Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Har hentet ut nå og ser det står en opptrapping med 4-6-8-10-12-12-12 doser over 7 dager. Skal gis innenfor 12 timer, betyr det at ungen skal ha en pose hver time i 12 timer de siste dagene? Synes da det var voldsomt mye. Anonymous poster hash: f0192...92d
Julie (: Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Er ikke det bare hvis det er helt stopp? Altså at hvis det virker før, så holder det med en vedlikeholdsdose. Frøkna gikk på det for noen år siden, husker ikke helt hvordan det var, men mener det var sånn. Anbefaler eplejuice som blandevann!
Kubbelyset Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Sa ikke legen som skrev dette ut noe om det? Synes uansett du bør spørre der først.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Legen sa på tlf 4 poser de første 3 dagene også 2 poser de neste 4 dagene. Men på etiketten står det den doseringen jeg skrev over, den står også i pakningsvedlegget, så jeg ble litt forvirret ang doseringen, da jeg trodde legen bestemte hva som skulle stå på etiketten under navnet på barnet? Det er full stopp på 3 dagen og laktulose har blitt gitt morgen og kveld en uke uten effekt. Har ikke brukt movicol før. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Det høres alt for mye ut. Sjekk med apoteket, du. Anonymous poster hash: 95785...f47
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Movicol junior du har fått eller vanlig? Mitt barn har kronisk forstoppelse og går fast på junior. Når han er helt tett får han 1,5 pose på morgenen og det virker innen 24 timer. Ellers får han 1 pose i døgnet. Han er bare 14 måneder da. 12 poser høres mye ut. Vær oppmerksom på at det kan bli eksplosive bleier så ta på tisselaken og kanskje noen tykke håndklær under lakenet. Når det først virker så fylles bleia og det tyter ut både foran og bak. Har du fått beskjed om å sette microlax? Det kan ofte være propper i endetarmen ved forstoppelse også. Anonymous poster hash: 598dd...ed7
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 Movicol junior du har fått eller vanlig? Mitt barn har kronisk forstoppelse og går fast på junior. Når han er helt tett får han 1,5 pose på morgenen og det virker innen 24 timer. Ellers får han 1 pose i døgnet. Han er bare 14 måneder da. 12 poser høres mye ut. Vær oppmerksom på at det kan bli eksplosive bleier så ta på tisselaken og kanskje noen tykke håndklær under lakenet. Når det først virker så fylles bleia og det tyter ut både foran og bak. Har du fått beskjed om å sette microlax? Det kan ofte være propper i endetarmen ved forstoppelse også. Anonymous poster hash: 598dd...ed7 Det er junior vi har fått. Ungen er 5 år. Ikke fått noe microlax, Jeg har gitt en dose movicol nå, også gir jeg en til i morgen tidlig, før jeg ringer apoteket. Takk for svar dere. virker som doseringen er for høy, så da holder jeg den redusert til jeg får tak i lege eller farmasøyt. Hvordan er det å sende i barnehagen da? Er så usikker på effekten og veldig kjedelig om det braker løs der kanskje. Anonymous poster hash: f0192...92d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 12 poser i døgnet er aalt for mye. Det er nødt å være feil Anonymous poster hash: 800ce...a6a
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Her er link til St.Olavs angående forstoppelse hos barn og bruk av movicol. Merk at dosering kan være vanlig movicol og ikke junior, isåfall skal doseringen dobles. http://data.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_17559/attachments/Retningslinje%20for%20utredning%20og%20behandling%20av%20kronisk%20obstipasjon%20i%20spesialisthelsetjenestenversjon%201%20(3).pdf Anonymous poster hash: b73b6...207
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 Det står faktisk 6 poser vanlig movicol som tilsvarer 12 poser junior movicol på dag 7 i skrivet fra St.Olavs for barn 5-12 år. For barn 2-5 år er det 8 poser junior movicol på dag 7. Grad av forstoppelse varierer fra person til person så hvilken dosering man trenger er forskjellig. Det står også i dette skrivet: "Dersom pasienten opplever at det har kommet store mengder avføring på for eksempel dag 4 eller 5, og at det deretter kommer stort sett bare vann, kan tømmingen eventuelt avsluttes før det har gått en uke" Anonymous poster hash: b73b6...207
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 Movicol junior du har fått eller vanlig? Mitt barn har kronisk forstoppelse og går fast på junior. Når han er helt tett får han 1,5 pose på morgenen og det virker innen 24 timer. Ellers får han 1 pose i døgnet. Han er bare 14 måneder da. 12 poser høres mye ut. Vær oppmerksom på at det kan bli eksplosive bleier så ta på tisselaken og kanskje noen tykke håndklær under lakenet. Når det først virker så fylles bleia og det tyter ut både foran og bak. Har du fått beskjed om å sette microlax? Det kan ofte være propper i endetarmen ved forstoppelse også. Anonymous poster hash: 598dd...ed7 Det er junior vi har fått. Ungen er 5 år. Ikke fått noe microlax, Jeg har gitt en dose movicol nå, også gir jeg en til i morgen tidlig, før jeg ringer apoteket.Takk for svar dere. virker som doseringen er for høy, så da holder jeg den redusert til jeg får tak i lege eller farmasøyt. Hvordan er det å sende i barnehagen da? Er så usikker på effekten og veldig kjedelig om det braker løs der kanskje. Anonymous poster hash: f0192...92d Når den først virker så kommer det MYE og fort. Ville vel kanskje holdt meg hjemme første gang dere prøver i nærheten av do. Så ser du selv hvordan responsen er. Min erfaring er at når det løsner kommer det to/tre STORE tømminger og ofte helt vannete. Når barnet merker presset så blir det fort akutt. Men, vanskelig å vite hvor raskt det virker også da. Kanskje det tar inntil to døgn. Lenge å vente på bæsjen. Ville sjekket om du bør gi microlax altså. Min har ALLTID en hard stor propp i endetarmen ved forstoppelse. Tarmene suger hele tiden opp væske så jo lengre den blir der jo hardere blir den. Prøv også varmepute og magemassasje, det hjelper han å passere luft så han slipper voldsomme kramper pga det. Anonymous poster hash: 598dd...ed7
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #12 Skrevet 22. februar 2016 Den doseringen som er angitt på opptil 12 poser pr dag er for full tømming og for de som er fullstendig forstoppet. Det er de færreste som trenger slik tømming. Anonymous poster hash: b73b6...207
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #13 Skrevet 22. februar 2016 Ok, jeg ble litt klokere nå, tenkte ikke at det forskjell på junior og vanlig. Tror vi holder hjemme et par dager ja. Takk for alle svar Anonymous poster hash: f0192...92d
SuperFries Skrevet 22. februar 2016 #14 Skrevet 22. februar 2016 Barnet trenger ikke full tømming over en hel uke grunnet obstipasjon på 3 dager. Målet er vel å få igang avføringen igjen. Jeg ville forsøkt 1 pose morgen og kveld det første døgnet. Evt satt en Microlax for å løse opp en eventuell propp med hard avføring som gjerne sitter ytterst i endetarmen.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #15 Skrevet 22. februar 2016 Barnet trenger ikke full tømming over en hel uke grunnet obstipasjon på 3 dager. Målet er vel å få igang avføringen igjen. Jeg ville forsøkt 1 pose morgen og kveld det første døgnet. Evt satt en Microlax for å løse opp en eventuell propp med hard avføring som gjerne sitter ytterst i endetarmen. Takk for svar. Det har ikke skjedd noe mer her i dag, kun luft som kommer ut, så det er kanskje lurt å nevne microlax for legen i morgen om det ikke har kommet noe på morningen. Anonymous poster hash: f0192...92d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #16 Skrevet 22. februar 2016 Har laaang erfaring av det der. Microlax er nok det han trenger. Har helt sikkert en skikkelig propp som må ut først. Anonymous poster hash: c31d6...e64
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 Legen sa på tlf 4 poser de første 3 dagene også 2 poser de neste 4 dagene. Men på etiketten står det den doseringen jeg skrev over, den står også i pakningsvedlegget, så jeg ble litt forvirret ang doseringen, da jeg trodde legen bestemte hva som skulle stå på etiketten under navnet på barnet? Det er full stopp på 3 dagen og laktulose har blitt gitt morgen og kveld en uke uten effekt. Har ikke brukt movicol før. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d Du hører vel på legen ganske enkelt? Fire poser i døgnet i tre dager fikk min sønn også beskjed om nylig. Deretter to doser i døgnet. Anonymous poster hash: 8ea91...76e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 Legen sa på tlf 4 poser de første 3 dagene også 2 poser de neste 4 dagene. Men på etiketten står det den doseringen jeg skrev over, den står også i pakningsvedlegget, så jeg ble litt forvirret ang doseringen, da jeg trodde legen bestemte hva som skulle stå på etiketten under navnet på barnet? Det er full stopp på 3 dagen og laktulose har blitt gitt morgen og kveld en uke uten effekt. Har ikke brukt movicol før. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d Du hører vel på legen ganske enkelt? Fire poser i døgnet i tre dager fikk min sønn også beskjed om nylig. Deretter to doser i døgnet. Anonymous poster hash: 8ea91...76e Ja hadde det bare vært enkelt.. Som jeg skrev lenger opp, så trodde jeg det var legen som bestemte den doseringen som blir stående utenpå medisinen under navnet på pasienten(sånn har det iallefall vært på andre medisiner jeg har fått, at etikett ikke stemmer overens med pakningsvedlegg). Og det er to forskjellige doseringer, og det finnes også to forskjellige preparater med samme navn(movicol +/- junior) som tydeligvis skal doseres forskjellig. Derfor spurte jeg her frem til jeg får snakket med legen igjen ang hvilken av doseringene jeg skal følge. Den via tlf, eller det på selve medisinen. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 Har laaang erfaring av det der. Microlax er nok det han trenger. Har helt sikkert en skikkelig propp som må ut først. Anonymous poster hash: c31d6...e64 Hjalp ikke her. Ble tømt på sykehuset. Anonymous poster hash: 381d8...e46
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #20 Skrevet 23. februar 2016 Har laaang erfaring av det der. Microlax er nok det han trenger. Har helt sikkert en skikkelig propp som må ut først. Anonymous poster hash: c31d6...e64 Hjalp ikke her. Ble tømt på sykehuset. Anonymous poster hash: 381d8...e46 Samme vel? En propp som stopper opp alt. Selvfølgelig sykehus hvis ikke microlax hjelper. Anonymous poster hash: c31d6...e64
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #21 Skrevet 23. februar 2016 Har laaang erfaring av det der. Microlax er nok det han trenger. Har helt sikkert en skikkelig propp som må ut først. Anonymous poster hash: c31d6...e64 Hjalp ikke her. Ble tømt på sykehuset. Anonymous poster hash: 381d8...e46 Bare spørsmål. Tømt kirurgisk eller skylling med kateter? Anonymous poster hash: 598dd...ed7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #22 Skrevet 23. februar 2016 Har laaang erfaring av det der. Microlax er nok det han trenger. Har helt sikkert en skikkelig propp som må ut først. Anonymous poster hash: c31d6...e64 Hjalp ikke her. Ble tømt på sykehuset. Anonymous poster hash: 381d8...e46 Samme vel? En propp som stopper opp alt. Selvfølgelig sykehus hvis ikke microlax hjelper. Anonymous poster hash: c31d6...e64 Går på hvit parafin nå. Eneste som hjelper her. Anonymous poster hash: 381d8...e46
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #23 Skrevet 23. februar 2016 Hei HI. Hvordan går det med dere? Har han fått i gang magen? Anonymous poster hash: 598dd...ed7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #24 Skrevet 23. februar 2016 Ja, i dag har det begynt å løsne litt, heldigvis. Var grusomt da, med frustrasjon skrik og gråt, men virker som movicol fungerer og da håper jeg neste tur på do blir mer behagelig. Ikke greit med analfissur på disse små altså. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #25 Skrevet 23. februar 2016 Ja, i dag har det begynt å løsne litt, heldigvis. Var grusomt da, med frustrasjon skrik og gråt, men virker som movicol fungerer og da håper jeg neste tur på do blir mer behagelig. Ikke greit med analfissur på disse små altså. Hi Anonymous poster hash: f0192...92d Så flott. Nei, det er fryktelig å slite med dette. Først er det jo magesmertene og så trykking, smerter i åpningen og også rifter som blør. Som igjen gjør at de holder seg og det gjør saken verre. Kanskje han burde gå påvedlukeholdsdoser med movicol fast? De har forsket mye på langvarig movicol bruk på St. Olavs og det viser seg at det ikke er skadelig og vanedannende. Anonymous poster hash: a3d26...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå