fag:) HI Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #9 Skrevet 24. februar 2016 jeg er under utdanning nå, skriver bachelor. det er nesten ingenting som er oblig, men det som er oblig er ofte over en dag osv, da kan man ikek komme for sent, da får man ikek godkjent det, og må ta det opp igjen for å komme videre i studiet. her jeg går er de veldig strenge på dette, det er ulike ting som MÅ være bestått før du kan gå videre til feks praksis, er det ikek bestått så må du vente til neste gang (ofte 6mnd venting). vel nå mener jeg at det er lite teoretisk som er oblig. men du har obligatoriske praksisperioder på ca 10 uker, her jeg går er det 5 slike perioder: sykehjem, kirurgisk, medisinsk, psykiatrisk og hjemmesykepleie. om du har barn bør du søke sørskilt grunnlag for praksis, slik at du kan ende i nærheten av der du ønsker, utenom dette er det trektning og man kan havne hvor som helst i fylke. eller nabofylke. i teori er det noen innelvering, og praksisundervisning. som man må være med. jeg har selv to barn og ikke syntes dette har vært noe problem, men vil anbefale deg deltid. jeg tok heltid og holdt på å dø flere ganger. er mye som skal skje samtidig ved heltidsstudie. men ved deltid er det modul for modul. Anonymous poster hash: b04e6...0cf
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 Jeg synes ikke det er mye obligatorisk. Går førsteåret nå, er selv alene med barn. De dagene jeg må komme senere til forelesning, venter jeg til pausen med å gå inn. Det samme hvis jeg må gå tidligere, venter til pause, så får jeg ev. gå litt tidligere enn nødvendig om så. Jeg har hatt barnevakt noen ettermiddager hvor vi har obligatorisk øving. Hos oss er det øving i ferdighetsavdeling, PBL-gruppe og skriftlig arbeid som er obligatorisk. Sålangt synes jeg praksisperioden har vært tøffest å gjennomføre, da er det turnus med tilnærmet normal arbeidstid, kune 10% fravær før man ikke får godkjent. Anonymous poster hash: 1f7e8...c90
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 Tusen takk for utfyllende svar:) Er ikke alene, men arbeidstider til samboer gjør at jeg er nødt til å levere barna. Så evt kveldsjobb en gang i blant bør jeg klare! Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #12 Skrevet 24. februar 2016 jeg er under utdanning nå, skriver bachelor. det er nesten ingenting som er oblig, men det som er oblig er ofte over en dag osv, da kan man ikek komme for sent, da får man ikek godkjent det, og må ta det opp igjen for å komme videre i studiet. her jeg går er de veldig strenge på dette, det er ulike ting som MÅ være bestått før du kan gå videre til feks praksis, er det ikek bestått så må du vente til neste gang (ofte 6mnd venting). vel nå mener jeg at det er lite teoretisk som er oblig. men du har obligatoriske praksisperioder på ca 10 uker, her jeg går er det 5 slike perioder: sykehjem, kirurgisk, medisinsk, psykiatrisk og hjemmesykepleie. om du har barn bør du søke sørskilt grunnlag for praksis, slik at du kan ende i nærheten av der du ønsker, utenom dette er det trektning og man kan havne hvor som helst i fylke. eller nabofylke. i teori er det noen innelvering, og praksisundervisning. som man må være med. jeg har selv to barn og ikke syntes dette har vært noe problem, men vil anbefale deg deltid. jeg tok heltid og holdt på å dø flere ganger. er mye som skal skje samtidig ved heltidsstudie. men ved deltid er det modul for modul. Anonymous poster hash: b04e6...0cf Holdt på å dø, ble det mye? Mener du deltid som den over fire år? Er det mindre forelesninger per uke på denne eller bare færre timer per dag? HI Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 jeg er under utdanning nå, skriver bachelor. det er nesten ingenting som er oblig, men det som er oblig er ofte over en dag osv, da kan man ikek komme for sent, da får man ikek godkjent det, og må ta det opp igjen for å komme videre i studiet. her jeg går er de veldig strenge på dette, det er ulike ting som MÅ være bestått før du kan gå videre til feks praksis, er det ikek bestått så må du vente til neste gang (ofte 6mnd venting). vel nå mener jeg at det er lite teoretisk som er oblig. men du har obligatoriske praksisperioder på ca 10 uker, her jeg går er det 5 slike perioder: sykehjem, kirurgisk, medisinsk, psykiatrisk og hjemmesykepleie. om du har barn bør du søke sørskilt grunnlag for praksis, slik at du kan ende i nærheten av der du ønsker, utenom dette er det trektning og man kan havne hvor som helst i fylke. eller nabofylke. i teori er det noen innelvering, og praksisundervisning. som man må være med. jeg har selv to barn og ikke syntes dette har vært noe problem, men vil anbefale deg deltid. jeg tok heltid og holdt på å dø flere ganger. er mye som skal skje samtidig ved heltidsstudie. men ved deltid er det modul for modul. Anonymous poster hash: b04e6...0cf Holdt på å dø, ble det mye? Mener du deltid som den over fire år? Er det mindre forelesninger per uke på denne eller bare færre timer per dag? HI Anonymous poster hash: 6b81d...125 ja det er mye som skjer samtidig på heltid, du skal skrive bachelor, samtidig som du skal jobbe 100% som sykepleier i praksis. og med unger må man prioritere bort noe. jeg vil anbefale deg å ta det over fire år ja. da har du noen forelesninger i uka. samt praksisperiodene helt avskilt, slik at du ikek trenger tenke på eksamener samtidig. jeg valgte heltid og må skrive bachelor, lese til eksamen, samtidig som jeg er i praksis 100%. hvilken skole er nærmest deg? Anonymous poster hash: b04e6...0cf
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #14 Skrevet 24. februar 2016 jeg er under utdanning nå, skriver bachelor. det er nesten ingenting som er oblig, men det som er oblig er ofte over en dag osv, da kan man ikek komme for sent, da får man ikek godkjent det, og må ta det opp igjen for å komme videre i studiet. her jeg går er de veldig strenge på dette, det er ulike ting som MÅ være bestått før du kan gå videre til feks praksis, er det ikek bestått så må du vente til neste gang (ofte 6mnd venting). vel nå mener jeg at det er lite teoretisk som er oblig. men du har obligatoriske praksisperioder på ca 10 uker, her jeg går er det 5 slike perioder: sykehjem, kirurgisk, medisinsk, psykiatrisk og hjemmesykepleie. om du har barn bør du søke sørskilt grunnlag for praksis, slik at du kan ende i nærheten av der du ønsker, utenom dette er det trektning og man kan havne hvor som helst i fylke. eller nabofylke. i teori er det noen innelvering, og praksisundervisning. som man må være med. jeg har selv to barn og ikke syntes dette har vært noe problem, men vil anbefale deg deltid. jeg tok heltid og holdt på å dø flere ganger. er mye som skal skje samtidig ved heltidsstudie. men ved deltid er det modul for modul. Anonymous poster hash: b04e6...0cf Holdt på å dø, ble det mye? Mener du deltid som den over fire år? Er det mindre forelesninger per uke på denne eller bare færre timer per dag? HI Anonymous poster hash: 6b81d...125 ja det er mye som skjer samtidig på heltid, du skal skrive bachelor, samtidig som du skal jobbe 100% som sykepleier i praksis. og med unger må man prioritere bort noe. jeg vil anbefale deg å ta det over fire år ja. da har du noen forelesninger i uka. samt praksisperiodene helt avskilt, slik at du ikek trenger tenke på eksamener samtidig. jeg valgte heltid og må skrive bachelor, lese til eksamen, samtidig som jeg er i praksis 100%. hvilken skole er nærmest deg? Anonymous poster hash: b04e6...0cf I see ! Er nok ikke så dumt det du sier der. Porsgrunn er nærmest, altså høgskolen i sørøst-norge Anonymous poster hash: 6b81d...125
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #15 Skrevet 24. februar 2016 Jeg går heltid og har to små barn. På min skole har hele tredje året vært obligatorisk, 10% fravær kan vi ha. Første året kun lab og praksis som var obligatorisk. Andre året var ca halve obligatorisk.. Veldig mye jobb! De regner 40timers arbeidsuke for heltid. Anonymous poster hash: 5cc01...cb6
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #16 Skrevet 24. februar 2016 Jeg går førsteåret på fulltid. Det er mye obligatorisk undervisning på min skole, og det føres fravær. Mer enn 10% medfører enten ekstra innlevering eller evt stryk. Stort sett undervisning fra 8-14 utenom praksis som er turnus 30 t pr uke. Anonymous poster hash: 7ddde...931
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Jeg tok det på deltid, altså 4 år. Og da var all undervisning obligatorisk. 1. året var lekende lett, med mnd av fri mellom hver skoleøkt. 2. året var også ganske greit. 3. året var dritt, rett og slett. Nesten hele skoleåret besto av praksis, og jeg som var alene med et barn måtte jobbe ved siden av. I dag skjønner jeg ikke at jeg holdt ut..4. året var også travelt, mye praksis, mye undervisning og selvsagt bachelor. Anonymous poster hash: 0fe27...9dd
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 Tusen takk for utfyllende svar:) Er ikke alene, men arbeidstider til samboer gjør at jeg er nødt til å levere barna. Så evt kveldsjobb en gang i blant bør jeg klare! Anonymous poster hash: 6b81d...125 Vær obs på at det nesten er umulig å unngå turnus som ferdigutdannet, og en del stillinger har da kveldsvakter oftere enn "en gang i blant"... Anonymous poster hash: dcf22...b4f
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 Misforstå meg rett, jeg vil være med på alt. Men pga lang kjørevei og barn på skole og i bhg så kan det være jeg ikke rekker den første timen. Kjedelig da hvis det medfører stryk i enkelte fag:) HI Anonymous poster hash: 6b81d...125 Hvordan skal det gå i jobb da? Anonymous poster hash: 4d997...617
geitemarken Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 Nå skal jeg være en partypooper her. Men som sykepleier må man være svært fleksibel. På meg høres det ut som dette ikke er tilfelle for din livssituasjon. Da ville jeg tenkt meg litt om før jeg la mye penger i denne utdannelsen. Vi hadde mye obligatorisk undervisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå